nadelen hoefschoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:49

Juist.........
Er is maar 1 manier om er achter te komen......... zelf proberen!!!!
Terug naar ijzers kan altijd nog, toch??

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:51

irish_lady schreef:
Maar waarom je paard dan niet gewoon op blote voetjes buiten rijden? Mijn merrie loopt elke dag over de stenen en op een gegeven moment zijn je hoeven zo gehard dat ze dat makkelijk aankunnen. Waarom allemaal van die moeilijke kunstgrepen, die mijn inziens nog meer schade aan kunnen richten dan ijzers?

Zal even voor mezelf spreken. Tjo heeft superhoeven/oerhoeven qua model en afslijten, komt maar 1x per jaar een hoefsmid bij. Ik heb destijds de schoenen aangeschaft omdat ze op steenachtige bodem (bedoel dus geen klinkers of asfalt maar echt kiezels en stenen) als op eieren liep en dit voor paard en ruiter geen fijne situatie was, maarja zulke paden kom je nu eenmaal tegen tijdens enduranceritten.
Omdat ik geen ijzers wil ben ik dus naar hoefschoenen gaan kijken. Tjo heeft ze dus ook niet elke rit aan (katwijk bv over strand dus lekker zonder), alleen waneer ik denk dat het nodig is.
Dus kuntgrepen, ach denk dat dat wel meevalt, de hoefschoenen hebben zijn nut al bewezen toen ik tijdens een vakantie op de veluwe blijkbaar door glas was gereden op het ruiterpad (leuk toeristen), glasscherf zat in mn schoen en dr hoef was nog heel. Lang leve de hoefschoen!

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:51

irish_lady schreef:
Niet zelf Waterkippie, maar ik ben het tijdens mijn studie wel herhaaldelijke keren tegengekomen. Het is ook eigenlijk logisch want je sluit niet alleen de onderkant van de hoef, maar de hele hoef op. Dit komt het hoefmechanisme ook zeker niet altijd ten goede.

Ja maar een hoefschoen zit toch niet strak om de hoef heen? Tenminste, bij die van mij niet. Hij heeft nog wat ruimte aan de onderkant zn hoef zou ook makkelijk nog wat kunnen groeien. Mijn bescheiden, ondeskundige Knipoog Haha! redenering zou het dan zo moeten zijn dat het hoefmechanisme nog onbeperkt kan functioneren. Er is ruimte genoeg voor de hoef om uit te zetten.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:53

Vippie schreef:
Lang leve de hoefschoen!

Amen!!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:27

Supertje schreef:
Ik heb alleen Old-Macs en Easyboots gezien.
De Old Macs lijken me hele fijne schoenen, het paard wat daar op loopt heeft geen schuurplekken o.i.d. en loopt ook niet moeilijk. Dit paard staat er overigens op omdat het meerdere keren bevangen is geweest en gevoelige zolen heeft.
De Easyboots lijken met niks... Zowieso die stalen pinnen die erin zitten om de schoen op zijn plek te houden... Een fjordje hier op stal had die dingen ook aan gekregen, schoen was gaan draaien en die pinnen zaten op een op andere manier in de bal van de hoef. Was behoorlijk aan het bloeden.

Jordy gaat volgende week weer van de ijzers af, zijn hoeven zagen er zonder een stuk beter uit, en ik denk ook niet dat hij nu schoenen nodig zal hebben.

Als die schoenen dusdanig schuiven als jij zegt dan is het gewoon de hele verkeerde maat. Ik heb ook de easyboots en heb dit probleem nog nooit mee gemaakt.

En wat Vippie ook al zegt. Ik doe ze bij mijn fjord ook alleen maar aan wanneer ik denk dat het nodig is (ik hoef ze bv in de winter niet aan want dan kunnen zijn hoeven het prima aan alleen in de zomer zijn ze wat droger en dan draag ik ze liever wel. Alleen op de verharde weg in het bos ook niet nodig)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:49

Volgens mij ben ik 1 van de weinigen die idd nadelen heeft ondervonden. Ik heb een jaar lang geprobeerd met OM's en Marquis hoeffschoenen maar met beide problemen met schuren in de kootholtes gehad. Ik heb netjes opgebouwd maar bleef ellende hebben bij de langere ritten. Bij de OM's schuurden de bandjes zowiezo dus ben ik snel overgegaan op Marquis. Hier wat hoger schuurplekken aan de bovenkant tegen het randje. En ik denk dat mijn paard zijn achterhoeven draait met neerzetten want hij had vaak dikke kogels achter. Weer rust, weer opbouwen en weer ellende. Ik vind het een superconcept als je paard ertegen kan maar met het gevoelige pelsje van de mijne lukte het gewoon niet hoewel ik sokjes en alles geprobeerd heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:08

De schoenen zitten niet zo strak dat hoefgroei c.q. uitzetten tijdens het lopen niet mogelijk is en op de site van Old Mac staat ook dat ze niet geschikt zijn voor paarden die hun hoeven draaiend neerzetten.
Dus ze zijn idd niet voor iedereen geschikt. Maar voor die paarden die er wel goed op lopen zijn IMO de voordelen van blootsvoets met af en toe een schoen aan nog steeds hoger dan de nadelen van konstant ijzers onder.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:09

Bedenk je ook dat niet ieder merk en type geschikt is voor ieder paard. Bij het ene paard passen Easyboots voor geen meter, maar Old Macs bijvoorbeeld weer wel, en andersom.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:42

Citaat:
hoewel ik sokjes en alles geprobeerd heb.

Heb je ook die speciale sokjes geprobeerd, sinds kort zijn die er van Marquis geloof ik.

Citaat:
Dat gebeurt ook niet vanzelf! Dat moet je trainen! Steeds kleine stukjes op het harde dan drogen de hoeven vanzelf op.

Na jarenlang op ijzers te hebben gestaan valt dit niet meer te trainen.
Mijn haflinger is een goed voorbeeld dat ijzers schade aan richten.
Na 6 jaar heb ik ze eraf laten halen, paard loopt op de wei en op de stenen paddock. Als ik er naast loopt gaat het op vlak steen goed maar owee als er stenen liggen, dan wil ie gewoon bijna niet.
Trainen gaat niet aangezien de ijzers er al 2 jaar onderuit zijn(ma.w er zijn al 2 hele nieuwe voeten geweest.
Vroeger toen hij ook nog geen ijzers had kon ik zelf over de weg galloperen en waren stenen geen probleem.

Mijn reden dus om hoefschoenen te kopen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:52

Cowgirl schreef:
Mijn haflinger is een goed voorbeeld dat ijzers schade aan richten.
(...)
Vroeger toen hij ook nog geen ijzers had kon ik zelf over de weg galloperen en waren stenen geen probleem.

Maar dat is IMO nog geen bewijs dat ijzers schade aanrichten. Zo'n hoef raakt gewoon gewend aan bescherming en kan dan niet meer zonder. Vergelijk het met bijvoorbeeld Afrikaanse atleten die van jongs af aan prima kunnen (hard)lopen op blote voeten. Die voeten hebben een eeltlaag ontwikkeld en zijn gewend aan oneffen, stenige bodem. Als die persoon (sport)schoenen gaat dragen (zoals 'westerse' atleten hun leven lang gewend zijn), dan ontwikkelt die voet zich ook anders, zodat die persoon niet meer op blote voeten kan lopen. Maar dan is het nog niet zo dat schoenen schade aanrichten. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:19

Maar die vergelijking gaat niet op zolang je menselijke schoenen niet aan de voetzool vastniet en de voet dus niet meer kan uitzetten Lachen
Wat bij een ijzer dus het geval is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:22

Citaat:
Maar dat is IMO nog geen bewijs dat ijzers schade aanrichten. Zo'n hoef raakt gewoon gewend aan bescherming en kan dan niet meer zonder. Vergelijk het met bijvoorbeeld Afrikaanse atleten die van jongs af aan prima kunnen (hard)lopen op blote voeten. Die voeten hebben een eeltlaag ontwikkeld en zijn gewend aan oneffen, stenige bodem. Als die persoon (sport)schoenen gaat dragen (zoals 'westerse' atleten hun leven lang gewend zijn), dan ontwikkelt die voet zich ook anders, zodat die persoon niet meer op blote voeten kan lopen. Maar dan is het nog niet zo dat schoenen schade aanrichten.

SM heeft gelijk.

Daarnaast vergeet je te lezen dat mijn paard inmiddels alweer 2 jaar zonder ijzers loopt afwisseld op het land of dat hij naar voren komt en op de stenen paddock loopt.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 08:45

ik heb hoefschoenen van smit-rijsen, ook ik ben erg tevreden over de schoenen. mijn paard had hele slechte hoeven toen ik hem kocht, met ijzers ging dat niet veel beter.

ik heb hem eerst een half jaar blootvoets laten lopen, eerst brokkelde de hoeven af, hij moest enorm wennen aan het blootvoets lopen. maar na enkele maanden zag je verbetering.
de hoeven werden steviger en er zat weer rek in. daarna dus hoefschoenen aan laten meten.

nooit geen problemen mee gehad. als de hoeven weer wat zijn gegroeid laat ik hem enkele ritten zonder schoenen lopen en dan slijt het er weer af.

we hebben al heel wat km afgelegd, het eerste nadeel van hoefschoenen moet ik nog ondervinden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:54

een van de paarden bij ons op stal heeft artrose. IJzers hielpen niet echt. Sinds kort heeft hij hoefschoenen (de Rijssense variant) en hij loopt weer super.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:16

Ilonk heeft dus Easyboots naar volle tevredenheid. Moet zeggen dat ik er geen klasse III mee heb gereden hoor. Toen stond ze op ijzers. Want ik wissel dat om het half jaar af.
Ik vind de schoenen echt super en zie geen nadelen hieraan, je moet leren hoe je ze goed strak vast maakt, dat is echt een must anders ben je ze zo kwijt.
Wat Waterkippie zegt van die ijzeren klemmetjes en dan de hoefballen kapot. Totaal verkeerde maat en dan moeten ze dus op zijn mist een kwartslag zijn gedraait!!! Dat moet toch opvallen in de manier van lopen, maar dat terzijde.
Ik ben tevreden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:38

irish_lady schreef:
Maar waarom je paard dan niet gewoon op blote voetjes buiten rijden? Mijn merrie loopt elke dag over de stenen en op een gegeven moment zijn je hoeven zo gehard dat ze dat makkelijk aankunnen. Waarom allemaal van die moeilijke kunstgrepen, die mijn inziens nog meer schade aan kunnen richten dan ijzers?

Omdat niet elk paard zulke goed groeiende en/of harde hoeven heeft...
Mijn pony had nooit ijzers onder, maar liep erg gevoelig op harde bodem en op steentjes. Met ijzers en siliconen liep hij perfect, met gewone ijzers ook beter dan zonder, maar zijn hoeven werden er slecht door... Gingen scheuren en afbrokkelen, wat ze blootsvoets nooit deden. Als zijn hoeven lang genoeg waren liep hij minder gevoelig, maar als ik een paar keer per week rijd in bak en vooral veel buiten, dan slijten ze te hard.
Schoenen zijn dan een uitkomst. Hij loopt er fijn op, maar je merkt wel dat het schuurt in de kootholte. Dat moet je dus in de gaten houden (old macs) ik draag ze ook niet altijd. Alleen als ik ritten ga maken over slecht paden met steentjes en wanneer zijn hoeven te kort worden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:44

joyce B schreef:
.. Hij loopt er fijn op, maar je merkt wel dat het schuurt in de kootholte. Dat moet je dus in de gaten houden (old macs) ...
Ik doe een stukje schapenvel (de bontkant) in de kootholtes, tegen het schuren, werkt perfect. OK dan!

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:01

joyce B schreef:
ik draag ze ook niet altijd.

Goh.. Welke maat heb jij Haha! Knipoog ?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:29

Sugarmiss"]
[quote="joyce B schreef:
.. Hij loopt er fijn op, maar je merkt wel dat het schuurt in de kootholte. Dat moet je dus in de gaten houden (old macs) ...
Ik doe een stukje schapenvel (de bontkant) in de kootholtes, tegen het schuren, werkt perfect. OK dan!
[/quote]

Misschien een rare vraag maar heb je daar misschien een foto van hoe dat eruit ziet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:08

Niet bij de hand maar het is vrij simpel. Ik knip 2 driehoekjes van 10/15 van een schapenvel en doe het onderste puntje in de schoen (goed diep) en de 2 andere punten zitten ter hoogte van de kruisband. Natuurlijk de bontkant tegen het been aan Lachen
Ze blijven goed zitten. Ik doe er best lang mee (maanden), als ze erg vies zijn knip ik nieuwe Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:49

waar haal je zo'n bontvel vandaan?

enne... Inderdaad... ik doe ze Andrew niet elke rit aan Schijnheilig sorry... Haha!

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:56

joyce B schreef:

enne... Inderdaad... ik doe ze Andrew niet elke rit aan Schijnheilig sorry... Haha!

Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 02:32

Cowgirl schreef:
SM heeft gelijk.

Daarnaast vergeet je te lezen dat mijn paard inmiddels alweer 2 jaar zonder ijzers loopt afwisseld op het land of dat hij naar voren komt en op de stenen paddock loopt.

Misschien had je paard ook gevoelige voeten ontwikkeld als hij niet op ijzers had gelopen, ook al is het inmiddels twee jaar geleden dat hij ze had? Dat kun je nu natuurlijk niet meer nagaan, maar zou best kunnen. Sommige paarden lopen jarenlang zonder problemen blootsvoets en worden dan langzamerhand gevoeliger, om wat voor reden dan ook.

Ik vind dat er te snel woorden als 'verpesten' of andere negatieve benamingen worden gebruikt als er 'gewenning' wordt bedoeld. Niet alle vormen van gewenning zijn negatief. En in sommige gevallen kom je ook niet onder ijzers uit. Probeer maar eens een springparcours op nat gras of een cross te rijden zonder ijzers. De kans op vervelende glij- en valpartijen is vele malen groter dan op ijzers met punten. Het enige alternatief is dan 'niet starten'. Knipoog

Die van mij doet het overigens prima op ijzers. En ondanks dat ik me ervan bewust ben dat ijzers de hoef in een bepaalde vorm dwingen, zie ik er toch meer voor- dan nadelen aan. Ik houd ook in gedachten 'never change a winning team'. Dus als je paard het goed doet op ijzers of blote voeten, waarom zou je dan gaan experimenteren? Voor paarden met 'hoefproblemen' (geen ijzers onder kunnen hebben, te snel slijten, gevoelig) is het natuurlijk een ander verhaal. In zulke gevallen zou ik ook hoefschoenen aanraden, zeker als je veel op de harde weg komt. Ik houd deze optie ook in gedachten voor het geval mijn paard ooit geen ijzers meer onder zou kunnen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:39

Je hebt helemaal gelijk wat je zegt Karin. Ik ben ook niet tegen ijzers hoor. Als jouw paard er goed op loopt moet je het doen. Ik wilde mijn fjord gewoon niet laten beslaan omdat hij eigenlijk hele goede hoeven heeft. Maar nou loopt hij voor de kar en dan kan ik natuurlijk niet in de berm gaan rijden dus heb ik hoefschoenen gekozen. Die kan ik omdoen wanneer het nodig is want hij loopt niet veel voor de kar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:33

joyce B schreef:

Een hele aardige Westernbokker die zadels maakt heeft die voor me opgestuurd Lachen (voor hem afvalstukjes).

Ik kan nu weer een aantal jaren vooruit.