Advies en tips inrichting stal&weide gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:22

De rijbak is zo wel goed vanaf de weg te zien. Eigenlijk zou je de rijbak iets omhoog moeten plaatsen, dan ligt die net wat meer verscholen. En dan een bomenrand of haag ofzo langs de korte zijde van de bak.

Leen

Re: Advies en tips inrichting stal&weide gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:31

De weg ligt links op de foto he. Denk dat hij best wel goed verborgen ligt. Met eventueel nog wat tuin aanplanting helemaal niets van te zien.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 12:33

Willen jullie ook meedenken met de indeling van de schuur?

Onderstaande plaatje heb ik even getekend.. Mis ik nog iets?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:45

Ik zou 3 boxen maken, met oog op jou paard + veulen + ander paard. De deur van de inloopstal mag van mij ook een stuk breder. Hoe breder de deur opening, hoe meer de paarden er gebruik van zullen maken.

Verder mis ik de hooi/ voer opslag in je tekening?

Qua land zou ik toch wel voor een paddock-paradijs gaan. Dan hoef je niet met prikpaaltjes te werken, bij ons is in de praktijk gebleken dat dit niet werkt namelijk, en dat steeds een kleine wei open doen en de andere dicht juist veel beter is voor het land. Met stroken krijgt de rest wat al kaal is namelijk nog steeds geen rust, tenzij je dat ook met stroken dicht gaat maken, en dat is niet logisch. Beter kan je dan de wei opdelen in meerdere kleine weides en er maximaal 1 van open hebben per keer, en als het leeg is doe je een andere open en heeft het kale landje weer volledig rust tot hij opnieuw open gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-16 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:49

Ik zou juist paddock en piste ver uit elkaar leggen, kan je ze verbinden met een track en heb je een mini-paddock paradise. Of wil je liever niet dat de paarden op de piste lopen?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:59

Ik heb eens iets nieuws gemaakt.
lichtgeen= paddock
donkergeel: bak/piste
grijze: verhard pad
bruin: hekkens/openingen
groen: mesthoop
Afbeelding

Qua stal zou ik kiezen voor grotere boxen als je daar de mogelijkheid tot hebt.
Vergeet de opslag niet voor bodembeddekking/hooi/voordroog.
Onderaan rechtover de mesthoop kunt je een soort van carport maken zodat je je trailer daar kunt zetten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:03

10x4 vind ik persoonlijk wat te klein voor 3 paarden. Zeker met maar 1 opening. Waarvoor dient de open ruimte in het midden? Die zou ik gebruiken om de inloopstal groter te maken. 10x6 of 7.

2 stallen lijkt me voldoende omdat het toch ging om in geval van nood stallen. Daarnaast kan ze de inloopstal ook nog voorzien van een poort en dus een 3e grote stal maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:06

Ik zou eerder aan zoiets denken. Dan heb je toch het paddock-paradijs idee, maar kan je overal nog met de trekker (en sleep) bij. En heb je niet zo'n onhandig pad langs de randen.
De opening van de loopstal zou ik overigens aan de kant van de bak doen. Het creme-lijntje van de bak naar weitje 5 kan je zien als optie. Of je maakt weide 5 wat groter door de lijn zo te trekken, of je maakt de paddock (1) wat groter door de rode lijnen aan te houden. Het looppad (2) is door het formaat ook een weide an sich, dus als ze vanuit de winter-paddock de wei op mogen begin je met het looppad. Pas als deze op is doe je 1 van de weides open. Het looppad blijft hierbij ook altijd open.

Afbeelding

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:18

gaaf dat je zoiets mag doen, een tip zorg dat je je rijbaan niet te ver van de stal af maakt, dit is makkelijker, het idee hierboven dat ze om de weides heen kunnen lopen is ook gaaf, vooral voor in de winter als je je gras wilt late groeien

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:20

Goh, ik vind 10*4 niet zo klein voor een open stal, alleen zou ik inderdaad ofwel twee openingen voorzien ofwel de opening groter maken. Wij hebben een grote open stal van 7m*6m, waarvan één lange zijde volledig open is. En wij hebben twee paarden en drie Shetlanders. Past prima hoor, zolang ze maar niet allemaal samen opgesloten worden.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:21

Aanschouw mijn prachtige tekenkunsten :')
Donkergeel is de bak.
Lichtroze is de paddock, zo kunnen ze het hele jaar door op een redelijk groot stuk staan.
Zwart is de track/looppad. Zo kunnen ze in de winter toch nog een sprintje trekken :D
Groen is het weiland. Ik heb nu een random verdeling gemaakt maar die kan je naar wens maken.
Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:24

Als je de bak 40m zou maken, zou die eindigen waar je weide 1/5 is. ook is het stuk tussen bak en inloopstal 4m.

Is is ongeveer de verhouding met de bak in de hoek:
Afbeelding

@Tess, jouw stal is dan meer vierkant dan langwerpig, waardoor een paard al moeilijk in een hoekje gedreven kan worden, zeker niet met een open wand. Maar de stal die nu getekend werd, is lang en smal waardoor de hoek vanachter geen veilig plekje is. Zeker niet als je nog niet weet wat voor karakter de paarden gaan krijgen (veulen). Als het een vaste kliek is die al jaren bij elkaar staan, zou ik het zelfs nog te riskant vinden. Als je de mogelijkheid hebt, waarom dan maken op een manier dat het niet echt handig is.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:37

Mijn ervaring: laat je paarden niet in de rijbak lopen. Dat gaat hier inmiddels ook niet goed meer. Drainage verstopt, harde stukken in de bak waardoor het water niet meer weg loopt.En inmiddels redelijk ongelijk ondanks regelmatig slepen. Dus als je de keus hebt zou ik het niet adviseren.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:39

Even 3 ideetjes.

TS, je gaf zelf een kleine paddock aan, dus bij het eerste ontwerpje heb ik ook een kleine paddock genomen maar wel met een verhard stuk ervoor. Je kan ook het gele weglaten, en het donkergrijze als paddock maken.
Afbeelding

De 2e is met een track rond de weides. Voor de paarden fijn om een wandelingetje te doen, zeker mocht je de mogelijkheid hebben om het voer, bijvoorbeeld in hooizakken te kunnen verspreiden over de track.
Afbeelding

De 3e, lijkt me qua waterafvoer iets minder. Tenzij je dat stuk zou draineren en onder de weide door laten lopen naar de beek. Maar qua gebruiksgemak lijkt me deze net het handigste.
De paddock heb ik hier ook bruin gemaakt omdat dat niet perse volledig met zand zou moeten zijn, maar wel best gedraineerd naar de beek toe. Je zou het stukje onder de stal ook nog gelijk kunnen laten aanleggen met je piste als zandpaddock.
Afbeelding

Ik heb de paden altijd op 7m gezet, maar die kunnen eventueel wel smaller. Persoonlijk heb ik ze liever te breed dan te smal :o

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:50

En qua stalindeling:

Het hangt er natuurlijk vanaf waar je paddock komt ed. Maar van hier kan je dus zonder door de paddock te gaan naar de piste, het witte vlak dient voor kasten, voertonnen,... een opbergwand dus.
De 2 stallen kunnen ook naar onderen gezet worden voor mocht je liever de stallen bij de muur hebben zodat ze misschien buiten kunnen kijken. Maar dan moet je even kijken hoe dat zit als je van die palen wil als poetsplek. Het kon ook wel voor de deur, maar dan moet je dus ofwel je paard er met zn hoofd naar de uitgang zetten, ofwel andersom en dan weer omdraaien of achteruit naar buiten. Zwarte balkjes zijn uiteraard de deuren.

Afbeelding

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:04

Leen, jij bent wel super handig met die tekeningen!!

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:33

Shanna schreef:
Ik zou 3 boxen maken, met oog op jou paard + veulen + ander paard. De deur van de inloopstal mag van mij ook een stuk breder. Hoe breder de deur opening, hoe meer de paarden er gebruik van zullen maken.

Verder mis ik de hooi/ voer opslag in je tekening?

Qua land zou ik toch wel voor een paddock-paradijs gaan. Dan hoef je niet met prikpaaltjes te werken, bij ons is in de praktijk gebleken dat dit niet werkt namelijk, en dat steeds een kleine wei open doen en de andere dicht juist veel beter is voor het land. Met stroken krijgt de rest wat al kaal is namelijk nog steeds geen rust, tenzij je dat ook met stroken dicht gaat maken, en dat is niet logisch. Beter kan je dan de wei opdelen in meerdere kleine weides en er maximaal 1 van open hebben per keer, en als het leeg is doe je een andere open en heeft het kale landje weer volledig rust tot hij opnieuw open gaat.

De boxen zijn in principe voor nood. bij ziekte/blessure/extreem weer ed.

Hooi en stro komen op de zolder.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:35

LauLauu schreef:
Ik heb eens iets nieuws gemaakt.
lichtgeen= paddock
donkergeel: bak/piste
grijze: verhard pad
bruin: hekkens/openingen
groen: mesthoop
[ Afbeelding ]

Qua stal zou ik kiezen voor grotere boxen als je daar de mogelijkheid tot hebt.
Vergeet de opslag niet voor bodembeddekking/hooi/voordroog.
Onderaan rechtover de mesthoop kunt je een soort van carport maken zodat je je trailer daar kunt zetten.

Bedankt voor je input.
De trailer kan in de garage.
opslag van voer ed kan op de zolder. dan gooi ik gewoon elke dag een pak naar beneden.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:40

Leen, ook bedankt voor je input!
De zuidelijke kant van de schuur zal oprit blijven. Zo kan de mest makkelijk afgevoerd worden en kan ik er met de trailer goed bij. Evt een mesthoop daar is geen probleem.

De weide opdelen in drie stukken is nog een idee. In meerdere stukken opdelen, wordt wel erg hokkerig en ik vind het fijn als de paardjes echt even lekker kunnen rennen.
Mijn merrie staat nu op een stuk waar ze een kilometer kan rennen totdat ze weer een draad tegenkomt en dat bevalt haar prima geloof ik :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:05

_Gerdien_ schreef:
De zuidelijke kant van de schuur zal oprit blijven. Zo kan de mest makkelijk afgevoerd worden en kan ik er met de trailer goed bij. Evt een mesthoop daar is geen probleem.

De weide opdelen in drie stukken is nog een idee. In meerdere stukken opdelen, wordt wel erg hokkerig en ik vind het fijn als de paardjes echt even lekker kunnen rennen.
Mijn merrie staat nu op een stuk waar ze een kilometer kan rennen totdat ze weer een draad tegenkomt
en dat bevalt haar prima geloof ik :D

Dat is ook het mooie van een PP. Ze kunnen, zeker op jouw stuk, lekker een eind rennen zonder weer te moeten stoppen. En een flink stuk rondwandelen, in plaats van op een stukje van 20x40 te staan lummelen.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:10

NiFallor schreef:
_Gerdien_ schreef:

Mijn merrie staat nu op een stuk waar ze een kilometer kan rennen totdat ze weer een draad tegenkomt
en dat bevalt haar prima geloof ik :D

Dat is ook het mooie van een PP. Ze kunnen, zeker op jouw stuk, lekker een eind rennen zonder weer te moeten stoppen. En een flink stuk rondwandelen, in plaats van op een stukje van 20x40 te staan lummelen.

Als ze echt een sprintje willen trekken hebben ze wel die hele breedte nodig geloof ik, daarom is een PP zo handig. En je kan het pad zo breed maken als je wilt, voor alle bokkesprongen :D