Help! Paard gooit hoofd omhoog bij betreden stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Re: Help! Paard gooit hoofd omhoog bij betreden stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:29

Kun je hem voor het oefenen niet even in een afgezet deel van de gang doen waar de stal is. En dan zonder dwang de stal in en uit gaan, met voer in voerbak, wortels etc.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:36

Mijn paarden staan wel 24/7 buiten, maar die moeten ook gewoon een stal in :D

Het knopje achteruit zit er binnen een week op. Lokken met eten vind ik maar vreemd, beetje de groentensoep aanpak. Zet hem er gewoon voor, geef wat druk op de kont, zet een voetje naar voren etc. Gewoon zoals je een jong paard op de trailer zet eigenlijk, het is ook een beetje hetzelfde idee natuurlijk. Als hij iedere keer z'n kop stoot snap ik wel dat hij er niet meer in wil.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:39

Ik zou hem de eerste tijd blinddoeken voordat je hem op stal zet.

Gelijktijdig gaan oefenen met grondwerk en het stappen over en op vreemde objecten. Dus over een zeil, rubbermat en op het blok met beide voorbenen.

Dit uitbreiden richting de stal en de drempel van de stal.

Wat een ongelooflijk lastig probleem. Hopelijk vind je een oplossing zodat hij stressvrij in en uit de stal wil.

Heb je al eens een andere stal geprobeerd?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:44

Ik ken ook een paard die dit had. Maar die had het bij alles waarbij ze iets boven haar hoofd had. Zij heeft heel veel getraind met Petra Vlasblom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:00

Lastig probleem, en ook jammer dat het al zo snel zo geescaleerd is. Dat betekent namelijk dat er ook steeds meer tijd gaat zitten in het oplossen ervan.
Ik denk dat het basisprobleem de stal zelf is; je paard doet alles om er niet in te hoeven en doordat hij dat zo onhandig doet (hoofd stoten) wordt ook alles om de stal heen tot het naar buiten lopen toe steeds stressvoller. Ook dat het protest voorbij is als je in de stal de blinddoek weghaalt past wel in dat plaatje; bij jou is een deel van de druk al weg omdat je er in elk geval met de voorbenen in staat (waarschijnlijk sta je ook in een andere positie ten opzichte van je paard, allemaal details die verschil zullen maken voor hem) en je paard hoeft niet meer tegen de stal op te zien; hij is er namelijk al.

Clickertraining werkt in verhouding tot andere trainingsmethodes erg snel bij paarden die een specifieke angst voor doorgangen hebben, maar in dit geval zou ik me ook ernstig afvragen of je niet gewoon naar het paard moet luisteren en een andere stal moet zoeken.
Clickeren werkt beter dan met voer lokken omdat een paard bij het lokken alleen aan het eten denkt en niet aan het gedrag en zich dus bedrogen voelt als het eten wordt weggetrokken of de volgende keer op een andere plek staat. Door met de clicker en targets te werken kun je een paard niet alleen naar/door een enge ruimte lokken, maar ook nog eens meteen vanaf het begin heel specifiek bepaalde hoofdhoudingen/-hoogtes trainen.
Maar het is en blijft een trainingsmethode; er zal sowieso tijd overheen gaan om het je paard targetten te leren, maar vervolgens ga jij ook nog eens meteen door met de moeilijkste variant; targetten in een omgeving die een zeer negatieve lading heeft voor je paard. Targetten in een neutrale omgeving is een stuk makkelijker!
Natuurlijk kun je een paard ook leren om targets te volgen in een negatieve situatie, maar het feit dat het paard de stal als een negatieve situatie ziet - een plek waar hij noodgedwongen vele uren achter elkaar zonder zicht op vrienden moet doorbrengen - zou voor mij aanleiding zijn om eerst naar de stal te kijken en dan pas naar het gedrag.
Waarbij je trouwens wel moet beseffen dat als je je paard naar een paardvriendelijkere box verhuist, hij daar heel goed mogelijk ineens ook al deze protestvormen laat zien omdat hij stomweg het vertrouwen in op stal staan (sta ik helemaal alleen? halen ze mij er nooit meer uit?) verloren kan hebben. Zo ken ik een pony die op een manege stond waar hij nooit naar buiten mocht. Toen hij was verkocht naar een plek waar hij overdag op het land kon en alleen 's nachts in de box stond, heeft hij in één nacht de hele stal kapot geknaagd - tot hij 's ochtends wel degelijk naar buiten mocht. Na twee dagen 'er weer uit mogen' en hele dagen in de wei staan stopte hij met knagen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:08

Wat hangen mensen een hoop menselijke emoties aan een paard zeg... Ik geloof er niet zo in dat een paard al die gedachtes heeft op stal. Ik denk dat je het probleem dan 'te groot' maakt, paard vind het blijkbaar prima als het door de doorgang heen is.

Wat je i.m.o. moet 'vervangen' is zijn reactie bij paniek, je zal je paard moeten leren reageren op druk en daarmee je paard te belonen.
Het geeft namelijk aan dat jouw paard niet weet wat hij met zichzelf aan moet in een stressvolle situatie, het is handig als jij je paard leert dat ontspannen dan handig is.

NH of als dat je ding niet is: Tristan Tucker kan je hierbij helpen :)

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:26

Misschien eerst het paard leren op commando zn hoofd laag te doeb, daarna leren stappen met hoofd laag op commando. Dan trainen hoofdlaag over balkjes lopen (drempel nadoen) en wellicht dat het daarna hopelijk beter gaat; wel goed uitvoerig belonen als get goed gaat; dit kan met stem of snoepjes. Je paard gaat zijn gedrag pas veranderen als het hem iets leuks oplevert; en hij zn angst voor de drempel kwijt is. en hoofd laag op commando aanleren is altijd handig. Succes! Wellicht tot het goed gaat n handdoek om de stang doen zodat zn hoofd heel blijft...

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:43

Ik zou zo snel mogelijk iemand erbij halen om te helpen (inderdaad iemand van Petra Vlasbom, Emiel Voest of Annemarie vd Toorn ofzo). Het klinkt alsof jullie alles eraan proberen, maar als je reactie/release/beloning net een seconde te laat is dan kan het tegengesteld werken. Het is ook echt vervelend voor jullie omdat je nu in het winterseizoen ook die box echt in moet en m niet in de wei kan laten en de box alleen gebruiken om te oefenen. Is het met elke box overigens zo? Sommige paarden hebben problemen met sommige plekken of durven een bocht niet goed linksom of rechtsom te maken omdat ze zo andersom gebogen zijn dat het oncomfortabel is.

Daarnaast zal je met je paard heel erg gaan moeten werken aan ontspanning en het controleren van elk stapje en hoofd laag (ook ontspanning). Ik hoop echt dat jullie er snel uitkomen. Als je denkt dat het de drempel is dan kan je er ook voor kiezen om er wat stro overheen te gooien, maar ik denk dat het een groter probleem (nee niet probleem, een uitdaging :) ) is...heel veel succes ermee en ik hoop dat jullie snel iemand vinden om te helpen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 02:53

Wat je ook gaat oefenen maak een butsmuts voor je paard. Gewoon een opgerolde zachte/dikke handoek tussen zn oren onder het halster, over zn neus naar beneden onder zn halster. Even tape eromheen zodat ie niet afzakt.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 00:48

Probleem is in een paar dagen tijd extreem geëscaleerd... Van het omhoog slaan van het hoofd naar helemaal niet meer de box in of uit willen... Heb afgelopen zondag iemand erbij gehad die 3 uur met hem is bezig geweest, zonder resultaat. Vanavond Lodi Berk erbij... Er zit vooruitgang in, maar ook hij kreeg hem er niet in. Hij staat nu sinds afgelopen zondag in een noodbox, maar dit is geen oplossing voor de lange termijn.. we zijn enorm aan het brainstormen wat we kunnen doen, maar ook Lodi heeft het nooit zo extreem meegemaakt.. Afbeelding

Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:55

Ik vrees toch dat deze stal echt teveel op sluit, daarom is een stal met open kanten geen probleem. Wellicht kijken naar stallen in de buurt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:59

Ik heb t probleem zo nog niet veel meegemaakt, wel een die niet door smalle doorgangen durfde en zo ongeveer ook overeind schoot en maar voor dook, die hebben we ' geholpen ' met de concord leader, dan kan het paard niet omhoog met het hoofd. Wellicht is dat het proberen waard?
Ik deel hierbij de meningen van het leren ontspannen en wijken voor druk.
Overigens wel een schattig stalletje....

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:08

Tja, ik denk dat je even een hele stap terug moet gaan nemen. Voor de komende paar weken niet als doel hebben je paard in de stal zetten maar eerst het probleem oplossen.

Ik heb dit probleem gehad met mijn verzorgpaard die zijn hoofd stootte bij het laden in een trailer en er met geen mogelijkheid meer op wilde. IPV trailerladen oefenen hebben alle onderdelen apart geoefend. Toen dat geen spanning meer opleverde liep hij zonder problemen in één keer de trailer weer op.

Met hindernis materiaal kom je al een heel eind, maak er smalle doorgangen mee en oefen hier mee tot dat je nergens meer spanning tegen komt om de stal ingang na te bootsen. Dit kan je doen met twee steilsprongen en die steeds dichter bij elkaar te zetten. Later kan je er ook zeilen overheen gooien zodat je een afgesloten doorgang creëert.

Oefen met zeilen op de grond voor de drempel van de stal en leg er bijvoorbeeld een balkje onder zodat hij er echt overheen moet stappen.

En pas als deze punten totaal geen spanning meer opleveren kan je gaan kijken hoe je het probleem met 'iets boven zijn hoofd' kan gaan aanpakken. Zo kan op hindernis staanders plastic buizen bevestigen en bijvoorbeeld een longeerzweep er boven op leggen. Begin zo hoog dat het geen enkel probleem oplevert en dan steeds meer uitbreiden door de zweep of iets anders lager te plaatsen. Als hierbij ook geen spanning meer komt kijken kan je alles combineren.

Als deze onderdelen geen spanning meer opleveren zou ik pas weer gaan denken aan het in en uit stal halen. Je paard geeft duidelijk aan dat hij er nu niet aan toe is om al de stal te oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:14

Leuk stalletje! :)

Het probleem van pressure-release trainingsmethodes in een situatie waarbij het paard al in paniek is, is dat pressure-release aanleren altijd eerst stressverhogend werkt (hij voelt namelijk plotseling allemaal druk en wat moet hij daarmee doen? Hoe kan hij de druk stoppen?). Als het paard al mega gestresst is, dan zorgt stress toevoegen al snel voor escalatie en wordt niet meer vooruit willen lopen bijvoorbeeld steigeren of bokken.

Extra lastig bij die methodes is dat je maar heel weinig ruimte hebt om in te werken. Hopen dat Lodi Berk wat meer de rust kan bewaren!
Is het niet een optie om deze noodbox een week aan te houden? Puur het feit dat je paard een probleem heeft met zoiets kleins als de stal inlopen betekent namelijk nog niet dat dat in één dag te fiksen is. En zelfs als je paard er met een trainer in stapt, betekent dat nog niet dat hij dat de dagen erna ook zonder trainer zal doen. Kun je de noodbox nog een paar dagen aanhouden voor de zekerheid?

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 01:18

Ik kan de box net zolang gebruiken als ik nodig heb. Echter is het wel echt een beetje klein.. de box is 2.5 x 2.5 en mijn paard 1.70.Liggen in die box gaat zeg maar niet zonder klem te liggen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:22

Paard durft/wil niet en mensen blijven er maar aan vragen. Wat als je de stalgang helemaal leeg maakt, niks gevaarlijks, weefrekken dicht, zijn box open met hooi, water en brokjes. Paard loslaten, kan toch niks stuk maken dan en laat hem zelf beslissen wanneer hij wel durft. Liefst gewoon weg gaan en uurtje of 2-3 zo laten. Hij weet waar het eten en drinken is, obstakel ertussen bestuderen kan soms flink tijd kosten en daarbij zit een mens wel eens in de weg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:59

Jaren terug kwam er ook een paard op stal met dit probleem.
En haar probleem werd bevestigd door haar hoofd te stoten. Dus het werd ook steeds extremer.
Zij werd er dus niet bang van als we haar met een stootteugel naar beneden hielden.
En ondanks dat het misschien niet de meest vriendelijke manier is hielp het haar wel.
Ze stootte haar hoofd niet meer dus haar angst verminderde.
Elke dag deden we de stoot een gaatje langer tot we zagen dat ze dat helemaal niet meer gebruikte als begrenzing en was haar probleem ook over.

Dit werkt natuurlijk niet bij een paard dat het naar beneden zetten als eng ervaart.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:11

Ik heb iemand die je kan helpen.
Ze kan ook telepathisch communiceren met paarden. Dus kan het paard ook precies vertellen waarom hij het niet doet en kan ze daar op in spelen.
Zij is al tientallen jaren bekend in de paardenwereld in verschillende takken.
Stuur maar pb als je intresse hebt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:21

Ik zou toch naar een andere stal verhuizen als dat enen boxje maar tijdelijk is.. Misschien is het jammer en ballen voor je dat je het zo naar je zin heb maar je paard verteld dan toch bij dit dat die niet in zoon box wilt en toch dus ook zijn soortgenootjes wilt zien volgens mij gewoon meer omzich heen kijken. Dus als je gaat verhuizen kijk ook hoe de boxen zijn. Het liefst dan geen boven stang dan waar die door heen moet.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:25

Ik weet nu waar je staat ik dacht al herekende het en je paard maar wist niet zeker. Is de kant met de buitenluik niks? Dat je die openhoudt?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:30

Jammer dat de noodbox zo klein is, anders was dat waarschijnlijk de ideale oplossing. Als dit het enige probleem is met je paard zou ik hem voorlopig toch in deze box houden en niet proberen hem per sé nu in een gewone stal te krijgen. Met speciaal op een dergelijk probleem te trainen blaas je het op en riskeer je dat je paard er meer en meer van in de stress gaat. Gewoon met hem aan de slag met dingen die wel goed gaan. Na een paar weken eens door een grote (hoge) doorgang gaan, onder een tak door, etc. Niet speciaal belonen, want doorgangen zijn 'gewoon'. Hem ook bv leren wortelen van de grond op te rapen. Spelletje van maken met een rij wortelen achter elkaar. Hem zo in zijn noodbox leren lopen met zijn hoofd laag. Pas als dat allemaal heel relax gaat terug in een gewone stal. Dergelijke problemen hebben meestal meer baat bij geduld dat bij geforceerde trainingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:35

cindyy_1993 schreef:
RianneH schreef:
Ben bang dat je het niet permanent kan isoleren omdat het de rails van de boxdeur zijn..

Is hij in zijn box ook angstig? Of is het puur de doorgang?

Permanent isoleren gaat niet lukken inderdaad, maar die isolatiebuizen hebben een opening die je heel makkelijk ergens omheen kan doen en dus ook weer eraf kan halen. Dus kan die eromheen doen zodra ik hem van stal haal en er weer af halen zodra de deur weer dicht moet.
En in zijn box staat hij heel rustig, niks geen angst. Dus gaat echt puur en alleen om de doorgang

Die isolatiebuizen werken prima! Je kunt ze er vrij makkelijk op en af duwen. Ik heb ze uit voorzorg voor mijn ruin, die uit lompigheid nog weleens zijn hoofd stoot.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:50

En met iemand ruilen van stal? Misschie heeft je paard de negatieve ervaring met die ene stal en niet met een andere stal.

Tip van tamary vind ik ook een goede.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:09

Ik heb destijds een pony gehad die ook zijn hoofd de lucht in gooide als hij de stal in moest. Hij stond in een hele grote stal, maar toch presteerde hij het om zijn hoofd te stoten. Wij kwamen erachter dat als hij alleen de stal in kon lopen er geen problemen waren, als ik hem een touw aan deed dan sloeg hij omhoog. Ik heb een tijd gewoon touwtjes gespannen, pony losgelaten en dan liep hij uit zichzelf de stal in. Daarna met 2 touwen aan elkaar en dan zonder druk oefenen. Het ging beter, maar aan een kort touw hoefde ik hem niet te doen. Dan kreeg ik hem zijn stal niet in. Zo hadden we een klein stalletje waar een A pony in stond, super laag en klein. Was hij daar een keer ingelopen... mooi niet dat we hem eruit kregen!! Toen was ik de wanhoop ook nabij en heb ik hem inderdaad geblinddoekt en achterwaarts eruit moeten drukken.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:16

Mijn paard hat dit ook wat toen goed hielp was het paard naar stal laten dragen een scherpe bocht maken en dan loslaten dus niet mee de stal in.
Sterkte.