Pony slaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:03

Zelfs opgroeiende PONY-hengsten kunnen volwassenen voor verrassende problemen plaatsen waarvan je niet kunt verwachten dat iemand van 12 dit zomaar even oplost.
Eerlijk gezegd vind ik de situatie levensgevaarlijk. Zoals al gezegd, het mooist is bij hengsten in de wei. Anders zit er weinig anders op dan castreren en wel zo spoedig mogelijk tenminste wanneer ik er vanuit ga dat je hem wilt blijven verzorgen. Alle bovengenoemde goedbedoelde adviezen ten spijt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:04

Ik denk niet dat je met een join up wat bereikt. Dat is meer voor vertrouwen als voor manieren leren. En ik ben van mening dat je een zweep niet mag gebruiken om te straffen, tenzij je hem gebruikt in een noodsituatie als je erop zit. Bijv achteruit naar de sloot lopen of voor een auto oid. Gewoon denken dat dat paard een voetbal is. Haha! Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een paard terug schopt. Hooguit een bokje van schrik, maar verder... Armando heeft 1 x geschopt en daarna nooooooit meer. Hij schrok zich het lazarus van mijn schop. Zelfde geld voor bijten. 1 keer en nooit weer. Maar als het zijn voorbeen is, denk ik eigenlijk niet dat ie naar je schopt. Ewalda schraapt constant als ze flauw is van het poetsen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:04

lageveld schreef:
Zelfs opgroeiende PONY-hengsten kunnen volwassenen voor verrassende problemen plaatsen waarvan je niet kunt verwachten dat iemand van 12 dit zomaar even oplost.
Eerlijk gezegd vind ik de situatie levensgevaarlijk. Zoals al gezegd, het mooist is bij hengsten in de wei. Anders zit er weinig anders op dan castreren en wel zo spoedig mogelijk tenminste wanneer ik er vanuit ga dat je hem wilt blijven verzorgen. Alle bovengenoemde goedbedoelde adviezen ten spijt.

heheh bijval OK dan!

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:07

gijsenkim schreef:
estragon......... een paard is gevaarlijker van de voorkant als van de achterkant Knipoog Haha!, maar hoe dan ook elke vorm van dominantie moet je nooit accepteren van een jong peerd

Das wel waar ja..

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:10

Ik lees net dus dat je pas 12 bent.. Sorry maar dan vind ik je veel te jong om met een hengst bezig te zijn. Misschien zoiezo wel te jong om een paard op te voeden..
Ik ben het trouwens wat dat inscharen betreft helemaal met Gijsenkim en Lageveld eens.. Een paard kan door een mens nooit zo goed opgevoed worden dan door leeftijdsgenootjes..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:14

Hoi, ik hoop dat je engels goed is want ik heb een super artikel voor je op http://www.parelli.com/literature/artic ... lions.htm.
Met andere woorden: iemand van 12 kan inderdaad geen hengst op voeden. Nu is ie nog jong en onervaren maar wacht maar tot ie wat ouder wordt... Is castreren geen optie? Of in een wei met oudere drachtige merries inscharen? die ouwe taarten voeden zo'n brutale snuiter wel op hoor! Reken maar dat ze hem het hele land doormeppen als ie vervelend wordt!

Ik ben zelf ooit eens aangevallen door een paard (niet mn eigen maar een manegepaard notabene!), die me bij mn schouder optilde en een paar meter verder weer losliet. Mijn schouder was helemaal uit de kom gebeten, er lag een pees los met bot en al en alle spieren gescheurd en een zenuw door. Kan je zeggen dat ik nu weet wat pijn is!! Het is in 1994 gebeurd maar heb er nog dagelijks last van. Dus wees aub heel voorzichtig! Ik deed helemaal niks geks met dat paard maar die vondt mij niet aardig en vertelde dat op niet misverstane wijze. Wij zijn heel klein en nietig tegenover zo'n oersterk dier van 600 kg, dus je kunt m maar beter voordat ie volwassen is goed verteld hebben dat hij dus niet de baas is.
Daarnaast blijven hengsten altijd proberen of ze niet alsnog de baas kunnen worden dus blijf op je hoede!
succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:15

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:16

ja, hij doet t!

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 18:18

Hij word gecastreerd als hij 2 jaar is,(word ie 8 april).
Als hij niet eerder verkocht word.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 18:19

cissy schreef:
Hoi, ik hoop dat je engels goed is want ik heb een super artikel voor je op http://www.parelli.com/literature/artic ... lions.htm.
Met andere woorden: iemand van 12 kan inderdaad geen hengst op

Ja!,ik kan wel engels Knipoog
Dank je zal er op kijken!
iedereen bedankt voor de tips..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:08

Kinderen horen nog helemaal niet alleen bij jonge paarden te komen zonder toezicht die weet wat jonge paarden zijn.
Dus mijn advies is met je handen van die pony afblijven voordat hij helemaal verkloot is en als 3 jarige bestempeld staat als gevaarlijk.

Zal vast het verkeerde antwoord zijn.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 19:16

Verdrietig

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:29

Samanthaaaaa schreef:
;(

Wat bedoel je hier nou mee??

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 19:32

Nou heb ik eindelijk een verzorgpony is het beter dat ik uit de buurt blijf..

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:32

Ik ben het eens met Runningkawa...

Btw: joinup is niet alleen vertrouwen, maar ook respect hoor! Kan een paard echt wel gehoorzaam van worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:34

Zonder goed toezicht, ja dan is dat maar beter
Dadelijk lig jij in het ziekenhuis en de pony is extra dominant, wil je dat?

Vraag me ook af of de iegenaar wel helemaal lekker bij zijn bol is, want je laat niet zomaar een 12 jarige bij een 1,5 jarig paard zonder manieren, zonder erbij te blijven.
Dat is vragen om grote problemen

Als ik jou was ging ik op zoek naar een betrouwbaar oudere pony.
Daar heb je veel meer aan.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 19:39

Jah..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:58

Jah, wat?
Daar kunnen wij toch niks mee Lachen

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 20:22

Jah sorry wist even niet wat ik moest zegge Scheve mond
Je hebt wel gelijk..,maar ik vidn het zo'n leuek pony en vind het gewoon super jammer...

connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:36

Heey Samantha!!:D
Argh ja wat vervelend!!
Je moet echt heel goed optreden,
maak je groot, geef m een tik op zn kont, en praat met een zware stem. als hij het nog een keer probeerd moet je het misschien tegen die eigenaren zeggen. (of nie?)
Schijnheilig Staat Amigo in de wei? dag en nacht? nee dus?
desnoods wandel je eerst even met hem, geef je hem een koekje of een wortel, en probeer je hem daarna rustig te poetsen.
of je zet hem met het halster in de stal vast of buiten. oow ik hoor net dat ie tegen je opsteigerd... pff.. misschie moet je volwassen mensen die goed met jonge hengstjes en hengsten om kunnen gaan o hulp vragen..
ik moe nu eten k schrijf al ik zow nog kom wel ff verder...
HEEEEEEEEL VEEEEEL SUCCES SAMANTHA!!!
xxxxxxxxx je paardenpenvriendin Christy;)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:56

cissy schreef:
iemand van 12 kan inderdaad geen hengst op voeden. Nu is ie nog jong en onervaren maar wacht maar tot ie wat ouder wordt...

dikke klets...Wanneer je consequent bent en je inziet hoe een paard zich behoort te gedragen en wanneer het afwijkend gedrag vertoont, op wat voor manier dan ook kan je een paard opvoeden, of het nou een hengst of een merrie is. Een hengst is inderdaad vaak feller, maar met een consequente opvoeding veranderd dit snel!
. (kijken is niet genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:01

maar iemand van 12 is meestal nog niet consequent en weet vaak niet hoe te handelen, uitzonderingen daar gelaten. Maar aan de vraagstelling hier is het zeker geen uitzondering.
Volwassenen die weinig omgegaan zijn met jonge paarden kunnen het niet eens.
Levensgevaarlijk.
Vraag me af of de ouders wel weten wat voor verzorgpaard ze heeft.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 21:08

Barvrouwke"]
[quote="cissy schreef:
iemand van 12 kan inderdaad geen hengst op voeden. Nu is ie nog jong en onervaren maar wacht maar tot ie wat ouder wordt...

dikke klets...Wanneer je consequent bent en je inziet hoe een paard zich behoort te gedragen en wanneer het afwijkend gedrag vertoont, op wat voor manier dan ook kan je een paard opvoeden, of het nou een hengst of een merrie is. Een hengst is inderdaad vaak feller, maar met een consequente opvoeding veranderd dit snel!
. (kijken is niet genoeg
[/quote]

dank je,hier heb je ook wel gelijk in

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 21:11

runningkawa schreef:
maar iemand van 12 is meestal nog niet consequent en weet vaak niet hoe te handelen, uitzonderingen daar gelaten. Maar aan de vraagstelling hier is het zeker geen uitzondering.
Volwassenen die weinig omgegaan zijn met jonge paarden kunnen het niet eens.
Levensgevaarlijk.
Vraag me af of de ouders wel weten wat voor verzorgpaard ze heeft.

hier heb jij ook wel weer gelijk in.. Verward

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:11

Tja ben het eigenlijk eens met RK
Er zijn uitzonderingen maar de meeste 12-jarigen kunnen nog niet consequent genoeg zijn om met een veulen of jaarling om te gaan, ik ben 15 en weet dat ik nog geen ervaring genoeg heb om een veulen op te voeden.

En misschien komt dit een beetje hard aan voor de topicstarter, maar volgens mij kan jij op dit moment de jaarling ook niet meer aan. Alleen al door het feit dat je zegt dat als jij hem slaat voor iets dat hij misdaan heeft, hij jouw terugslaag wijst op een gebrek aan enorm veel respect. En dat paardje is nu juist in zijn 'opvoedingsperiode' waar hij eigenlijk zou moeten leren dat de mense de baas is en dat hij er niet naar mag slaan Dus nu is hij anderhalf maar als je hem laat doorgaan met naar je stampen en doen heb je achter nog eens anderhalfjaar waarschijnlijk een ambetante lastpak...