Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Linnietje schreef:EvelienKiss schreef:Misschien kan je iets meer vertellen over 'wat niet naar stal willen' eruit ziet. Hoezo krijg je haar niet binnen? Krijg je haar niet te pakken? En als je haar roept met een emmer brokjes? Of gaat zij staken als je haar meeneemt aan het halster? En wanneer dan? Ik begrijp dat er andere paarden zijn die vanzelf naar stal lopen, blijft zij dan echt in haar eentje achter? Is ze misschien bang voor onderweg iets? En als ze eenmaal op stal staat, hoe staat ze er dan bij? Rustig of gestressed?
Het avond ritueel gaat als volgt:
Eerst gooien we haar voer in de bak (wat ze kan horen in de wei), daarna lopen we naar het hek om deze open te zetten en roepen we ze, dan mogen ze zelf los over het erf naar hun stal lopen. Ze blijft dan gewoon in de wei staan en als die man haar wil ophalen (pratend naar haar toe lopen), dan loopt ze weg.
In het donker dan staat de lamp op het erf aan. In het licht hebben we ook al geprobeert, maar dat maakt niets uit. Er staat ook niks op het erf waar ze tegen aan kan lopen of zich kan bezeren en de deuropening van de schuur is ook groot. Het is een dubbele deur, waarvan 1 open staat. Staan beide deuren open, dan kan er een trekker door.
Als de shet wel de wei uit gaat, dan gaat ze mee, anders houdt ze die bij zich en blijft ze buiten.
Maar oudejaarsavond was de shet ook binnen en was ze echt alleen... Dat maakte haar toen ook niks uit..
In de stal hebben we TL verlichting hangen..
Linnietje schreef:EvelienKiss schreef:Misschien kan je iets meer vertellen over 'wat niet naar stal willen' eruit ziet. Hoezo krijg je haar niet binnen? Krijg je haar niet te pakken? En als je haar roept met een emmer brokjes? Of gaat zij staken als je haar meeneemt aan het halster? En wanneer dan? Ik begrijp dat er andere paarden zijn die vanzelf naar stal lopen, blijft zij dan echt in haar eentje achter? Is ze misschien bang voor onderweg iets? En als ze eenmaal op stal staat, hoe staat ze er dan bij? Rustig of gestressed?
Het avond ritueel gaat als volgt:
Eerst gooien we haar voer in de bak (wat ze kan horen in de wei), daarna lopen we naar het hek om deze open te zetten en roepen we ze, dan mogen ze zelf los over het erf naar hun stal lopen. Ze blijft dan gewoon in de wei staan en als die man haar wil ophalen (pratend naar haar toe lopen), dan loopt ze weg.
In het donker dan staat de lamp op het erf aan. In het licht hebben we ook al geprobeert, maar dat maakt niets uit. Er staat ook niks op het erf waar ze tegen aan kan lopen of zich kan bezeren en de deuropening van de schuur is ook groot. Het is een dubbele deur, waarvan 1 open staat. Staan beide deuren open, dan kan er een trekker door.
Als de shet wel de wei uit gaat, dan gaat ze mee, anders houdt ze die bij zich en blijft ze buiten.
Maar oudejaarsavond was de shet ook binnen en was ze echt alleen... Dat maakte haar toen ook niks uit..
In de stal hebben we TL verlichting hangen..
Apple schreef:Zij laat zich dus niet vangen door de boer, maar als de shet naar binnen gaat dan gaat zij ook?
Is de shet makkelijk te vangen?
Anders is het nog een (tijdelijke) oplossing door de boer de shet te laten vangen en naar stal te brengen zodat zij ook mee komt. Daarmee heb je het probleem nog niet opgelost en ook de oorzaak nog niet gevonden, maar heb je het in elk geval wel een stukje hanteerbaarder gemaakt.

EvelienKiss schreef:Safina stelt een belangrijke vraag. Komt ze overdag wel de wei uit? En hoe makkelijk doet zij dat? Want ik ben benieuwd of het misschien met het donkder/lichten te maken heeft. En is het nog steeds dezelfde man die haar komt ophalen? Misschien kan je haar nog aanleren om op commando te komen. Ik gebruik bijvoorbeeld een fluitje. Maar dat is een hele training, daar heb je misschien geen zin in. En nu is er eigenlijk ookal een commando, het rammelen van het voer in de bak. Toch wonderlijk dat het paard daar niet op reageert.
Er zijn ook zo veel goed bedoelde meningen en tips die ik zit te bestuderen en te overdenken! 
Linnietje schreef:Ik ben maandag weer op stal en ga de punten die jullie voorleggen even bespreken. Gelukkig kan ik meestal goede afspraken maken en willen die mensen graag meedenken.
Het is niet zo dat ze niet buiten mag blijven, maar ik vind het geen fijn gevoel. Ze is al wat ouder en heb haar liever veilig op stal. Ze gaat in de ochtend rond 08.30 naar buiten en 'savonds rond 19.00 weer naar binnen. In de zomer gaan ze nog veel later naar binnen!
Iets op stal zorgt voor wat onrust bij haar. Ze neemt niet de tijd om van haar eten te genieten.. En ze is erg allert.
Gypsy schreef:Dat veilig op stal kan ik me voorstellen hoor, maar dat zit meer tussen onze oren.
Voor de gezondheid is het juist slechter om lange uren stil te staan. Eigenlijk dus onveilig op stal.
Paarden zijn prooidieren en claustrofoben van nature. Het is juist vreemd dat zovelen zich wel kalm houden op stal.
Een schuil of inloopstal lijkt me wel wat voor haar, dan hoef jij je geen zorgen te maken want als het koud is kan ze naar binnen en paardlief heeft haar zin gekregen.
Pony hier was 16 toen ze bij mij kwam, hele leven s'nachts op stal gestaan, maar toen ze de vrijheid rook was ze om en nu wil ze ook niet meer.
Bowen schreef:Linnietje schreef:Ik ben maandag weer op stal en ga de punten die jullie voorleggen even bespreken. Gelukkig kan ik meestal goede afspraken maken en willen die mensen graag meedenken.
Het is niet zo dat ze niet buiten mag blijven, maar ik vind het geen fijn gevoel. Ze is al wat ouder en heb haar liever veilig op stal. Ze gaat in de ochtend rond 08.30 naar buiten en 'savonds rond 19.00 weer naar binnen. In de zomer gaan ze nog veel later naar binnen!
Iets op stal zorgt voor wat onrust bij haar. Ze neemt niet de tijd om van haar eten te genieten.. En ze is erg allert.
Dan zou ik adviseren om niet te moeilijk te doen over het buiten staan, het is gelukkig warm voor de tijd van het jaar. Maar wel bewust te werken aan ontspanning binnen. Besteed zoveel mogelijk tijd aan haar en aan het fijn vinden binnen, niet alert hoeven zijn.
Ik weet niet hoe actief jullie verder nog zijn, maar besteed veel van de tijd/training nu aan werken aan ontspannen op stal staan. Echt er een 'sweetspot' van maken, een plek die veilig is, die ontspanning betekent, die beloning en zich prettig voelen betekent.
Maak daar het onderwerp van de aankomende weken van, het hoofdonderwerp.
Zodra ze echt ontspannen is daar en die stal op gaat zoeken als ontspanning plek (net buiten de stal werken en stal als beloning gebruiken bv) kan je gaan werken aan het naar binnen komen vanaf de wei (laten pakken). Dan is de kans erg groot dat ze over een tijdje weer zelf voor de stal kiest of zich gemoedelijk naar binnen laat brengen.
Linnietje schreef:EvelienKiss schreef:Safina stelt een belangrijke vraag. Komt ze overdag wel de wei uit? En hoe makkelijk doet zij dat? Want ik ben benieuwd of het misschien met het donkder/lichten te maken heeft. En is het nog steeds dezelfde man die haar komt ophalen? Misschien kan je haar nog aanleren om op commando te komen. Ik gebruik bijvoorbeeld een fluitje. Maar dat is een hele training, daar heb je misschien geen zin in. En nu is er eigenlijk ookal een commando, het rammelen van het voer in de bak. Toch wonderlijk dat het paard daar niet op reageert.
Sorry, overheen gelezen..Er zijn ook zo veel goed bedoelde meningen en tips die ik zit te bestuderen en te overdenken!
Overdag komt ze altijd bij me en gaat ze gezellig met me mee. Ik kom ze ook altijd wat lekkers brengen als ik er ben en dat staat ze vooraan (ben er 3x per week). .
Linnietje schreef:Bowen schreef:
Dan zou ik adviseren om niet te moeilijk te doen over het buiten staan, het is gelukkig warm voor de tijd van het jaar. Maar wel bewust te werken aan ontspanning binnen. Besteed zoveel mogelijk tijd aan haar en aan het fijn vinden binnen, niet alert hoeven zijn.
Ik weet niet hoe actief jullie verder nog zijn, maar besteed veel van de tijd/training nu aan werken aan ontspannen op stal staan. Echt er een 'sweetspot' van maken, een plek die veilig is, die ontspanning betekent, die beloning en zich prettig voelen betekent.
Maak daar het onderwerp van de aankomende weken van, het hoofdonderwerp.
Zodra ze echt ontspannen is daar en die stal op gaat zoeken als ontspanning plek (net buiten de stal werken en stal als beloning gebruiken bv) kan je gaan werken aan het naar binnen komen vanaf de wei (laten pakken). Dan is de kans erg groot dat ze over een tijdje weer zelf voor de stal kiest of zich gemoedelijk naar binnen laat brengen.
Is zeker het proberen waard. Ze is al een paar jaar met pensioen en mag lekker lopen mutsen in de wei met haar oude en gepensioneerde vriendjes.

Bowen schreef:Heb je de mogelijkheid om de aankomende weken regelmatig rond binnenzet tijd te komen om dan lekker met haar te mutsen rond en in de stal? Om haar daarna gewoon weer buiten te zetten zonder na te tutten daar?
Jij komt dan regelmatig voor binnen zet tijd, haalt haar op, lekker tutten in/rond stal, evt werken aan ontspanning. Als dan iedereen binnen staat zet je haar rustig en kalm, maar zonder 'leuks' weer terug op de wei.
De stalhouder roept gewoon de paarden op de andere momenten en als ze niet komt heeft ze gewoon pech. Komt ze wel dan is ze natuurlijk het Geweldigste paard op aarde. Een brokje/wortel e.d. in de zak van degene die haar naar binnen haalt is nooit verkeerd voor dit soort situaties
Als dat niet werkt kan je nog werken aan het zich laten benaderen in dezelfde situatie als bij het binnen zetten. Dus je tijd met haar op die momenten plaatsen en haar dan ook weer op de wei laten daarna. Evt, als degene die haar binnen moet zetten dat wil, samen met hun oefenen aan haar benaderen en vast kunnen pakken. Ook weer in de eerste instantie zonder gelijk op stal te zetten.