Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marjo89 schreef:Zou wel zeker maand of 2 het rust geven. De Zaadjes moeten grip krijgen. En als je ze te vroeg erop laat trekken ze alles er weer uit.
Ibbel schreef:Bij mij komen ze er na inzaaien een jaar niet op. Ik zaai bij voorkeur in het najaar in, maai dan in het voorjaar eerst een keer met de zitmaaier (en ja, dan ben ik wel een dagje bezig), daarna hooi ik twee keer, en dán mogen de paarden er pas weer op.
Kost handen vol met geld, zeker als je een paardenmengsel gebruikt dus ze mogen er echt pas weer op als er een beetje zode ligt. En die ligt er echt niet na 3 maand. En ook niet na een half jaar.
felineepino schreef:Ik denk dat ik als ik naar de temperaturen kijk, maar is graszaad ga bestellen. Ik bestel die van horsemaster denk ik. Zouden jullie van te voren nog kalk eroverheen gooien aangezien ze er 24/7 op staan, of wanneer ik weer iets meer reserve heb grondonderzoek + wat nodig is? Kan ik dat graszaad gewoon als kippenvoer over de wei heen strooien? (En de kale plekken even harken las ik net)
En dan nog wat.. Wat doen jullie met molshopen?
Ibbel schreef:Als er mos groeit kan je er vergif op innemen dat de pH te laag is. Je zou nog wel kunnen kalken, maar dan moet je wel 4 weken wachten voordat je kunt injecteren (de nog niet aan de grond gebonden kalk reageert anders met de stikstof uit de mest, waarbij die stikstof als gas nutteloos de lucht in gaat).
Zaaien in grond met een te lage pH geeft lagere ontkiemingspercentages en slechtere groei.
Halve hectare kun je wel mechanisch laten doorzaaien.
Marjo89 schreef:Pavo gras zaad vind ik echt mega ongeschikt. 60% raaigras. Dit zijn hard groeiende en overheersende grassen. <br abp="365">Kortom. Wat mij betreft no go net als al het voer van pavo. <br abp="366"><br abp="367">Horse master is een goed merk. <br abp="368">Zelf ga ik denk ik voor bio Ron. Gras mengsel 1 of 3 of beide misschien.<br abp="369"><br abp="370">Bekalken kan gewoon nog hoor. Voorjaar en najaar.
felineepino schreef:Ontzettend fijn al het advies! Heb er zeker wat aan. Maar, is bijzaaien dan geen aanrader? Het gras is behoorlijk weg gegeten en op ons vorige stuk werd er bijgezaaid en dan schoot er weer vlot een heel mooi groene weide naar boven. En iemand een idee waar ik goedkoop aan kalk kan komen?
Ibbel schreef:Als er mos groeit kan je er vergif op innemen dat de pH te laag is. Je zou nog wel kunnen kalken, maar dan moet je wel 4 weken wachten voordat je kunt injecteren (de nog niet aan de grond gebonden kalk reageert anders met de stikstof uit de mest, waarbij die stikstof als gas nutteloos de lucht in gaat).<br abp="461">Zaaien in grond met een te lage pH geeft lagere ontkiemingspercentages en slechtere groei.<br abp="462">Halve hectare kun je wel mechanisch laten doorzaaien.
selyna schreef:Ik heb een vraagje
Bij mij is maandag gegierd
Wanneer mogen de paarden er weer op?
Marjo89 schreef:Dat wist ik niet van horse master, maar dan is ook die ongeschikt.
Raaigras is niet geschikt voor paarden in grote mate. Groeit te snel. Waardoor veel eiwitten en suikers in het gras zitten.
Dit is niet gezond voor paarden.