Wat moet ik doen met mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roderigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 18:56

Ik zeg ook niet dat ik een perfecte ruiter ben,maar ik heb het op verschillende manieren geprobeerd met dit paard zowel op een zachte manier als op een harde manier,nou dat harde manier helpt niet,op het zachte manier wel maar toch blijft hij vluchten ik ben rustig met mijn hand dus ik weet het ook niet.

Mijn instructice is er maar 1 keer opgeweest omdat toen zei iets van hem vroeg stak hij het hoofd in de lucht pakte het bit vast en was gewoon niet op de rem te krijgen,het is een beetje een volbloed type en daar houd zei ook niet zo van maar ze gaat er liever niet voor een 2e keer erop.

Met borstelen of wat dan ook geef mijn paard geen teken dat hij pijn heeft,ook niet als ik met mijn vingers over zijn rug drukt.Hij heeft laatst wel zijn hoektanden verwisseld maar dat probleem was daarvoor al.

In iedergeval komt 3 februari de paardentandarts en einde van deze maand de dierenarts en dan wacht ik wel af wat hij heeft,en als hij niks mankeert dan gaat hij eerst een poosje op vakantie de wei op en misschien dat ik hem wel opnieuw laat beleren door een proffesionele iemand.
maar toch bedankt voor jullie reacties OK dan!

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:31

tjee angelique...
ik dacht dat het wel goed ging met jou en je paardje, jammer om te horen dat het minder gaat op het moment.

Niks van aantrekken hoor dat die anderen meteen zeggen dat het een rijtechnisch probleem is, hoe kunnen hun dat nou beoordelen aan een paar lettertjes? Gewoon even afwachten wat de dierenarts en tandarts zeggen.. en daarna verder kijken als het een ander probleem moet zijn.

En niet zomaar opgeven he? dat is zonde!!!!

Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:33

roderigo schreef:
En jippie kan het weten want wij hebben samen op stal gestaan in arnhem

Ik had eerst helemaal niet in de gaten wie je was maar nu weet ik het weer hoor! Leuk om wat van je te lezen maar wel jammer dat het niet zo goed gaat. Ik ken jou goed als ruiter en ik ken je paard ook [erg leuk en mooi paard hoor ] dus ik weet nu ook heel goed waar het probleem ligt.

Roderigo is meer een bloed-type. Hij is heel braaf maar in zijn reacties kun je zien dat hij bloed voert. Zulke paarden beledig je heel snel met de kleinste dingen. Vaak hebben ruiters dat niet in de gaten omdat ze naar hun idee heel rustig en zacht zijn met hun hand en benen en denken dan het paard onder het werk uit wil komen of gewoon niet deugd. Vooral als je al verschillende doorsnee KWPN-ers hebt gereden en nog nooit een paard hebt meegemaakt dat ietsje hoger in het bloed staat denk je al snel dat het aan het paard ligt. Want deze paarden reageren vaak veel sneller en soms extreem heftig op de kleinste dingen, zonder dat je als ruiter daar nu een verklaring voor kunt geven.

Ik denk dat jij ook niet de ideale combinatie bent met een paard dat wat hoger in het bloed staat. Je bent niet een ruiter die onmiddelijk bij zichzelf te rade gaat wanneer er iets mis gaat, je hebt zelf een vrij dwingende manier van rijden. Dat sluit heel goed aan bij paarden die je af en toe een beetje moet overtuigen om voor je te werken maar dus niet bij paarden die iets hoger in het bloed staan, die laten zich niet dwingen namelijk. Die moet je voor je weten te winnen zodat ze graag voor je werken.

Maar goed, dat wil niet zeggen dat je het niet kunt leren. Ik was zelf ook een vrij ongeduldige ruiter maar dat heeft mijn huidige paard me snel afgeleerd Haha! En uiteindelijk is het toch nog wat geworden met ons *LOL* Je kunt het best leren, maar............daar heb je wel heel goede begeleiding en doorzettingsvermogen voor nodig. Als je instructrice al niets heeft met het type paard dat je hebt houdt alles op.

Een goed begin kun je al maken door alle problemen bij jezelf te leggen en niet bij je paard. Jij moet leren dit paard te rijden, jij moet hem leren dat hij niet hoeft te vluchten, jij moet je paard op zijn gemak kunnen stellen zodat hij zich prettig en veilig voelt als jij op zijn rug zit. En daar zit jouw beperking, jou paard voelt zich niet prettig wanneer je op zijn rug zit en daarmee is dit een rijtechnisch verhaal.

Op de Waterberg staat een instructrice die heel goed met dergelijke paarden uit de voeten kan. Ze heeft al heel veel van dergelijke paarden opnieuw beleerd en aangereden en doet dat heel goed, eerlijk en netjes. Paarden komen allemaal heel blij en vrolijk bij haar vandaan omdat ze erg veel geduld heeft. Voor jou en Roderigo zou dat een hele goede instructrice zijn. Verder zou ik niemand weten.

succes er mee!!

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:55

Ik heb vorig jaar oktober een 10- jarige pony beleerd onder het zadel. Hij was nog nooit gezadeld en bereden, alleen voor de kar had hij gelopen. Nu maken we al een paar weken lange buitenritten, dus leeftijd zegt niet altijd wat hoor.
Geduld is een schone zaak en oefening baart kunst denk ik. Knipoog
Je hebt toch ook mensen / organisaties die een paard kunnen heropvoeden of je willen helpen met probleem paarden? Ze helpen aan huis of je kunt je paard bij hun stallen.Kost wel wat, maar dan heb je tenminste wel hulp en steun.

roderigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 20:33

bedankt voor jullie tips maar ik wacht toch eerst af wat de dierenarts zegt en de paardentandarts maar het liefst wil ik hem niet verkopen. Huilen

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:47

Hoi, zoals ik begrijp uit jou verhaal heb je een gevoelig paard. Wanneer hij met zijn staart zwaait vind hij het moeilijk, dat vluchten zal best wel eens kunnen zijn, dat jij op een te dwingende manier rijd (jippie zei dit ook) Je zei dat hij dit in het bos niet doet, wat best zo kan zijn omdat jij dan minder van hem verlangt. Nerveus met het bit doen, kan zijn omdat hij het bit moeilijk kan aannemen en misschien zelfs niet begrijpt wat hij met dat bit aanmoet. Ik weet niet tot hoeverre jij hem voorwaarts neerwaarts rijd of tot hoeverre meer dmv de teugel eist. Maar wat mij een goede manier lijkt, is totaal op zit en been gaan rijden! Met vrij lange teugels met veel lucht. Je zegt zelf dat je M rijd, dus dan weet je denk ik wel van terugnemen dmv je knieen in het zadel te drukken enz. Door met zit en been te rijden gaat het paard samen met jou ondersteuning op zijn eigen benen lopen en zal zichzelf hierdoor ook gaan ontwikkelen. Het staartzwaaien zal daarna ook gaan verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:56

Ik ga helemaal met jippie mee.

Ik weet ook nog wel dat ik op mijn eerste gevoelige paard zat.
Ik dacht ook dat ik al redelijk kon sturen, had er al veel zadelmak gemaakt en gecorigeerd.
Nou ik heb het geweten.
Maar ook heel veel geleerd.
Daarna heb ik nog meerdere van zulke typjes gereden.
Ook paarden die als gemeen werden verklaard door idd weg vluchten, maar ook door steigeren, bokken enz.
En het lag niet aan de paarden, maar aan de ruiter.

Je hebt zelf zoveel rust in je eigen lijf nodig, 1x te gespannen en je paard is foetsie.
1 x onterect een boze Euh en ze zijn over de rooie.
Laten we het dan niet hebben over de toch te harde hulpen, terwijl je denkt zacht te zijn.

Maar aan de andere kant, die bloedpaardjes zijn ook gehaaid, dus je moet ook consequent blijven.

Ik heb op die paarden veel omweggetjes leren rijden.
Rechtstreeks op je doel af was een kamikza aktie.
Met een omweg, kwam je er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:09

roderigo schreef:
Ik zeg ook niet dat ik een perfecte ruiter ben,maar ik heb het op verschillende manieren geprobeerd met dit paard zowel op een zachte manier als op een harde manier,nou dat harde manier helpt niet,op het zachte manier wel maar toch blijft hij vluchten ik ben rustig met mijn hand dus ik weet het ook niet.

Mijn instructice is er maar 1 keer opgeweest omdat toen zei iets van hem vroeg stak hij het hoofd in de lucht pakte het bit vast en was gewoon niet op de rem te krijgen,het is een beetje een volbloed type en daar houd zei ook niet zo van maar ze gaat er liever niet voor een 2e keer erop.

Als je een beetje weet wat een paard voor soort dier is, dan weet je dat een paard een vluchtdier is.

Wat doet een paard als hij bang is????? Juist vluchten, dus als hij hard gaat, doet ie dat niet om jou te pesten, maar omdat hij vlucht voor iets. Waarschijnlijk is dat je hand, een klemmende zit of weet ik veel wat. In ieder geval lijkt het mij duidelijk een rijtechnisch probleem.

Aangezien er nog steeds teveel "instructrices" rondlopen die 10 euro per uur vragen, en zelf amper wat kunnen ben ik niet onder de indruk dat hij het bij jou instructrice ook doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:12

runningkawa schreef:

Ik weet ook nog wel dat ik op mijn eerste gevoelige paard zat.
Ik dacht ook dat ik al redelijk kon sturen, had er al veel zadelmak gemaakt en gecorigeerd.
Nou ik heb het geweten.
.

De eerste keer dat ik op een echt bloedbeestje stapte dacht ik werkelijk, ik leer het ook nooit Haha! Ik lag er drie maanden lang, iedere dag af! Maar veel geleerd van deze merrie, die gewoon geen fout gedrag van mij als ruiter accepteerde! Toen vervloekte ik haar daarom, nu ben ik het haar dankbaar! Want sinds dien rij ik graag op bloedbeestjes, en heb ik nog beter geleerd dat als het niet lukt, dat ik gewoon bij mij zelf ten rade moet gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:01

Misschien is het een goede tip om de reacties van je paard eens gedetailleerd bij RT te beschrijven. Op die manier kunnen meer Bokkers er hun licht eens over laten schijnen.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:40

Rij je ooit 's zonder zadel? Als je dit niet doet zou ik het 's proberen (cap op zetten!). Misschien kan je zo het zadel uitsluiten als probleem Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:43

Dan probeerde ik liever een paar zadels van stalgenoten.
Zonder zadel klem je vaak wat meer of anders en dat doe ik niet graag op dat type paarden Haha!

En idd Pipo, ik heb toen ook heel erg onder ogen gezien dat het aan mij lag en niet aan het paard.
Ik heb toen ook geleerd tot 10 of beter gezegd tot 100 te tellen.
Heel leerzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:40

runningkawa schreef:
En idd Pipo, ik heb toen ook heel erg onder ogen gezien dat het aan mij lag en niet aan het paard.

Pas wanneer je dat onder ogen kunt [durft te] zien ben je in staat om te leren en jezelf en je paard te verbeteren. Als je alles op je paard af schuift zit er niets anders op dan het paard in te ruilen voor een ander.
Mensen die de fout bij het paard zoeken blijven vaak een leven lang op zoek naar dat ene paard dat het allemaal vanzelf doet. En roepen gefrustreerd naar omstanders dat ze al 2 jaar zonder succes L1 rijden omdat dat paard van hen echt ongekend moeilijk is........ Schijnheilig

roderigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 19:00

Als het echt een rijtechnische probleem was geweest dan was ie vast wel opgelost na 1,5 jaar denk ik.
En dan had mijn instructice wel gezien dat het aan mij lag of wat dan ook want ik had elke week priveles ik ben dan wel een ruiter met weinig geduld maar ik vindt als je een paard heb met dit probleem waar het dan ook mag zijn je toch geduld heb want menig een had dit paard allang verkocht,trouwens hij is ook bang voor mannen,mijn vader mag hij wel maar dat heeft wel een tijdje geduurd.En hij krimpt soms in elkaar als ik met het zadel eraan komt(erop leggen)
Dus als de da en paardentandarts is geweest gaat hij eerst op vakantie voordat ik verder beslissingen neem.Want toch is het een goud eerlijk paard die ik liever niet kwijt wil.
Ik sluit niet uit dat het misschien om een rijtechnische probleem gaat maar ik vindt dit probleem op deze onderwerp beter staan want het is maar een vraag wat ik stel aan de paarden mensen wat ik het beste kan doen met dit paard en niet hoe mijn rijtechnische problemen zijn OK dan! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:20

roderigo schreef:
Als het echt een rijtechnische probleem was geweest dan was ie vast wel opgelost na 1,5 jaar denk ik.

Scheve mond
Als je geen goede begeleiding hebt en je bent zelf niet zo'n ervaren ruiter dan zal het in 1,5 jaar nooit beter worden en soms zelfs alleen maar slechter.......

En over dat advies; neem fatsoenlijk les. En als dat niet kan op je huidige stal dan moet je een ander onderkomen zoeken [Ik heb je al getipt over een instructrice op je oude stal. Zij heeft Lois destijd ook opnieuw zadelmak gemaakt en aangereden voor me]. En anders kun je je paard altijd nog verkopen. Maar een paard verkopen met dergelijk gedrag is ook nog een hele klus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:25

Oke, fijn dat je weet dat het niet aan jouw rijden ligt, daarom is het ook al opgelost Haha!

In 99 % van de gevallen ligt het aan de ruiter, ook niks om je voor te schamen, maar goed. I rest my case

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:23

[quote="roderigo"]Als het echt een rijtechnische probleem was geweest dan was ie vast wel opgelost na 1,5 jaar denk ik.

Hoeft niet,als het niet geheel gezien wordt en of niet geheel duidelijk wordt gevoeld val je al snel terug in oude gewoontes die bij het dier dan geen vooruitgang kunnen bieden.

En dan had mijn instructice wel gezien dat het aan mij lag of wat dan ook want ik had elke week priveles ik ben dan wel een ruiter met weinig geduld maar ik vindt als je een paard heb met dit probleem waar het dan ook mag zijn je toch geduld heb want menig een had dit paard allang verkocht

Het ligt eraan waar je instructie naar kijkt!
Men kan alleen op het paard letten,wat helaas ook vaak teveel gebeurd maar als men goed naar de ruiter kijkt(houding,zit en hulpen)dan kan daarvanuit vaak nog veel verbeterd worden en als de ruiter verbeterd dan zal het paard beter gaan lopen.
Wat geduld betreft,zeker bij hoog in het bloed staande paarden MOET je VEEL geduld hebben en zoals je zelf al aangeeft kan je daarin nog wel een stuk verbeteren,dus probeer dan daaraan alvast te gaan werken.

trouwens hij is ook bang voor mannen,mijn vader mag hij wel maar dat heeft wel een tijdje geduurd.

Heeft dus blijkbaar nare ervaringen met mannen ondervonden.

En hij krimpt soms in elkaar als ik met het zadel eraan komt(erop leggen)

Dat is iets wat ik zeker serieus zou nemen.
Duidelijker kan je paard niet zijn!
Pijn of angst is hier duidelijk aan de orde.

Dus als de da en paardentandarts is geweest gaat hij eerst op vakantie voordat ik verder beslissingen neem.Want toch is het een goud eerlijk paard die ik liever niet kwijt wil.

Dit vind ik heel goed van je OK dan!
Wacht de uitslag van beide even af en gun het paard wat rust en ook jezelf Knipoog
Gaat daarna met een schone lei beginnen en gaat terug naar de basis(met heel veel afwisseling en leuke dingen),blijf geduldig en ontspannen en probeer je paard te gaan begrijpen.
Eventueel een andere instructie met een vernieuwde blik op het geheel,die goed op de ruiter let zodat het paard vanzelf mee komt in de training.

Ik sluit niet uit dat het misschien om een rijtechnische probleem gaat maar ik vindt dit probleem op deze onderwerp beter staan want het is maar een vraag wat ik stel aan de paarden mensen wat ik het beste kan doen met dit paard en niet hoe mijn rijtechnische problemen zijn OK dan! *LOL*

Toch is dit een belangrijk punt om vooruit te komen met je paardje.
Als de ruiter niet goed zit(houding) dan komen de hulpen niet goed door en als de hulpen niet goed door komen dan begrijpt je paard het niet en als je paard je niet begrijpt dan is er geen samenwerking!
Dit kan zich dan uiten in ongehoorzaam gedrag,vluchtgedrag en zwiepen met de staart en bijten op het bit enz.
Echter eerst een eventueel medisch probleem uitsluiten!(maar dit ga ook laten onderzoeken OK dan! )

Succes.

roderigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 19:12

Inderdaad zal ik ook iemand anders moeten zoeken maar dan ook eerst een ander onderkomen voor mijn paard.Het kan ook inderdaad zijn dat het aan mij ligt,waardoor het paard zo blijft reageren. Verward Maar ik wacht eerst af of hij lichamelijk niks mankeert en dan verhuis ik hem naar een ander onderkomen waar ik ook evt goede begeleiding kan krijgen,maar dan krijgt hij eerst nog vakantie en ik ook om alles goed op een rijtje te kunnen zetten.Iedereen bedankt voor jullie reacties vindt het fijn dat er zoveel paarden liefhebbers erop gereageerd hebben. OK dan!