Onbeperkt hooi of kuil voeren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:01

Lanna krijgt onbeperkt hooi. De eerste twee drie weken, wist ze niet hoe snel ze moest eten, maar het reguleerde vanzelf. Een paard in de vrije natuur wordt ook niet moddervet.

Lanna ziet er prima uit, is niet te dik en wordt matig getraind (5 x per week 1 uur waarvan 20 minuten galopswerk).

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:33

Kiamyd schreef:
Echt waar joh, is kuil echt verser dan hooi? Hmm dan moet ik dat toch nog eens na gaan vragen. DAcht echt dat het andersom was!

Bloos Bloos
Ik schaam me rot, thuis lachten ze me ook allemaal uit omdat ik dacht dat er in hooi meer eiwit zat dan in hooi. Dus sorry, maar alle berichtjes die ik hier geschreven heb in dit topic moet je maar even als onbeschreven beschouwen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:34

Symbeami"]
[quote="joyce B schreef:
Ook mede omdat het verpakt is opgeslagen. kleine baaltjes die langer liggen vangen vaak veel stof of gaan schimmelen...

Als het maar droog genoeg in de baaltjes gaat, dan gaat het echt niet schimmelen als je het normaal op een droge plek opslaat. Mijn hooi is absoluut niet 'stoffig'.

Mijn schoonzus had zo'n plastic baal liggen voor 1 paard en een shet, ze heeft de helft weg kunnen gooien omdat het vol zat met: schimmel!!

[/quote]

Helaas komt het vaak voor dat het hooi niet goed opgeslagen ligt (vochtige schuur of stal) Ook in en droge stal werd na een aantal maanden mooi stofvrij, kruidig hooi vaak bruin(er) en op de bovenste pakken kwam ook stof/spinrag etc. te liggen... Dat is zo zonde...
Pakken kuil/ hooi die al schimmelen als ze geopend worden waren waarschijnlijk niet goed afgesloten of beschadigd. Als je kuil niet snel genoeg opvoert kan het inderdaad ook gaan schimmelen als het geopend is. Bij meerdere paarden zal dat niet zo snel gebeuren.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:24

Maak je niet druk kyamid, we maken allemaal vergissingen. Ben je weer wat wijzer moet je maar denken Lachen.
Ik ken een pensionstal waar ze gewoon het beschimmelde kuil opvoeren. Het is een ex-boer die het natuurlijk zonde vindt het te verbranden. Maar je paard zal er maar ziek van worden.....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 00:27

Anya schreef:
Lanna krijgt onbeperkt hooi. De eerste twee drie weken, wist ze niet hoe snel ze moest eten, maar het reguleerde vanzelf. Een paard in de vrije natuur wordt ook niet moddervet.

Nee, maar daar liggen de balen hooi/kuil meestal ook niet klaar Haha! Haha! .
Desalniettemin: ik ga het eens proberen, eerst maar eens met 1 paard....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:44

Soxje schreef:
Maak je niet druk kyamid, we maken allemaal vergissingen. Ben je weer wat wijzer moet je maar denken Lachen.
Ik ken een pensionstal waar ze gewoon het beschimmelde kuil opvoeren. Het is een ex-boer die het natuurlijk zonde vindt het te verbranden. Maar je paard zal er maar ziek van worden.....

Gruwel is dat...Ze kunnen er heel erg akelige koliek van krijgen Scheve mond

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:44

Kendra"]
[quote="Anya schreef:

Nee, maar daar liggen de balen hooi/kuil meestal ook niet klaar Haha! Haha! .
Desalniettemin: ik ga het eens proberen, eerst maar eens met 1 paard....
[/quote]

Gewoon doen... en niet schrikken die eerste weken... Iets meer trainen en het snel opkomende buikje verdwijnt ook weer snel. Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:48

mijn paardje krijgt ook (voor zijn doen) onbeperkt hooi. hij kan niet zo goed meer kauwen dus doet een halve dag met 1 plak hooi.
lijkt mij idd wel goed onbeperkt hooi, kuil lijkt mij minder daar worden ze vet van.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:41

Mijn paarden staan op kuil en krijgen nu niet meer onbeperkt maar van de zomer op hooi en dat kregen ze wel onbeperkt. Teminste op stal dan overdag lopen ze op het gras.
net als jippie bezuinig dus heel erg op het krachtvoer

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:49

Gillian krijgt ongeveer 6 (dunne) plakken hooi in een etmaal (verdeeld over 2x), de helft overjarig hooi en de andere helft is hooi van het afgelopen jaar, ze heeft er meer dan genoeg aan overdag en 's nachts eet ze de overgebleven restjes op Lachen

Verder krijgt ze twee keer per dag een halve schep muesli met kruiden, 1 eetlepel lijnzaadolie, knoflook en fenegriek, ze is iets te dik, dat komt omdat we op het moment niet kunnen rijden.

Ze komt wel iedere dag buiten maar is een beetje lui Clown

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:52

Die van ons krijgen kuilvoer als ze het weer bijna op hebben, verder niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 15:54

Summertje schreef:
Die van ons krijgen kuilvoer als ze het weer bijna op hebben, verder niet.

Dat is toch hetzelfde als onbeperkt? Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:31

Ik heb vandaag bij een andere boer hooi gehaald. Sox vindt het véél lekkerder. De baaltjes zijn wel iets kleiner maar ook 90 cent goedkoper. Ik betaal nu 1,60. Het ruikt heerlijk. Ik dacht dat de boer waar ze nu staat haar 's-morgens ook hooi gaf maar dat doet ie niet. Hij zet haar alleen buiten. Nu heeft ze een flinke prima wei alleen maar ze is wel wat afgevallen. Het staat haar wel mooi nu die enorme buik weg is. Je ziet wel een beetje schijn van de ribben maar voelt ze niet. Dus wat ik nu doe is haar om half 5 binnenhalen en dan 4 plakken hooi geven. Echt een enorme berg. Ze krijgt dan 3 ons onderhoudsbrok met muesli en een kilo winterpeen+oud brood (4/5 boterhammen). Als ze nog meer afvalt moet hij haar 's-morgens in de wei ook maar hooi gaan geven maar ik ben al blij dat hij haar voor die 40 euro die ik betaal buiten zet...