Shires voeren privestal : wat te doen?! hellup?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:45

Wij hebben onze paarden die voor het eerst onbeperkt hooi kregen ook stro bijgevoerd.
We mengden het stro met het hooi in een grote slowfeeder. Het stro ging er net zo smakelijk in als het hooi.
Zelf vind ik stro erg goed als ruwvoer, maar daar schijnen de meningen over verdeeld te zijn.

DarkoFoitzik

Re: Shires voeren privestal : wat te doen?! hellup?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:00

met stro moet je alleen uitkijken met uitdroging. als je paard hoog in het werk staat en het is ook nog warm buiten kunnen ze uit drogen maar als stro mengt is dat niet aan de orde

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:33

Dat is ook wel weinig wat ze dan krijgen. Ze hebben flink ondergewicht en zijn nog in de groei. Dubbele reden om veel te eten dus.
Ik voerde 2 d-pony's op goed gewicht en wat ouder dezelfde grootte balen, daar deden ze ongeveer 5 dagen mee. En daarnaast voerde ik nog elke dag een halve stro bij, wat ze volledig opaten.

Tip als je minder vaak wilt voeren:
Goede slowfeeders waarin je hooi en stro doet. Ik voerde ook nog altijd nog stro los in een slowfeeder met wat minder kleine gaten, anders wilden ze het niet altijd even graag opeten.
Ze deden zo 2 dagen met hun eten. Eerste dag filterden ze overal het hooi tussenuit, tweede dag aten ze het stro op. Werkte prima en ik hoefde maar om de dag langs.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:49

Het kan maanden duren coor dat de paarden verzadigd genoeg zijn om minder te gaan eten. Spreek helaas uit ervaring. De mijne krijgt sinds de zomer onbeperkt ruwvoer en laat nu z'n voer staan als hij vol is.
Maar even om jullie met je probleem te helpen. Er bestaan speciale netten speciaal km over een grote baal te spannen. Misschien dat t proberen waar ?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:52

Slowfeeder idd, je hebt ook van die bakken die vaststaan en daar kan ook een rooster op.
Die hebben we nu ook hier op stal idd

Vreselijk dat er nog steeds op je vorige stal te weinig ruwvoer gegeven word
Dat was al zo toen mijn toenmalige paard daar stond :o :(

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:08

Ik gebruik deze slowfeeders http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/KASSA ... -oxid.html met 2x2 mazen. Hieruit eten mijn Fjord en A-pony graszaadhooi. Met 2 netten helemaal propvol (beide netten zijn 2x1 meter) doen ze bijna 48 uur.. Nu is graszaadhooi wellicht te arm voor -zeker grote rassen- in de groei maar je kunt er veel in kwijt en het vertraagt het tempo van eten enorm, dan zou je in jullie geval wellicht met 1 keer per dag vullen afkunnen. Sowieso eten ze van kuil meer door inderdaad het lagere droge stof percentage dan van droog hooi. Kun je geen droog hooi in grote (500kg) balen halen/laten bezorgen? Die plakken schuif je zo in zo'n net als ik heb, hierdoor heb ik vrijwel geen verspilling. Ik heb mijn grote baal hooi gewoon op een aanhanger liggen die ik onder de overkapping rijd, moet ik eens in de 6 weken een nieuw pak halen ongeveer, dat zullen jullie dan iets vaker moeten doen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:47

Mijn advies; gewoon onbeperkt blijven voeren. Op een gegeven moment gaan ze minder eten. Bij ons heeft dat ruim een half jaar geduurd. We hadden 3 pony's op goed gewicht en 1 paard met ondergewicht. In totaal ongeveer 1600 kilo paard/pony. Volgens de rekensommetjes hadden ze 32 tot 40 kilo hooi per dag nodig. Eerste periode was 70 kilo op 24 uur niet ongewoon. Heel langzaam zijn ze zelf steeds minder hooi gaan eten. We zijn nu 9 maanden verder; alle paarden zijn keurig op gewicht, krijgen nog steeds onbeperkt hooi. We hoeven nu maar 35-40 kilo per 24 uur te voeren. Geregeld hebben we uitschieters naar beneden (afgelopen week hebben ze drie dagen maar 25 kilo hooi per dag opgegeten)
De paarden zijn nog nooit te dik geweest. Ook niet op 70 kilo hooi en de twee uur gras die ze toen kregen. Het paard heeft waarschijnlijk gewoon echt de tijd nodig gehad om weer op goed gewicht te komen. We geven ons hooi in slowfeeders net maaswijdte 3,5 x 3,5. We gebruiken dubbele netten tegen het onnodig knoeien. Iedere dag wegen we het hooi af. De dag erop wegen we de hoeveelheid die over is. Zo weten we redelijk precies wat ze gegeten hebben.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:57

In de houtenbak die je hebt onderin 4 spinnen vast maken ( die je gebruikt op je fiets te koop bij action) en dan vast haken aan de rand van de bak voer er in en betongaas mat er op met fijne maas spin er aan vast haken en vreten maar

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:08

Zoals al veel is geopperd: slowfeeders. Wij hebben balen hooi en los hooi. Voor het losse hooi hebben we een slowfeedernet dicht geregen, is nu langwerpig. Hooi erin, helemaal dichtmaken en dan gaat die in een langwerpige bak.
Voor de balen hebben we 1 groot net, over de baal heen, dicht rijgen aan de onderkant (baal dus 1/4 kantelen) en klaar.. Ze doen met 1 grote baal ongeveer een week bij ons, is een maas van 3x3 en ze staan met zn 3en, een draver, haflinger en shetXwelh die erg gulzig eten.

De langwerpige heeft een maas van 2x2 en we wisselen deze 2 netten met elkaar af zodat ze niet teveel maar ook niet te weinig binnen krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:38

Ik adviseer je geen slowfeeders of netten gebruiken voor jonge dieren die volop in de groei zijn. Ze vreten zoveel omdat ze een gebrek aan voedingsstoffen en met name eiwit hebben. Onbeperkt goed ruwvoer voeren. Om verspilling te voorkomen zou een voerruimte met voerhek uitstekend zijn.. Niet voor niets hebben opfokbedrijven dit. En als dit niet tot je mogelijkheden behoort dan is een houten voerbak ook een goed altenatief. Mijn advies is iig ga niet knijpen of bezuinigen op ruwvoer. Dan is wat versmeren jammer maar helaas.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:07

troi schreef:
Er is nog een 3e optie, afwachten. Vaak zie je bij paarden die tekort kregen dat ze zich de eerste periode helemaal vol eten maar langzaam ontdekken dat er altijd eten is en zich daar op in gaan stellen en zo over een periode van een maand of 2/3 steeds minder gaan eten tot ze op een normaal niveau zitten. Dat zou mijn eerste keuze zijn.

Dit dus. Ik zit juist terug naar huis na een lang weekend op 8 shires passen. Allemaal niet te dik en zouden best onbeperkt voer kunnen hebben. Het is voor de twee Tinkets dat de helft toch iewat beperkt wordt in voer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:15

Er wordt al een boel zinnigs gezegd:

- netten niet fixeren. Dus bungelende netten. Dan kunnen ze ze minder gauw kapot trekken en doen ze ook wat langer over het eten.
- kleine mazen. Mazen van 3 centimeter bevalt erg goed, paarden hebben de hele dag wat te doen.
- Ook ik vind dat deze shires zeker niet te weinig krijgen.
- een halve schep muesli vind ik aan de weinige kant. Ze zijn nog in de groei en hebben hard hun vitamines en mineralen nodig.
- de wekker een uurtje eerder zetten zodat je ook 's ochtends voor je werk kunt gaan voeren. En misschien nog belangrijker: de paarden checken. Stel dat er 's avonds laat eentje koliek krijgt of in het draad komt te zitten. Dan wil je daar toch niet pas aan het einde van de middag achter komen? Vroeg opstaan voor je paard went, en het is een mooi begin van de dag :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:47

Helaas reageert de ts zelf helemaal niet meer.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:51

Heel eenvoudige slowfeeder is een grote baal hooi, met de touwen er nog rond, onder een dak, maar waar de paarden aan kunnen. Wij zetten er een plaat vertikaal tegen (vastgemaakt), zodat ze alleen van de bovenkant kunnen eten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:51

Heel eenvoudige slowfeeder is een grote baal hooi, met de touwen er nog rond, onder een dak, maar waar de paarden aan kunnen. Wij zetten er een plaat vertikaal tegen (vastgemaakt), zodat ze alleen van de bovenkant kunnen eten.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:53

Ik vind het ook niet te veel gezien de situatie, paarden die in de groei zijn, koudbloeden,voordroog i.p.v. hooi en daarnaast staan ze met zijn tweeën in een paddock, mijn ervaring is dat paarden dan uit verveling ook meer gaan eten dan dat ze in een groep staan en ook nog veel afleiding hebben.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:56

Ik zie dat veel mensen slowfeeder netten aanraden, maar deze netten hebben een aantal nadelen.

1. Ze zijn niet goed voor de voortanden, die slijten extra snel
2. Ze nemen vaak een aparte positie in met hun hoofd/hals waardoor er op den duur problemen kunnen ontstaan in de rug
3. Ze eten niet vanaf de grond waardoor eventueel stof/viezigheid sneller in de luchtwegen terecht komt.

Wij hebben slowfeeder bakken op stal, deze werken erg goed. Ook zie je vaak dat wanneer paarden er aan wennen dat ze altijd beschikking hebben tot ruwvoer ze op den duur toch minder gaan eten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:56

Niet zo gek dat ze veel eten.
De maag van een paard is zo klein dat de na 30min alweer leeg is.

Tevens zijn ze niet gewend dat er altijd voer ter beschikking is.

PS dat TS niet reageert kan komen doordat mensen ook een leven naast Bokt hebben en niet altijd tijd hebben om even te reageren.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:58

Ik vind ook dat ze niet te veel eten hoor
Hun gedrag Qwa hooi eten is vrij normaal

Toen ik overging na 24/7 hooi (kwam van all in stalling af)
Aten ze de eerste weken/maanden (ongeveer 2 maanden)ook echt absurt veel
Maar nu ze weten dat er altijd hooi beschikbaar is (en ook echt altijd) is dit echt al n stuk minder waar ze eerst 4/6 kleine baaltjes (15kilo) aten (3 paarden 1.56/1.49/1.07cm) eten ze nu de helft
Inmiddels voeren we wel grote balen

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:12

Zolang ze niet te dik worden is er niks aan de hand lijkt mij. Een voerhek helpt heel goed tegen verspilling, dan kun je voldoende hooi neergooien zodat ze niet zonder komen te staan. Wij hebben een zweeds voerhek in de stal en zo goed als geen verspilling. Als je geen mogelijkheid hebt om een voerhek in de stal te realiseren is dit ook een mooi systeem:

Afbeelding

Dan kun je er eventueel nog een net met wijde maas overheen doen als er toch teveel verspild wordt, en als ze uiteindelijk te dik worden een net met fijne maas!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:00

davinci2412 schreef:
Ik zie dat veel mensen slowfeeder netten aanraden, maar deze netten hebben een aantal nadelen.

1. Ze zijn niet goed voor de voortanden, die slijten extra snel

Onzin. Tanden slijten sneller door metalen roosters in bakken, niet door een hooinet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:14

davinci2412 schreef:
2. Ze nemen vaak een aparte positie in met hun hoofd/hals waardoor er op den duur problemen kunnen ontstaan in de rug
3. Ze eten niet vanaf de grond waardoor eventueel stof/viezigheid sneller in de luchtwegen terecht komt.

Als je de slowfeedernetten in een bak legt en vastmaakt, heb je deze problemen niet. Ze eten dan in de graashouding en nagenoeg van de grond.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:14

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:34

davinci2412 schreef:
http://dierpraktijk-beest.nl/hooinet-slowfeeders-paarden-voordelen-nadelen/

Hier staan alle voor en nadelen van slowfeeders en hooinetten...

Dit artikel klopt mijns inziens niet. Is erg negatief geschreven en gebruikt alleen maar bronnen die slowfeeders in een slecht daglicht zetten. Dat op zich is nog niet eens zo erg, het feit dat ze vanalles en nog wat als waarheden formuleren vind ik best kwalijk. Want als bepaalde onderzoekers iets (wetenschappelijk) hebben aangetoond dan is dat niet gelijk de waarheid. Dat is het mooie van wetenschap. Daarnaast is er ook voldoende onderzoek gedaan met resultaten die wel positief zijn richting het gebruik van Slowfeeders. Kortom, een journalistiek (slecht) geschreven artikel met een zeer duidelijke mening.

Overigens, valt de discussie over, het wel of niet goed zijn van, slowfeeders buiten de vraag van TS

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 02:54

Ik zou ze lekker laten eten en ze niet gaan pesten met slowfeeders. Ze hebben gewoon heeeeeel veel ruwvoer nodig, zeker nu. Ben je misschien geschrokken van de hoeveelheid die je moet voeren? Ik koop sinds een jaar mijn eigen ruwvoer in en moest ook even slikken van de hoeveelheden hoor(2 paarden). Ik denk dat veel mensen in volpension zich gewoon niet realiseren wat er allemaal doorheen gaat.