Klagende buren mesthoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:21

het is natuurlijk erg nat geweest. Dus de mest blijft ook nat en dan ruik je het eerder. Kan me best voorstellen dat de buren erover klagen als de geur tot aan hen komt. Als het van je zelf (paarden dan natuurlijk ;-) ) is kun je er vaak veel meer van tolereren dan wanneer het van een ander is.

Succes, hoop dat je er met de buren uitkomt.

Kelly_ann

Re: Klagende buren mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:31

Wat geven je buren precies aan?

Het kan soms heel goed zijn om ze eens op de koffie uit te nodigen, lekker stuk taart erbij. En dan met je allerbeste wil van de wereld vragen wat ze nu het meest vervelend vinden en wat je voor ze zou kunnen doen. En dan écht even alleen maar héél goed luisteren! Mond dicht en begripvol knikken ;-)

Zelf alvast wat opties voorbereiden (ik noem maar wat: muurtje mesthoop verhogen om de lucht niet met de wind mee te laten , of een haag planten die het zicht verbetert)
Na de klaagzang en de al dan niet realistische oplossingen die de buren bieden kan jij een aanbod doen. Al is het nog zo klein (het afdekken van de mesthoop bij storm ofzo). Door gehoord te worden, begrip te krijgen en zelfs nog een kleine oplossing. Dat geeft een goed gevoel voor je buren, de klachten zouden er zelfs door kunnen ophouden.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 12:04

Bedankt voor alle reacties!
De situatie is als volgt: onze mestbak (voldoet volledig aan alle wettelijke eisen) staat ongeveer 100 meter van onze buren. Bovendien zitten er bosschages tussen.
Verder hebben we om de mestbak hoge coniferen staan.
Hij wordt jaarlijks elke maand geleegd,en in de laatste week van augustus ook nog. Dus we laten hem absoluut niet een jaar lang groeien!
Hij stinkt niet en is afgedekt.
Er ligt alleen pure mest op, geen stro of vlas e.d. en we gooien er ook geen groente- en tuinafval op.
We hebben inmiddels al contact gehad met de gemeente en hebben een inspecteur laten komen.
Alles was in orde.
Maar vervelend is het wel dat je klachten krijgt.
Ben ook bij die mensen geweest en vanaf hun huis en tuin zie en ruik je helemaal niets.
Ik hoor van andere buren met paarden trouwens dat ze ook altijd last hebben van diezelfde buurvrouw.
Ik laat het gewoon gaan en binnenkort is het hopelijk droog genoeg om de boel uit te rijden.....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:07

Nu klinkt het alsof je alles perfect voor elkaar hebt en de buren maar een stel zeurders zijn...

Kan hoor... maar je eigen kader is vaak maar beperkt. Eventjes met open oren luisteren en aandacht hebben voor het probleem van je buren kan de relatie al een stuk verbeteren.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 12:10

Nee, het is echt zoals het is, zoals ik het hier beschreven heb.
Dat blijkt ook wel uit de reacties van alle andere buren.
In ieder geval voldoen wij aan de wettelijke eisen, en dat weet ik nu dus☺

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:14

Maar wat is de klacht van je buren dan precies? Dat het wettelijk allemaal goed zit is mooi, dat je een inspecteur hebt laten kijken is ook fijn, dat je zelf bent gaan kijken vanaf hun tuin ook top maar wat is nu ècht de klacht?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:15

Welke klachten hebben zij dan? Vinden ze het stinken, vinden ze het lelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:17

Als je elke maand de mestbak leegt, waarom komen ze dan enkel in Februari 'zeuren'? :o

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:18

Daarom vraag ik mij dus ook af wat nou precies de klacht is. Dat zie ik nog nergens echt duidelijk staan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:23

KoudbloedKim schreef:
Als je elke maand de mestbak leegt, waarom komen ze dan enkel in Februari 'zeuren'? :o

Kan het zijn dat ze dan de walmen eraf zien komen door het temperatuurverschil tussen de mesthoop en de buitenlucht? Februari is gemiddeld de koudste maand van het jaar dus ik vermoed dat ze dan de meeste kans hebben het vanaf hun huis/tuin te zien. Ik kan verder niet echt een reden bedenken waarom juist februari een probleem is inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:27

Misschien omdat vanaf 1 februari mest uitgereden mag worden op bouwland. Misschien ruiken ze dat en geven jou mesthoop de schuld. Zit je in een gebied met veel boeren en landbouwgronden?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:13

Dan heb je waarschijnlijk dikke pech met je buren (er zijn er meer hoor, van die stadse lui die buitenaf gaan wonen, hele kasten vol hebben met de vergunningen van omliggende veehouders, en dan elke week bij de gemeente aan de telefoon hangen met uiteenlopende klachten die helaas vaak nergens op gebaseerd zijn.... en dat zeg ik uit ervaring vanuit het oogpunt van de handhaver van de gemeente)

Als de 'deskundige' heeft gezegd dat het goed zit, vraag hem dan eens een brief met deze bevindingen te sturen naar de buren, zodat deze kunnen stoppen met jengelen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:29

Polly schreef:
mysa schreef:
Apart wel, dat bij de meesten de mesthoop gaat stinken naarmate hij langer ligt. Hier juist niet. Ik ruik alleen de versgelegde hopen. En dan nog niet eens erg. Ligt op 20 m van ons slaapkamerraam en mijn reukvermogen is echt prima, maar ik ruik vrijwel nooit iets.

Maar waarschijnlijk ruik je ook je jas niet als hij in de gang hangt en dat een normale geur is. Maar mensen zonder paarden ruiken dat wel degelijk en kunnen zich daar ook aan storen.

Maar ik ken de situatie bij TS niet verder hoor ;)

ik heb mijn paardenjassen echt niet bij mijn niet paardenjassen hangen, die stinken en dat ruik ibijna iedereen echt wel

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:34

Tja meschien als er wat wind staat dat ze het wel ruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:40

Lastig probleem. Zat ook aan te denken van hoe de wind staat ten opzichte van mest hoop en buren.

Buren kan ik opzuich wel begrijpen, want is wel poep wat ze ruiken. Maak er varkens poep en ja dan zou jij ook smerig vinden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:51

Maar is het geen idee om vóór je met allemaal wetten je gelijk gaat aantonen. Eens een praatje te maken met de beste mensen? Ik bedoel... een goede buur enzo....