Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MVasbo schreef:Ik ken geen enkelen stalling in mijn buurt(noord-Holland) dat paarden meer dan 2 uur buiten gaat als jij op een luxe stalling staat. Verbaas mij dat jullie allemaal 3 uur te weinig vindt. Ik zou voor optie 1 gaan. Geen enkelen paarden op mijn manege heeft problemen met niet 7 uur buiten gaan en er staat ook gr.prix paarden tussen.
MVasbo schreef:Ik ken geen enkelen stalling in mijn buurt(noord-Holland) dat paarden meer dan 2 uur buiten gaat als jij op een luxe stalling staat. Verbaas mij dat jullie allemaal 3 uur te weinig vindt. Ik zou voor optie 1 gaan. Geen enkelen paarden op mijn manege heeft problemen met niet 7 uur buiten gaan en er staat ook gr.prix paarden tussen.
Desiree schreef:Dieren kunnen niet huilen, dus kunnen ze niet lijden........
In het westen kun je eigenlijk geen paarden houden. Het is daar te volgebouwd, grond te schaars en te duur.....
Zapje schreef:Eens met wat er al gezegd word. Ik zou verder zoeken.
Daarnaast vind ik dat paarden zo veel mogelijk in de wei/buiten horen. 1 uur per dag vind ik verre van paardwaardig.
Desiree schreef:In het westen kun je eigenlijk geen paarden houden. Het is daar te volgebouwd, grond te schaars en te duur.....
Heleennn schreef:Desiree schreef:Dieren kunnen niet huilen, dus kunnen ze niet lijden........
In het westen kun je eigenlijk geen paarden houden. Het is daar te volgebouwd, grond te schaars en te duur.....
Dat vind ik wel een heel radicaal idee hoorStallen met gigantische weiden bestaan zeker en vast! Ook in het westen
Heleennn schreef:Op vijf minuutjes van m'n nieuwe huis is er de manege:prachtige accommodatie
stallen met buitenluik
twee binnenbakken
twee buitenbakken
longeerbak
stapmolen
clubverband en wedstrijden
mogelijkheid tot training
springweide
geweldige uitrijmogelijkheden (militair domein van Brasschaat/Kapellen)
alles netjes onderhouden
drie uur per dag weidegang, en dat enkel in de zomer (april tot oktober)
Citaat:de andere mogelijkheid ligt een heel stuk verder, twintig minuutjes met de auto. Dit is een privéstal:buitenbak
vier stallen voor meer dan 15 paarden (worden dus uitzonderlijk gebruikt bij ziekte/blessure)
24/24 buiten
in de winter extra voer en hooi
kuddeverband op de weide
heel leuke uitrijmogelijkheden
vriendin van m'n moeder heeft hier al jaren paarden staan en is erg tevreden
Desiree schreef:In het westen kun je eigenlijk geen paarden houden. Het is daar te volgebouwd, grond te schaars en te duur.....
xyzutu2 schreef:Heleennn schreef:Op vijf minuutjes van m'n nieuwe huis is er de manege:prachtige accommodatie
stallen met buitenluik
twee binnenbakken
twee buitenbakken
longeerbak
stapmolen
clubverband en wedstrijden
mogelijkheid tot training
springweide
geweldige uitrijmogelijkheden (militair domein van Brasschaat/Kapellen)
alles netjes onderhouden
drie uur per dag weidegang, en dat enkel in de zomer (april tot oktober)
Wat je je hierbij moet afvragen is of je het je wel kunt veroorloven om een paard zes maanden lang 24/7 binnen te houden? Als je hem 24/7 in een hokje zet en er vervolgens elke dag een uur mee gaat rijden, dan krijg je dagelijks een gigantische overbelasting van zijn lichaam omdat hij zijn lichaam op geen enkele manier op jouw ruitergewicht + trainingsintensiteit kan voorbereiden. Een paard dat buiten komt en vrij kan bewegen houdt zelf zijn spieren en pezen in vorm en kan veel beter tegen de piekbelasting van een ruiter op de rug.
Je loopt met 24/7 binnen een veel hoger risico op allerlei gezondheidsproblemen tijdens het rijden (bijvoorbeeld peesproblemen en overbelasting) en op stal (gedragsproblemen, stalbenen, hoefproblemen als er maar 1x per week compleet wordt uitgemest enz) dus als je op zo'n stal moet staan, dan zou ik je spaarpot voor dierenarts vantevoren flink aanvullen.
Wat ik bovendien in je rijtje mis in het kader van paardenwelzijn:
- Hoe groot is de stal?
- Hoe vaak wordt er compleet uitgemest?
- Als er wordt opgestrooid, hoeveel stro wordt er dan gebruikt?
- Hoe vaak wordt er per dag ruwvoer gevoerd en is dat hooi/kuil/voordroog
- Hoe vaak per dag wordt er brok gevoerd, en wordt dit ná het ruwvoer gegeven (ivm maagzweren)
- Mag je je paard je eigen brokken geven of krijg je verplicht stalbix - en mag jij de hoeveelheid bepalen?
Al deze zaken vind ik eigenlijk belangrijker dan alles wat je in het lijstje hierboven zet...![]()
En qua luxe is het ook maar de vraag of het zo luxe is: Hoeveel paarden staan er eigenlijk op deze stal? 4 Bakken klinkt geweldig, maar als er 100 pensionklanten zijn, dan ben je qua bakrust dus beter uit op een stal met 15 pensionklanten en 1 bak.Citaat:de andere mogelijkheid ligt een heel stuk verder, twintig minuutjes met de auto. Dit is een privéstal:buitenbak
vier stallen voor meer dan 15 paarden (worden dus uitzonderlijk gebruikt bij ziekte/blessure)
24/24 buiten
in de winter extra voer en hooi
kuddeverband op de weide
heel leuke uitrijmogelijkheden
vriendin van m'n moeder heeft hier al jaren paarden staan en is erg tevreden
Ook hier mis ik weer een hoop belangrijke punten:
- Is er 1 kudde of zijn er meerdere groepen zodat je paard kan verhuizen als hij in de ene groep niet goed ligt?
- Is er een inloopstal, wordt die door alle 15 paarden gebruikt en hoe groot is de stal dan?
- Hoe vaak wordt de schuilstal uitgemest? Kunnen de paarden er echt in liggen?
- Is de paddock betegeld/gedraineerd of modderig en hoe groot is de paddock?
- Wordt er onbeperkt ruwvoer gevoerd en ligt dat netjes in bakken of op de grond (zandkoliek)?
- Mag je je eigen krachtvoer bepalen of wordt dit door de stal gedaan?
Voor mij is 100% duidelijk dat stal 1 absoluut ongeschikt is voor het houden van paarden - maakt niet uit welk paard. Dus dan neig ik ook automatisch naar stal 2, maar alleen als deze goed opgezet is. 15 paarden op een postzegeltje modder zonder schuilstal en met drie keer per dag een pluk kuil op de grond is ook paardonwaardig en vragen om problemen, dus ik zou ook daar goed doorvragen, of eens vragen of je een dagje met de vriendin van je moeder mee kan lopen om te zien of alles zo goed gaat als het er op papier uitziet?