Stelling: paard op gewicht houden in paddock paradis.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Stelling: paard op gewicht houden in paddock paradis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:53

Mijne staan op de paddock in de winter met onbeperkt hooi. Wel grof lang hooi en dat gaat goed.
Het zijn Welsh Cobs, dus die groeien ook makkelijk.
Ik voer wel uit slowfeeders. Totaal 8 voerplekken met drie pony's, dus genoeg uit te zoeken voor allen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 09:00

Ze staan op een paddock, en er is geloof ik wel gekeken dat het niet de eerste snede is of zoiets, maar of de kwaliteit van het hooi echt onder de loep genomen wordt... In de paddock zijn eigenlijk allemaal te dik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:02

Het kan prima indien ze de hooikwaliteit per groep aanpassen en een passende slowfeeder gebruiken.
Als je koudbloeden en warmbloeden in 1 groep gaat mengen dan kun je het vergeten, dan worden alle sobere dieren te dik of blijven de volbloedjes te dun.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 09:06

Ze zijn inderdaad gemengd, en de warmbloeden zijn ook te dik. Het hooi wordt gewoon op de grond gelegd in een strook, en de paarden staan dan langs die strook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:07

Dat is gewoon slecht beleid.
Heeft niets te maken met goed paarden houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:11

Ik vind het juist gemakkelijker om ze vol op het gras op gewicht te houden dan in de winter met hooi. Op,zich zou een grote groep niet te dik hoeven worden van hooi. Als je je ruwvoer goed aanpast aan de groep en krachtvoer niet overdrijft zou je geen probleem moeten hebben. Nadeel van graszaadhooi is dat je er flink naast moet bijvoeren omdat ze anders vitamines en mineralen te kort komen weer.

Ik heb nu een mix van erg rijk met normaal hooi continue beschikbaar op twee koudbloeden waarvan er een heel veel moet wegkauwen op een dag, hij is ietsje te dun. Kleine is ietsje te bol maar beiden van de dierenarts binnen acceptabele omvang. Gras komt er langzaam aan dus rijkere hooi wordt afgebouwd in ruil voor iets meer gras,

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:13

Bij ons staan ze ook in een paddock paradise, met onbeperkt ruw voer. Ee staan 9 paarden, en niemand is te dik. De mijne staat hoogte in rang en ook hij is niet dik.

Bij ons stoppen ze vaak genoeg vanzelf met eten om te rennen/ spelen, maar ook om te rusten en lekker te gaan liggen.

Wij hebben goed hooi van vogeltjes land. Het ligt zeker eraan wat voor ruwvoer er aangeboden wordt!

Bij ons gaan ze straks 24/7 het land op. Mijn paard blijft altijd mooi op gewicht, maar door het gras is er 1 die snel koliek krijgt en sommige worden wat dikker, maar niet te dik op een of andere manier...

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:48

Mijn Haflingers staan ook op een paddock met track in de winter. Ze krijgen onbeperkt hooi (weide hooi onbemest) gemengd met tarwestro. Verhouding is ongeveer 40% hooi 60% stro. Verder alleen een liksteen en vers water. Absoluut geen krachtvoer. In het voorjaar gaan ze elke dag opbouwend langer de wei in dmv strookbegrazing. Hoe meer ze op het gras lopen hoe minder hooi ik dan geef. Uiteindelijk rond mei lopen ze 24/7 in de wei dmv strookbegrazing en hebben ze een slowfeeder kliko met stro mocht het gras op zijn en ze nog honger hebben.