Bak slepen met paard, hoe? Creatief, maar veilig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:24

Dat ze bij boomslepen nooit een broek of strengophouders gebruiken is niet helemaal waar tamary.
Het is niet altijd nodig, maar dat is iets heel anders.
Afbeelding

Afbeelding

Hier heb je veel ongelijk terrein en worden ze dus vaak wel gebruikt omdat de paarden anders op de strengen/ kettingen gaat staan.

Verder voor ts, ik zou idd wel kijken voor een echt borsttuig. Als je deze los koopt zijn ze niet heel erg duur. Als schoftje kun je dan een longeersingel gebruiken eventueel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:05

Ik zou opzoek gaan naar een 2e hands borsttuig (of heel tuig). Dan heb je iets fijns om mee te slepen. Voordeel van een heel tuig is dat je het leidsel mooi door het schoftje kan laten lopen (zou ook een longeersingel kunnen zijn) en dat je de broek als strengophouder kan gebruiken.

Zelf sleep ik met mijn tandem voor tuig. Dus geen broek, maar wel een elastische strenghouder. Die heb ik toch liggen, strengen zijn mooi wat langer dan van mijn andere tuigen dus voor mij het makkelijkst in gebruik.
Die gaat dan aan een zweng dmv paniekhaakjes, die zit weer vast aan 1 autobandje (in de dressuur longeer training of het betuigen van jonge pony's) of weidesleep. Weidesleep is bij normaal weer het zwaarst, bij nattigheid kan het bandje ook nog flink zwaar worden.
Laatst een ondergelopen bak gesleept met 1 bandje, maar die liep helemaal vol met water en zand en was op die manier veel zwaarder dan mijn marathonwagen met een aantal personen er op (zag het eigenlijk te laat, vond mijn merrie al zo traag, wou echt niet fijn lopen :o , bandje er achter vandaan en toen deed ze het in eens weer braaf).

Zorg dat je ook oefen met dat hij eens over de strengen heen kan stappen, dus niet alleen de strengen aan de buitenkant van zijn benen, maar ook tussen zijn benen door.
Er zijn paarden die het in het begin echt wel eng vinden dat er iets achter aan sleept en het liefst aan de hol willen gaan.
Of juist heel erg met hun billen naar binnen gaan lopen(travers achtig) door druk van de buitenstreng tegen hun been waar ze echt aan moeten wennen.
Dus eerst een paar keer iemand naast het hoofd en iemand er achter om te sturen en rustig uitbouwen.

senta

Re: Bak slepen met paard, hoe? Creatief, maar veilig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:50

Nog een tip tegen vollopende banden die ik zelf nooit uitgeprobeerd heb maar wel bij anderen gezien heb, is om de banden in de lengte door de helft te snijden. Dat lijkt goed te werken.

Dapnik

Re: Bak slepen met paard, hoe? Creatief, maar veilig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:06

Wat een fijne tips! Hier ook iemand die wil gaan slepen met der haf :)