Foto's gezocht buitenbanen ZONDER hek MET heg / haag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:01

Donja

Re: Foto's gezocht buitenbanen ZONDER hek MET heg / haag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:39

Lijkt op laurier, is giftig, maar de meeste paarden eten er niet van. Ik heb ze langs een deel van een wei staan (zit wel een hek voor) en wij snoeien 1x per jaar. Op het laatst kunnen de ponies erbij, maar ze eten er absoluut niet van.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:40

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:08

Heb in een eerder topic een foto geplaatst van meidoorn: koeke @ [VSW] welke bak omheining? Meidoorn wisselt wel sterk met de seizoenen, is nu vrij kaal, maar gaat geen paard door :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:52

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:05

Als je bak in het open landschap staat is het goed om inheemse beplanting te kiezen en niet te gaan voor wintergroen. Kies voor soorten die streekeigen zijn, dit geeft dan geen landschappelijke 'verstoring'. Stellages met klimop horen in mijn ogen niet thuis in het landschap, maar in een achtertuin.

Opties zijn beuk, haagbeuk, meidoorn, esdoorn, liguster, rozenbottel. Een combinatie kan natuurlijk ook, dan plant je door elkaar. Erg mooi, natuurlijker en veel interessanter voor andere dieren. Maargoed, dan moet je wel een beetje de ruimte hebben, strak langs de baan zou ik een gemende haag niet zetten.

Kijk ook naar de grondsoort: een kleigrond of zandgrond vraagt een ander soort haag.

Staat je bak echt op het erf en wil je een mooie, groene, lage omranding, dus kun je ook kijken naar bijvoorbeeld een iets breder vak met kleinblijvende rozenbottel, of als je op echte zandgrond zit waar veel dennen groeien, Pinus in dwergvorm. Dan hoef je ook niet te snoeien :-) !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:12

Meidoorn is een prachtige haag, maar ik zou het afraden rondom de bak, want je rijdt er al je kruiwagens op kapot :=
Beuken vind ik ideaal. Mooie haag. Hij blijft niet groen maar houdt wel zijn blad vast waardoor hij in de winter ook niet kaal is en het is een paradijs voor vogels <3 En uiteraard, niet giftig.
Esdoorn zou ik persoonlijk niet doen ivm de atypische myopathie.
Laurier heb je ook nog, maar daar heb ik geen ervaring mee verder.