Sterke afrastering weiland gezocht, wie heeft tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kosseh

Re: Sterke afrastering weiland gezocht, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 23:46

Oo dankje voor die tip. Op veel plekken is het idd uitgerekt.
Ijzerdraad spannen is wel een goede mogelijkheid.

Heb net even voor die stijgerbuizen gekeken. Kwam dan rond de 2500 euro uit. En dan had ik overal maar 1 pijp.. en nog geen kopelstukken.

beoband kwam dan een stuk goedkoper uit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:51

Als buitenomheining hebben we vier draden; de onderste en bovenste draad zijn dun zwart koord, geleid erg goed en omdat het zo dun is heeft de wind er geen vat op. De tweede en derde draad zijn van dikker koord. Op verschillende punten hebben we de draden verbonden, zodat een eventuele draadbreuk in bijv. de tweede draad niet zorgt voor stroomverlies over 100 meter. Even doormeten met zo'n metertje is nooit weg. Je kunt precies zien op welke punten je stroom kwijtraakt als je verder van de stroomkast afgaat. Een beetje verlies hoort erbij, maar als je bij het begin van je draad vol stroom hebt, moet je niet na 100 meter al op de helft zitten. Dan klopt er iets niet.

In plaats van steigerbuizen eventueel oude melkleidingen uit koeienstallen gebruiken?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:59

zo'n probleem is meestel gewoon omdat er geen goeie stroom op staat.

is het netstroom of via een batterij?

netstroom zou ik zowiezo het stroombakje ook controleren,of een sterker bakje kopen,en zeker de draad controleren.
veel draadjes hebben bv 4-5 geleiders,door de jaren kunnen ze doorknakken op verschillende plaatsen,waardoor er amper nog stroom op staat.

wij hebben een extra sterke bak en extra geleidende draad en sinds dien is er geen enkele uitbreker(en de shets en ezels konden er ook wat van!) meer door de draad gegaan....als je zelf aan de draad hangt(per ongeluk),ben je er een half uur later nog niet goed van,dus ruime stroom en dat houdt gewoon elke uitbreker tegen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:00

kosseh schreef:
Heb net even voor die stijgerbuizen gekeken. Kwam dan rond de 2500 euro uit. En dan had ik overal maar 1 pijp.. en nog geen kopelstukken.

Je kan overwegen om een klein stuk te doen en hem daar 's nachts in te zetten als dat de enige tijd is dat hij normaal gesproken uitbreekt. Misschien gebeurt er nl 's nachts iets wat de oorzaak is van het uitbreken. Maar of dat het probleem niet verplaatst is lastig te zeggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:46

Staat je draad/lint/koord strak genoeg?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:09

kosseh schreef:
Op hout en steigerpalen na niemand tips voor een andere omheining? Waar haal je steigerpalen vandaan, wat is de prijs er ongeveer van?

Jawel...ik en nog iemand gaven de tip van stroomdraad in combinatie met stevige breed rubberband.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 08:19

Rubberband is wel een handig iets, dat moet ik nog even uitzoeken hoe duur dat is.

Voor zo ver ik weet staat het lint strak genoeg.

We hebben een stroomapparaat op accu. Hebben helaas geen aansluiting op het net.

Draad gaan we helemaal na lopen, om te kijken waar de zwakken plekken zitten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:52

hoe hoog staat het gras rondom de draad..

als gras/bosjes de draad raken, schijnt er ook behoorlijk wat stroom te 'lekken' waardoor overall de spanning te laag wordt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:38

Hoeveel draad zit er op die ene klok? Wij hadden ook altijd twee klokken, en de draad dus ook in twee stukken verdeeld omdat er anders niet genoeg op stond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:51

elenaMM77 schreef:

als gras/bosjes de draad raken, schijnt er ook behoorlijk wat stroom te 'lekken' waardoor overall de spanning te laag wordt.

Het is winter, het staat vast kniehoog :D

Sorry, kon het even niet laten. Altijd wel verstandig om even de bosmaaier ter hand te nemen en eventuele struiken wat in te tomen als ze in de weg staan.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 11:05

Het staat heel laag. Nog geen 5 cm. Maar wel langer dan het kaal gegeten deel waar ze zelf op staan. Bosjes en gras raken het draad niet.

Op dit moment hebben we twee stroomkasten. De omheining is ongeveer 300meter.

We gaan nu alle draden vervangen. Het hangt er al 4 jaar. Dus de kans dat in het draad de geleiders zijn gebroken is inderdaad erg groot.
Hoop dat daarna het gedoe over is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:58

Ik vermoed ook dat er te weinig stroom op staat.
Je paard gaat er niet tegen aan hangen als het onprettig is.

Je kunt dat testen door een apparaatje met lampjes.
Hier breken ze uit als er maar 1 of 2 lampjes branden. Bij 3 blijven ze er net in.
Ik zorg dus dat er 5 branden.
Ook paarden die op andere stallen als uitbreker bekend stonden bleven na 1 kennismaking daar achter.

Wil je nu weten hoeveel stroom er op staat maar of dat komt door een lek is die van galgher wel erg fijn.
129,- maar toen ik een tijd terug uren had gezocht naar het lek. Ben ik naar de winkel gereden. De smartfix gehaald en in 5 minuten had ik het lek gevonden en opgelost.
Dus ook wel een aanrader.

https://schrikdraad.net/schrikdraad-testen/

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:09

mrie schreef:
Jeemig Helene, wat vals!! In en In gemeen vind ik jouw oplossing. Zoiets doe je toch niet.

...liever een keer een flinke opdonder dan dat hij uitbreekt en misschien wel onder een autov terecht komt...mijn paard krijgt ook een dag per maand een antenne op om hem er aan te herinneren dat hij in de wei moet blijven.
Klinkt gemeen, maar we hebben hem hiervoor al vaker van een pikkedonkere landweg kunnen vissen, zit nog in een bocht met hoogteverschil ook, dus ze zien hem dan echt niet.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:15

Afbeelding Paard benen gebroken, ligt uur te kreperen voor de dierenarts kan komen om 'm uit z'n lijden te verlossen. Auto total loss, bestuurder gewond, misschien nog (kleine) kinderen in de auto die zelfs als ze niet gewond raken zoiets traumatisch mee moeten maken ....

Maar als het paard een korte opdonder krijgt omdat ie geen respect heeft voor een stroomdraad is wel zielig? :x

@mrie: ooit zelf een tik van een stroomdraad gehad? Het is heel vervelend maar ook meteen weer voorbij als je de draad loslaat. Niets traumatisch aan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:23

Heleen schrijft toch gewoon een beugeltje waarbij het paard zelf de keuze heeft?

Mijn paard is door de boer een keer aan het stroomdraad gehangen. Dus stroomdraad door het halster gehaald zodat hij op meerdere plaatsen contact had, handvat aan de andere kant en die aan het draad gehangen. Nou vond ik dat niet tof, aangezien hij dat ook niet overlegd had, maar het werkte wel. Mijn paard is een dradenspringer en loopt als hij weer een periode draden springt met 4-5m schrikdraad aan zijn halster. Hopelijk van de zomer niet meer nodig want dan staan alle palen op 1.60m, met nieuw draad en een serieuze klap stroom (lichtnet, onderste draad vrij hoog zonder verdere begroeiing en een relatief groot apparaat voor het oppervlakte).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:35

Koper schreef:
elenaMM77 schreef:

Het is winter, het staat vast kniehoog :D

Sorry, kon het even niet laten. Altijd wel verstandig om even de bosmaaier ter hand te nemen en eventuele struiken wat in te tomen als ze in de weg staan.

-O- -O- -O- niet aan gedacht
*headdesk*

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:17

wij hebben treinbeils als 'palen'.
in laten duwen met een kraan.
ging behoorlijk vlot en staan letterlijk als een paal,zijn niet rot tekrijgen(terwijl we kastanje palen achter 5-10j mochten vervangen omdat ze omvielen van rottigheid)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:31

tengeltje11 schreef:
wij hebben treinbeils als 'palen'.
in laten duwen met een kraan.
ging behoorlijk vlot en staan letterlijk als een paal,zijn niet rot tekrijgen(terwijl we kastanje palen achter 5-10j mochten vervangen omdat ze omvielen van rottigheid)

Let maar op, treinbielzen kunnen ook gaan rotten.
Bij mijn kennissen stond er 1 in de wei die gebruikt werd als schuurpaal door de paarden. Op een keer lag het ding neer in het gras, gebroken. Het rotten zal niet zo snel gaan als bij dunne palen, maar het rot wel degelijk na x aantal jaar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:05

ja,tuurlijk,maar als je ze nieuw koopt,gaan ze zo goed als je hele leven mee hoor.

mijn opa heeft er 10-tallen jaren terug laten zetten.
heeft ze,toen hij op pensioen ging,eruit laten halen en waren in nog erg goeie staat dat ze nog een ronde meekonden.

je kan ze ook vaak 2de hands kopen,of 2de keus of ....

al die dingen maken veel verschil bij hoe lang ze meegaan.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:13

tess_84 schreef:
Als je echt iets heel sterks wil, zal je vrees ik naar houten omheining moeten kijken. Dat is alleen héél duur.

Duur is relatief, als de houten omheining 30 jaar meegaat is dat per jaar een stuk goedkoper dan schrikbandomheining die 6 jaar meegaat.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:14

Femia schreef:
Hoewel niet goedkoop, kun je denken aan een omheining van steigerbuizen. Heb je geen stroom nodig en breken kan niet.

Dat het niet kan breken is juist het probleem met steigerbuis, een paardenbeen kan dat namelijk wel!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:19

juliomariner schreef:
tess_84 schreef:
Als je echt iets heel sterks wil, zal je vrees ik naar houten omheining moeten kijken. Dat is alleen héél duur.

Duur is relatief, als de houten omheining 30 jaar meegaat is dat per jaar een stuk goedkoper dan schrikbandomheining die 6 jaar meegaat.

Natuurlijk, maar je moet de centen wel in één keer kunnen neerleggen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:24

Hier lopen ze de houten omheining er om de haverklap wel ergens stuk. Dus of het nu echt zo veel goedkoper is? Daar ben ik niet van overtuigd. Ook kapotte balken vervangen kost geld.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:40

steigerbuis breekt gelukkig wel als er maar genoeg druk op komt.. buigt als een rietje en zegt dan knap.. bewees mijn jaarling van nog geen 300kilo van de week. toen had ze het trucje door... de volgendede dag nog 3 buizen geknapt en ze liep fijn los!! nu enkel stroomdraadje en probleem opgelost voor haar.