Ijs tips! Code Violet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:24

Wees blij met die binnenbak! kunnen jullie de paarden in elk geval veilig beweging geven!

Hier is na dooi van 5/10 cm sneeuw de paddock nat opgebroren. Toen nog een laag ijzel er overheen 2x van een centimeter, dus die is nu hlemaal een hobbelige ijsbaan. De rijbak een vlakke ijsbaan. En de klinkers moet ik heel vaak strooien want die veranderd ook elke keer in een ijsbaan. Gisteren voor het strooien kon je hier schaatsen op het erf. nu ook weer denk ik want het ijzelt/regent hier nu weer.

Als er ijs/ijzel op de klinkers ligt is het voor de paarden erg gevaarlijk.
Heb er 2 enorm zien glibberen en krabbelen om overeind te blijven. Ze hebben een inloopstal met uitloop en afdak er aan vast maar heb toch een deel van de paarden opgesloten afgelopen nacht zodat die rustig stonden en niet de stal uit, het ijs op gejaagd zouden worden door de ranghogeren, met alle gevolgen van dien. De 4 overgebleven dieren hadden meer ruimte in de grote inloopstal en onder afdak en heb extra gestrooid om 1:00 's nachts nog. Dat heeft het gehouden tot vanmorgen omdat het redelijk droog bleef maar door de ijsregen wordt het nu al weer glad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:28

dblijham schreef:
Mijn paarden staan 24/7 buiten en zijn nu dan ook heel voorzichtig door hun paddock aan het struinen. Heb de stoep voor de schuilstal wel gestrooid maar kan moeilijk de hele paddock gaan strooien. Waterbakken ijsvrij houden en onbeperkt ruwvoer, een schietgebedje en we komen de dagen wel door hoop ik.
Had wel de omheining kapot omdat het lint te zwaar wordt door ijsafzetting.

Ik ben ook gisteren en vanmorgen druk lint aan het ijsvrij maken geweest. Om sommige delen is de ijslaag 3x zo dik al het lint zelf!

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 14:15

Bedankt voor alle tips! Hopen dat het weer gaat dooien

Lougino

Re: Ijs tips! Code Violet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:23

Bizar om te lezen dat het verschil zo enorm groot is, hier (regio den haag) is niks van ijs oid te bekennen. Sterkte voor iedereen die er last van heeft!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:39

Bij ons zit ook alles onder ijs, maar ik geloof niet dat de mijne hun schuilstal veel verlaten. Jorie heeft t zelfs zijn plaatselijke poep plek gemaakt, waar ik dan weer minder blij om ben. Voor de rest sjokken ze wel wat rond door de paddock, maar niet veel. Hier ook ijsdraden, maar nog niet zo ernstig dat het meer ijs dan draad is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:43

Wij hebben wel als het ijzelde een pad van mest gemaakt, gewoon kruiwagens stalmest achterelkaar gooien en een pad effenen

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:01

Zo bizar dit!
Hier kunnen de paarden niet naar buiten nu omdat de wei een grote ijsbaan is, geen paddock ter beschikking. Het is enorm rot gelukkig wel gisteren de paarden even in de bak van de buren kunnen losgooien maar dit vind ik vreselijk! hopelijk word het snel beter!