Mestafvoer, normaal dat het vies achterblijft?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Mestafvoer, normaal dat het vies achterblijft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:26

Fourages is volgens mij Nijssen, die rijden in de randstad. Daar zullen de prijzen al anders liggen dan op de Veluwe ;)

Maar met hun is vaak wel normaal te praten over hoe of wat, is mijn ervaring.
Maar voorkomen dat er wat valt is onmogelijk.
Ik moest altijd een paar dakgoten leeghalen als de mestboer geweest was, plus uiteraard het veegwerk, dat bij veel wind nog veel erger was.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:33

Bij mij wordt de mest ook opgehaald door Nijssen (fourages) en altijd heel erg netjes. Het verbaast mij juist altijd hoe weinig er achter blijft en geknoeid wordt! Als je ziet wat een gemier het is met zo'n grote kraan, vind ik het altijd erg knap. Soms gaat er wel ietsje naast, of blijft er in een hoekje iets achter, maar meer dan de inhoud van een mestboy is het niet.
Ligt inderdaad ook wel een beetje aan de chauffeur. Als er een andere komt dan mijn vast chauffeur, blijft er wel eens iets meer liggen.

En wat betreft tijden waarop ze langs komen, dat klopt inderdaad vaak niet met wat de planning doorgeeft. Meestal app ik gewoon even met de chauffeur en dan gaat alles prima!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:59

Mijn loonwerker laat ook wel eens wat vallen, maar op 12 m2 vind ik de boel er netjes uit zien als de bak weer leeg is.
Hij schraapt de randen voorzichtig af en de bak wordt ook helemaal leeg gehaald.
En dat voor 80 euro :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:00

Bij ons vechten de melkveehouders momenteel over wie de mest mag hebben. Mits het vlasmest is en er geen hooi of stro tussen zit. Ze komen het dus gratis halen. Ze leggen het in de ligboxenstal van de koeien. En de melkveehouders hier vinden paardenmest met vlas prettiger dan verse vlas omdat verse vlas heel licht is en opwaait. Dat vinden de koeien veel te leuk, dan gaan ze een feestje bouwen en drukke koeien willen ze niet. :+ En gebruikte vlasmest van de paarden blijft goed liggen en zorgt voor rustige koeien, heb ik me laten vertellen.

Dus misschien, in plaats van laten ophalen door de loonwerker, eens een melkveehouder vragen of hij interesse heeft. En als het dan toch gratis wordt opgehaald, is het ook niet zo erg als je daarna even moet vegen, toch? :D ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:04

Dan moet je wel vlas in je stal hebben liggen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:14

palousa_boy schreef:
Dan moet je wel vlas in je stal hebben liggen :+

Jep.

Als hier champignonkwekers in de buurt waren had ik stro in de stal gehad. :+

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:22

Gebruikte vlas in de koeienstal? Apart. := Wij willen zo schoon mogelijk zaagsel in de boxen ivm mastitis.

Anyway OT: hier valt ook wel eea aan drollen en stro/vlas naast de mestvaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:27

Broccoli schreef:
Gebruikte vlas in de koeienstal? Apart. := Wij willen zo schoon mogelijk zaagsel in de boxen ivm mastitis.

Hier zeggen de melkveehouders dat de bacteriën in paardenmest geen kwaad kunnen of dat het zelfs helpt tegen uierontsteking. Nou heb ik geen verstand van koeien, maar ik vind het wel best. Zolang ik mijn mest maar gratis kwijt ben. :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:29

Hahaha ja gelijk heb je. Misschien is dat wel zo hoor, maar ik zou de gok niet nemen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:31

Zo, dat zijn flinke kosten bij Fourage (inderdaad Nijssen) zeg! Ik zit ook in hun afnamegebied. Maar laat mijn mest ophalen door Kroon. Top bedrijf, chauffeurs halen altijd de bak keurig leeg met nauwelijks rotzooi (klein beetje maar zeker geen kruiwagen vol). Ik heb ook een 6 kuub bak, de wagen kan er wel vlak naast maar de arm zwaait natuurlijk altijd buiten het bereik van je bak naar de wagen. Bij Kroon betaal ik minder dan de helft van jouw bedrag... Maar wellicht betaal je (veel!) meer om een bepaalde reden? Waar zit je?

Als de kosten te verklaren zijn zou ik even een belletje plegen, klinkt alsof er een nieuwe chauffeur is die nog wat onhandig is. Zomaar wegrennen enkel om deze reden vind ik not done. Geef ze een gelegenheid om het te aan te pakken, ze zullen blijer zijn met iemand die het even meldt dan dat alle klanten maar weghollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:59

Broccoli schreef:
Hahaha ja gelijk heb je. Misschien is dat wel zo hoor, maar ik zou de gok niet nemen.

Er is een heel artikel over gecomposteerde paardenmest in koeienstallen geschreven door een veearts zag ik net:
http://www.vetvice.nl/upload/files/Stal ... lboxen.pdf

Op blz 17 staat een stuk over uiergezondheid. Stukje eruit:
"De meeste onderzoekers concluderen dat het totale kiemgetal in paarden­ of koeienmest een paar dagen na het in de boxen brengen niet noemenswaardig verschillend is van het kiemgetal in bijvoorbeeld ligboxen gevuld met zaagsel of stro. Dit betekent dat het kiemgetal in strooisel voornamelijk wordt bepaald door de vervuiling van het strooisel met mest en urine van de koeien."

Het lijkt me in ieder geval een mooi artikel om als paardenhouder te printen en bij je buurman-melkveehouder in de hand te drukken. :D