Vies op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:33

Bij deze de foto's van mijn vlas-stal na grondige schoonmaak, ik heb het vlas uit de schone hoek verdeeld als onderbodem. Volgens mij zou jij dit weg hebben gedaan als ik jou stal en 2 uur uitmest-tijd bekijk. Hier zit namelijk nog wel een keutel tussen, of een nat plekje dat ik vermengt heb met het drogere spul. Al met al was het toch nog c.a. 2 pakken vlas wat er nog in lag aan onderlaag.

Vanaf de deur
Afbeelding

Vanaf de achterkant
Afbeelding

Hier heb ik vervolgens nog 1 pak vlas bij op gegooid. De achterste meter laat ik vrij, net als het stukje bij de deur.

Afbeelding

Afbeelding

Hier kan je goed zien hoe de poep-plek werkt bij mijn shetlander. Hij poept keurig naast zn stro langs de muur.
Afbeelding

Onze stallen zijn 3 x 3,5 m, en ik strooi alleen waar ze er gebruik van maken. Dus bij de shet alleen 1/4e van de stal waar hij altijd staat/ ligt de rest niet.

joke1989

Re: Vies op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 10:16

De stallen bij ons zijn net zo groot. Bij de shetlander heb ik er ook minder in. Maar die poept keurig langs de achterwand en is dan ook met 5 minuten helemaal klaar. Die grote die loopt het vlas naar de zijkanten. Hij staat eigenlijk geen moment stil in zijn box en daardoor kan ik ook geen "onderlaag" creëren. Wanneer we een redelijke onderlaag hebben dan gooien we er een beetje bij op zodat het natte niet helemaal omhoog komt en hij weer gewoon droog staat, maar net wanneer je denkt van hé.. het gaat lukken dan verpest hij het weer binnen een nacht en licht er bijna geen vlas meer in het midden en is alles langs de muren opgelopen waardoor de drollen weer "begraven" zijn. Bij mijn vorige paard had ik er geen werk van.. lekker een nieuwe box en de poep lag keurig op 1 plek en kon ik het zo uitscheppen. zijkantjes weer beetje naar het midden en klaar..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:24

Die van mij graaft ook graag in dr stal, vooral de matten omhoog graven is ze dol op. Ik heb de onderlaag nu altijd wat vermengt met oud hooi wat nog in dr stal ligt, en dat is een stukje lastiger om doorheen te komen. Drollen die door de stal verlopen zijn laat ik liggen, tenzij ze bovenop liggen en ik ze makkelijk kan verwijderen. In jou geval zou ik elke dag de randen naar binnen gooien en juist de randen vrij laten, maximaal 1 kruiwagen per dag eruit (liever een halve) en er niet teveel bij nadenken. Kruiwagen vol, jammer dan, de rest van het vieze verspreiden of op de poep-plek leggen en dan is er morgen weer een kans. Om de 2 a 3 dagen een half pak vlas erbij, en pas als de natte plekken echt zichtbaar worden ze eruit scheppen en de rest weer verdelen als onderlaag.

Ik zal over een week weer een nieuwe foto van mijn stal maken, dan is het al een stuk donkerder van kleur haha! Dit is mijn verse-start vlas stal ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-16 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:37

Ik zal straks ook even een foto maken van mijn vlas stal.

Ik begin met 4 balen vlas. En gooi er elke week 1 bij en na een maand haal ik ongeveer 2 kruiwagens eruit en gooi er 2 bij.

Mijn paard staat ook al op een hele dikke laag.
Ik haal elke dag de drollen weg en het plas laat ik liggen.
Ben altijd binnen 10 min klaar.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:39

Ik gebruik ook vlas, maar ga echt niet elke drol opzoeken en verwijderen hoor...Ik haal elke dag de drollen eruit, maar als er wat blijft liggen, gaat niemand daar dood van. Die drogen vanzelf in en verpulveren. Plasplekken haal ik er pas uit als die boven komen, zodat er een fijn matras ontstaat. Hooi e.d. hark ik er gewoon overheen. Mengt zich vanzelf. Ik ben van de zomer begonnen met 2 pakken vlas (ik maak dan een soort bed, zodat ze eventueel binnen kunnen slapen, ze hebben een inloopstal en kunnen dus 24/7 naar buiten) en strooi ongeveer een halve baal per week op. Wanneer de winter aanbreekt en ze niet meer buiten kunnen/willen slapen vanwege de nattigheid, maak ik het 'bed' groter, door een aantal dagen achter elkaar steeds een beetje op te strooien (dit zodat je niet zoveel los vlas hebt, want dat is echt drama). Ze hebben dan binnen een paar dagen een box waar ze samen in kunnen liggen.
Aangezien jouw paard niet zelf in en uit kan, moet jij gelijk een groot 'bed' hebben. Dit kun je helpen door het vlas een beetje vochtig te maken, zodat het gaat plakken en dus niet meer zo makkelijk vermengt met drollen. Ik zou hier persoonlijk niet voor kiezen, aangezien je dan een deel van je vochtopname al kwijt bent voor je begint.
Mijn tip is dan ook: Blijf er zoveel mogelijk van af. Vis de drollen er een beetje uit, hark de bovenlaag weer glad en dit hou je zo vol. Dan vormt er zich een matras, wat lekker zacht is (dus goed voor de gewrichten), lekker warm is en wat niet zo snel meer aan de haal gaat. Mesten wordt dan ook een stuk makkelijker. Wanneer er echt natte plekken omhoog komen, haal je deze eruit en strooi je op wat je eruit haalt. 1x per week de bovenlaag aanvullen, maar niet teveel, anders krijg je weer hetzelfde probleem (je kunt dan beter 2x een beetje doen). Een vlasstal is nou eenmaal niet mooi ;)

Ik heb overigens met mijn paard en shet dagelijks nog geen kruiwagen (gewoon zo'n kleine) aan mest en zooi wat ik eruit haal en ben met de stal in nog geen 10 min klaar, incl alles :)

Edit: Ik lees net dat je paard veel door z'n stal banjert....Dan zou ik alles nog meer in het midden gooien, zodat hij het zelf kan verspreiden (en in eerste instantie ook in het midden plast, waardoor de onderlaag daar snel dikker wordt). Als hij het dan weer door elkaar gooit, stug weer naar het midden schuiven/bezemen en dan wordt het vanzelf beter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:36

Bij deze een update van mijn stal, 2 dagen niet uitgemest (kruiwagen zit mest uit de stro-stal in haha). Poepplek is duidelijk te zien.
Poepplek en bijbehorende nattigheid verwijderd, randen weer naar binnen gegooid en een half pak vlas erbij.

Afbeelding

Afbeelding

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:34

Ik heb een super bodem in mijn stal ooit begonnen met 6a7 pakken vlas. Mijn bodem is zo'n 20 cm een goede stevige laag 1xpw haal ik wat natte plekken eruit als ze er zijn. Ik gooi er 1a1,5 baal vlas in per week in de winter in de zomer 0,5 à 1 baal. Mijn merrie begraaft ook haar drollen en loopt het door haar stal maar door de flinke laag sopt ze echt nooit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:49

Hier stonden de shetten ook op minimaal 15cm vlas, minder vlas vervuilt zeer rap. Shettenpoep ligt ook vaak ondergeschoffeld want het was voor hen toilet en rolplek. Maar de hopen haalden we eruit en de bovenlaag controleerden we ook, maar van de onderlaag bleven we af. 2 shetten verbruikten samen (in een 2x3 stal) een half pak vlas per week.

Het paard stond op zaagsel en dan minimaal 20cm. Opnieuw, minder vervuilt zeer rap. Soms was hij min of meer zindelijk en poepte hij alles naast zijn bed (kleine paddock+overkapping met daar rubber matten en zaagsel), soms legde hij er eerst 2 of 3 in en ging hij daarna liggen en rollen, dan zat het overal. Hij verbruikte ½ pak zaagsel per 2/3 dagen, afhankelijk van het weer (veel regen betekende een hoek nat bed doordat de put verstopt zat).

Tegenwoordig staan de shetten en het grote paard op vlas binnen en overdag staan ze zonder stal buiten (grote paard in een kleine paddock en kort i.v.m. peesblessuure, shetten 12/7 op het gras). Maar ik hoef niet meer zelf te mesten dus heb geen flauw idee hoeveel ze verbruiken. Ik weet wel dat het grote paard er met regelmaat een zooitje van maakt, maar hij knoeit ook met zijn waterbak en kan slecht op stal staan. Nu hij ook in de paddock kan gaat het beter, maar eerst kreeg hij het zelfs voor elkaar om te draven in zijn 3x5 stal.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:52

Mijn paard maakt er ook echt een zooi van, hier heb ik er wel al wat vlas uitgehaald ivm rood door de plas.. Maar hij loopt het ook allemaal door elkaar.
Afbeelding

Die zijkanten heb ik uiteindelijk gemengd met wat natter vlas (nog niet zwart/rood/verzadigt maar wel wat donkerder), aangeslagen tot een mat met de schep en daarna een halve baal overheen gedaan, en dan is het weer dit:

Afbeelding

Maar binnen 2 dagen is het middelste stuk weer losgegraven en is het weer bijna zoals op foto 1 := ik lees dus even mee..

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:02

Dreamy schreef:
Mijn paard maakt er ook echt een zooi van, hier heb ik er wel al wat vlas uitgehaald ivm rood door de plas.. Maar hij loopt het ook allemaal door elkaar.
[ [url=m/rZzoaJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die zijkanten heb ik uiteindelijk gemengd met wat natter vlas (nog niet zwart/rood/verzadigt maar wel wat donkerder), aangeslagen tot een mat met de schep en daarna een halve baal overheen gedaan, en dan is het weer dit:

[ [url=m/x5AtB2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar binnen 2 dagen is het middelste stuk weer losgegraven en is het weer bijna zoals op foto 1 := ik lees dus even mee..

waarom haal je niet alles eruit? het lijkt mij wel logisch dat het na twee dagen weer vies...

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:05

De zijkanten zijn gewoon grotendeels droog en als ik het meng met iets natter dan hoort het gewoon een mat te blijven :j
Normaal wordt ook aangeraden een nieuwe vlasbodem te beginnen door vlas erin te doen en dan nat te maken en aan te stampen.
Dit donkere op de foto in het midden (dat is ook echt zwart) is er uiteraard uitgehaald hoor, dus echt bijna de hele stal..! Echt alleen de lichte & beetje nattere zijkanten (niet te zien op de foto) heb ik als bodem gebruikt..

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:19

Ik begin mijn stal altijd met 4 of 5 plakken vlas. Daar doe ik elke week 1 pak bij en haal elke dag echt alleen de stront weg.

Mijn paard loopt het ook door dr stal en ik haal alleen weg wat ik zie. Ik ga dus niet opzoek naar de drollen onder het vlas.
Als de grootste drollen eruit zijn, hark ik het glad. De drollen die hierbij nog omhoog komen wip ik er ook uit.

Verder laat ik de bodem helemaal met rust en na 3 maanden wordt het wel wat zwart.
Als dat zo is, hark ik de bovenste vlas laag eraf en doe dat in een hoek. Ik haal het grootste deel van de bodem eruit en hark de bovenlaag nu terug. De bovenlaag wordt dan gebruikt als onderlaag en doe er dan weer 3 of 4 plakken vlas bij.

Bij ons staan de paarden 6 maanden op stal en daardoor hoef ik maar 1 keer per winter een deel van de bodem eruit te halen.

Zo ziet de stal eruit na 2 dagen niet mesten:

Afbeelding

Je ziet haast geen drollen omdat ze het dus vermengt.
In 10 min drollen wippen en glad harken ziet het er zo uit.
De laag is ongeveer 35cm dik.

Afbeelding

Ik vind het ideaal!

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:35

Dreamy schreef:
De zijkanten zijn gewoon grotendeels droog en als ik het meng met iets natter dan hoort het gewoon een mat te blijven :j
Normaal wordt ook aangeraden een nieuwe vlasbodem te beginnen door vlas erin te doen en dan nat te maken en aan te stampen.
Dit donkere op de foto in het midden (dat is ook echt zwart) is er uiteraard uitgehaald hoor, dus echt bijna de hele stal..! Echt alleen de lichte & beetje nattere zijkanten (niet te zien op de foto) heb ik als bodem gebruikt..

oh oké, ik dacht dat je het gewoon bovenop de mest gooide :')

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:50

Mijn God wat kijkt jullie vlas nog mooi wit achtig. In 2/3 dagen na het toevoegen zien de poep en plas gedeeltes gewoon donkerbruin/zwart bij ons.

@ts ik zou je ook een dikkere laag aanraden. Het lopen is moeilijk af te leren. Sommige hebben dat in zich. Heb een paard gemest dat letterlijk iedere dag in het midden op de bodem stond en dan een halve meter bodembedekking aan de zijkant had liggen. Je kan raden waar daar de drollen waren gebleven. Dus dat van jouw vindt ik eigenlijk nog meevallen.

Ieder geval blijven volhouden met aanstampen en een nattere donkerdere laag te bouwen, zodat ooit in de hoop alleen nog maar de het bovenste laagje kapot van wordt gelopen

Bij ons gaat er alleen plasplekken uit als je het water onder je voeten hoort. Dan gaat er puur en alleen het rode uit. Poep gaat hier om de 2 dagen eruit. Wordt wel elke dag in een hoekje gegooid.

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:27

Gelukkig ben ik dus niet de enige haha! Vandaag was het weer feest.. Afbeelding

Vele van jullie zullen dit zien als meevallen.. maar met de ervaringen die im heb met t vorige paard is dit echt ongelooflijk vies. Ook stinkt t behoorlijk.

Ik zal het proberen.. om een bed te creëren.. alleen ja.. het door de stal banjeren zal ik hem niet af kunnen leren.. wel ben ik nog steeds bezig met het neerleggen van drollen achter in de box zodat we (hopelijk) op deze manier een "poepplek" maken.

Vandaag moest ik om nieuw vlas.. heb toen een pak tarwestro mee genomen.. had het nog niet in zn box of hij begon er van te eten.. dus gauw vermengt met wat oud en nieuw vlas!
De tip van vaker een beetje vlas er in gooien dan in 1x een heel pak kan ik wel wat mee en ga ik proberen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:40

Ik vind het er goed uitzien!! Het begint al een poepplek te worden daar heb je niks over te klagen! Bij deze foto zou ik alleen de drollen weghalen en de randen naar binnen gooien, vervolgens een half pak vlas er op ook om wat sneller de bodem te kunnen vormen. Eenmaal gevormt zal hij er niet meer zo makkelijk doorheen kunnen graven!

Voor je gevoel zal je een hoop viezigheid laten liggen, maar juist omdat hij het door elkaar loopt valt dat reuze mee. Dat heb je nodig voor een goede bodem.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:55

Ook ik had ooit vlas..Nu al jaren lang de overstap naar strokorrel..100x droger!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:19

Er moet echt minimaal het dubbele aan vlas in. met zo'n klein beetje kom je er niet. Haal mest eruit, spreidt het vlas uit en zet 5 minuten de sproeier erop. Daarna 2 pakken erop en een week lang alleen mest scheppen tenzij de natte Rode plekken naar boven komen. Laag mag rustig 20 tot 30 cm worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:22

Het is dat er nog mest in ligt, anders dan zijn poepplek, anders had ik gedacht dat dit na het mesten voor het opstrooien was. Het is echt heel weinig wat erin ligt.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:23

Wat hierboven al gezegd wordt.
Je hebt er veel te weinig vlas in. Ik zou er 3 pakken bij gooien. De vloer mag echt niet zichtbaar zijn. Elke week 1 bijgooien.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:32

Mijn paard is ook een smeerkees maar staat op hennep. Nu wij ook een hooinet gebruiken met voeren poept zij aardig op dezelfde plek.. ik ben alleen elke keer verbaasd hoeveel zij echt poept.. ik denk wel bijna 10 grote hopen op een dag. En dat alleen op hooi en een schepje muesli na het werk..

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:42

via veel omzwervingen van stro naar strokorrel etc etc weer terug naar stro. Met een echt onwijze viespeuk op stal.
Nu lag de oplossing bij mij niet aan het strooisel maar een hooinet ophangen.... dat ging nog niet direct geweldig maar vreemd genoeg nu we van kleine pakjes hooi van de koeienboer overgestapt zijn op lang weidegras van een speciale loonwerker die paardenhooi verkoopt... is zijn stal gewoon netjes. Ook ligt er geen spriet hooi meer ;-)en ze krijgen echt onbeperkt :-) ik heb de grootste maat hooinet... slowfeeder trokken ze bij mij ook binnen paar maanden kapot.
Nu zijn het hoopjes, het is niet meer de 'schijtende mixer' zoals iemand weleens heel fleurig had omschreven toen ik ook advies vroeg :-).
Dus het is best raar dat hij nu zo stil schijnt te staan op stal en tevreden over dit hooi, kieskeurig? Verder is er niks veranderd in stalmanagement, ze staan gewoon aan huis :-).
het is echt heel erg frustrerend, echt, ik heb uit wanhoop hier toen een bericht gedaan... de strokorrels was echt een ramp, 70 euro binnen no-time naar de maan ;-)en nu maakt het geld niet uit als ze dan schoon zouden staan maar het was gewoon 1 drama. Bij de oude eigenaren scheen hij koliek te hebben gehad van vlas etc, dus dat durfde ik niet aan. Zaagsel in no-time vies ( en stinken??).

Ik wens je dus ook een plotse ommekeer toe :-). Misschien is ander hooi / afleiding een oplossing? Ik duim voor je hoor, want ik heb ook wat gemopperd hier ;-), succes!

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 07:55

Ik gooi er wekelijks een pak in, en als het echt heeel erg is haal ik de hele stal leeg en doe ik inderdaad de tuinslang aan en ligt er gewoon een plas water (kan door de matten in de put komen) Daarna doe ik er 3 pakket vlas in. Dit is na een week wat er van over is. en er wordt niet erg veel uitgehaald.. 2 stallen een halve kruiwagen en 1x per week een hele kruiwagen. Maar ik zal i.p.v. in 1 keer een heel pak over de hele week kleine beetjes er in gooien. Kijken wat dat doet. Gisteren heb ik na dit plaatje een hele baal vlas er in gegooid en een halve gehakselde tarwestro. Alleen begon hij van de tarwestro direct te eten, dus gauw gemend met z'n nieuwe en oude vlas. (dat pak zal ik verder niet meer in z'n stal gebruiken haha) Er ligt in totaal wel een laag van 25 tot 30cm. maar meneer loopt het omhoog tegen de zijkanten.

Welk hooinet heb jij in je stal dan? die hele brede die je op kan hangen of gewoon een soort van slowfeeder? Wellicht heb je een foto?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 08:02

1 pak is te weinig. Hier in de buurt is een stal dat alle paarden oppot. Die doet een pak per 5 dagen en dat is maar net aan voor een gemiddeld paard. Voor een viespeuk is dat dus al te weinig. Als er eenmaal een dikke potlaag ligt (zo hoog als de onderste betonsteen als het bed rechtgetrokken is)wordt het anders. Dan zal je waarschijnlijk voldoende hebben aan 1 pak per 5 dagen,, maar een pak per week gaat waarschijnlijk sowieso niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:28

De onderste laag moet je ook niet loshalen / mengen met de rest he ;)