Staldilemma: kiezen tussen luxe voor paard of ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:56

Eens met wat er al gezegd word. Ik zou verder zoeken.

Daarnaast vind ik dat paarden zo veel mogelijk in de wei/buiten horen. 1 uur per dag vind ik verre van paardwaardig.

Desiree

Re: Staldilemma: kiezen tussen luxe voor paard of ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:58

Het is gewoon dat er in een dag wel 24 uur zitten. Drie miezerige uurtjes naar buiten is helemaal niks eigenlijk. En helemaal niet naar buiten is vreselijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:58

MVasbo schreef:
Ik ken geen enkelen stalling in mijn buurt(noord-Holland) dat paarden meer dan 2 uur buiten gaat als jij op een luxe stalling staat. Verbaas mij dat jullie allemaal 3 uur te weinig vindt. Ik zou voor optie 1 gaan. Geen enkelen paarden op mijn manege heeft problemen met niet 7 uur buiten gaan en er staat ook gr.prix paarden tussen.

Dat hebben ze je verteld? :+

WB vrije losloop heeft het gemiddelde GP paard het helaas simpelweg niet zo geweldig. Of dat iets is waar we naar moeten streven is nog maar de vraag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:01

MVasbo schreef:
Ik ken geen enkelen stalling in mijn buurt(noord-Holland) dat paarden meer dan 2 uur buiten gaat als jij op een luxe stalling staat. Verbaas mij dat jullie allemaal 3 uur te weinig vindt. Ik zou voor optie 1 gaan. Geen enkelen paarden op mijn manege heeft problemen met niet 7 uur buiten gaan en er staat ook gr.prix paarden tussen.

Dat is erg treurig :-(

En hoe zou een paard dat probleem moeten uiten? ze kunnen moeilijk een aangetekende brief sturen.
Ze schikken zich gewoon in hun trieste lot.
Het is aan de mensen om hun verstand te gebruiken en te begrijpen dat het naast mentaal afstompend, ook gewoon uitzonderlijk ongezond is zoveel binnen te staan.

Desiree

Re: Staldilemma: kiezen tussen luxe voor paard of ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:02

Dieren kunnen niet huilen, dus kunnen ze niet lijden........

In het westen kun je eigenlijk geen paarden houden. Het is daar te volgebouwd, grond te schaars en te duur.....

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:03

Ik zou altijd kiezen voor de plek die voor het paard het beste is.

Voor mij was de ideaalste plek een stalling 24/7 buiten met rijbak (evt binnen). Afspuitplaats, elektriciteit, dichtbij huis, niet te grote stal etc.

Dat is onvindbaar. Ze staat nu:
24/7 buiten met ruime inloopstal
2 vriendjes
Genoeg weide
Onbeperkt hooi (voer ik zelf, dus tja)
Geen water (dus ik sleep met jerrycans elke dag)
Geen elektriciteit
Zelf alles doen
Rijbak op 1,5 km (binnen en buiten)
Bos op 4 km

Voor het paard super plekje.
Voor mij hard werken :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 14:07

Desiree schreef:

In het westen kun je eigenlijk geen paarden houden. Het is daar te volgebouwd, grond te schaars en te duur.....

Dat vind ik wel een heel radicaal idee hoor :P Stallen met gigantische weiden bestaan zeker en vast! Ook in het westen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:07

Desiree schreef:

In het westen van Nederland of in het westen als in "europa" ?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 14:09

Zapje schreef:
Eens met wat er al gezegd word. Ik zou verder zoeken.

Daarnaast vind ik dat paarden zo veel mogelijk in de wei/buiten horen. 1 uur per dag vind ik verre van paardwaardig.

Ben ik het met je eens... Ik weet gewoon nu al dat mijn paard daar gedragsproblemen zal ontwikkelen, zo weinig buiten is slecht voor het lijf en voor de kop!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:09

Ik zou zoeken naar een stal 3, er zijn best luxe stallen welke ook nog eens paardvriendelijk zijn :)

Kost meestal wel wat, maar dan heb je ook wat!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:10

Dan is je keuze toch al gemaakt? :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:14

MVasbo schreef:

Nou ik sta in noord- holland en de paarden komen hier toch echt de hele dag buiten.
Ik vind jou post pijnlijk om te lezen en heb oprecht medelijden met de paarden die nooit paard mogen zijn.
Ook grand prix paarden horen buiten te komen met soortgenootjes.
Ik verbaas mij erom dat jij dit "normaal" vind. Ga zelf maar eens jaar in jaar uit, hele dagen in een wc staan met 1 keer per dag een uurtje luchten. :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:14

Desiree schreef:

Nou dat vind ik niet zo aardig hoor dat je dat zegt... ~~}>
Wij wonen héél erg in het westen en het is inderdaad niet simpel om hier een fijne betaalbare plek te vinden voor je paard maar ik denk dat mijn paard het echt niet slecht heeft!
Hij staat op een kleine pensionstal in een ruime box en komt de hele dag buiten, in de wintermaanden samen met een maatje in de paddock en in de zomer ook een dagdeel in de wei.
Wel betekent dit iets minder luxe voor mij, maar dat heb ik er graag voor over als ik zie hoe gelukkig mijn paard is!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 14:15

Somebitch schreef:
Dan is je keuze toch al gemaakt? :)

Als mijn keuze al gemaakt zou zijn opende ik dit topic niet, mijn keuze om niet naar de stal met 1 uur buiten te gaan was al gemaakt ja. Daarom staat deze er in OP ook niet bij, is gewoon nu geen optie.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:16

Heleennn schreef:
Desiree schreef:

Dat vind ik wel een heel radicaal idee hoor :P Stallen met gigantische weiden bestaan zeker en vast! Ook in het westen :=

Ja maar die zijn dan weer niet te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:17

Ik rij nu dagelijks 20min tot 30min naar stal en dat 2x/dag want doe-het-zelf. Ik kan je vertellen dat dat ontzettend opbreekt. Kijk zeker ook naar de route die je moet nemen naar stal. Op zich is het een makkelijke baan, maar ze zijn hier nu bezig met grote wegenwerken, dus af en toe ligt de boel overhoop wat extra files veroorzaakt. Sowieso is die weg heel druk tijdens de spits, ook buiten de wegenwerken om. Dan verlies je aardig tijd met onnodig 3x aanschuiven voor een rood licht, aanschuiven om ergens af te slaan, de buslijn er tussendoor met 5 of 6 haltes op een eenvaksbaan...
Bekijk tevens hoe het is om erheen te gaan als het gesneeuwd heeft. Het dorp waar mijn stal ligt is supernetjes op orde en alle wegen worden standaard om 6u 's ochtends sneeuwvrij gemaakt + regelmatig preventief zout strooien. Loopt lekker vlot. Het dorp waar ik echter woon valt onder een stad die de hoofdbanen en gewestwegen zelfs amper sneeuwvrij maakt, laat staan de kleinere straten. Horror als je dan 2x/dag naar stal moet, kost je gelijk makkelijk een uur extra.
Op zo'n dagen is een stal dicht bij huis toch echt wel ontzettend handig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:17

Er zijn momenten dat ik denk: fok it, ik kies nu een plek die voor mij 100% ideaal is. Lekker jammer dan... Dat zijn de momenten dat het me even boven de pet groeit en ik heel recalcitrant vind dat ze zich maar moeten schikken ;-)

De realiteit is en blijft echter natuurlijk dat het ook voor jezelf beter is een paardvriendelijke plek te zoeken.
Dat geeft tenminste geen wroeging, rust in je kop wanneer je even te druk bent om iets met ze te ondernemen, en je geniet gewoonweg meer van een paard dat echt blij is.
Vanzelfsprekend lopen ziektekosten ook al snel op wanneer je je paard teveel binnen houdt... het is niet voor niets dat veel stalgerelateerde medische problemen topics bomvol zitten.

Tot slot: ook op plekken zonder veel faciliteiten leer inventief zijn. Ik train overal: in het bos, werken aan de lange lijnen in een parkje, whatever... je kunt altijd afwisselende manieren vinden om je paard te trainen. Voor dressuur heb je niet alle dagen een bak nodig.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 14:18

Zeker wel hoor Desiree, waar ik nu woon is op vijf minuten fietsen een stal waar ze de hele zomer dag en nacht buiten gaan en waar je met de quad de paarden weer moet gaan binnen halen. En is niet meer dan 320 per maand...

Ik ben trouwens zeker bereid om het hele dressuur-verhaal op te geven en in te ruilen voor een leuke wandeling drie keer per week. Is voor mij ook prima :) Dan zou stal twee een goede optie zijn denk ik. Maar het gebrek aan stalling is waar ik een beetje tegenaan loop...

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:25

Ik woon nabij Amsterdam.
Mijn paarden staan zomers 24/7 op het land en in de winter 8 uur per dag buiten.
Ik betaal 200 euro in de winter en 100 in de zomer.. Lijkt me nog te betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:26

Heleennn schreef:
Op vijf minuutjes van m'n nieuwe huis is er de manege:
    prachtige accommodatie
    stallen met buitenluik
    twee binnenbakken
    twee buitenbakken
    longeerbak
    stapmolen
    clubverband en wedstrijden
    mogelijkheid tot training
    springweide
    geweldige uitrijmogelijkheden (militair domein van Brasschaat/Kapellen)
    alles netjes onderhouden
    drie uur per dag weidegang, en dat enkel in de zomer (april tot oktober)

Wat je je hierbij moet afvragen is of je het je wel kunt veroorloven om een paard zes maanden lang 24/7 binnen te houden? Als je hem 24/7 in een hokje zet en er vervolgens elke dag een uur mee gaat rijden, dan krijg je dagelijks een gigantische overbelasting van zijn lichaam omdat hij zijn lichaam op geen enkele manier op jouw ruitergewicht + trainingsintensiteit kan voorbereiden. Een paard dat buiten komt en vrij kan bewegen houdt zelf zijn spieren en pezen in vorm en kan veel beter tegen de piekbelasting van een ruiter op de rug.
Je loopt met 24/7 binnen een veel hoger risico op allerlei gezondheidsproblemen tijdens het rijden (bijvoorbeeld peesproblemen en overbelasting) en op stal (gedragsproblemen, stalbenen, hoefproblemen als er maar 1x per week compleet wordt uitgemest enz) dus als je op zo'n stal moet staan, dan zou ik je spaarpot voor dierenarts vantevoren flink aanvullen.
Wat ik bovendien in je rijtje mis in het kader van paardenwelzijn:
- Hoe groot is de stal?
- Hoe vaak wordt er compleet uitgemest?
- Als er wordt opgestrooid, hoeveel stro wordt er dan gebruikt?
- Hoe vaak wordt er per dag ruwvoer gevoerd en is dat hooi/kuil/voordroog
- Hoe vaak per dag wordt er brok gevoerd, en wordt dit ná het ruwvoer gegeven (ivm maagzweren)
- Mag je je paard je eigen brokken geven of krijg je verplicht stalbix - en mag jij de hoeveelheid bepalen?
Al deze zaken vind ik eigenlijk belangrijker dan alles wat je in het lijstje hierboven zet... :=
En qua luxe is het ook maar de vraag of het zo luxe is: Hoeveel paarden staan er eigenlijk op deze stal? 4 Bakken klinkt geweldig, maar als er 100 pensionklanten zijn, dan ben je qua bakrust dus beter uit op een stal met 15 pensionklanten en 1 bak.

Citaat:
de andere mogelijkheid ligt een heel stuk verder, twintig minuutjes met de auto. Dit is een privéstal:
    buitenbak
    vier stallen voor meer dan 15 paarden (worden dus uitzonderlijk gebruikt bij ziekte/blessure)
    24/24 buiten
    in de winter extra voer en hooi
    kuddeverband op de weide
    heel leuke uitrijmogelijkheden
    vriendin van m'n moeder heeft hier al jaren paarden staan en is erg tevreden

Ook hier mis ik weer een hoop belangrijke punten:
- Is er 1 kudde of zijn er meerdere groepen zodat je paard kan verhuizen als hij in de ene groep niet goed ligt?
- Is er een inloopstal, wordt die door alle 15 paarden gebruikt en hoe groot is de stal dan?
- Hoe vaak wordt de schuilstal uitgemest? Kunnen de paarden er echt in liggen?
- Is de paddock betegeld/gedraineerd of modderig en hoe groot is de paddock?
- Wordt er onbeperkt ruwvoer gevoerd en ligt dat netjes in bakken of op de grond (zandkoliek)?
- Mag je je eigen krachtvoer bepalen of wordt dit door de stal gedaan?

Voor mij is 100% duidelijk dat stal 1 absoluut ongeschikt is voor het houden van paarden - maakt niet uit welk paard. Dus dan neig ik ook automatisch naar stal 2, maar alleen als deze goed opgezet is. 15 paarden op een postzegeltje modder zonder schuilstal en met drie keer per dag een pluk kuil op de grond is ook paardonwaardig en vragen om problemen, dus ik zou ook daar goed doorvragen, of eens vragen of je een dagje met de vriendin van je moeder mee kan lopen om te zien of alles zo goed gaat als het er op papier uitziet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-16 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:30

Desiree schreef:

Mwah dat is wel erg generaliserend hoor.
Ik woon in Spijkenisse ( naast Rotterdam) en toch heb ik op 10 min met de auto een stal met een goede eb en vloed rijbak, een gedraineerde paddock, veel weiland en op 10 min stappen een natuurgebied met ruiterpaden. Mijn paard komt in de zomer 24/7 op de wei (of minder als ik dat zelf wil) en in de winter van 9 tot 16 uur gemiddeld. Soms om half 9 al buiten of pas half 5 naar binnen.

On topic: ts je hebt nog flink de tijd om een stal te vinden. Heb je al een ronde gemaakt in de omgeving? Advertenties gezet met wat je zoekt? Wellicht zelfs een briefje bij de plaatselijke supermarkten?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:31

Bij mij zou stal 1 sowieso afvallen. Het '3 uur op de weide' is niet het probleem: het probleem is dat 3 uur op de weide '21 uur op stal' betekent. Ik vind het al veel als paarden een hele nacht op een kleine stal zonder uitloop staan, laat staan 21 uur..

Stal 2 klinkt beter. Maar of het die moet worden, of dat je op zoek moet naar een andere stal, is aan jou.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 14:48

xyzutu2 schreef:
Heleennn schreef:
Op vijf minuutjes van m'n nieuwe huis is er de manege:
    prachtige accommodatie
    stallen met buitenluik
    twee binnenbakken
    twee buitenbakken
    longeerbak
    stapmolen
    clubverband en wedstrijden
    mogelijkheid tot training
    springweide
    geweldige uitrijmogelijkheden (militair domein van Brasschaat/Kapellen)
    alles netjes onderhouden
    drie uur per dag weidegang, en dat enkel in de zomer (april tot oktober)

Wat je je hierbij moet afvragen is of je het je wel kunt veroorloven om een paard zes maanden lang 24/7 binnen te houden? Als je hem 24/7 in een hokje zet en er vervolgens elke dag een uur mee gaat rijden, dan krijg je dagelijks een gigantische overbelasting van zijn lichaam omdat hij zijn lichaam op geen enkele manier op jouw ruitergewicht + trainingsintensiteit kan voorbereiden. Een paard dat buiten komt en vrij kan bewegen houdt zelf zijn spieren en pezen in vorm en kan veel beter tegen de piekbelasting van een ruiter op de rug.
Je loopt met 24/7 binnen een veel hoger risico op allerlei gezondheidsproblemen tijdens het rijden (bijvoorbeeld peesproblemen en overbelasting) en op stal (gedragsproblemen, stalbenen, hoefproblemen als er maar 1x per week compleet wordt uitgemest enz) dus als je op zo'n stal moet staan, dan zou ik je spaarpot voor dierenarts vantevoren flink aanvullen.
Wat ik bovendien in je rijtje mis in het kader van paardenwelzijn:
- Hoe groot is de stal?
- Hoe vaak wordt er compleet uitgemest?
- Als er wordt opgestrooid, hoeveel stro wordt er dan gebruikt?
- Hoe vaak wordt er per dag ruwvoer gevoerd en is dat hooi/kuil/voordroog
- Hoe vaak per dag wordt er brok gevoerd, en wordt dit ná het ruwvoer gegeven (ivm maagzweren)
- Mag je je paard je eigen brokken geven of krijg je verplicht stalbix - en mag jij de hoeveelheid bepalen?
Al deze zaken vind ik eigenlijk belangrijker dan alles wat je in het lijstje hierboven zet... :=
En qua luxe is het ook maar de vraag of het zo luxe is: Hoeveel paarden staan er eigenlijk op deze stal? 4 Bakken klinkt geweldig, maar als er 100 pensionklanten zijn, dan ben je qua bakrust dus beter uit op een stal met 15 pensionklanten en 1 bak.

Citaat:
de andere mogelijkheid ligt een heel stuk verder, twintig minuutjes met de auto. Dit is een privéstal:
    buitenbak
    vier stallen voor meer dan 15 paarden (worden dus uitzonderlijk gebruikt bij ziekte/blessure)
    24/24 buiten
    in de winter extra voer en hooi
    kuddeverband op de weide
    heel leuke uitrijmogelijkheden
    vriendin van m'n moeder heeft hier al jaren paarden staan en is erg tevreden

Ook hier mis ik weer een hoop belangrijke punten:
- Is er 1 kudde of zijn er meerdere groepen zodat je paard kan verhuizen als hij in de ene groep niet goed ligt?
- Is er een inloopstal, wordt die door alle 15 paarden gebruikt en hoe groot is de stal dan?
- Hoe vaak wordt de schuilstal uitgemest? Kunnen de paarden er echt in liggen?
- Is de paddock betegeld/gedraineerd of modderig en hoe groot is de paddock?
- Wordt er onbeperkt ruwvoer gevoerd en ligt dat netjes in bakken of op de grond (zandkoliek)?
- Mag je je eigen krachtvoer bepalen of wordt dit door de stal gedaan?

Voor mij is 100% duidelijk dat stal 1 absoluut ongeschikt is voor het houden van paarden - maakt niet uit welk paard. Dus dan neig ik ook automatisch naar stal 2, maar alleen als deze goed opgezet is. 15 paarden op een postzegeltje modder zonder schuilstal en met drie keer per dag een pluk kuil op de grond is ook paardonwaardig en vragen om problemen, dus ik zou ook daar goed doorvragen, of eens vragen of je een dagje met de vriendin van je moeder mee kan lopen om te zien of alles zo goed gaat als het er op papier uitziet?

Ben al een aantal keer op stal 2 geweest, de paarden staan in groepen van max 4 op een groot stuk land met schuilstal. Elke stuk weide heeft een eigen drinkbak, schuilstal en ronde baal hooi in de schuilstal. Het is dus perfect mogelijk om met mijn paard te schuiven tot ze een plekje in één van de kuddes heeft gevonden. Doordat de weien zo groot zijn zijn ze eigenlijk totaal niet modderig. Ben er vorige week nog geweest en ondanks het natte weer lagen ze nog prima. Er zijn dus geen paddocks, ze gaan gewoon het hele jaar op de wei. Je mag zelf bepalen wat en hoeveel je voert.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:53

Wie is er meer op de stal, jij of het paard?
Ik zou als ik moet kiezen tussen de twee, optie twee nemen.
als het mocht zou ik een tussenweg zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:54

Dan klinkt dat eerlijk gezegd echt ideaal.
Weet je ook hoe het met de vragen over Stal nummer 1 zit?