stal met alleen matten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:16

suus ik mest uit met een voorlader, de mesthoop is me te ver om dat iedere dag met een kruiwagen te doen en zo krijg je ze ook niet zindelijk.

Aangezien ze maar kort op stal staan ligt er echt niet veel mest.
Tika haar mesthoopje na ongeveer 4 dagen en hier heb ik dus niks aan gedaan, dat is haar hoopje wat ze zelf maakt.
Afbeelding

Zoals je kunt zien ligt er een mat van 1.5 cm dik ter grootte van 3 bij 3.5 meter met daarop een mat van 2.5cm dik van 1.5 bij 3 m.
Ligplek heeft dus een dikte van 4 cm.

Mijn andere merrie heeft precies zo'n hoop in de stal, alleen mijn ruin is minder netjes , daar schuif ik iedere dag de mest helemaal in de hoek maar hij is ook de grootste van het stel nl 1.56.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:20

Heb stalmatten erin liggen en dit bevalt mij prima. Wel hebben wij een laag stro erover heen liggen, dit hebben wij alleen in de winter.
Zomers staan ze zonder stro, maar dan staan ze alleen in de stal tussen de lessen door en voor de rest in het land.
Wij hebben er stalmatten in liggen, zodat ze nooit op kale koude beton komen liggen. En rubber loopt, staat en ligt zachter dan beton.
Daarnaast is het beter voor de hoeven, ze slijten minder hard en vooral in combinatie met schrapen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:28

Wij hebben in de merriestallen rubberen matten zonder bodembedekking, alleen de laatste weken voor de bevalling komt er wel bodembedekking. Wij waren verplicht om matten te leggen gezien onze hangaar een koeien- en varkensstal was, waar enkel roosters zadel boven een grote put (beerput?). We hebben geprobeerd zonder bodembedekking en mocht dit hun niet aanstaan zou er vlas bovenop komen, maar de paarden vinden het niet erg/slecht om enkel op matten te staan. Ze liggen heel vaak en mesten/pissen zonder enige problemen. Ikzelf vind het niet stinken, maar dat komt waarschijnlijk omdat wij dan ook een urineafvoer hebben waar de urine gelijk naartoe kan lopen, de matten liggen namelijk op de roosters. Enig nadeel is wel dat als ze op stal staan er wel vaker uitgekuist moet worden, we hebben dan wel propere paarden die het (gelukkig!) netjes in de hoek doen, zowel mesten als plassen. 3 keer per jaar worden de stallen volledig gewassen: met hogedrukreiniger de matten proper maken, met dettol schuren voor te ontsmetten en dan weer hogedruk erop.

Crines

Re: stal met alleen matten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:36

Ik hou mijn paarden al zeker 8 jaar enkel en alleen op matten, zonder strooisel.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik 2x per dag de mest weg haal en dat ze ook enkel en alleen tussen ongeveer 23u en 7u30 opgesloten staan. De rest van de dag wordt de stal dus eigenlijk als schuilhok gebruikt. De matten zijn bovendien van het vochtdoorlatende soort en zijn maar liefst 8 cm dik.

Indien je de urine kan laten wegvloeien om elders op te vangen is het zeker een goed systeem. Uitmesten gaat zoveel makkelijker.
Je moet alleen wel de discipline hebben om het wat schoon te houden, anders wordt het inderdaad al snel een vieze boel. Ook in de winter wanneer er binnen en buiten gelopen wordt met slijkvoeten kan het soms wat tricky worden als je het slijk niet meteen weg haalt. Dan worden de matten namelijk verraderlijk glad.
In het ideale geval leg je nog een fijn laagje stro over de matten heen. Maar dat was hier om verschillende redenen niet echt mogelijk.

Mijn merrie krijgt straks wel een hele dikke laag stro er overheen tegen dat ze moet bevallen. Met het veulen erbij natuurlijk ook, zodat die lekker kan slapen.

Maar nu slapen de paarden gewoon op de matten en ik heb niet de indruk dat ze dat onprettig vinden.

Bootsy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 19:23

superpony schreef:
Ik gaf ergens les waar alleen matten liggen en viel flauw van de lucht, zelfs als het schoon leek.

Qua plassen moet je er wel rekening mee houden of je een merrie of ruin hebt. Een ruin heeft niks aan zaagsel in de hoek bij plassen.

ik ben er wezen kijken en ik rook weinig :) het zaagsel ligt daar op de matten zodat de urine die erop komt, opgenomen word en de mat niet glad wordt.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:30

Hier liggen ook rubberen matten en dat bevalt prima. Tussen de matten is een opening van 2 cm om de urine af te vloeien. Laagje stro erover heen en klaar. Ik moet wel zeggen dat wij een omgebouwde koeienstal hebben waardoor er roosters liggen als ondergrond en daarover de matten, doordat we die opening tussen de matten laten drijft de urine gewoon de put in.
Is heel gemakkelijk uit te mesten ook en paard lijkt er geen problemen mee te hebben.
Ieder half jaar worden ze afgespoten en verder laat ik de matten na het uitmesten ook opdrogen voor ik er nieuw stro overheen doe.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:50

Aangezien dit topic is geopend door een niet goedgekeurde schaduwaccount plaats ik hier een slotje.