Paard wil niet op de wei staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:07

besita schreef:
als je veel tijd hebt of in de buurt woont zou je hem meerder keren per dag 1.5 uur naar buiten kunnen doen ..ik heb er af en toe ook wel eens bij zitten die graag na een uurtje of 2 naar binnen willen en dan gaan ze naar binnen eten wat stro of krachtvoer , rusten wat en ik zet ze in de namiddag opnieuw buiten :j

Dit is nu precies de reden waarom ze naar binnen willen.

Mariska200

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:28

hij vind het vast gewoon eng. heeft de mijne ook soms wel eens neem gewoon iets mee waardoor hij zich comfortabel voelt of zet er iets neer om mee te spelen vind tie vast leuk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:36

gewenning hoort er soms ook bij. Is het niet gewoon een autistisch trekje?

mijn merrie is best lastig ook op dat gebied. Die moet wennen aan een nieuwe omgeving. Ondanks dat er een hoop lekker gras staat en ondanks dat ze al jaren op dat stuk land staat. Ik merk het ook aan het maatje waarmee ze staat. Ze mogen er nu af en toe op, ze schranzen als gekken, maar als het maar lijkt of ik er 1 van 2 weg ga halen gaat de andere al lichtelijk stressen. Want het is toch spannend weer de 'nieuwe' omgeving. Dat kost tijd. En zij hebben elkaar nog, ik weet niet of jou paard alleen staat?

Verplaatst ik mijn merrie zomaar van weide waar ze niet gelijk wilt aarden, gaat ze na een tijdje ook moeilijk doen. de eerste 10 minuten is prima, dan is het gras nog lekker, maar daarna komt de (verlatings)angst naar boven. Dat kost tijd.

En is er wel eten in de paddock?

Geef hem de tijd om te wennen. Bouw het op. Zorg dat hij vertrouwen krijgt. En een maatje/gezeldschap. Als je altijd op stal staat en opeens in je up de wijde wereld in wordt gegooid, kunnen niet alle paarden handelen. Blijft hij wel rustiger als jij er bij gaat zitten bv?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:42

paarden zijn net autisten,
regelmaat werkt het beste..
naast natuurlijk dat het kuddedieren zijn..

je paard staat begrijp ik alleen buiten? natuurlijk gaat ie dan lopen zeuren, hij wil naar de rest.
als je daar niet teveel aandacht aan besteed, dan wordt het wel duidelijk dat hij op een bepaald tijdstip naar buiten gaat en op een bepaald tijdstip naar binnen.. ongeacht of dat nu na een uur is, of na 6 uur.. of hij nu in een hoekje gaat staan pruilen, zich uitslooft of staat te grazen.

ik zie dat je hem vaak in de gaten houd, zoals al gezegd, dat merkt hij echt wel..

maar ook dat je hem geen regelmaat bied met de weide gang of paddock..
dan de paddock, dan op de wei, dan kort, dan lang..

verstandig is gewoon, lekker op de wei zetten, weggaan en hem een uur later ophalen en weer binnen zetten..

na een weekje verhoog je dat naar twee uur, dan naar drie, net zolang tot hij het gewenste aantal uren buiten staat..

door steeds te wisselen van plek en tijden is er voor hem geen regelmaat, dus wil hij nog meer dan anders terug naar de rest, waar wel veiligheid en regelmaat heerst voor hem.

Die van mij is compleet van de leg als er verweid is..
dan zit ik er 1 dag bij om te zorgen dat hij niet aan de draad gaat ijsberen en per ongeluk de draad eruit drukt.. dag erna is het al een stuk minder en is dat niet meer nodig en na een weekje heeft hij de situatie weer geaccepteerd zoals het is en staat hij weer zijn normale zelf te zijn.