Blub!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:39

ik voel mij niet schuldig hoor...als ik ze op mijn infrarood camera heerlijk languit zie liggen in een ruime,frisse en schone stal.En zo weer even wat hooi ga geven,kijken hoeveel ze gedronken hebben,hoeveel drollen er liggen en ze ook opruimen. :+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:42

Daarom zei ik ook; ik spreek voor mijzelf :D

Mijn merrie wordt heeeelemaal gek als ze langer dan een uur in de box moet (want die heb ik wel thuis, 4 stuks met buitenluik. Maar ik heb een schuilstal van 12 bij 4 laten bouwen afgelopen jaar).

Als ik die merrie op stal zou filmen snachts zou ik een doorgedraaid paard zien die de boel probeert af te breken of uit de stal probeert te springen ofzo :')

Othilly

Re: Blub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:20

Mijn paarden zouden juist de boel afbreken als ik ze 24/7 op de wei zou laten.. Ze gaan graag naar buiten maar ook weer graag naar binnen..De enige uitzondering die ik maak is als overdag de temperatuur boven de 30 komt en t stikt vd dazen/ vliegen. .Dan gaan de paarden in de nacht naar buiten en komen ze in de ochtend rond 10 en weer binnen. Helaas durfde ik t niet afgelopen jaar omdat er zoveel paarden mishandelt zijn..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:56

Arabesk schreef:
Als iemand ooit nog roept dat buiten houden van paarden is vanwege het geldbesparen..... de laatste rekeningen:

2000 euro puinpad + nieuwe laag zand paddock, die nu al weer verdwenen is
1000 euro stelconplaten leggen

Op stal was goedkoper geweest :+

Echt E! Ben al fortuinen kwijt aan alles in orde maken. Elke winter verbetert het maar elke winter merk je toch weer punten op waar je aan kan werken. En ja je hebt een pak meer werk. Maar het grootste voordeel vind ik. Je doet wat je zelf graag Wilt. Je geeft hooi zoveel,je Wilt. Je geeft het eten dat je zelf wilt. En ik heb niet meer het geroddel en het commentaar en het dikke nekken gedoe van op een stalling. Wat was dat voor mij een verademing om rustig op mezelf te staan en niet altijd die commentaren of bemoeienissen. En eindelijk mijn paardje de juiste hoeveelheid hooi kunnen geven en haar geschikte voer. Sinds we op een wei staan is de da veel minder moeten komen en mankeert ze veel minder snel iets. En tja het werk nemen we erbij.
Vorig jaar laarzen hoge blub. Na enkele grote aanpassingen een pak minder blub en zak je maar enkele cm in de blub. Voor mij geen stallingen meer.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:15

Hier een paddock zwembad. Weken terug de buiten werk meneer al gebeld voor nieuw zand in de paddock... Maar tot op heden niks. Vervelend. Maar mijn dames hebben denk ik geen klagen er is ook een groot stuk bestraat.
In de wei gaat hier echt niet in de Noord Hollandse polder, ik zou zo graag de wei laten draineren zodat ze in de winter ook kunnen grazen. Alleen dat is wat kostbaar haha.
Maar ik moet zeggen, die mietjes van mij staan gewoon binnen met dit weer. Er komt net aan af en toe een neusje uit een box te voorschijn. Terwijl ze dus wel dag en nacht naar buiten kunnen. Soms staat de fjord onder het afdak maar vooral mijn Detje is nogal een mietje in de trant van waarom heeft ze eigenlijk een dure regendeken op staldeken kan ook hihi.
Afbeelding

De hele lengte van de paddock is zo'n 30 meter. Niet helemaal ideaal maar best aardig denk ik zo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:01

ziet er super strak uit Ipsilonka! Nu met die ijzel kon ik met moeite de klinkers rondom de stal begaanbaar houden, dat is een wandeling ongeveer 60 meter.... per rondje... moeten ze maar wat vaker een rondje wandelen.

Als ik hier een overkapping over de zandpaddock zou mogen plaatsen met windgaas aan de buitenkanten deed ik dat meteen! Paarden altijd een droge zandbodem om te liggen, nooit glad en ze kunnen er mooi wat bewegen. De zandpaddock is 14 bij 28. kun je net nog wat in longeren of beetje rijden/grondwerken als het moet...

oh ja, en het uitmesten wordt dan ook een stuk plezieriger!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:46

Ipsilonka, dat een zwembad? Dat vind ik er nog netjes bijliggen.
Paddock waar ik momenteel gestald sta en piste kun je de grond niet meer zien onder het water, en ze zakt tot over haar koten erin. Degoutant, paard is hier ook absoluut niet gelukkig mee, staat nog liever in haar schuilstalletje (is geen 3x3, kleiner) met harde houten bodem zonder strooisel dan zich buiten te wagen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:56

Nu t net weer wat leek op te drogen.. -:(- na vanmiddag hier weer standje zwembad! Ohhh wat ben ik die regen spuug en spuugzat!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:53

Ik ben er klaar mee...hij staat de hele dag in de blub(paddock) en ik rijd in de blub >;) de blub wordt ook steeds erger ...

Ik ga dus 31 januari verhuizen naar een luxe stal met keuze uit 4 altijd te rijden rijbanen
(3 buiten en 1 binnen) en de hele dag weidegang op grote droge weides.
Kost wel veel meer, maar ik heb het er nu heel graag voor over!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:55

droge weides?Ga je helemaal naar zuid spanje dan? :+

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:56

listiglistje schreef:
Ik ben er klaar mee...hij staat de hele dag in de blub(paddock) en ik rijd in de blub >;) de blub wordt ook steeds erger ...

Ik ga dus 31 januari verhuizen naar een luxe stal met keuze uit 4 altijd te rijden rijbanen

Ik dacht altijd dat jij graag aqua training deed :') Even serieus hebben jullie helemaal geen binnen rij mogelijkheden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:58

geerke schreef:

Die zijn ook in Brabant te vinden :D

De meeste weides zijn nu ook blub of glad en glibberig... deze niet, dat bedoel ik ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:01

Udo2001 schreef:
Ik dacht altijd dat jij graag aqua training deed :') Even serieus hebben jullie helemaal geen binnen rij mogelijkheden?

kleine bak 23 x 43, maar met 1.82 en de oefeningen welke ik rijd is dat te klein. (voor nood prima)
Maar daar is het vaak druk en veel kinders of ruiters welke slecht kunnen sturen :o

Ik heb sinds november nieuwe instructie, dat gaat heel erg goed, dus wil nu wel meer ;)
daar hoort ook beter kunnen trainen bij en beter welzijn van het paard (ook al kost dat meer)

Hij zakt nu buiten tot zijn kogels in de slijk...

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:44

listiglistje schreef:
geerke schreef:

Die zijn ook in Brabant te vinden :D

De meeste weides zijn nu ook blub of glad en glibberig... deze niet, dat bedoel ik ;)

Dan vraag ik me af hoeveel uur de paarden erop staan! Ik zou dat dus echt niet vertrouwen....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:00

Wat zou je niet vertrouwen Nane?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:08

listiglistje schreef:

Welcome to the club :D
Ik heb het ook gehad. Paard met mok, piste onberijdbaar. Ik verhuis ook naar betere faciliteiten. Wel geen 24/7 buiten meer maar wél droge buitengangmogelijkheden.

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:01

listiglistje schreef:

Als alle weilanden in deze tijden nog zoveel belopen zouden worden, dan zien ze er echt niet strak uit... dus vraag ik me af of ze hun belofte waarmaken en dat die paarden er ECHT zoveel opstaan.
Word zoveel over gelogen altijd heb ik ervaren!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:53

nane schreef:
listiglistje schreef:

Als alle weilanden in deze tijden nog zoveel belopen zouden worden, dan zien ze er echt niet strak uit... dus vraag ik me af of ze hun belofte waarmaken en dat die paarden er ECHT zoveel opstaan.
Word zoveel over gelogen altijd heb ik ervaren!

Ik heb het daar zelf gecheckt overdag, en navraag gedaan bij mensen
welke daar staan of hebben gestaan :)

10 hectare wei rondom de pensionstal, dus genoeg voor dagelijks weidegang!

Overigens wil ik mijn paard niet 24/7 buiten ;) van 07.00 tot 16.00 uur vind ik genoeg, daarna kom meestal om te rijden.

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:11

Ik hoop het echt, laat dat vooropstaan. Veel plezier op je nieuwe stal! Ik blijf lekker in de blubber hahaha

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:50

Hoewel ik heel groot voorstander ben van veel buiten. Graag zelfs de hele dag ben ik niet echt fan van in de blubber staan.
Mijn paard heeft op een stal gestaan waar ze 3 maanden het risico liepen om 4 uur per dag in de blub te staan als het weer erg tegen zat. Mijn paard werd daar wel licht kreupel van linksom. Als het een paard dagen weer een beetje normaal wilde zijn trok het ook weer weg.
En dit was niet eens klei blub maar zand blub tot een de kogels maar zeker niet dieper.

Wit zand blub is echter een heel ander verhaal Daar kunnen ze prima een paar uur per dag in staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:25

Mijn paarden staan in de zomermaanden in principe 24/7 buiten (noodweer daargelaten)en komen dan dagelijks 8-10 uur op de wei, in de nachten op de paddock. Vanaf het natte seizoen gaan ze 's nachts op stal en overdag zo lang mogelijk in de paddock. Toevallig deze week vanwege de ijzel hebben ze voor het eerst 2 dagen achter elkaar op stal gestaan, dat is tegen mijn principes maar gebroken benen wil ik ook niet riskeren. Onze paddock is rondom de hooibak wel modderig maar verder goed te doen. In de toekomst wellicht dat stuk maar verharden. Ik heb nu eigenlijk dubbel werk en mest dagelijks de stallen en de paddock (de laatste wordt ook als rijbak gebruikt). Ik heb over het algemeen het idee dat mijn paarden goed tevreden zijn. ZE hebben het nu buiten goed naar hun zin maar vinden het ook fijn om in de avond weer naar hun frisse stal te gaan. Daar gaan ze ook liggen slapen, wat je ze buiten in de winter niet ziet doen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 10:15

Ik kreeg mijn eigen paard gisteren bijna niet uit de wei.
Ik zakte tot over mijn enkels in de blub en toen bleven mijn laarzen steken! Scheelde niet veel of ik had er een achter moeten laten :D
Maar mijn paard zakte ook tot ver over zijn kogels erin en wilde er ook niet graag doorheen lopen. Probleem alleen is dat de de blub bij de ingang het ergste is.
Ik heb giteren ook ff staan vloeken hoor om die blub, zeker als je je paard niet eens normaal de wei uitkrijgt -:(-
Ben blij dat hij nu 's avonds wel naar een droge stal kan gaan.

MerlijnxRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:27

Bmamavan2 schreef:
Ik kreeg mijn eigen paard gisteren bijna niet uit de wei.
Ik zakte tot over mijn enkels in de blub en toen bleven mijn laarzen steken! Scheelde niet veel of ik had er een achter moeten laten :D
Maar mijn paard zakte ook tot ver over zijn kogels erin en wilde er ook niet graag doorheen lopen. Probleem alleen is dat de de blub bij de ingang het ergste is.
Ik heb giteren ook ff staan vloeken hoor om die blub, zeker als je je paard niet eens normaal de wei uitkrijgt -:(-
Ben blij dat hij nu 's avonds wel naar een droge stal kan gaan.

bij ons op stal is het ook best wel erg, heen door de blub wil hij wel.. maar terug... ohnee vergeet het maar.. iemand tips om de blubber minder blubberig te laten worden (zat zelf te denken aan nieuw zand er op te doen en dan mn paardje er de komende tijd even niet te laten lopen) %)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 07:21

Ik baal zo vd regen..t gaat maar door en door!!
Hier van alles getracht aan te pakken qua blub ( paddocks) bijna 6.000 euro armer en nog steeds blub..woest op de uitvoerder..zoooooo frustrerend!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 07:33

Hier op stal zijn gewoon de eerste stukken wei voorzien van zand en de ingangen bestraat. Het is wel nat natuurlijk, nu met al die regen, maar echt blub wil ik het nou ook weer niet noemen. Wel nu een lintje zodat ze niet het gras ook kapot lopen, haha.

Maar echt wel dat mijn pony(s) altijd, OOK swinters naar buiten gaan. Blub, boeiend, als er dan maar stukjes droog zijn dmv bestrating ofzo. Iets minder ruimte oke prima; maar er moet wel ruimte genoeg zijn om beetje te kloten:d

En met inloopstal, zo kunnen ze zelf kiezen of ze binnen of buiten staan.
En ja mijn aanstelleritus hengstje staat veel in stal als het regent, staat ie daar te 'dutten'. En we voeren het meeste buiten de stal. Andere staat weer juist ALTIJD buiten, die weigert binnen te staan.