potstal creëren. hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: potstal creëren. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:42

vlas of zaagsel wil ik wel in een laag onderaan doen. maar puur vlas komt te duur uit op een dergelijk grote stal en 3 viespeuken :D
daarnaast durven ze het opeten

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:42

Ah oke, bedankt voor de reacties. Heb het 1 keer eerder gezien maar die paarden stonden tot hun knieën in hun ontlasting en daarom had ik er misschien ook een verdraait beeld bij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:44

ohjee. dat is hier absoluut niet de bedoeling nee. de paarden zijn al gevoelig aan de benen. ze moeten echt wel droog kunnen staan qnders strooi ik liever niet op zodat ik dagelijks de stal kan schoonschrapen en uitspuiten :D

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:46

Precies, daarom vond ik het al zo vreemd dat iemand met belgische trekpaarden een potstal zou willen :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:47

Aedema schreef:
Maar hoe is dit ten voordele van het paard? Mij is geleerd dat de stal zo goed mogelijk 'droog' moet blijven, ook omdat mijn paard erg gevoelig is voor mok.

Je creëert een dikke onderlaag waar de urine in trekt, daardoor blijft de bovenlaag dan droog.
Vaak heb je wel een tijdje dat je er even door moet; dan heb je even dat er relatief veel bij moet.
Maar als je eenmaal een stevige onder bodem hebt, hoef je wekelijks maar weinig bij te strooien.

Ik pot op met vlas.
5 balen er in, elke dag de nest eruit en dan de eerste 2 a 3 weken 1 a 1 1/2 baal per week.
Daarna is de onderste laag dik genoeg en kom ik uit met 1/3 baal per week.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:13

In verband met het uitmesten is een laagje zand onder je potstal ideaal. De mestklem van je kniklader kan dan mooi onder de laag stro komen en de stal in een paar keer leegscheppen. Zo'n stal als op de foto heb je dan in hoogstens een half uurtje schoon.
Verder is het resultaat van een potstal over het algemeen erg goede mest.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:01

Duhelo schreef:
de eerste dag stonden ze idd tot aan hun knieën in het stro. daarna dagelijks ruim opgestrooid.[ [url=m/0vQ2YN.jpg]Afbeelding[/url] ]
dit was dag 2 na het opstrooien. dag erop is alles vies donkerbruin en nat...

edit: we hebben een kniklader om te mesten dus dat scheelt wel. belangrijk is dat het droog komt. indien dat niet lukt strooi ik liever niet op zodat ik dagelijks de mest kan weghalen. ik heb niet zoveel zin in rotstraal en luchtwegproblemen...

Klopt het dat deze foto na het opstrooien genomen is?
In dat geval ligt het vast aan de hoeveelheid stro die je gebruikt.
Om een droge bodem te creëren heb je veel meer stro nodig.
Ik gok dat je er minstens 10x zoveel in kunt strooien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:30

die foto was idd na het opstrooien. ik gooi er vnvd eens een stuk meer in

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:43

interessant om eens te lezen hoe het wel moet, zo'n potstal. Op een stal waar ik langs ging, werkten ze ook volgens dat principe, maar die paarden stonden meer in de mest dan wat anders. Ik dacht dus ook "een potstal, dat nooit". Maar zo te lezen, heeft dat blijkbaar toch goede kanten. Ik blijf even volgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 15:57

ja, mijn eerste bevindingen zijn totnutoe ook nog niet zo goed, zeker omdat ik zie dat er al vrij snel een behoorlijk dikke bodem gecreëerd wordt. Mijn stal is niet zo heel hoog (de stal zelf wel maar ze zitten twee steunbalken ong net boven de hoofden van de paarden,) dus ik zie het niet zozeer zitten dat er 75 cm mest in komt :D
ook doordat de stal groter is dan het gedeelte dat ik opstrooi lopen ze de boel wel een beetje open waardoor het al vlug natter wordt...

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:00

Na een maand staan de paarden bij ons toch al zo'n 30 tot 40 centimeter hoger.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:08

Brainless schreef:
Ik pot op met vlas.
5 balen er in, elke dag de nest eruit en dan de eerste 2 a 3 weken 1 a 1 1/2 baal per week.
Daarna is de onderste laag dik genoeg en kom ik uit met 1/3 baal per week.

zo doen wij het ook. Elke dag de mest eruit en een nieuw laagje vlas. Eens per maand halen we de hele boel leeg omdat het verzadigd is en beginnen we opnieuw. Langer gaat niet omdat we onvoldoende de hoogte in kunnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:25

voor:
Afbeelding

Afbeelding

nu heb ik er 6 dikke plakken bij gegooid

Afbeelding

Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:31

Hoe groot (zwaar) zijn je balen stro?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:36

Ik geloof dat ze een 3 m lang zijn. Een 500 kilo per baal, zoiets?
Een plak is ongeveer 1m hoog, kleine 2 m breed en 20 cm dik, ik moest ze in twee keer op mijn knikker leggen. De helft van het stro is nog niet echt los geschud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:57

Vind de voor foto er niet superslecht uitzien. Er is een begin :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:06

Ik vind de 'voor' foto ook niet slecht, die van ons zijn ook van die smeerkezen (trekpaarden), de ene heeft nog een schone stal en de ander is echt heel heel vies.....Ben benieuwd of potten werkt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:40

Afbeelding
het donkerbruine is zoals het volledige midden eruit ziet. door de zon zie je het niet.
2 dagen na het zoveel opstrooien. gisteren kon ik bijstrooien met het nog proper stro in de stal. nu in principe ook nog en ik heb er alvast een klein baaltje stro aan de randen bijgegooid. hopen dat de dagen die volgen afkan met een halve plak oid.
is het beter om de bodem te laten zoals die is. of gooiik dagelijks de relatief droge toplaag opzij en haal ik de hele natte stukken eruit om dan de rest weer te verdelen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:58

In principe moet je het natte ook gewoon laten liggen.
Alleen wat rechttrekken en eventueel wat schoon stro erbij.

Eventueel kun je wat van de "droge mest" over die natte plekken verdelen zodat ze niet direct in de pis staan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:07

Misschien een domme vraag, maar haal je de mestballen wel dagelijks uit zo´n stal of is het alleen een kwestie van bijstrooien?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 20:09

Er zijn er die beide doen, sommige laten de mest liggen, andere halen het uit.
Ik haal het in de mate van het mogelijke eruit, maar hou me geen uur bezig met brokjes vissen :D

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:31

Handig topic! ik heb het ook een paar keer bij mijn smeerlap geprobeert, maar dat was echt geen succes.
Ik begon met 3 normale (die nog net in een kruiwagen passen) balen stro, en de eerste week iedere dag een halve baal er bij, maar bij mij wordt het net als bij jou gewoon allemaal vies. Uiteindelijk had ik 30cm stro met poep erdoor, de structuur was opzich wel stevig, maar als het paard ging liggen kwam al het vocht omhoog waardoor ik een heel geel paard kreeg.

Ik ken een manege waar ze eerst 20 cm houtsnippers (echte snippers, zo groot als een aansteker) deden en daarop veel stro. Werkte de eerste weken prima, maar ook daar kwam later het vocht omhoog.

Ben wel benieuwd hoe andere mensen het dan droog houden ..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 20:56

Ik denk dat het op lange termijn drooghouden enkel mogelijk is bij echt diepe potstallen (die 50 of 70 cm diep zijn, al dan niet met een rooster en Mestkelder eronder.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:59

Ik heb er geen ervaring mee dus ik kan je niet helpen.
Maar ik lees wel even mee gezien ik zelf ook zit te denken om te gaan op potten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:04

Ik pot alleen met vlas, neemt meer op dus zakt het natte naar beneden en blijft de bovenlaag droog.
nu pot ik niet echt, ik laat natte liggen en haal dagelijks mest eruit. Pas als de natte plekken boven komen ga ik natte plekken er ook uit scheppen. Op die manier heb ik nu een laag van zo'n 40 cm in iedere stal liggen; warm, droog en goedkoop.
Per week heb ik 2 a 3 balen nodig. Soms minder, eigenlijk nooit meer. ( 2 x een box van 3 x 3,5 en 1 shetlandstal van 2,5 bij 1,5)