Wat te doen voor een mooie paardenweide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Wat te doen voor een mooie paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:53

Zou wel zeker maand of 2 het rust geven. De Zaadjes moeten grip krijgen. En als je ze te vroeg erop laat trekken ze alles er weer uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:56

Marjo89 schreef:
Zou wel zeker maand of 2 het rust geven. De Zaadjes moeten grip krijgen. En als je ze te vroeg erop laat trekken ze alles er weer uit.

Ok dan weet ik dat ik niet hoef te zaaien en het maar gewoon kapot moet laten lopen. Heb maar 2 weken om het te laten "rusten" helaas. Volgend jaar word het hopelijk een echte paddock.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:00

Ik ga helemaal opnieuw inzaaien en ze mogen er minimaal 3 maand niet op. En er komt een paddock Paradise. (Had ik al. Ideaal )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:24

Bij mij komen ze er na inzaaien een jaar niet op. Ik zaai bij voorkeur in het najaar in, maai dan in het voorjaar eerst een keer met de zitmaaier (en ja, dan ben ik wel een dagje bezig), daarna hooi ik twee keer, en dán mogen de paarden er pas weer op.
Kost handen vol met geld, zeker als je een paardenmengsel gebruikt dus ze mogen er echt pas weer op als er een beetje zode ligt. En die ligt er echt niet na 3 maand. En ook niet na een half jaar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:26

Ibbel schreef:
Bij mij komen ze er na inzaaien een jaar niet op. Ik zaai bij voorkeur in het najaar in, maai dan in het voorjaar eerst een keer met de zitmaaier (en ja, dan ben ik wel een dagje bezig), daarna hooi ik twee keer, en dán mogen de paarden er pas weer op.
Kost handen vol met geld, zeker als je een paardenmengsel gebruikt dus ze mogen er echt pas weer op als er een beetje zode ligt. En die ligt er echt niet na 3 maand. En ook niet na een half jaar.

Dus als je naar een nieuwe lokatie verhuisd zit je een jaar zonder weide?
Waar ben ik aan begonnen :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:42

Je hoeft niet alles in één keer in te zaaien. Doe ik ook niet. Helft dit jaar, andere helft volgend jaar. Spreid je de kosten ook nog eens.
En als je akkerland hebt gekocht, zoals wij dat ook gedaan hebben, dan lopen ze dus het eerste jaar inderdaad op braakliggend land en krijgen ze hooi.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:14

felineepino schreef:
Ik denk dat ik als ik naar de temperaturen kijk, maar is graszaad ga bestellen. Ik bestel die van horsemaster denk ik. Zouden jullie van te voren nog kalk eroverheen gooien aangezien ze er 24/7 op staan, of wanneer ik weer iets meer reserve heb grondonderzoek + wat nodig is? Kan ik dat graszaad gewoon als kippenvoer over de wei heen strooien? (En de kale plekken even harken las ik net)

En dan nog wat.. Wat doen jullie met molshopen?

Je had het toch over onderhoud? Als er al gras staat is het zonde om er graszaad overheen te strooien, je gooit dan de helft weg. Je zou kunnen overwegen om de bestaande wei door te zaaien, maar als het een wat grotere wei is zal dat machinaal moeten gebeuren. Het advies om te harken was bedoeld voor het bijwerken van kale plekken.

De paarden zullen wel een tijd uit de wei moeten blijven inderdaad, dat licht een beetje aan de omstandigheden en het graszaad. Zoals hierboven al genoemd wordt zou je in twee keer kunnen werken.

Als je al jaren paardenmest op de wei laat liggen en nog nooit kalk gestrooid hebt zou je dat kunnen doen. Als je op kleigrond zit is het minder van belang dan op zandgrond.

Wat betreft molshopen, die kun je gewoon dichttrappen en het restant uitspreiden. Als het er veel zijn, of je hebt een grote weide, dan kun je hem slepen met een weidesleep.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:30

Molshopen slepen en dichttrappen, leuk advies, maar dat kan je dan iedere dag doen.

Mollenvanger laten komen die klemmen zet (of het zelf doen) is effectiever. Wil je dat niet, dan is carbid in de gangen stoppen (van het midden van de wei naar buiten werken!) redelijk goed werkzaam om ze te verjagen. Blokje carbid in een hoofdgang, beetje water er op, en gang goed dichtmaken.

Mollen bij voorkeur bestrijden voordat je gaat ploegen en zaaien. Door het ploegen vernietig je het gangenstelsel. Mollen doden of verjagen en de gangen intact laten betekent dat na verloop van tijd er nieuwe mollen het vrijstaande pand zullen gaan bewonen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:41

maar mollen vluchten ook voor het getrappel van paarden....
wij krijgen hier altijd mollen in het najaar,als de paarden uit de weides gaan en dan stopt het doordat ze hun winterslaap houden en in het voorjaar begint het opnieuw,maar ze verdwijnen behoorlijk snel als de paarden op de weides komen.

sproeien tegen onkruid moet je vlug genoeg doen en ook bijhouden.

kleine plantjes krijg je makkelijk weg,grote zijn vaak al te sterk en overleven het sproeien.
ook je concentratie aanpassen aan het seizoen.
in het voorjaar moet je minder geconcentreerd sproeien,in het najaar bv veeeel geconcentreerder;

ik snap niet hoe mensen die sproeien met bv bofix,jkk en distels hebben die dit overleven?
hier al jaren enkel bofix en als je geconcentreerd genoeg sproeit,dan overleeft geen enkel jkk en distel de bofix hier,zelfs niet in het najaar als de planten echt groot en in bloei staan.

qua onderhoud,hier bv is vandaag gestrooid,combi korrel mest en kalk.
ideaal.
halen we bij de leverancier die ook de boeren voorziet van allerlei zo'n spullen.
vroeger in zakken van 50 kg,maar nu we een traktor hebben die de baan op mag,rijdt man lief met de meststrooier aan de traktor tot daar telkens.

bijzaaien heb ik ook nog nooit moeten doen.
je gras niet te kort laten afeten,want dan creeer je ook ruimte om onkruid toe te laten.

qua inzaaien,ook hier zou ik zeker geen paarden erop laten na 3 maanden.
je laat ze er beter veeeel langer uit,dat je jaren goed bent,dan dat je ze er oplaat na enkele paarden om dat geplaagd te zitten met hopen onkruid en geen mooie weide.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:21

Onkruid is heel vaak gevolg van een verkeerd PH waarde..

En spuiten is echt niet best voor je land, ik doe dit dan ook niet.
Mijn land wordt hopelijk binnen nu en paar dagen omgezet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:06

onkruid heb je altijd.
met een slechte ph waarde een boel meer,maar ook als de ph goed zit,ga je onkruid hebben.

als je gras mager en weinig zode heeft,dan krijg je meer onkruid,er is nl meer open plaats om het te laten groeien.

tuurlijk is spuiten niet ideaal,maar als je nu eenmaal meerder ha hebt,en geen zin hebt in meerdere dagen onkruid uit je weide halen,dan is spuiten nu eenmaal de enige optie die snel en efficient helpt.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:18

Interessant topic!

Ik huur een weide van ongeveer 0.5 ha waarvan een gedeelte paddock.
De weide heeft veel kale plekken en er groeit hier en daar mos. De weide wordt binnenkort geïnjecteerd mef dierlijke mest (paardenmest wordt standaard opgeruimd).

Ik ben nu nog aan het dubben over het doorzaaien wat mij wel handig lijkt om te doen. Miss kan een boer uit de buurt het machinaal doen, dat lijkt me een stuk makkelijker dan alle kale plekken met de hand losharken, er zaad strooien en vervolgens het aan te stampen ofzo. Iemand advies? :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:31

Als er mos groeit kan je er vergif op innemen dat de pH te laag is. Je zou nog wel kunnen kalken, maar dan moet je wel 4 weken wachten voordat je kunt injecteren (de nog niet aan de grond gebonden kalk reageert anders met de stikstof uit de mest, waarbij die stikstof als gas nutteloos de lucht in gaat).
Zaaien in grond met een te lage pH geeft lagere ontkiemingspercentages en slechtere groei.
Halve hectare kun je wel mechanisch laten doorzaaien.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 10:03

Ontzettend fijn al het advies! Heb er zeker wat aan. Maar, is bijzaaien dan geen aanrader? Het gras is behoorlijk weg gegeten en op ons vorige stuk werd er bijgezaaid en dan schoot er weer vlot een heel mooi groene weide naar boven. En iemand een idee waar ik goedkoop aan kalk kan komen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:21

Heb je al eens aan PAVO gedacht voor graszaad? Die hebben ook een kunstmest wat daar mooi op aan sluit. Gazongraszaad is echt niet geschikt voor paarden, veel te fijn en zeker niet geschikt voor paarden om op te lopen, is erg teer. Kalk kan je goed halen bij een Welkoop.
Mesten is ook zeker van belang wil je straks goede groei in het gras hebben en van de zomer ook nog wat te eten voor de paarden.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:23

Ibbel schreef:
Als er mos groeit kan je er vergif op innemen dat de pH te laag is. Je zou nog wel kunnen kalken, maar dan moet je wel 4 weken wachten voordat je kunt injecteren (de nog niet aan de grond gebonden kalk reageert anders met de stikstof uit de mest, waarbij die stikstof als gas nutteloos de lucht in gaat).
Zaaien in grond met een te lage pH geeft lagere ontkiemingspercentages en slechtere groei.
Halve hectare kun je wel mechanisch laten doorzaaien.

Bedankt voor je advies!

Zou maar zo kunnen dat de pH laag is, het is een weide op zandgrond (veluwe). Voor kalken is het nu dus eigenlijk te laat. Dat zou dan iets zijn voor het najaar. Helpt het bemesten ook om weer een beter bodemmilieu te creëren? Dat de mos dan minder goed gedijd?

Ik vroeg me ook af of het kan dat er mos gaat groeien op de kapot gelopen stukken omdat het gras nu nog zo niet groeit, er is een open stukje en daar komt dan mos.

Ik ga in ieder geval kijken of het mogelijk is om het mechanisch door te laten zaaien.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:25

Pavo gras zaad vind ik echt mega ongeschikt. 60% raaigras. Dit zijn hard groeiende en overheersende grassen.
Kortom. Wat mij betreft no go net als al het voer van pavo.

Horse master is een goed merk.
Zelf ga ik denk ik voor bio Ron. Gras mengsel 1 of 3 of beide misschien.

Bekalken kan gewoon nog hoor. Voorjaar en najaar.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:35

Marjo89 schreef:
Pavo gras zaad vind ik echt mega ongeschikt. 60% raaigras. Dit zijn hard groeiende en overheersende grassen. <br abp="365">Kortom. Wat mij betreft no go net als al het voer van pavo. <br abp="366"><br abp="367">Horse master is een goed merk. <br abp="368">Zelf ga ik denk ik voor bio Ron. Gras mengsel 1 of 3 of beide misschien.<br abp="369"><br abp="370">Bekalken kan gewoon nog hoor. Voorjaar en najaar.

Horsemaster is ook 50% engels raaigras. Engels raai is nu eenmaal erg geschikt als voer- en weidegras.

felineepino schreef:
Ontzettend fijn al het advies! Heb er zeker wat aan. Maar, is bijzaaien dan geen aanrader? Het gras is behoorlijk weg gegeten en op ons vorige stuk werd er bijgezaaid en dan schoot er weer vlot een heel mooi groene weide naar boven. En iemand een idee waar ik goedkoop aan kalk kan komen?

Bijzaaien is zeker een aanrader, maar niet door het graszaad simpelweg over de wei te strooien.
Je kunt eventueel laten doorzaaien in combinatie met een wiedeg, dan wordt de mos ook meteen losgetrokken.

Als je kalk gaat halen kun je ook overwegen om dat te doen bij een leverancier voor agrarische producten zoals Agrifirm, Agruniek Rijnvallei of Agroburen. De Welkoop is meer gericht op kleinere hoeveelheden en de kans bestaat dat ze niet genoeg hebben liggen. Ook is zakgoed veel duurder dan bigbags of los gestort.

Ibbel schreef:
Als er mos groeit kan je er vergif op innemen dat de pH te laag is. Je zou nog wel kunnen kalken, maar dan moet je wel 4 weken wachten voordat je kunt injecteren (de nog niet aan de grond gebonden kalk reageert anders met de stikstof uit de mest, waarbij die stikstof als gas nutteloos de lucht in gaat).<br abp="461">Zaaien in grond met een te lage pH geeft lagere ontkiemingspercentages en slechtere groei.<br abp="462">Halve hectare kun je wel mechanisch laten doorzaaien.

Denk er bij de pH wel aan dat 'mindere grassen' het beter doen bij wat lagere pH waarden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:54

Dat wist ik niet van horse master, maar dan is ook die ongeschikt.

Raaigras is niet geschikt voor paarden in grote mate. Groeit te snel. Waardoor veel eiwitten en suikers in het gras zitten.
Dit is niet gezond voor paarden.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:42

Ik heb een vraagje
Bij mij is maandag gegierd
Wanneer mogen de paarden er weer op?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:48

selyna schreef:
Ik heb een vraagje

Zou eerst wachten tot een goede regen bui. En het gras de tijd geven om te groeien.
Net bemest gras gaat een groei spurt krijgen en barst van de suikers.

friesiszwartJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:41

Marjo89

Bij gieren kun je de paarden direct weer op het land laten, echter er wel rekening mee houden dat zij kieskeuring zullen zijn met eten. Na een regenbui is dat vaak over.

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:41

wij laten de paarden in de winter in de paddock zodat in de zomer het gras weer is bijgegroeid voor het mesten weet ik niet wat er gebruikt wordt wij laten altijd een boer komen om te bemesten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:53

selyna schreef:
Ik heb een vraagje

Echt ouderwets gegierd of geïnjecteerd? Dat is wel een verschil.
Het ouderwetse mag namelijk niet meer ook al is het beter voor alles.
Hier is gisteren geïnjecteerd en komen ze er zeker niet op tot half april.
Een paar buien regen heb je toch wel nodig om de boel in de grond te krijgen.
Je bemest de weide om groei te krijgen in het gras en als je ze er direct op zet geef je daar het gras geen kans voor.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:51

Marjo89 schreef:
Dat wist ik niet van horse master, maar dan is ook die ongeschikt.

Raaigras is niet geschikt voor paarden in grote mate. Groeit te snel. Waardoor veel eiwitten en suikers in het gras zitten.
Dit is niet gezond voor paarden.

Maar andere grassen zijn weer niet geschikt voor paarden. Dat zijn echt gras barbaren. Grazen het veel te kort af en vernielen de grasmat met hun hoeven. Als je dan geen heel sterk, snel groeiend gras hebt staan heb je weer heel snel kale plekken en onkruid.

En er zijn ook genoeg paarden die wel baat hebben bij zeer voedzaam gras en dus prima uit de voeten kunnen met een deel raai in het mengsel.
Hier geen bezwaar tegen voedingsstoffen in het gras in ieder geval.