Stal (hele gebouw) indelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Stal (hele gebouw) indelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:42

Je hebt vier paarden?
Inderdaad een shire heeft een andere stal nodig dan een shetlander.

Maak eens een tekening.
Waar zitten de deuren. Waar gaan ze door naar het weiland.
Waar de pilaren.
Wil je er wasplaats, zadelkamer.

Bij een tekening met echte maten kun je pas in gaan delen.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 15:49

Ik heb redelijk grote paarden. Tinker van 1.65, fries van 1.70, PRE van 1.65. Ongeveer genomen.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:53

Wat ontzettend leuk voor je!!! Ik wou dat ik het zo mocht doen :wow:
De tekening van de bokker hierboven ziet er prachtig uit, dat zou ik ook doen, prachtig <3
Je kan altijd nog een box plaatsen achteraf als je het echt mist of er is een eventuele noodzaak voor.
Voor de rest zou ik het zo opzetten dat je het eventueel ook allemaal weer kan verwijderen, ik weet dat mijn ouders dat fijn zouden vinden.
Heel veel succes en als je klaar bent misschien een kleine foto *-:) ???

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:53

Wat een gave verschillende rassen zeg.
Dat vraagt natuurlijk wel een topic op itp :)

Omdat je veel ruimte hebt zou ik grote stallen maken.
5x5 of zo.

Maar kun je geen tekening maken?
Nu zeg ik 5 x 4
Maar misschien komt dat met stut palen niet uit en 3,5 x 4,5 wel.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:27

Uiteraard ook heel erg afhankelijk van of er inderdaad steunen zijn. En waar de bestaande deuren nu zitten. Zelf zo Ik voor zoiets gaan.
Je hebt stallen voor evt in de nacht of als er iets aan de hand is.
Het blauwe gedeelte heb ik als overig gelaten. Voor eventueel poets plaats. Afspuiten etc.

Maar het is ook belangrijk te weten waar de bestaande deuren zitten.
Tekening is niet helemaal op maat. Maar je kunt natuurlijk een boel maten zelf beslissen. Van de stallen, zadelkamer. Hoe veel opslag heb je nodig voor je hooi en stro?

Afbeelding

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:07

Je zou natuurlijk ook i.p.v. een 20x60 bak een 20x40 bak kunnen doen en dan in de overige 20 meter de zadelkamer/voerhok. Dan heb je ook ruimte voor een enooooooorme stallen waar de paarden ook blij mee zullen zijn. Een indoor paddock is misschien ook fijn. Weet niet of het past qua ruimte maar een paddock waarin je evt kan longeren is wellicht een optie?

Edit: voor mijn gedachtenkronkel ben ik uitgegaan van de schets van de poster boven mij.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:49

Ik ben ook even voor je gaan tekenen. Wat ik zelf bij de voorgaande ontwerpen een beetje miste is een longeer piste, dus die heb ik er even bij getekend. Veder zijn er 5 stallen van 5x5 omdat je aangaf dat je er misschien nog wel een paard bij wou.

Afbeelding

Je gaf aan dat er veel land was dus dat is waarom ik voor boxen en niet voor alleen een paddock. Ik heb er nog geen opslag bij getekend maar daar is nog genoeg ruimte voor :)

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:02

In een ander topic zeg je dat je een 3 jarige kwpn krijgt en een halfinger van 24 hebt. Moeten die er niet ook bij ? Ook was de tinker terug naar zn oude eigenaar geloof ik?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:12

JustJuul_ schreef:
In een ander topic zeg je dat je een 3 jarige kwpn krijgt en een halfinger van 24 hebt. Moeten die er niet ook bij ? Ook was de tinker terug naar zn oude eigenaar geloof ik?

Dit dus...

Ik zou t ook wel weten met zon grote ruimte. Hoe lopen de daken? Als ze heel schuin zijn moet je daar wel rekening mee houden, en hoe hoog is t dak? Ken genoeg van dat soort loodsen waar je zeg maar goed in kan staan en werken maar voor een paard of tractor te laag is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:14

bloembollenschuren, althans degene die ik ken zijn meestal een 'blokkendoos' en hoog
omdat er behoorlijk grote en zware machines in moeten en het ook nog als opslag van grote kisten dienst moet doen Xpionoxx

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:32

Je hebt gelijk Elena, ik ben in de war met de kassen :) mijn excuus!

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 18:44

Ben blij met de reacties! :D Bedankt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:46

Misschien kun je ook nog even antwoord geven op alle vragen? Da's wel zo vriendelijk voor iedereen die de moeite heeft genomen om je te helpen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:48

Xpinoxx schreef:
Je hebt gelijk Elena, ik ben in de war met de kassen :) mijn excuus!

kassen wordt je inderdaad niet vrolijk van.
heb vroeger af en toe een zaterdagje gereden in een 'manege/kinderboerderij' dat in een grote kas zat,
vanaf april/mei tot september was het verplicht buitenrijden, want dan konden de ponies toch echt niet op stal staan :') .. En je raakt er inderdaad een hoop ruimte in kwijt door de relatief lage lange zijdes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:50

lailapri schreef:
Geen boxen maken. Google eens op paddock Paradise of hit actiefstal.

Toch is het heel handig om (voor nood) stallen te hebben.
Als je paard geblesseerd is, of een medische (be)handeling moet ondergaan, is het heel handig om ze apart te kunnen zetten.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:50

:D wij gingen vaak fruit plukken haha is lang geleden allemaal.

ELJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:53

Ik heb al een mooie schets gezien een pagina terug, daar kun je vast wel wat mee. Stallen zijn altijd handig ipv alleen een uitloop binnen waar ze vrij rond kunnen lopen. Succes

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:58

Wauw een mooie ruimte! Zag hier een idee voorbij komen met stallen in een paddock. Dan lijkt me ideaal in zo'n grote schuur.
Kun je ze wel opsluiten maar het hoeft niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:58

Hou wel rekening met de ondergrond. Heel glad beton is BV niet zo geschikt als overdekte uitloop. als eentje dan wil vluchten voor een ander glijdt hij makkelijk uit.
Maar dat is detail, en daar kan je wat aan doen als je eenmaal een indeling hebt.

Ik zou wel enkele losse stallen willen ivm ziekte, even individueel voeren na het rijden etc.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:01

Je zou contact kunnen opnemen met de Droomhoeve in Lutjebroek of Grootebroek.
En daar gaan kijken en ideeen opdoen.
Ik vind dat daar heel mooi gebouwd, en ze hebben over veel dingen goed nagedacht.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:07

TessaKiss schreef:
Ik ga dit in gemeente Drechterland doen. Er komen van mijzelf 3 paarden 1 Shetlandpony te staan. Nu mogen er van mij nog wat paarden bij staan

Mag ik vragen waar dit is ? :) Ik woon zelf in Blokker (gemeente Drechterland dus ;))

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:13

Ik heb even mijn creativiteit de vrije loop laten gaan.
De stallen staan open, maar voor het geval dat er een paard is met een blessure oid zou hij dicht kunnen.
Wat een gigantische ruimte zeg!

Afbeelding

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:22

Afbeelding

Hier kan je op de kale stukken ook nog je kasten neerzetten of een zadel kamer maken. Daarnaast kan je dan al je hooi kwijt of je kan er nog een "paddock" maken zodat je twee groepen hebt mag het niet klikken tussen een van je paarden. De deuren die er al zaten heb ik er ook bij gezet (rode streepjes zijn deuren). Het gangpad tussen de stal en het paddock is 2,5 meter. Als je wilt kan je de longeer cirkel ook nog uitbreiden naar 20m in diameter of naar 10 meter en de bak groter maken.
Is allemaal op schaal getekent.

Edit: typfout

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:29

Afhankelijk van het soort paarden dat je hebt, zou ik kiezen voor een loopstal, waarbij de paarden 24/7 naar buiten/ binnen kunnen.

Ik heb er twee, zij hebben samen een box van 10.5 bij 4.... Waar op 3.5 meter een schuifbare tussenwand staat, voor het geval er 1 ziek wordt en apart moet staan... Daaraansluitend een was/ poetsplaats, en daaraansluitend een zadelkamer, afsluitbaar, waar ook mijn voer staat.

Dus op een lange zijde stallen ( 25 lang en 4 breed) poets/ wasplaats ( 4/4) en zadelkamer( 4/4) dan kun je ook nog je trailer parkeren.
Ik zou een looppad van 2,5 meter maken tussen stal en binnenbak van 20/40. Zodat je er om heen kan lopen....met je stro en hooi. Aan de andere zijde van de bak opslag voor stro en hooi.... Paarden staan dan niet met hun neus in de stof van stro en hooi.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:15

Ik zou een binnen paddock niet aan de bak laten grenzen.. Kunnen ze over de bakrand met elkaar klieren terwijl je rijd en dus niet handig.
Zou wel een 60 x 20 bak nemen, is echt heerlijk! Altijd de ruimte.

Stallen voor nood zijn handig en genoeg ruimte en eetplekken bij een binne paddock ook. Zou als de grond glad beton is wel rubbere matten neerleggen, helpt ook met het eventueel plassen op de grond.
En als je de mogelijkheid hebt dan een mooie inloopzadelkamer met ieder paard een mooie grote kast met spullen en een warm water kraan als het kan. Is echt een uitkomst sinds wij dat op stal hebben. Een zitplek is ook leuk voor jezelf. Misschien eentje met uitzicht op de paardjes terwijl je zelf ff rust neemt en wat te drinken hebt.
Lijkt mij echt een droom die uitkomt dit!