Pensioen paard erbij.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:58

jankawijnsma schreef:
Gratis een eigen paard waar je niet op rijdt en wel voor zorgt??? Wauw dat klinkt leuk.... Ik heb een oude pony erbij en de eigenaar heeft t volste vertrouwen erin dat ik goed op haar pas. Voor haar een groot voordeel want ze betaald geen dure stalling voor n oud beestje waar ze niks mee kan en ze kan met een gerust hart slapen omdat er goed op wordt gepast. Wat ik doe is eigenlijk vrijwilligerswerk. TS had dat in 1e instantie ook zo bedoelt begreep ik.

Waarbij dus wel alles betaald wordt voor het paard maar je mag je gewoon niet moeien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:00

jankawijnsma schreef:
Dat samen inslapen zou ik nooit doen!!!! Eind twintig zegt niks, van hetzelfde wordt de ruin ook 40! Maar je weet t niet het kan ook zo dat de ruin eerder doodgaat dan de merrie.

Mijn shetlander is brutaal en houdt zich heel goed staande. Ik heb hem vast bij het voeren omdat hij anders alle brok van de merries opeet en dan zijn eigen erbij! Zolang het niet een hok van 3x3 is kan t snel + ze liggen nooit tegelijk er is altijd eentje aan t waken. Is er anders geen kleine aanpassing mogelijk? stukje betrating voor de stal extra wandje voor de wind zoiets? Shetlanders willen toch niet heel graag binnen maar moeten wel een beetje beschut kunnen staan bij de rest.

Ik zeg nu ook dat ik het nooit zou doen, maar toch kent mijn kudde zich al van veulen af aan en zijn onafscheidelijk, ze zullen dus ook tot de dood samen zijn. Toch zou ik het sterk overwegen, want waarom zou ik een van de paarden laten leven terwijl deze dan op zijn oude dag nog rouwt om de ander?

Dan heb ik liever dat er eentje 'gezond' wordt ingeslapen en ze elkaar niet hoeven te missen en ook geen stress meer voor één is met nieuwe paarden etc. Het paard nog bijvoorbeeld 8 jaar laten leven omdat hij nog kan leven vind ik enerzijds erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:06

Ik lees even mee. Ik zit zelf er ook aan te denken hoe ik dit op moet lossen als het ooit zo ver komt.

En ook de gedachte om ze beide tegelijk te laten gaan is al in mij opgekomen. De jongste heeft cushing, dus met een beetje pech (of geluk) zijn ze ongeveer samen op, om het zo maar te zeggen.
Ik zal er denk ik zelf geen nieuw paard meer bijnemen en daar heb ik helaas wel 100 verschillende redenen voor...

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:11

Een kleine bijdrage is niet "alles betalen"
Maar goed misschien begrijp ik TS ook verkeerd, ik lees dat ze een paard waar ze niet op gaat rijden een goed plekje aan wil bieden, vanwege het gezelschap. Er staat geen bedrag vermeld maar een kleine bijdrage lijkt mij niet hetzelfde als wanneer je naar een pensionstal gaat. Als je een oud paard hebt waar je plekje voor zoekt en je vindt de voorwaarden prima, waarbij je TS vertrouwd dat ie in goede handen is waarom niet?

jankawijnsma

Re: Pensioen paard erbij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:13

Ik kan me niet voorstellen dat een paard bij wijze van 10 jaar rouwt om een maatje eerlijk gezegd. Mijn merrie heeft al meerdere partners versleten waaronder ook n pony die wel bijna 10 jaar bij haar heeft gestaan, ik weet zeker dat ze nu erg gelukkig is en ik zou er niet aan moeten denken haar in te laten slapen alleen omdat haar maatje er niet meer is. Ze heeft nu ook n kudde en ze heeft nooit alleen gestaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:14

Britta31 schreef:
Ik zou jullie mening willen hebben.Onze Britta is 33 en ze kan 40 worden,maar ook niet.Probleem is dat onze ruin niet alleen kan staan en als Britt dood zou gaan moet er binnen 1 a 2 dagen een nieuw paard komen.Hij zou 2 dagen in de dichte stal kunnen staan.Nu zou ik wel een pensioen paard willen in een soort van pension.De eigenaar betaald dan een klein bedrag voor brok en hooi en hoefsmid,da enz voor eigen kosten,in ruil voor een super plek.Maar ik wil dus niet te veel bemoeienis met de manier hoe ik voer,welk hooi,stalbedekking enz.Speciaal voer en medicijnen natuurlijk wel.Hoe zouden jullie als eigenaar van het pensioen paard daar over denken.En het paard moet dan ook onverwachts kunnen komen.Er wordt ook niet op paard gereden door ons.

Je betaald een bedrag voor brok en hooi en smid en DA enz zijn voor eigen kosten.
Wat schiet er dan nog over?

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:16

Dat zijn echt minimale kosten, alleen brok en hooi. Iedereen weet hier toch dat het veel duurder is een paard te stallen? Dit is kostprijs en eigenlijk nog minder

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:18

Ik zou me er nog niet te druk om maken. voor het zelfde gaat die grote als eerst dood, of leeft die kleine nog 6 jaar.
Als het zover is heb je vast genoeg mensen in je omgeving waar die ruin dan tijdelijk naartoe kan tot je iemand erbij gevonden hebt, of is er iemand bereid om tijdelijk een andere bij jou te zetten.
Vaak loopt dit vanzelf wel.

Anders zou ik zeggen, neem iemand in pension te nemen. Je zou kunnen kijken of ze hetzelfde voer willen als dat jij geeft, maar je kan ook de optie vrij laten om eigen voer te geven. Dat ze dan alleen de stal en bodembedekking betalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:19

jankawijnsma schreef:
Dat zijn echt minimale kosten, alleen brok en hooi. Iedereen weet hier toch dat het veel duurder is een paard te stallen? Dit is kostprijs en eigenlijk nog minder

én Da én smid énz zijn voor eigen kosten.
Brok, hooi, DA en smid zijn zo ongeveer de kosten bij mij hoor....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:26

jankawijnsma schreef:

En dan mag je niet beslissen wat (en hoeveel) hij gevoerd krijgt en hoe hij verzorgt wordt...
Je mag dus alleen betalen en niets beslissen.

Hopelijk mag je wel de HS en DA bepalen?!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:39

Ts je kan beter zeggen dat je een oud paard een pensioen plekje aanbied voor kostprijs.....heb je al dat gezeur ook niet.
Vermeld hoe je de verzorging eruit ziet bij je en wat je voert.

als je geen gezeur met eigenaren wilt moet je op mp een oudje zoeken of pluk er eentje van de markt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 13:47

Het was ook maar een vraag hoor.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:01

Ik ben t eens met cowgirl

En goed van je dat je nadenkt over wat t beste is voor je oude paardje!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:12

Kostprijs (wat TS bedoelt volgens mij) is toch echt wel wat anders dan pensionprijs vind ik :) Ik ben per paard zo'n 30 euro aan voer etc kwijt per maand, zelfs in de goedkope regio's kun je hier geen paard voor in pension zetten. Er zijn genoeg eigenaars die dit wel willen lijkt mij. Zorg dat je vantevoren duidelijk bent over wat je wilt en verwacht om teleurstellingen te voorkomen. Het enige lastige hieraan lijkt mij om binnen een aantal dagen iemand te vinden als je paardje overlijdt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:53

In de winter voer ik sowieso al 45-50 per maand alleen aan hooi per paard....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:32

jankawijnsma schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een paard bij wijze van 10 jaar rouwt om een maatje eerlijk gezegd. Mijn merrie heeft al meerdere partners versleten waaronder ook n pony die wel bijna 10 jaar bij haar heeft gestaan, ik weet zeker dat ze nu erg gelukkig is en ik zou er niet aan moeten denken haar in te laten slapen alleen omdat haar maatje er niet meer is. Ze heeft nu ook n kudde en ze heeft nooit alleen gestaan.

Ik heb het hier ook niet over paarden in een jonge leeftijd. Maar over paarden van 30+.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:39

Nee,je kunt een gezond paard niet in laten slapen omdat zijn maatje overleden is.Ieder heeft recht op zijn eigen natuurlijke levenstijd. Zoiets heb ik echt nog nooit gehoord! dan geef je hem nog een prettige tijd met een ander vriendje.Oude gezelschapspaarden genoeg, die kun je vaak voor een symbolisch bedrag overnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:45

anjali schreef:
Nee,je kunt een gezond paard niet in laten slapen omdat zijn maatje overleden is.Ieder heeft recht op zijn eigen natuurlijke levenstijd. Zoiets heb ik echt nog nooit gehoord! dan geef je hem nog een prettige tijd met een ander vriendje.Oude gezelschapspaarden genoeg, die kun je vaak voor een symbolisch bedrag overnemen.

Sorry hoor, maar ik geloof dat ik dat als eigenaar toch nog altijd zelf bepaal.
Er kunnen wel ik weet niet hoeveel bijkomende redenen bij komen kijken, waarom dit voor eigenaar of paard de betere oplossing is...

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:52

Slim idee! Er is vast wel iemand te vinden die een goed tehuis zoekt voor lage kosten. En misschien kun je nu al kijken zodat mensen bijvoorbeeld bij je kunnen reserveren en als de tijd daar is, de beslissing nemen. Paard euthanaseren om ze 'samen te laten gaan' vind ik geen goed idee. Beetje te 'menselijk' gedacht. Zolang het paard gezond is, is een ander paard er bij zoeken een betere optie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:55

ohjajoh6 schreef:
anjali schreef:

Er kunnen wel ik weet niet hoeveel bijkomende redenen bij komen kijken, waarom dit voor eigenaar of paard de betere oplossing is...

Precies, en ik vind het absoluut geen slechte oplossing. Alhoewel ik het niet bij voorbaat zou besluiten lijkt het me in TS haar situatie geen slechte overweging. Zeker omdat het over twee oude paardjes gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:59

Dus als je 2 oudjes hebt, maar de 1 nog misschien een jaar of 2 mee kan, moet jij om niet menselijk te denken, er gewoon maar weer een ander paard bij zoeken?
Ik zit nu nog niet in die situatie hoor, maar ik kan mij dus heel goed voorstellen, dat je ze dan wel samen laat gaan en niet nog gaat zitten aan modderen met 1 van de oudjes.
Soms moet je juist een beetje praktisch denken om het allemaal nog haalbaar te houden voor jezelf als eigenaar, maar dat denk ik dan...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:01

Op FB had laatst iemand vergelijkbaar iets 2 paarden, ging er 1 dood (overigens jonge paarden) en paard dat over bleef kon niet alleen.
Die heeft gewoon even paard geleend nu dat daar staat en ze is nu op zoek naar een nieuwe.
Als ze nieuwe heeft gevonden gaat leenpaard weer naar huis.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:02

ohjajoh6 schreef:
anjali schreef:

Poeh, wat klinkt dat eigenlijk akelig " als eigenaar bepaal je dat zelf' , want zo is het wel. Een levend dier dat dus jouw eigendom is, kun je zomaar laten inslapen omdat jij bepaalt dat haar tijd gekomen is. Ook al is het nog niet direct nodig. Als een dier oud is, wegkwijnt en letterlijk ziek van verdriet is, lijkt het me misschien ok, maar alleen omdat hij oud is, lijkt me niet. En wie weet is ze er misschien een maandje verdrietig om, maar wordt ze weer heel gelukkig met een nieuw maatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:08

Ja klopt, dat het akelig klinkt, maar het is wel de realiteit; en ik ben een onvervalste 40+ penny tut, die zelf letterlijk onder de brug heeft gelegen, maar mijn paarden hadden het goed, dus ik vind dat ik wel recht van spreken heb over mijn eigen dieren.
Ik zorg voor ze totdat het niet meer gaat en dit kan ziekte van hun kant zijn, maar ook van mijn kant, of als de tijd komt, dat ik het echt niet meer bekostigen kan, dan gaan ze ook met 4 benen in de lucht van het terrein af. Liever dat, dan hongersnood, verwaarlozing, of geleur ermee naar andere eigenaar /handel. Dan kies ik inderdaad voor de dood voor ze.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:09

Nee, ik ben het er niet mee eens, niet op jouw manier.

Want mijn paard en dus mijn 100 % verantwoordelijkheid en zeggenschap.

Ik zou zeggen, koop een paard/ pony erbij.

Er zijn hier al goede oplossingen neergezet, zoals leen even een paardje tot je een nieuwe erbij hebt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 02-02-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt