Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
irish_lady schreef:Maar waarom je paard dan niet gewoon op blote voetjes buiten rijden? Mijn merrie loopt elke dag over de stenen en op een gegeven moment zijn je hoeven zo gehard dat ze dat makkelijk aankunnen. Waarom allemaal van die moeilijke kunstgrepen, die mijn inziens nog meer schade aan kunnen richten dan ijzers?
irish_lady schreef:Niet zelf Waterkippie, maar ik ben het tijdens mijn studie wel herhaaldelijke keren tegengekomen. Het is ook eigenlijk logisch want je sluit niet alleen de onderkant van de hoef, maar de hele hoef op. Dit komt het hoefmechanisme ook zeker niet altijd ten goede.
redenering zou het dan zo moeten zijn dat het hoefmechanisme nog onbeperkt kan functioneren. Er is ruimte genoeg voor de hoef om uit te zetten. Supertje schreef:Ik heb alleen Old-Macs en Easyboots gezien.
De Old Macs lijken me hele fijne schoenen, het paard wat daar op loopt heeft geen schuurplekken o.i.d. en loopt ook niet moeilijk. Dit paard staat er overigens op omdat het meerdere keren bevangen is geweest en gevoelige zolen heeft.
De Easyboots lijken met niks... Zowieso die stalen pinnen die erin zitten om de schoen op zijn plek te houden... Een fjordje hier op stal had die dingen ook aan gekregen, schoen was gaan draaien en die pinnen zaten op een op andere manier in de bal van de hoef. Was behoorlijk aan het bloeden.
Jordy gaat volgende week weer van de ijzers af, zijn hoeven zagen er zonder een stuk beter uit, en ik denk ook niet dat hij nu schoenen nodig zal hebben.

Citaat:hoewel ik sokjes en alles geprobeerd heb.
Citaat:Dat gebeurt ook niet vanzelf! Dat moet je trainen! Steeds kleine stukjes op het harde dan drogen de hoeven vanzelf op.
Cowgirl schreef:Mijn haflinger is een goed voorbeeld dat ijzers schade aan richten.
(...)
Vroeger toen hij ook nog geen ijzers had kon ik zelf over de weg galloperen en waren stenen geen probleem.

Citaat:Maar dat is IMO nog geen bewijs dat ijzers schade aanrichten. Zo'n hoef raakt gewoon gewend aan bescherming en kan dan niet meer zonder. Vergelijk het met bijvoorbeeld Afrikaanse atleten die van jongs af aan prima kunnen (hard)lopen op blote voeten. Die voeten hebben een eeltlaag ontwikkeld en zijn gewend aan oneffen, stenige bodem. Als die persoon (sport)schoenen gaat dragen (zoals 'westerse' atleten hun leven lang gewend zijn), dan ontwikkelt die voet zich ook anders, zodat die persoon niet meer op blote voeten kan lopen. Maar dan is het nog niet zo dat schoenen schade aanrichten.
irish_lady schreef:Maar waarom je paard dan niet gewoon op blote voetjes buiten rijden? Mijn merrie loopt elke dag over de stenen en op een gegeven moment zijn je hoeven zo gehard dat ze dat makkelijk aankunnen. Waarom allemaal van die moeilijke kunstgrepen, die mijn inziens nog meer schade aan kunnen richten dan ijzers?
Sugarmiss"]Ik doe een stukje schapenvel (de bontkant) in de kootholtes, tegen het schuren, werkt perfect.
[quote="joyce B schreef:.. Hij loopt er fijn op, maar je merkt wel dat het schuurt in de kootholte. Dat moet je dus in de gaten houden (old macs) ...

Cowgirl schreef:SM heeft gelijk.
Daarnaast vergeet je te lezen dat mijn paard inmiddels alweer 2 jaar zonder ijzers loopt afwisseld op het land of dat hij naar voren komt en op de stenen paddock loopt.