Bodembedekking Inloopstal Wat vinden jullie?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:48

bij mijn verzorgpaard hebben ze stalmatten met een laagje vlas der over werkt prima !
Laatst bijgewerkt door biggirl op 06-01-16 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Bodembedekking Inloopstal Wat vinden jullie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:50

Stro korrel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:14

Voorkeur heeft niks er in. Zand kan (stank ga je tegen met plens water met flinke scheut azijn), maar tegels is veel makkelijker schoonmaken. Liever dat ze buiten mesten ipv bij slecht weer of vliegen alsnog de halve dag in de stront te staan, daar heb ik ze nl niet voor buiten staan. Rubbermatten staan wel op de verlanglijst, maar dan geen vochtdoorlatende meer. Misschien doe ik daar wel een laag zand onder (en daar onder wel tegels) om een zachtere bodem te krijgen die toch makkelijk schoon te maken is, maar dat is een kwestie van uitproberen tegen die tijd.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:24

Ik had bij de inloopstal vooraan niks dan een balk en dan vlas. Als je vlas goed pot is het goed te onderhouden niet duur en lekker warm. Paardjes lagen er graag in

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:52

Ik heb er niks in liggen. Gewoon tegels. En dan gewoon elke dag uitmesten. WErkt prima. Zie niet in waarom je voor een inloopstal bodembedekking zou gebruiken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:55

nane schreef:
Ik heb er niks in liggen. Gewoon tegels. En dan gewoon elke dag uitmesten. WErkt prima. Zie niet in waarom je voor een inloopstal bodembedekking zou gebruiken?

Omdat paarden (de mijne in iedergeval) daar graag slapen.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:08

Hier ook inloopstal voor 4 paarden. 1/3 vlas, proberen te potten maar stuk wordt niet opgesloten zoals in box dus ze lopen het nogal door elkaar. Ook grote paddock erbij maar als die nat is kunnen ze nergens anders liggen dan binnen. Twee van mij zitten elke dag onder het vlas dus ze liggen erin. Maar komen ook speciaal naar binnen om er te plassen, beetje jammer, had liever dat ze dat in het zand deden. Gaan ongeveer 4 balen per week door bij ons.

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:48

Sizzle schreef:
nane schreef:

Omdat paarden (de mijne in iedergeval) daar graag slapen.

Maar paarden liggen net zo lief op tegels hoor.... Het is meer ons gevoel van nestjes creeëren waarom we er wat zachts in willen :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:23

Is dat zo? Ik herinner me toch echt een onderzoek dat aangeeft dat paarden significant minder liggen met stalmatten en tegels en daardoor allerlei soorten gezondheidsproblemen kunnen krijgen op de lange termijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:39

Nane, dat klopt dus niet.
Ze passen zich aan, dat is heel wat anders.

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:49

Ok dat zou kunnen....waar kan ik die onderzoeken vinden, dan lees ik me ook eens in

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:06

Er heeft er 1 op de voorpagina gestaan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:26

Niet zo lang terug ook, week of 3 terug kwam dat onderzoek? Dat ze ook een betere algehele gezondheid hebben bij zachtere bodembedekking.

Daarom heb ik vlas, in het begin moet er even een laag gevormd worden Maar daarna heb je een super zacht bedje die gemakkelijk mest en niet uit loopt

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:07

maar als je paard in de paddock of wei kan liggen, dan hoeft er toch niet perse ook nog bodembedekking in de schuilstal te liggen? Zand of gras is toch ook zacht?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:12

nane schreef:
maar als je paard in de paddock of wei kan liggen, dan hoeft er toch niet perse ook nog bodembedekking in de schuilstal te liggen? Zand of gras is toch ook zacht?

En goedkoper ook, maar niet altijd droog en daarmee niet altijd jaar rond geschikt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:20

nane schreef:

Wei en paddock geven geen droog en warm effect in 10 van de 12 maanden hier in Nederland.
Vergelijk het anders; jij kunt ook op een yoga matje met een dun laken slapen. Waarom koop je dan een duurder bed met dekens en kussens??

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:28

Zit wat in!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:32

Mijn ervaring is dat als je strooisel in een inloop stal of schuil stal legt ze er alleen hun behoefte op doen. Volkomen nutteloos dus

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:35

Ik heb alleen maar de ervaring dat ze er ook in slapen.
Ook allemaal tegelijkertijd.
Moet het wel groot genoeg zijn met meerdere uitgangen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:11

rapido schreef:
Mijn ervaring is dat als je strooisel in een inloop stal of schuil stal legt ze er alleen hun behoefte op doen. Volkomen nutteloos dus

Dat is hier absoluut niet wat er gebeurt. Maar mijn paarden krijgen ook gewoon eten binnen en alles dus zien de stal niet als wc

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:28

Hier rubberen tegels in gedaan vandaag! Ben benieuwd
Afbeelding

Melissamundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:12

Ik ben voorstander voor zand, mijn paardjes en ik zijn er erg blij mee.
Mest makkelijk op te ruimen en als ze plassen absobeerd het goed.
Stro wordt snel eruit gelopen en een rotzoot. Zaagzel is nóg erger haha.
En op rubbermatten als ze daar op plassen blijft het langer liggen, dus nat/glad.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:26

Ik hou echt niet van een stal zonder strooisel of iets er in, het is natuurlijk heel goedkoop maar ik gun een paard een heerlijk strobed en geen kaal beton. Als ze daar veel op moeten liggen zie je ook echt wel dat ze leggers krijgen of dat de ellebogen kaal worden. Paarden kunnen zo lekker tevreden languit in hun sto liggen wat lekker behaaglijk is snap niet dat je dan voor beton kiest.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:01

rapido schreef:
uhm, de mijne hebben een dik bak stro in hun inloopstal en liggen daar maar wat graag languit in te slapen. Ja, het is elke dag mesten voor mij maar als ze daar nou happy mee zijn?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:40

Siesjuh schreef:
Ik heb vlas in mn inloopstal. Makkelijk te onderhouden en voor mij heel goedkoop. Mijn paarden zijn geen smeerkezen en gebruik 2 balen a €5,- per stuk per maand.

Had zondag de hele stal leeggehaald. Twee pakken vlas erin en woensdag was er al niks meer van over. Elke dag mest en vieze plekken eruit gehaald. Vandaag weer helemaal leeg gehaald. Erg duur als ik vier pakken vlas per week erin moet stoppen.

Heb matten erin en nu dus laagje stro erop.
Haal ik dat elke dag eruit en weer schoon erin.
Afbeelding