Paardenpaspoort inleveren op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suus_pepper

Re: Paardenpaspoort inleveren op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:30

Het paspoort van mijn pony is "gestolen" op de vorige stal. We kregen hem in ieder geval niet mee toen we daar weg gingen.
Ik heb daarna geen nieuw paspoort aangevraagd, staleigenaar vind het geen probleem dat er geen paspoort bij is. Ze is met pensioen en wordt nooit verplaatst. Inentingen worden door ons zelf bijgehouden. Is een inentingsboekje ook voldoende? Of moet het echt een paspoort zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:33

Het moet een paspoort zijn. Zonder paspoort kun je helemaal niks, niet over straat, niet naar de dierenarts, niet naar het slachthuis en niet naar de rendac.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:33

Ik geloof dat het vooral gaat om de inentingen/ medicatie en of hij ja of nee geslacht mag worden.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:34

_San87_ schreef:
Het moet een paspoort zijn. Zonder paspoort kun je helemaal niks, niet over straat, niet naar de dierenarts, niet naar het slachthuis en niet naar de rendac.

Oef, toch maar even aanvragen dus. Ze is momenteel 28, dierenarts ent wel gewoon en is al vaker langsgeweest. Verplaatst wordt ze nooit, dus ook niet over straat.

Waar kan ik het goedkoopst een paspoort aanvragen? Moet dat via het stamboek waar ze is ingeschreven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:42

_San87_ schreef:

Rendac haalt gewoon dieren op; met of zonder paspoort/chip.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:43

Brainless schreef:
_San87_ schreef:

Dat maakt het weer anders! Ik ga de staleigenaresse vragen. Mag zij de keuze maken of ze een paspoort wil of niet.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:48

suus_pepper schreef:
Waar kan ik het goedkoopst een paspoort aanvragen? Moet dat via het stamboek waar ze is ingeschreven?

Vroeger was het Fjordenpaardenstamboek het goedkoopst.
Zo zat er een NRPSpaspoort bij mijn zware Tinkerdame :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:16

Brainless schreef:
_San87_ schreef:

Is dat zo? Wij moesten chipnummer e.d. doorgeven :?.

Kan er idd niks over vinden, dan zal 't wel niet nodig zijn *\o/*.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:23

_San87_ schreef:
Is dat zo? Wij moesten chipnummer e.d. doorgeven :?.

Maar als je zegt dat er geen chipnummer is, halen ze het dier ook gewoon op.
Kadavers worden bij ophalen ook niet gecontroleerd op chipnummer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:27

Britta31 schreef:
Maar kan een staleigenaar het paard dan niet stiekem verkopen?

Nee want het paspoort is geen eigendomsbewijs. Zoek maar op al de 100.000 topics die hierover lopen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:30

purny schreef:
Britta31 schreef:
Maar kan een staleigenaar het paard dan niet stiekem verkopen?

Nee want het paspoort is geen eigendomsbewijs. Zoek maar op al de 100.000 topics die hierover lopen

Natuurlijk kan hij het paard dan makkelijk(er) verkopen als hij het paspoort heeft.
Maar als je je staleigenaar niet vertrouwt met het paspoort, vertrouw je dan wel je paard aan hem toe?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:32

Op mijn huidige stal zijn ze tevreden met kopieën. Ik weet (en stalhouder ook) dat het niet rechtsgeldig is maar vind het verder wel prima zo, anders moet ik voor elke tripje het paspoort bij de staleigenaar gaan opvragen, onhandig.

Verder ken ik een paar stallen waar paspoortkluisjes staan. Kan iedereen bij zijn paspoort en de stalbaas ook. Mooie oplossing vind ik.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:47

Ze hoeven het paspoort niet te hebben maar als de een nummer hebben wel doorgeven.
Je kan dit gewoon zelf uitlezen met een apparaat. (Eventueel een keer doen als de dierenarts komt en ergens noteren? Die hebben zo'n apparaat wel)
Geen zorgen hoor :)
Ook zonder chip halen ze hem gewoon op, heb ik ervaring mee ;)

Om op het topic terug te komen, ik heb alles gewoon thuis en ik vertik het om af te geven.
Stalhouders ook nooit om gevraagd.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:07

_San87_ schreef:

Klopt niet. Mijn pony kreeg in november plots een koliekaanval en moest snel naar de kliniek. Geen paspoort bij me en heb er verder niet aan gedacht. Bij de kliniek is er niet om gevraagd voor, tijdens of na het behandelen en toen ze helaas overleed en ze achterbleef is het ook niet ter sprake gekomen.
Ook niet door de dierenarts die haar behandelde op stal.
In de kliniek moest er alleen eerst getekend worden voordat ze gingen behandelen door degene die betaalt.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:12

HorseRituals schreef:
_San87_ schreef:

Klopt niet. Mijn pony kreeg in november plots een koliekaanval en moest snel naar de kliniek. Geen paspoort bij me en heb er verder niet aan gedacht. Bij de kliniek is er niet om gevraagd voor, tijdens of na het behandelen en toen ze helaas overleed en ze achterbleef is het ook niet ter sprake gekomen.
In de kliniek moest er alleen eerst getekend worden voordat ze gingen behandelen door degene die betaalt.

Dit heb ik dus ook gehad. Paard met spoed naar de kliniek vanwege koliek en daardoor het paspoort helemaal vergeten. Ze moest geopereerd worden en daar moest ik voor tekenen maar paspoort is nooit te sprake gekomen. Ook nadat ze is overleden tijdens de operatie en ze is opgehaald is er niet gesproken over haar paspoort.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:19

meisje2000 schreef:
HorseRituals schreef:

Dit heb ik dus ook gehad. Paard met spoed naar de kliniek vanwege koliek en daardoor het paspoort helemaal vergeten. Ze moest geopereerd worden en daar moest ik voor tekenen maar paspoort is nooit te sprake gekomen. Ook nadat ze is overleden tijdens de operatie en ze is opgehaald is er niet gesproken over haar paspoort.[/quote]

Bij ons was het wel zo, niet tekenen niet behandelen. Dit kwam dus al ter sprake toen ze vanuit de trailer naar de behandelruimte werd gebracht maar gelukkig was dit bij ons absoluut geen probleem. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:22

LukieBradley schreef:
Ze hoeven het paspoort niet te hebben maar als de een nummer hebben wel doorgeven.
Je kan dit gewoon zelf uitlezen met een apparaat. (Eventueel een keer doen als de dierenarts komt en ergens noteren? Die hebben zo'n apparaat wel)
Geen zorgen hoor :)
Ook zonder chip halen ze hem gewoon op, heb ik ervaring mee ;)

Om op het topic terug te komen, ik heb alles gewoon thuis en ik vertik het om af te geven.
Stalhouders ook nooit om gevraagd.

Als je bij mij op stal stond, prima, maar je mag zelf de boete betalen als er controle komt...
Het is wettelijk verplicht en daar heb je je aan te houden. Simpeler is het niet.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:25

Bij ons op stal is er onlangs een grote controle geweest, wie het paspoort niet bij de stalhouders had liggen, was niet in orde.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:26

Tsja das dan mijn zorg maar.
Mijn keuze toch :)

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:33

Vorige stal had de eigenaar het ook. Nu wordt gevraagd ze in de kast te laten liggen zodat ze wel op stal zijn maar je ze nog zelf in bezit hebt. Inentingen enzo regelen we toch zelf!

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:35

Wij hebben afgelopen zomer wel controle gehad op stal, alle paspoorten moesten aanwezig zijn en compleet ingevuld. (Medische verklaring)
Nou ligt mijn paard haar paspoort al jaren in de kluis bij de boer al voor het verplicht werd, sta er dan ook al bijna 19 jaar.
Ik snap ook niet zo goed waarom sommige mensen er zo'n probleem van maken om het paspoort op stal te hebben.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:40

Op mijn vorige stal hoefde we onze paspoorten niet achter te laten, enkel gegevens werden genoteerd..
Maar ook ik wist dat dit niet volgens de legale manier was, maar ze hebben daar nog nooit een controle gehad, dus dat is dan hun geluk geweest...

Sinds enkele maanden op een nieuwe (privé) stal, daar ligt mijn paspoort in de kluis samen met het paspoort van de andere pensionklant, ik heb toen de code gekregen, maar die ben ik (hoe erg kan het zijn) nu al weer vergeten :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:41

Heb m'n paspoorten ook op stal , werk er zelf ook !
En ligt gewoon bij de andere paspoorten ...
Wel zo makkelijk allemaal ...
Beetje moeilijk lopen doen zeker , paard op plaats a , pas op plaats B ...
Ze zijn mijn paarden en staan zodanig geregistreerd .
Meer kan ik er toch niet aan doen , pas is geen eigendomspapier .
En IK betaal toch de DA rekeningen voor die 2 . Zegt volgend de wet genoeg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:53

HorseRituals schreef:
_San87_ schreef:

Je moet het paspoort altijd bij je hebben en dat je dierenarts niet naar het paspoort vraagt is zijn of haar fout. Maar dat betekent niet dat mijn verhaal niet klopt.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:03

Rendac haalt gewoon op zonder paspoort. Er volgt geen controle.