Stalling met weinig weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:01

Ik stond vroeger ook op een stal waar de paarden in de winter op stal stonden en enkel los kwamen als je ze zelf buiten zette. Ik sprak met enkele stalgenoten die op andere tijden dan ik aanwezig waren om de paarden even samen los te zetten. Op die manier kwamen ze toch zeker 2x per dag buiten in de paddock.
Misschien is dat een optie?

terpentijn

Re: Stalling met weinig weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:22

TS: 1-2 x PER WEEK buiten en de rest op stal? hoe lang staat je pony dan buiten, die 1 of 2 x per week? Is dat een dagdeel, een uur, of wat? Dat maak ik niet op uit je bericht.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:31

De winterperiode op stal, per dag een paar uurtjes naar buiten (max 4) was voor mij genoeg reden te verhuizen. Ik voelde me zo vreselijk schuldig als ik op m'n werk zat, wetende dat om uiterlijk 12.00 uur (en bij slecht weer nog eerder) hij alweer in de stal stond te niksen, zich te vervelen, rondjes draaien.
Voor mij viel de luxe van een binnenbak weg, maar hij stond na de verhuizing heerlijk buiten de hele dag.
Je overweging om op betreffende stal te staan is begrijpelijk. Totdat je pony aangeeft er tabak van te hebben. Dan zul je toch moeten luisteren naar hem.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 18:01

Ik wijs niet bij voorbaat alle ideeën af, en het was niet mijn bedoeling om zo over te komen. Iemand stelde bijvoorbeeld voor om hem een dagdeel op de paddock te hebben met hooi (en een vriendje), en dat is iets wat ik zeker eens met de staleigenaar wil overleggen.

Zien jullie het sociaal contact als het grootste probleem, of het gebrek aan beweging? De paddock is niet heel groot, maar ik zou dit wel nog kunnen aanvullen door hem dagelijks even in de grote bak te laten rennen :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:19

een paddock met een vriendje is altijd nog beter dan op stal. Beweging, buiten het mennen, kun je hem zelf geven, fietsen met hem is ook beweging, en nog leuk ook.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:02

Eline91 schreef:
Ik wijs niet bij voorbaat alle ideeën af, en het was niet mijn bedoeling om zo over te komen. Iemand stelde bijvoorbeeld voor om hem een dagdeel op de paddock te hebben met hooi (en een vriendje), en dat is iets wat ik zeker eens met de staleigenaar wil overleggen.

Zien jullie het sociaal contact als het grootste probleem, of het gebrek aan beweging? De paddock is niet heel groot, maar ik zou dit wel nog kunnen aanvullen door hem dagelijks even in de grote bak te laten rennen :)

Beide :) Al is beperking van beweging (zoals in een paddock) voor mij wel minder erg dan geen sociaal contact.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:26

Beide, want het moet beiden in orde zijn voor het welzijn van je paard. Het gaat niet om beweging in de zin van mennen oid, maar paarden hebben continue stapje-voor-stapje beweging nodig om gezond te blijven. Hun hele spijsvertering en bespiering is daarop afgestemd. Het is dus niet goed voor zijn gezondheid om niet te kunnen rondstruinen. Qua sociaal contact zijn er allerlei onderzoeken die aantonen dat paarden zonder sociaal contact veel gestrester zijn, qua stresshormonen en hartslag, ook al zie je er niks aan. Er is i.m.o. geen enkel excuus om een dier te houden op een manier die niet voldoet aan zijn basisbehoeften. Denk aan een kat permanent in een bench of een dolfijn in een zwembad in je tuin. Dat doe je toch ook niet? De enige reden dat we dit wel met onze paarden doen, is cultuur en gewenning vanuit deze cultuur. Correct is het absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:15

Tja TS.. niemand kan je hiermee helpen.

Vroeger had ik totaal geen probleem met een paard bijna 24/7 op stal. Een stalling koos ik obv binnenbak en andere luxe.

Nu kan ik geen enkel paard dat aandoen. Paard staat voor mij altijd op nummer één als het om keuze van de stalling gaat, hij moet er immers wonen. Als dat dan betekent dat ik een deel van het jaar niet kan doen wat ik wil, zoals afgelopen winter, dan is het maar zo. Het is dat of volledig stoppen..

Dus ik denk dat veel van je eigen gevoel zal afhangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:26

Als ik mennen hoor denk ik direct aan Ruben Oosterlinck. Heeft deze geen plaats?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:28

Ik snap je dilema ts.

Maar ik denk ook dat veel mensen vergeten dat ze maar ongeveer 2 a 3 uurtjes met hun paard bezig zijn. Dat betekend dat ze ongeveer 21 uur zichzelf mogen vermaken. In een week komt dat neer op 21 uur met het baasje bezig zijn tegen over 147 uur alleen stilstaan in een stal...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 08:08

DeMolenhoek schreef:
Als ik mennen hoor denk ik direct aan Ruben Oosterlinck. Heeft deze geen plaats?

De pony staat bij Ruben ;) Het is verder wel een heel fijne stal, maar door de werken aan de weide kunnen de paarden helaas tijdelijk niet zo vaak naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:03

Ah! Dan zou in daar blijven :) Idd een super stal, spijtig voor die paar maand maar daarna zal die het super hebben :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:22

Spijtig? Ach, maakt niet uit, lekker genieten. Over een paar maanden kan het weer... Etc.

Nee, het is niet oké. Al eten de paarden uit gouden voetbakken, waar ik mee bedoel, al worden ze zo geweldig verzorgd, niet naar buiten kunnen voor langere tijd, dat is geen goede stal... Dan kan de rest tip top in orde zijn, maar naar buiten kunnen is prioriteit nummer 1 en daar voldoet de stal niet aan. Ik vind dat er zo luchtig over word gesproken door sommigen. Alsof het niet erg is.

24u buiten hoeft niet, dat is niet voor elk paard een goede optie. Maar nbijna 24u op stal is al helemaal niet goed. Je moet daarin een tussenweg vinden. Je paard moet toch gewoon buiten kunnen staan overdag. Een paar uurtjes beweging in de wei is belangrijker dan beweging onder het zadel of voor de kar, wat misschien een uurtje is per dag. Je bent wat, max 3 uur per dag op stal. Dan staat die alsnog 21 uur een beetje op stal... Dat is hartstikke veel. En het is niet zo dat ze net zoals mensen snachts lekker 8 uur slapen. Nee. Dus het is in totaal gewoon heel veel uren.

Als jij dagelijks op je kamer zit (en net zo weinig uren slaapt als een paard) en iemand, je ouders, je vriend of vriendin, halen je er voor 3 uur uit, dan is die 3 uur wel even genieten... Daarna word je weer terug gezet en gaan zij van alles doen, hebben ze een hele dag indeling... En jij zit op je slaapkamer een beetje naar de muren te kijken, of uit het raam te kijken, zodat je wat te zien hebt, net zoals paarden 'lekker' door de tralies heen kunnen kijken. Dat word ook nog wel eens als argument gebruikt.

Nee, ik vind het zeer paard onvriendelijk. Ik snap dat je een bak nodig hebt voor men training, dus ik snap dat het heel lastig is voor je... Maar je zet nu qua stalling jezelf op prioriteit 1, terwijl naar mijn mening het paard prioriteit 1 hoort te zijn, want die brengt de meeste tijd door op stal, die moet daar uren staan. Dus die moet een plekje hebben die goed is voor het paard.

Je kan de situatie dus niet zo laten vind ik. Of met de stal iets afspreken, meer uren buiten, of toch inboeten op je eigen stal eisen en een stal vinden die beter is voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:45

Ach Eline, mijn paarden staan 24/7 buiten. Ja, ik ben daar voorstander van, maar dat is een stal waar pony super staat met heel veel liefde.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:48

Fijn dat de rest wel in orde is daar, maar een pony heeft weinig boodschap aan "opgesloten staan met liefde", het is nog steeds opgesloten staan.

Voor mij zou ook meetellen hoeveel uur ze straks dan buiten komen. Is dat dan wel de hele dag, of maar een paar uurtjes?

Zelf zou ik er niet willen staan, omdat i.m.o. een stalhouder die zo makkelijk over het buiten staan heen stapt, niet voldoende stilstaat bij de echte behoeften van het dier paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:49

Wat een vooroordelen! Kennen jullie die stalhouder? Nee. Dan kun je er ook niet over oordelen.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:55

Ik denk alleen maar arme, arme pony..... Je baasje kan jouw gewicht niet onder controle houden dus dan maar opsluiten op stal met bijna geen weidegang. Welke stalondeugden ga je ontwikkelen en wat is daar dan straks de oplossing voor?

Vraag me af of deze stal hiermee weg zou komen in Nederland onder de noemer dierenwelzijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:57

Er bestaan geen regels voor paarden welzijn.
Als ze eten en drinken krijgen is het goed.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:04

DeMolenhoek schreef:
Wat een vooroordelen! Kennen jullie die stalhouder? Nee. Dan kun je er ook niet over oordelen.

Maar Molenhoek,maakt dat dan wat uit aan de omstandigheden hoe de pony nu moet leven.Je kan het nog zo goed bedoelen en willen,maar zo lang een paard in een hok opsluiten is niet ok.
Voor mij hoeft een paard niet 24/7 buiten zoals mijn eigen paarden maar tussen 24/7 buiten of 1 a2 per week je neus in de buitenlucht en je beentjes te kunnen strekken is toch een heel verschil.
Hoe goed bedoelt ook.

En het is wat Bruintje zegt,helaas zijn er weinig verplichtingen of regels tegenover het paard ,alleen dat je het eten en drinken moet verstrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:14

Ts zegt dat de de pony geen last heeft. Pony kan dagelijks losgegooid worden in de piste. Denk dat menig paard het slechter heeft. Niemand het topic gelezen over paarden die niet buiten willen? Die letterlijk door de draad gaan omdat ze zich beter voelen in stal? Ts kent haar pony het beste. Als die er geen last van heeft dan is het zo. Moest hij nu elke dag beginnen weven, of nerveus in stal staan, dat is wat anders.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:40

DeMolenhoek schreef:
Ts zegt dat de de pony geen last heeft. Pony kan dagelijks losgegooid worden in de piste. Denk dat menig paard het slechter heeft. Niemand het topic gelezen over paarden die niet buiten willen? Die letterlijk door de draad gaan omdat ze zich beter voelen in stal? Ts kent haar pony het beste. Als die er geen last van heeft dan is het zo. Moest hij nu elke dag beginnen weven, of nerveus in stal staan, dat is wat anders.

Amen...

Ik was ook zo'n NH freak die opsluiten in de stal een schande vond. Daarom ook verhuisd naar 24/7 buiten. En ja, helemaal zoals het moest he. Onbeperkt hooi, maatje, droge ligplaats, in de dag gras en 's avonds op de paddock met hooi. Voor mezelf enorm ingeboet: van een stal met binnenpiste, alle mogelijke faciliteiten en wandelmogelijkheden naar een stuk land met een dramatische buitenpiste gegaan voor dezelfde prijs. Maar dat had ik ervoor over want het was beter voor mijn paard.

Ik heb mijn paard nog NOOIT zo ongelukkig gezien... Van de dominante, zelfzekere, onafhankelijke, trotse merrie die ze eerder was schoot NIKS meer over. De glans en levenslust was uit haar ogen, haar vacht werd dof, ze werd continu ziek, meerdere ziektes tegelijk zelfs. DA heeft er alleszins goed aan verdiend.

Uit pure miserie terug verhuisd naar de stal waar ze eerder stond. Helaas is hier in de hele omstreek niet veel keuze... Het is of 24/7 buiten of 24/7 binnen met geen losgooimogelijkheden voor minimaal 6 maanden.
Mijn huidige stal probeert een middenweg daarin te vinden. Ze gaan max 4 maand op stal, wekelijks een halve tot hele dag buiten in de buitenpiste (wordt afgewisseld zodat élk paard naar buiten kan), dagelijks in de stapmolen en je mag ze altijd losgooien in de buitenpiste als je er bent. De overige maanden gaan ze van zonsopgang tot zonsondergang buiten.

We kwamen aan in februari, de maand dat ze nog op stal stonden. Toen het een paar dagen vroor mochten ze wel met zijn allen buiten.
Wat heb ik mijn paard zien opleven! Voorbij alle ziektes! Máánden chronische diarree, oogontsteking en mok was gewoon opgelost. De DArekeningen stopten eindelijk, ze werd weer zo gezond als een visje.
Ze kreeg terug glans in haar vacht en terug leven in haar ogen. Ze kreeg haar normale dominante, zelfzekere karakter terug. Ze werd weer de merrie die ik kende... Een sterke, levenslustige merrie ipv een zielig hoopje paard.

Als ik het kon terugdoen zou ik zonder twijfel weer dezelfde keuze maken.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:15

Ik zou toch ook met de staleigenaar opties bekijken.
Kun je anders niet een stukje afzetten in de bak?
Een lijntje met van die prikpaaltjes is zo gedaan.
Eventueel daarna het stukje harken?

Kun je iets met andere stal genoten?
Wij hadden zo'n hele handige groepsapp waar we alles in overlegde haha. Wie wat en wanneer de paarden binnen of buiten zetten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:19

Ja Les en daar maak jij een lees fout jouw paard komt wel buiten,die van de TS niet daar zit toch wel een verschil in.
Een paard hoeft niet door draden te gaan of allerlei gekke dingen te krijgen om heel ongelukkig te zijn.

Maar goed het is gelukkig niet mijn paard,ik zou zo geen paard willen hebben en als julie daar mee kunnen leven is dat fijn voor julie.
Ts vraagt om meningen en dan kan ze die krijgen dat heeft niks te maken met NH fan zijn.Want ondakns dat mijn paarden buiten staan heb ik niks met geen enkele stroming alleen met het welzijn van de paarden onder mijn hoede.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:32

DeMolenhoek schreef:

Wat een dooddoener. Sommige paarden worden mishandeld, dat betekent niet dat dit het goedpraat om andere paarden dan ook maar te mishandelen.
Paarden zijn taaie beesten en zullen zich niet zo maar laten kennen, maar dat betekent niet dat het paard van TS er geen last van heeft. Als mijn paard kreupel is, kijkt hij nog steeds hartstikke blij en positief uit zijn ogen, maar dat betekent niet dat er niks aan de hand is.

Niet iedereen hoeft een NH Freak of weet ik het wat te zijn, maar ik mag toch hopen dat iedereen hier begrijpt dat een paard 24/7 op stal houden (dat uurtje los in de bak tel ik er niet bij, dat is gewoon nog steeds te weinig) nooit beter is dan op de wei, afgezien van tijdelijke medische overwegingen.

Het is dan ook jammer om te lezen dat TS haar eigen geluk (kunnen trainen met mennen) voor dat van haar paard zet. Het komt wel over alsof je echt je best wilt doen, maar zoals ook al is gezegd, het feit dat de stal verder goed is en jij je er ook echt rot over voelt, maakt het voor je paardje niet beter.

Over het feit dat je paard zich nogal laat overrompelen op de wei; is het geen idee om je paard op een aansluitende wei naast de rest van de kudde te laten staan? Vaak voelen ze zich dan niet alleen en je paard heeft genoeg ruimte om zelf te eten.
Laatst bijgewerkt door Jennifuur op 17-04-16 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:47

Wat ik nóóit begrijp is dat iemand het kunnen trainen van zijn paard ( waar het paard zelf niet om gevraagd heeft en wellicht ook niet voor zal kiezen mocht hij de keus krijgen) boven het welzijn van zijn paard stelt...... Alle argumenten die hier voor worden aangeleverd zijn voor mij onbegrijpelijk! Je hebt de zorg over een paard en dat moet bovenaan staan en inmiddels weten we allemaal dat een paard niet gelukkig wordt van 24 uur in een stal staan zonder soortgenoot om aan te knabbelen. En hem dan even laten rennen in een paddock ter beweging vind ik ook een dooddoener. Voor mij zou de lol in het hebben van een eigen paard eraf zijn als ik hem op deze manier zijn leven laat door brengen.