Mensen met meerdere paarden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:25

Heb er 3 aan huis, begin vroeg met werken, dus loop rond 5:30 in t stikdonker door de blubber.
Winterdip is in volle glorie aanwezig.
Als ik geluk heb kan ik er eentje per week rijden, gelukkig gaat mijn collega graag mee,
dan zijn er al weer 2 aan de beurt geweest.
Vraag me nu vaak af wat ik in vredesnaam met 3 paarden doe, maar kan echt niet kiezen wie er moet vertrekken.

Nog even doorbijten tot het voorjaar en ze weer 24/7 buiten kunnen blijven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:44

Ik ken het gevoel.
Ooit was het mijn droom om een paardje te bezitten.
En plots gaf de eigenaar van mijn toenmalig verzorgpaard me de kans om een veulen te fokken uit die merrie, en die dan voor een prijsje over te kopen in ruil voor al mijn hulp (had daar een aantal paarden zadelmak gemaakt, en hielp er veel in de stallen en met de paarden).
Mijn droom kwam uit! na zes maand ze op een stal gezet bij een boer met een trekpaard, en zo had ik mijn eigen veulen.
Toen ze drie werd moest de eigenaar van mijn verzorgpaard helaas verhuizen, en werd de merrie ook te koop aangeboden. Ik kan lezen en schrijven met dit paard. Dus toen had ik er twee ...
En deze zomer per toeval op een zielepootje aangelopen,
en zo zit ik er nu met 2 trekpaarden en een andalusierveulen.

Zoveel jaar later is de oudste merrie 20, dus die wordt niet meer intensief gereden, ze staat samen met haar dochter op een stal 12 km van huis. Sta er erg goed (eigen schuilstal van 4*8( waar nog een eigenaar met zijn trekpaard bij staat), betonplateau van 4*10 ervoor, een eigen paddock van 4*20, en drie stukken van een halve hectare of iets meer weide. Buitenpiste van 20*60 De staleigenaars verkopen voeders en hooi en stro, dus ze komen als het nodig is een baal hooi of stro brengen, heb er een kniklader en een heftruck om uit te mesten, dus ideaal.
Maar ik moet er dagelijks naartoe om uit te mesten en te voeren. Momenteel ben ik pas om 16.00 uit van school (volg een opleiding en start eind deze maand op een nieuwe job, waar ik ma,woe en vrij werk van 8-17 en gelukkig di en don maar van 8-12, dan wordt het wat gemakkelijker) waardoor rijden praktisch niet mogelijk is (te koud, te nat, te donker).
Mijn jongste paard staat bij een vriendin van me op 4 km van huis, als gezelschap voor haar paardje, daar heb ik niet zoveel werk aan (een keertje of 2 per week probeer ik te gaan uitmesten en hooinetten te vullen) en paard is nog te jong om iets mee te doen, dus die staat lekker 24/7 buiten groot en dik te worden (hoop ik :D)

In de winter vraag ik me soms ook af waarom, als ik door de koude en de modder ploeter, amper kan rijden. In de zomer staat de hele boel op de weide en dan is het wel genieten (als het niet te warm is om te rijden tenminste :D )

En hier is het ook zo, ik kan geen wegdoen. Mijn oudste trekpaardmerrie is 20, heeft cpl en artrose, en heeft een erg moeilijk karakter. Als die weggaat is het een enkeltje richting de hemel, die gaat niet meer de handel in. Maar zolang ze nog goed is en ik het kan betalen vind ik het zonde om ze te laten afmaken omdat ze een halfuurtje werk kost per dag.
Als ik mijn 6 jarige trekpaardmerrie weg doe, heb ik geen rijpaard meer :D. En die heeft een super karakter, kan overal mee naar toe, is braaf, heeft potentie. Dus die blijft.
En de jaarling wil ik eerst even zien hoe ze uitgroeit en hoe ze het straks doet onder het zadel. Met deze heb ik nog niet echt een band, maar een andalusier is over het algemeen wel een type met aanleg voor de hogere oefeningen in de dressuur, iets wat met mijn trekpaarden nooit zal lukken ...
Dus voorlopig blijven ze allemaal. ALhoewel ik wel zal proberen om er geen meer bij te houden :P

Anoniem

Re: Mensen met meerdere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:51

Zijn bij mij gelukkig maar 2.
Heb ze idd niet thuis staan wat mij een hoop werk en kosten scheelt, een bijrijdster en beetje van morgen nog een bijrijdster er bij.

Maar als paard niet kunt verkopen, zou dan geen optie zijn om aan een ander in bruikleen te geven?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:01

hier paarden aan huis. Eerst mijn oude pony en mijn later gekochte KWPN merrie en een aantal pensionpony's/paarden, nu sinds een jaar alleen nog mijn pony met pensiondieren er bij en nog 2x per week bijrijden van een haflingerruin. Door de vaste afspraken van het bijrijden heb ik een soort van verplichting ook echt te rijden, denk dat ik anders bij tijd en wijle amper op het paard had gezeten het afgelopen jaar. Zoveel paarden aan huis en 2 jonge kinderen (bijna 6 en bijna 2), huishoden, vrijwilligerswerk... pfff

Merk wel dat als ik meer wil dan die 2x, en wedstrijden weer op wil pakken, dat ik dat niet red met ergens anders rijden. Je zit altijd met de kinderen/oppas en je kunt dingen niet even tussendoor doen.

Ik heb 4 a 5 jaar amper gereden omdat mijn merrie geblesseerd en ziek was en was alleen nog maar aan het verzorgen was. Als dan de stalgenootjes heerlijk gingen rijden dan baalde ik wel eens dat ik wel de lasten had maar niet de lusten. Maar het is ook een keuze. Ik had mijn merrie eerder in kunnen laten slapen omdat ze niet meer geschikt was om te rijden. Of mijn oudje eerder weg kunnen doen of ergens op een pensioenplekje. Minder paarden van anderen hier thuis hebben lopen, of alleen mensen die meer meehelpen.

Zou zelfs alles bij huis kunnen verhuren of stopzetten en een eigen sportpaard luxe in pension zetten. Blijkbaar is het nog altijd mijn eigen keuze om zo veel werk op mijn hals te halen...

Overigens heb ik er in de winter met veel kou en nattigheid en donkere avonden meer last van dan in de zomer. Dan kun je na 20:00 nog met licht lekker buiten bezig om wat te klussen of te rijden als de kinderen op bed liggen. Nu moet ik me echt van de bank hijsen om wat te gaan doen :o

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 23:11

Bedankt voor al jullie heldere inzichten.
Natuurlijk hoort een winterdipje erbij, en is het in de winter altijd minder leuk dan zomers.

Maar ik merk wel dat waar ik passie voor had en mijn doel waar ik ze voor aankocht ng steeds niet van de grond komt.

Ik kan na 6 stallen gemest te hebben alle voer klaar voor de avond weer richting huis om onder de douche te gaan en naar werk. Na werk als een zot richting de paarden om ze binnen te halen na 12 u buiten gelopen te hebben. Om weer huiswaarts te keren en tijd voor bed is.
En vraag me dus af of dit wel reëel is met mijn toekomst.

Mijn partner houd niet van paarden, gaat soms in het weekend mee, maar een stal mesten hoef ik niet te vragen :+
Bijrijders/leasers ik vind ze maar niet :)

Ben vandaag naar andere stalling wezen kijken wat meer uit handen voor me genomen zou kunnen worden, helaas zou dat betekenen dat ik wel afscheid van aantal paarden moet nemen ivm kosten. Want laten we eerlijk zijn, 6 paarden op een pension stal in de randstad (regio Amsterdam) is niet betaalbaar :D

Maar dan rest de vraag van welke dieren neem je afscheid. Bah het is zo lastig.
Eigenlijk als ik vooruit wil en weer plezier wil hebben in mijn hobby zou ik moeten minderen, maar wat áls etc.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:38

Bekend probleem. Super fijne pony's, maar ben alleen bezig stront te scheppen en te voeren.

2 rij/men/werk pony's zou al mooi zat zijn. Er lopen er 6 (zijn er ooit 14 geweest :o ).
Maar ja, 2 oudjes met cushing die hier dood gaan, die lopen 1x in de week onder het zadel en krijgen dagelijks een aai over hun bol.
Een 15 jarige die IR is, zomer eczeem heeft en maanblind is, gouden pony die zo weer vol de sport in zou kunnen maar ook niet verkoopbaar (nu net weer opnieuw uitgebracht in de sport in de B 2span, voorheen ZZ enkelspan).
Een aparte 8 jarige met een lastige hardnekkige blessure. Geen makkelijke pony en geen idee of hij weer goed word.
En dan m'n vosjes. Ene is L dressuur enkelspan, M vaardigheid enkelspan en B dressuur 2span, braaf ohz, maar wel een pittige tante, die is net betuigd en doet het zo fijn. Die zou zo verkocht zijn als ik wil, maar na lange tijd te weinig tijd er in gestopt te hebben doet ze het zo goed.
En m'n 'baby', 4 jaar, paar keer onder het zadel geweest en verder nog groen. Wel heel braaf, als ik een maandje er wat meer tijd in steek zou het zo een fijne sportpony zijn.

De laatste 2 zijn te verkopen, maar heb ik nog zo veel toekomst plannen mee. De rest ben ik gek mee, maar zij niet te verkopen.
Dus ze blijven alle 6 maar, tot ze echt oud en versleten zijn.

Ik blijf me stug inschrijven voor wedstrijden, dan heb ik nog een stok achter de deur om wel af en toe te trainen ook al is het vies weer, vroeg donker of heb ik gewoon geen zin (en vaak als je aan de gang ben is het toch wel lekker om bezig te zijn). Maar als ik 2x in de week wat met ze doe heb ik al een goede week hoor, daarbij nog 1x pony lesje ohz. Dan lopen ze 3x, en daar ben ik nu blij genoeg mee.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:39

Wintermaanden zijn gewoon niet zo leuk voor mensen met paarden aan huis :(:)
Wij hebben 4 rijpaarden, een Tinker en een Shetlander.

Het is onwijs veel werk, iedere ochtend zet mijn vriend de paarden aan de hand naar buiten trekt vervolgens alle stallen recht, strooit op, legt hooi in de boxen en veegt/blaast alles aan. (blazen ipv vegen gaat zoveel sneller) Tot voor kort werden de boxen dagelijks uitgemest maar vanwege de tijd/energie die het kost zijn we overgegaan op eens per week.

Afhankelijk van het weer zet ik ze rond het middaguur allemaal weer aan de hand naar binnen, vul ik het water van de Shetlander bij, ruim ik alle mest op in de paddock en hark ik het oude hooi bij elkaar.
Mijn vriend ruimt na zijn werk het oude hooi op uit de paddock en brengt er nieuw hooi heen en sleept vervolgens de hele paddock weer mooi vlak. Als er veel regen valt graaft hij ook nog geultjes om het water af te voeren.

Op zaterdag mesten we de stallen volledig uit, alle mest moet op de aanhanger geschept worden en afgevoerd worden. Op de terugreis nemen we nieuw stro mee. De zaterdag is dan al voor een groot deel om... en dan heb je altijd nog de onverwachte klusjes zoals laatst na de vorst 2 van de 5 waterbakjes kapot -O-

Rijden doen we gelukkig nog wel, maar ook dat kost meer energie dan zomers.
Met harde wind en stromende regen is er niet veel aan om buiten te rijden, dus dan moet de trailer aangekoppeld worden, de auto ingepakt, de paarden opgeladen, naar de binnenbak, spullen uit de auto, paarden uitladen, rijden, alles weer inpakken, paarden weer inladen, terug naar huis rijden, paarden uitladen, auto uitpakken, mest uit de trailer ruimen, de trailer weer op zijn plek parkeren en afkoppelen.

Van de 4 rijpaarden, staat de jongste momenteel stil (net zadelmak).
Ik rijd 1 paard en mijn vriend 2, de Tinker gebruik ik voor mijn werk.
De Shetlander is oud en met pensioen, ze blijft bij ons tot aan haar dood.
Iedere winter zeggen we tegen elkaar dat we minder paarden willen, dus je verhaal is heel herkenbaar!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:47

Ik heb er drie, en vooral in de winter zie ik het niet altijd zitten. Vaak maak ik op 't werk lange dagen en dan moeten toch nog de paardjes verzorgd worden. En dat vergt de nodig discipline, als ik er eenmaal ben en bezig ben is het geen probleem, maar voordat ik bij hun ben heb ik de nodige discussies met mezelf gevoerd.

In de zomer is het voor mij allemaal makkelijker, ik hoef maar één keer per dag te gaan om het water te controleren en poep te ruimen op de tegels voor hun stal. En als we bij wijze van een week weggaan hoef in principe niemand een week naar ze om te kijken, de realiteit bewijst dat er altijd wel iemand iedere dag even controleert of alles in orde is. Maar wat ik wil zeggen is dat ik er in de zomer net zo goed twintig op de wei kan hebben lopen zonder dat ik dat merk in de hoeveelheid werk.

Maar in de winter is het af en toe vervelend, dan stoor ik me aan de modder in de wei, het water dat bevriest, en nu met dit weer het vele malen deken wisselen... Of het hooi dat ze weer hebben uitgehaald op de een of andere mysterieuze wijze etc.

Dus ja, ook ik heb op het punt gestaan om ze weg te doen. Maar puntje bij paaltje doe ik het nooit. :+

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:12

Gelukkig heb ik ze thuis en helpt mijn man met de verzorging... hij poepscheppen, voeren, klussen en ik even tutten / rijden / longeren, eerlijk verdeeld :-)... tegelijk klaar en weer naar binnen. Maar 1 rijpaard en 3 jonge paarden die alleen maar hoeven te wandelen / voetjes geven enz en 2 nietsnutjes onder de 1.30m.

Ons oudste nietsnutje van 20+ kon ik laatst weggeven als gezelschapspony, maar de kinderen kwamen zo in opstand dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen (en aangezien ik zelf ook niet overtuigd was, moest manlief er maar aan geloven dat ze lekker thuis blijft om haar oude dag te slijten)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:31

Haha, goed geregeld, de man alle klusjes en jij de leuke dingen Santos_05 :D

Ik word wel weer een beetje blij van alle reacties hier. Stiekem voel ik me wel slecht als de paardjes maar minder dan 2-3 keer per week iets doen. Maar ik zie dat de mijne niet de enige zijn :+ En of ze er zelf iets van begrijpen is idd maar de grote vraag. Waarschijnlijk maakt het ze niets uit..

Maar als ze dan weer compleet onder de modder zitten omdat ik al 2 weken niet gepoetst heb voel ik me soms wel schuldig (al zijn ze 30 min na het poetsen alweer net zo vies)..

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:06

Lol, jij hebt geluk met zo'n kerel Santos_05! :P

Hier 2 paarden van onszelf aan huis en 1 shetlander. Daarnaast staan er 2 met pensioen van anderen. Het scheelt enorm veel dat we veel weiland hebben, die ook in de winter gewoon goed te doen blijft zonder door de modder te hoeven ploegen. Ze hebben in 2015 van begin april t/m half november 24/7 op de wei gestaan en dan is er gewoon echt niet veel werk aan de paarden. In de winter is het toch een stuk meer werk, waardoor het 100x zo zwaar is om er meerderen te hebben staan.

Voordeel aan meerdere paarden van jezelf vind ik wel dat je qua gezelschap nooit afhankelijk van iemand anders bent. Je paard heeft sowieso altijd een maatje: je andere paard.

Ik merk wel dat ik met 5 paarden aan huis en een universitaire studie echt geen tijd meer heb om er meerdere te rijden. Ik probeer er één te rijden en de shet te mennen/longeren (die wordt natuurlijk snel dik, dus moet ook echt aan het werk af en toe) en het andere rijpaard te doen wanneer het lukt, maar dat is qua tijd en energie gewoon niet vaak. Nu scheelt het dat mijn vader meehelpt met de verzorging van de paarden en ik een zus heb die ook rijdt :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:40

Tot vorige winter had ik exact dezelfde gevoelens, ik had meerdere paarden bij mijn vader aan huis (woont in hetzelfde dorp). En één op pension met binnenbak. Op zich ideaal, ware het niet dat ik elke dag zo moe was dat ik me nog naar de pensionstal moest slepen om te rijden; ik was zo moe van al het werk, dat ik er te vaak niet meer van kon genieten om mijn wedstrijdpaard te rijden, laat staan het op kon brengen om haar op wedstrijden uit te brengen. En dan had ik nog een hele leuke en mooie jonge ruin staan die 5 werd en stond te popelen om aan het werk te gaan. Een bijrijder bleek ook geen succes (vind er maar eens één met wei je qua verzorging en wijze van rijden op één lijn ligt, pffff..). Ik reed er dus twee half in plaats van 1 goed. Dus afgelopen zomer ben ik begonnen met project: "Minder werk, minder kosten, meer gemak, meer genieten" en dit is de eerste winter in jaren dat ik helemaal weer happy ben met mijn paardenleven! :)
Het was even slikken, maar ik had het veel eerder moeten doen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:00

Ik heb hetzelfde dilemma en nu de 2e op komst is de knoop doorgehakt. Mijn paardje staat nu te koop en mijn shet gaat naar mijn ouders. Ik ben er ook echt aan toe om mijn tijd anders te gaan besteden. Nu nog wachten op een leuk baasje

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:17

Heel herkenbaar dit.. Ik had op een gegeven moment 4 paarden, 2 thuis en 2 op 5 minuutjes afstand. En de lol er helemaal af. De twee thuis waren een oudje en een mafkees. Op afstand stond een levensgevaarlijk trauma paard en een heul sterk jong dier die wel wat opvoeding kon gebruiken.

Mijn oudje deed ik voor 90%, de anderen moesten 10% delen. Geen van de dieren kon weg. Of niet verkoopbaar, of ik wou het gewoon niet.

Mijn oudje werd ernstig ziek en heb ik laten inslapen. Klinkt hard en gemeen, maar het was een opluchting. Van de ene kant omdat ze niet meer beter kon worden en het geen lijdensweg werd, maar ook zeker omdat ik meer tijd aan de anderen kon besteden.

De mafkees is toen verhuisd naar de andere twee, en toen ben ik met allemaal aan de slag gegaan. Veel te druk maar ook veel te grote projecten.. weer had ik er meer zorgen dan plezier aan.

Inmiddels zijn we jaren verder, de mafkees werd ook oud en heb ik vorig jaar moeten laten inslapen door een beenblessure. Nu zijn er nog twee, het jonge sterke paard heeft een geweldige bijrijdster die haar ook echt als eigen paard mag beschouwen. Dat doet ze ook, en dat geeft mij veel rust. Ik kan me op mijn trauma paardje concentreren die door de jaren heen enorm is opgeknapt.

Het andere paard heb ik nooit een 'werk klik' mee gehad en ik geniet er echt van dat ze nu gewoon lekker aan het werk is met iemand anders en dat die twee plezier met elkaar hebben.

Omdat ik gewend ben meerdere paarden te hebben kijk ik stiekem nog wel eens voor een paard erbij, maar eigenlijk is dit veel beter zo. Nu heb ik er weer plezier aan en dat is jaren bijna tot helemaal weggeweest. Dat lag natuurlijk ook aan ziekte en blessures die de oudjes hadden en het extreme trauma van mijn paard. Je bent constant aan het zorgen. Gewoon voor mezelf rijden en trainen heb ik jaren niet gedaan. Nu merk ik echt dat ik weer van de paarden kan genieten.

Ik had ze niet kunnen en willen missen en als de oudjes nog geleeft hadden was ik daar ook blij mee geweest. Maar twee paarden is wel veel gemakkelijker, zeker nu ik 1 volledig uit handen kan geven.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 22:31

sonjim schreef:
Ik heb hetzelfde dilemma en nu de 2e op komst is de knoop doorgehakt. Mijn paardje staat nu te koop en mijn shet gaat naar mijn ouders. Ik ben er ook echt aan toe om mijn tijd anders te gaan besteden. Nu nog wachten op een leuk baasje

Dapper, ik heb inmiddels ook een paar te koop gezet. Lastig en dubbel maar denk dat ik er wel vrede mee heb.

Lante schreef:
Tot vorige winter had ik exact dezelfde gevoelens, ik had meerdere paarden bij mijn vader aan huis (woont in hetzelfde dorp). En één op pension met binnenbak. Op zich ideaal, ware het niet dat ik elke dag zo moe was dat ik me nog naar de pensionstal moest slepen om te rijden; ik was zo moe van al het werk, dat ik er te vaak niet meer van kon genieten om mijn wedstrijdpaard te rijden, laat staan het op kon brengen om haar op wedstrijden uit te brengen. En dan had ik nog een hele leuke en mooie jonge ruin staan die 5 werd en stond te popelen om aan het werk te gaan. Een bijrijder bleek ook geen succes (vind er maar eens één met wei je qua verzorging en wijze van rijden op één lijn ligt, pffff..). Ik reed er dus twee half in plaats van 1 goed. Dus afgelopen zomer ben ik begonnen met project: "Minder werk, minder kosten, meer gemak, meer genieten" en dit is de eerste winter in jaren dat ik helemaal weer happy ben met mijn paardenleven! :)
Het was even slikken, maar ik had het veel eerder moeten doen.

Je hebt dus ook 1 verkocht begrijp ik?

Nou voor de mensen die nog verzamelen, m'n shetje zoekt een leuk huisje en ons springpaard dus. Tijd voor beslissingen.

Ik heb ook andere stalling bekeken, met goede bakken en nog wat mogelijkheden en klinkt eigenlijk fijn voor ons.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:45

In totaal moesten er 3 rijpaarden verkocht worden. Heb er 1 voor mij geschikt paard en een mini voor terug gekocht. Stalmanagement heb ik veranderd, waardoor ik minder werk er van heb en mijn paarden het eigenlijk ook nog beter hebben en al mijn voer laat ik nu brengen. Scheelt een stuk.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:38

Ik heb de paarden aan huis (4) en zou er heeeeeel eerlijk gezegd liever gewoon 2 hebben. Ik had er eerst ook 2; mijn rijpony en een kleine Shet als gezelschap. Nu staat het paard van mijn vader er ook bij en ik heb een hengstveulen lopen die ik heb gekocht als opvolger van mijn huidige rijpony die meerdere chronische aandoeningen heeft maar waar ik momenteel nog wel mee kan rijden.

Ik ben heel gek op ze alle 3, en mijn vader op de zijne maar het werk is veeeel en daar heb ik toch vaak geen zin in naast mijn werk.

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:50

Wij hebben zelf een pensionstal met faciliteiten. Maar het is zoveel werk dat we voor onze eigen paarden (5, waarvan 3 wedstrijdpaarden ) alsnog tijd tekort komen en voor allemaal een bijrijder hebben. Gaat overigens wel heel goed maar toen we nog geen eigen bedrijf hadden, wel veel meer rijd voor de paarden,

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 22:48

Wat een reacties nog steeds, zie wel dat veel mensen er tegen aanhikken inderdaad.

Inmiddels zijn er al 2 verkocht. 2 in 2 dagen tijd, ging even hard maar allemaal leuke huisjes gekregen. Nog 1 te koop, veel reacties maar hoop wat ik al weg zuiver.

Ik word wel tureluurs van de hoop vragen wat in de advertenties staan, en continu filmpje? Vragen. Staat duidelijk vermeld dat die er niet zijn en bij echte interesse kom je maar langs :D

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:11

Oh,wat is dit allemaal heel herkenbaar voor me.Ik dacht al dat ik de enige was met dit probleem.
Heb 6 pony's van shetlander tot D-pony.Pony's staan op eigen land,10 minuutjes rijden.Maar combinatie met gezin,werk en andere huisdieren neemt enorm veel tijd in beslag waardoor er buiten de pony's voeren en mest verwijderen geen tijd rest om,zeker in de wintermaanden,met hen wat te doen.
Lelijk om te zeggen maar soms wou ik dat ik er geen enkele had.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:19

Heel herkenbaar Ts ;-)... Ik heb er nu 4 in eigen beheer en nog enkele jonkies op een stalling en ja hoor soms zie ik er tegenop maar verminderen is hier geen optie... Vooral in de winter is het soms vloeken maar ik heb het ergens wel nodig.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:50

Heel herkenbaar en dan heb ik er maar 2 aan huis.
Maar het continue stressen wat ik heb ( ze moeten zo meteen van de wei ( wei is niet aan huis), zodra ik thuis ben kan ik er nog 1 beweging geven, haast haast). Schuldgevoel als ze niet werken.
Nu zat ik ook in een dip met ze waardoor werken met ze niet eens meer leuk was.
Maar verkopen kan ik niet en zal ik ook niet doen.
Moet zeggen dat we uit de dip komen en weer leuke dingen doen.

Al zucht ik elke winter dat ik ze zo graag op een pensionstalling zou willen hebben.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:56

Kletskousz schreef:
Zijn jullie echt gelukkig met meerdere paarden?

Even situatie schets;
Meerdere paarden op een doe het zelf stal. Alles in eigen beheer, zelf alle stallen mesten, 2 x daags voeren, binnen en buiten zetten.
Daarnaast heb ik altijd 1 handels paardje staan.

Nu twijfel ik enorm, vooral in de wintermaanden, weinig tijd, hoop paarden die toch de dagelijkse verzorging nodig hebben. Ik werk daarnaast gewoon en het een gezin. Geen partner die paarden leuk vind dus helpt niet mee. Daarbij geen luxe dat ze aan huis staan. En voor de rijbak moet ik 5 minuten verderop stappen.

Jaren lang 1 pony gehad, maar sinds een jaar of 5 is de hobby uit de hand gelopen, ik merk dat ik geen tijd meer heb naast de dagelijks mest en voer rondes geen zin meer heb in te rijden of poetsen. Nu zullen ze het ongetwijfeld niet erg vinden want ze tonen gelukkig.

Ik merk dat het meer een dagelijkse taak is geworden dan ik er wellicht zin in heb? Ik ben al jaren een fanatiek wedstrijd ruiter geweest, maar merk dat ik nu niet meer toe kom aan trainen. Ze staan eigenlijk al maanden stil terwijl het wedstrijd seizoen straks weer gaat beginnen.

Je zal zeggen " dan verkoop je er een aantal" maar dan de vraag welke? Je oude pony'tje? Die je al 17 jaar in bezit heb en niet meer gereden kan worden? Die ene die je aankocht voor de wedstrijden, je nieuwe toekomstige topper? Of toch die ene die emotionele waarde heeft? Of dat ene pony'tje die zo moeilijk in gedrag is dat je bang bent dat hij verkeerd terecht komt?

Ik merk dat ik elke beslissing lastig vind, maar ook dat is zo misschien geen zin meer in mijn hobby hebt. En stiekem verlang ik naar een stal waar ik niet eerst de weg over moet naar een rijbak, niet eerst 2 u bezig ben met mesten.

Is dit een tijdelijke winter dip of ligt dit echt aan mij? Ik zoek ervaringen :D

Ik ken jouw gevoel ! Helaas werd het me niet in dank afgenomen en heb ik behoorlijk wat tegen mn kop aan gekregen. Ik zou slecht zijn en blablabla... En verkopen. No way, verzorger proberen te krijgen ja, maar die krijg je niet. Ik ga mijn liefde van mijn leven niet verkopen. Nu enkele jaren later heb ik weer meer interesse. Maar ik weet wat je bedoeld. Ik sta dan wel lekker goedkoop en mijne staan altijd buiten dus hoef alleen maar de voeren. Maar het gevoel hebben er gewoon echt geen zin meer in te hebben, ken ik.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:57

Ja, ik ben zielsgelukkig met meerdere paarden (wij hebbem er 4)..

Ze staan op een doe het zelf stal in de buurt in kuddeverband en ik heb alles zelf in de hand.
Van binnen of buiten staan, tot voer en wormbeleid.. Super..

Maar ja, met een 40 urige werkweek en een gezin, is het af en toe moeilijk te combineren.. Maar ik heb een superverzorgster die 3 dagen in de week vane overneemt em zo redden we het wel..

Maar voor mij zijn mijn paarden mijn rustpunt.. En doordat ze alle 4 amdere africhtingsniveau's, andere disciplines en karakters hebben, maakt dat dat ik gek ben op alle vier en altijd kan doen waar ik zin in heb..

Onze fries kan ik rijden
Onze welsh merrie kan ik mennen
Onze tinker ben ik langzaam aan t laten wennen aan een longe, zadel, grondwerk etc
En ons veulen (jeetje, alweer bijna jaarling) is er om heeeeel veel kusjes te geven.. :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:08

ik heb ooit 3 E-pony's gehad, dat was in de zomer geen enkel probleem maar de winters waren pittig: veel werk, weinig rijden en pension was te duur met 3
zonde!!
nu heb ik een shet en een leasepaard, ondertussen word ik veel meegevraagd op andermans paarden op rit en de 2 van mezelf staan lekker in pension(en een hele gezellige) in de winter
echt genieten zo!
ben geen tijd kwijt aan voeren, zeulen met water, uitmesten enz..bevalt me prima.. :7
en dan de zomermaanden weer op eigen land genieten van de 'vrijheid'