Stalhouder betalen voor bijrijden pensionpaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:49

Op zich kan ik me iets indenken bij het gebruik van de faciliteiten. Een goede bak moet per slot van rekening ook mooi gehouden worden en met spullen heb je afschrijvingskosten. Maar inderdaad, geldt dat dan ook als je samen met je vriend/partner of dochter een paard rijdt? (als dat niet het geval is bijrijder gewoon adopteren :P ) En als de eigenaar dag 1 en verzorger dag 2 rijdt is dat niet hetzelfde als dat er maar één iemand rijdt?

Lijkt me toch fijner om dat in de prijs gewoon door te berekenen, onderhoud van stal etc., ipv verzorgers/bijrijders 'leeg te zuigen'. Zou zelf ook niet zo snel ergens een paard gaan bijrijden als je dan ook op kosten gejaagd wordt. Stel dat je al de eigenaar betaald, wat ik dan weer wel snap, en dan ook nog eens extra een bedrijf spekken. Sorry, maar zonder erg goede reden vind ik het niks.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:49

JustJuul_ schreef:
Is bij ons op de manege inderdaad ook het geval. Eigenaar betaald 325 euro per maand voor de stalling, en als daar een bijrijder bijkomt is hij/zij verplicht een leskaart te nemen van 140 in de maand! Reden is omdat de bijrijder gebruik maakt van de faciliteiten, en de eigenaar inderdaad de 'lesklant' wegneemt.

Dat vind ik dan ook weer BS. Ik zou bijvoorbeeld wel een bijrijdpaard willen, maar echt onder geen beding op een manege / in een manegeles willen rijden. Dus dat ik dan als lesklant weg zou vallen --> Neuh, want zou nooit een lesklant worden. En er wordt al voor de faciliteiten betaald door de eigenaar van het paard.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:50

In dat opzicht mag je dan eigenlijk ook geen familielid je paard laten verzorgen of dergelijke, want die zou dan ook zo een bedrag moeten betalen.
Ik vind het eerlijk gezegd een echte onzinregel. De eigenaar betaalt al de faciliteiten al voor dat paard, wat maakt het dan uit wie het paard verzorgt en als je je been breekt en je een verzorger nodig hebt en geen kunt vinden omdat niemand zo een bedrag wil betalen ? Moet je dat bedrag dan zelf betalen zodat iemand anders met jouw paard mag rijden ? Neen ik zou er niet blij mee zijn met zo een regel.

Wel vind ik dat als er verenigingskosten zijn ivm verzekering deze wel mogen gevraagd worden natuurlijk, mar dat is dan geen 35€ per maand.

Eline91

Re: Stalhouder betalen voor bijrijden pensionpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:11

Ik heb het nog nooit meegemaakt hier, gelukkig maar! Ook nog nooit gehoord van een stalling waar ze het zo doen. Verzekering zou ik begrijpen, maar gebruik faciliteiten is toch inbegrepen in het pensiongeld.

Dat de bijrijder zijn lessen moet betalen snap ik dan weer wel, hier op de plaatselijke manege zitten lessen voor één persoon inbegrepen in het pensiongeld, maar als alle bijrijders ook gratis konden lessen was het wel mooi >;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:15

Zo heb ik het ook nog nooit gehoord. Wel dat de verzorger/ bijrijder lid van de vereniging moet worden om verzekerd te zijn maar dat wordt dan ook gewoon zo meegedeeld.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:19

Nou, ik vind het onzin.

Ik betaal als eigenaar voor alle faciliteiten en ik heb een bijrijder voor de momenten dat ik zelf niet kan. Het is dus onzin om te stellen dat een bijrijder zorgt voor dubbele afschrijving van de faciliteiten want wij rijden niet op dezelfde dag. Les hoeft mijn bijrijdster ook niet te nemen, want ik geef haar les.
Ik persoonlijk zou dus ook nooit gaan staan op een stal die deze regeling hanteert.
Het zou wel lekker mooi zijn, een beetje geld vangen over de rug van mijn paard. Zelf geen onkosten hebben maar wel winst maken. Lekker makkelijk.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:24

Op een pensionstal waar je de volle mep betaalt, vind ik het echt complete onzin!

Ik moet wel zeggen dat op onze vereniging het wél zo is maar.....daar zijn de kosten bijzonder laag gehouden (terreinlid 175 per jaar en bijrijderlid 75 per jaar). Hierdoor kan iemand's bijrijder voor heel weinig toch op het terrein rijden en van alle faciliteiten gebruik maken. Vroeger moest iedereen voor gebruik van het terrein de volle mep betalen maar daar is vanaf gestapt om het iets toegankelijker te maken.

Maar onze vereniging heeft dus geen stallen en dergelijke, het gaat hier echt om een lidmaatschap om van het gehele terrein gebruik te mogen maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:32

daffodil schreef:
Op een pensionstal waar je de volle mep betaalt, vind ik het echt complete onzin!

Ik moet wel zeggen dat op onze vereniging het wél zo is maar.....daar zijn de kosten bijzonder laag gehouden (terreinlid 175 per jaar en bijrijderlid 75 per jaar). Hierdoor kan iemand's bijrijder voor heel weinig toch op het terrein rijden en van alle faciliteiten gebruik maken. Vroeger moest iedereen voor gebruik van het terrein de volle mep betalen maar daar is vanaf gestapt om het iets toegankelijker te maken.

Maar onze vereniging heeft dus geen stallen en dergelijke, het gaat hier echt om een lidmaatschap om van het gehele terrein gebruik te mogen maken.

Maar dan heb je het over een vereniging.
Vereniging schrijf je ook in per persoon en paard. Daarnaast krijg je dan meestal ook les en draagt de vereniging af aan de KNHS.
Maar een pensionstal of een manege?
Dat vind ik echt bizar.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:40

JustJuul_ schreef:
nontie schreef:

Haha, zelfde gedachte :Y)

Bij ons is dat niet het geval gelukkig! Haha, zou een mooie boel worden.. Dochter, zoon en partner mogen hier wel zonder bijbetaling gewoon rijden, met nichtjes oid zit dat weer anders, deze moeten wel een leskaart aanschaffen.

Nu ik even terugdenk:

Toen ik op de vereniging stond gestald met paard hadden wij wel onderscheid.
Mensen die er gestald stonden hadden een lidmaatschap dat was onderverdeeld in enkel of gezin. Verschil hierin was ongeveer 20 euro.
Bijrijders/verzorgsters moesten ook lid worden, maar hadden wel een maand probeer tijd. Bleven ze na die maand toch verzorgen/bijrijden was hun lidmaatschap rond de 50 euro.
Dit waren wel jaarlidmaatschappen dus viel het in theorie wel mee en was inderdaad bedoeld als voor het gebruik van de accommodatie. Lessen zaten er trouwens niet bij. Wel mogelijkheid tot deelnemen aan zo beetje alles wat er georganiseerd werd.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:49

Ik vind het ook onlogisch. Ik zou het enkel logisch vinden als er apart voor gebruik rijbaan en springmateriaal betaald wordt.

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:04

Mijn moeder heeft een tijdje op een vereniging gereden. Geen manege, gewoon twee rijbakken. Daar zijn we na een tijdje mee gestopt, want ik mocht het paard niet longeren/rijden in mijn moeders plaats. Zelfs niet ala mijn moeder even uitruste ofzo. Moesten we dubbel betalen en mijn moeder moest extra diensten draaien in de kantine. En dan bedoel ik niet 2x per jaar. Maar 2 halve dagen of 1 hele dag per maand. Op een gegeven moment was het zelfs 2 hele dagen per maand. Ze moest meer diensten draaien dan ze reed. Totaal belachelijk

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:13

Veel eigenaren vragen geld aan de bijrijders en dan zouden de bijrijders ook nog geld aan de stal moeten betalen? Dure grap op die manier, kan je beter aan een eigen paard beginnen. De eigenaar betaalt toch al voor al de voorzieningen. En de redenatie 'er wordt een lesklant weg gekaapt' is natuurlijk een rare reden, wel een handige manier om aan extra geld te komen. Las ergens dat er dan ook nog huur voor het paard betaalt moet worden aan stal? Hoe verzinnen ze het.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:17

maximuss schreef:
Zo heb ik het ook nog nooit gehoord. Wel dat de verzorger/ bijrijder lid van de vereniging moet worden om verzekerd te zijn maar dat wordt dan ook gewoon zo meegedeeld.

Waar moet je dan precies tegen verzekerd zijn eigenlijk?

Ik vind het maar een vreemde constructie als je meer moet betalen als er meer personen met je paard werken. Uiteindelijk wordt toch bijna geen enkel paard vaker dan eens per dag gereden en maakt het niet zoveel uit of dat nu iedere dag dezelfde is of dat je 2x in de week een ander laat rijden kwa slijtage van de rijbak en materialen ed.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:21

Dee_Es schreef:
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Vind het ook bizar. Meestal rijdt je een paard bij omdat de eigenaar minder of nauwelijks gebruik maakt van de faciliteiten. Als het nu zo zou zijn dat het paard als half manegepaard wordt gebruikt kan ik me er nog iets bij voorstellen maar ook dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik zou zelf afhaken bij zo'n regeling.

Dit, precies dit.

Heel raar.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:30

Ik vind het ook raar! Naar mijn mening betaal je al genoeg aan stalling en anders moeten ze daar van te voren al rekening mee houden in de kosten voor een stalling.

Al vind ik dat hele geëmmer over betalen voor een bijrijd/verzorgpaard onzin, maar dat is een andere discussie...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:31

JustJuul_ schreef:
Is bij ons op de manege inderdaad ook het geval. Eigenaar betaald 325 euro per maand voor de stalling, en als daar een bijrijder bijkomt is hij/zij verplicht een leskaart te nemen van 140 in de maand! Reden is omdat de bijrijder gebruik maakt van de faciliteiten, en de eigenaar inderdaad de 'lesklant' wegneemt.

En als ik nou wel bij jullie een stal wil huren en helemaal geen les wil....?
Ik vind dit echt heel zot. Er kan toch maar een persoon tegelijk op dat beest zitten. Dus als ik heel veel tijd en conditie heb dan rijd ik hem elke dag twee uur. Of ik verdeel dat over mijzelf en een ander?
.....En die bedragen.... Ik wil niet bij jullie staan
Dit is precies een van de de redenen dat ik liever bij een boertje sta, ergens achteraf, zonder faciliteiten maar waar wel alles kan en waar je hooi en voer kan pakken als je dat nodig vind en voor 175,- in de maand

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:18

mrie schreef:
JustJuul_ schreef:

En als ik nou wel bij jullie een stal wil huren en helemaal geen les wil....?
Ik vind dit echt heel zot. Er kan toch maar een persoon tegelijk op dat beest zitten. Dus als ik heel veel tijd en conditie heb dan rijd ik hem elke dag twee uur. Of ik verdeel dat over mijzelf en een ander?
.....En die bedragen.... Ik wil niet bij jullie staan
Dit is precies een van de de redenen dat ik liever bij een boertje sta, ergens achteraf, zonder faciliteiten maar waar wel alles kan en waar je hooi en voer kan pakken als je dat nodig vind en voor 175,- in de maand

Geef je groot gelijk hoor, in dit geval ben ik de bijrijder en niet de eigenaar. Ik ben dus verplicht om de leskaart af te nemen als ik een paard wil bijrijden, terwijl de eigenaar zelf al een idioot bedrag betaald. Wel randstad overigens. Helaas kan ik hier niet veel meer aan doen, neemt niet weg dat ik het er zelf ook niet mee eens ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:35

Nooit van gehoord en ik vind t ook werkelijk belachelijk.
Toch krijg ik de indruk dat dit vooral in de Randstad op de grotere stallen gebeurt??

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:51

Ik heb op een stal gereden waar je als bijrijder idd betaalde voor de faciliteiten, maar je had ook de keuze om niet te betalen. Betaalde je niet, mocht je geen gebruik maken. Gaf niet, reed toch buiten. Wou ik toch een x de bak in, betaalde ik €3,-.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 01:18

Om alle vragen die erbij zijn gekomen te beantwoorden.

In het contract staat het volgende:
Is er naast de huurder (eigenaar) 1 vaste mederuiter, dan wordt naast de vaste vergoeding (de stalling huur) een opslag van 37,50 per maand berekend.
Bovenstaande is niet van toepassing indien de vaste mederuiter behoort tot het huishouden van de huurder of familie is van de eerste lijn of een manegeruiter is welke in een normaal les rooster zit (oftewel elke week lest). Of een andere pensionklant.

Als huurder ben je automatisch lid van de vereniging door het stallen van je paard.

De eigenaar betaald voor de faciliteiten met de maandelijkse huur. Daarom het hele verhaal van het extra moeten betalen en het onbegrip daarbij.
De vraag is waar je die €35,- voor moet betalen.
Want in het contract staat ook dat de vereniging zich niet verantwoordelijk stelt voor ongevallen toegebracht door of aan het dier aan derden.

Oftewel als iemand anders rijd, en die valt eraf en breekt z'n been, dan is de vereniging daar niet verantwoordelijk voor. Wat ook klopt.
Dus dat bedrag per maand betaal je niet voor een verzekering ofzo.

Daarbij is er wel de regel dat als er een instructeur van buitenaf komt er een bedrag van €10,- betaald moet worden voor gebruik van de rijbaan. Als je zelf rijd zonder les hoeft dit niet. Maar dit heeft te maken met dat ze vinden dat iemand anders z'n geld staat te verdienen terwijl je ook bij hun kan lessen. Daarbij is het dan weer wel dat als je met 3 mensen tegelijk dat uur bij je eigen instructeur rijd je allemaal individueel die €10,- moet betalen.

Het bedrijf is een manege/Pensionstal.
Als je je paard hebt gestald ben je lid van de vereniging, die ook de manege lessen verzorgen.

Ik vind het belachelijk. En het is alleen maar geld klopperij.
Ik heb er nog nooit van gehoord en vind het echt schandalig om dat er per maand nog bij te vragen terwijl je je al scheel betaald aan de stallingskosten.

Daarbij is het ook nog eens zo dat je die €10,- "bakhuur" betaald om mee te helpen met het onderhouden van de rijbaan. Terwijl de rijbaan er nog slechter bij ligt dan een kapotgelopen weiland.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 01:19

Anoniem schreef:
Nooit van gehoord en ik vind t ook werkelijk belachelijk.
Toch krijg ik de indruk dat dit vooral in de Randstad op de grotere stallen gebeurt??

Ja dat klopt. Ik hoor het hier in de regio wel meer dat ze dit soort regels hebben.
En dan sta ik inderdaad ook liever bij een boertje.
Maar die zijn hier ook niet heel makkelijk te vinden..

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 01:23

Koekeroekus schreef:
Ik vind het ook raar! Naar mijn mening betaal je al genoeg aan stalling en anders moeten ze daar van te voren al rekening mee houden in de kosten voor een stalling.

Al vind ik dat hele geëmmer over betalen voor een bijrijd/verzorgpaard onzin, maar dat is een andere discussie...

Ben ik met je eens.
Je mag vaak al blij zijn als er iemand is die voor je paard kan zorgen. En als ze ook mesten en je paard buiten zetten en binnen halen, dan kunnen ze er toch ook gewoon mee rijden?
Moet je alleen de juiste persoon vinden die bij jou, je paard en je doel past. Maar volgens mij zijn er genoeg.
Zou nooit een bijrijder om geld vragen voor het willen helpen verzorgen/rijden van mijn paard.

Maar daarbij zou ik ze er ook nooit voor betalen om het te doen.

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 01:24

Bij ons op de manege betaal je een bedrag per jaar om een pensionpaard te verzorgen.
Dit bedrag betaal je aan de manege.
Door te betalen word je lid van de vereniging en die is weer aangesloten bij KNHS.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 01:26

M_D_H schreef:
Nou, ik vind het onzin.

Ik betaal als eigenaar voor alle faciliteiten en ik heb een bijrijder voor de momenten dat ik zelf niet kan. Het is dus onzin om te stellen dat een bijrijder zorgt voor dubbele afschrijving van de faciliteiten want wij rijden niet op dezelfde dag. Les hoeft mijn bijrijdster ook niet te nemen, want ik geef haar les.
Ik persoonlijk zou dus ook nooit gaan staan op een stal die deze regeling hanteert.
Het zou wel lekker mooi zijn, een beetje geld vangen over de rug van mijn paard. Zelf geen onkosten hebben maar wel winst maken. Lekker makkelijk.

Ja inderdaad!! Pure geldklopperij!

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 01:29

Luz_ElenaE schreef:
Ja gebeurd vaker. Zo raar vind ik het niet. Bijrijder maakt gebruik van faciliteiten waar alle andere voor betalen. Dan mag zij ook betalen voor het gebruik er van. Ik zie het vaak langs komen. Daarbij staat het in het contract als het goed is en ben je er dus ook mee akkoord gegaan

Ja maar de eigenaar betaald al per maand om gebruik te maken van de faciliteiten. Waarom zou de bijrijder dan ook nog eens moeten betalen voor gebruik van de faciliteiten?
Als de eigenaar en bijrijder niet op de zelfde dag rijden dan loopt dat paard toch maar 1 keer in die rijbaan? Of de eigenaar of de bijrijder er nou op zit..