Mijn paard is op stal gelukkiger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:28

Hij heeft juist van de zomer een hele periode 24/7 buiten gestaan en dit werd langzaamaan iets minder. Nu staan ze vanaf 9.00 sochtends buiten. De ene keer tot 15.00? De andere keer tot 17.00. Ligt een beetje aan het weer

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:30

Ah ok, ik dacht even dat ik uit de OP begreep dat hij juist meer binnen stond en dat je daarom was verhuisd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:34

Klopt, op vorige stallen stond hij idd (te) vaak binnen naar mijn mening. Dus ben van t voorjaar verhuisd. En tot einde van de zomer stond ie gewoon 24/7 of iig overdag buiten. Tot ie besloot dat stal leuker was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:36

Dragan2008 schreef:
Hij heeft juist van de zomer een hele periode 24/7 buiten gestaan en dit werd langzaamaan iets minder. Nu staan ze vanaf 9.00 sochtends buiten. De ene keer tot 15.00? De andere keer tot 17.00. Ligt een beetje aan het weer

Heeft dit paard wel een schuilstal?

Toen [***] op zijn vorige stal overdags op een kale wei stond en in de herfst steeds langer binnen werd gezet door de stalhouder, ging hij graag de box in en treuzelde hij bij de wei opgaan: de wei was namelijk kaal, nat, middenin de polder dus erg winderig en zonder schuilstal. Regendeken of niet, hij stond liever met een hooinet binnen. Nu staat hij 24/7 buiten met altijd toegankelijke schuilstal en hij staat weer met een gerust hart buiten omdat hij weet dat er buiten genoeg te eten is (hooinetten/gras) en hij in geval van nood altijd kan schuilen.

Mocht dit paard dus ook geen schuilstal hebben, dat is het onderwerp van dit topic misschien niet 'mijn paard is gelukkiger op stal dan in de wei', maar 'mijn paard is ongelukkig als ik hem buitenzet zonder dat hij kan schuilen.'

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:41

Op de weides zelf is geen schuilstal nee. Vandaar dat ze dus met slecht weer enkel buiten staan tijdens het uitmesten. Maar als het stralend weer is, doet hij het ook nog.

Dacht idd dat het eerst op het weer te betrekken was, maar helaas bij goed weer doet hij het ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:58

Het hoeft niet direct op het weer betrekking te hebben: paarden hebben een enorm goed geheugen en kunnen zich ervaringen en emoties dus heel goed herinneren. :)
Iemand slaat een paard in elkaar met een zweep: vervolgens loopt een onschuldig buurmeisje met een totaal andere zweep langs hetzelfde paard en het paard flipt. Dan kun je zeggen dat dat niets te maken heeft met dat in elkaar slaan want het meisje is anders en de zweep is anders, maar het paard herinnert zich de vorige gebeurtenis wel degelijk en trekt daaruit zijn conclusie. Dat is exact dezelfde situatie als bij een paard dat het koud/naar heeft gehad op de wei onder zich te kunnen beschermen, en vervolgens weer geconfronteerd wordt met een wei waarin hij zich niet kan beschermen. Dat paard gaat niet lekker loungen met zijn vriendjes want het baasje komt ons vast wel weer ophalen als het slecht weer wordt/vriendjes vervelend doen. Het paard denkt: oh my god, ik moet weg voordat diezelfde ellende me weer overkomt! Jij kijkt naar de lucht en ziet de zon, je paard kijkt omhoog en ziet de eerste wolken al samenbundelen. Hij heeft stomweg geleerd dat de wei een recept voor ellende is, dus geen haar op zijn hoofd denkt erover om te ontspannen.

Dat is hoe de meeste paarden (waaronder [***]) bang/gestresst worden door de wei: doordat ze niet kunnen schuilen voor gemene vriendjes of doordat ze niet kunnen schuilen voor het weer. Geef ze die schuilplaats wel en laat ze eigen baas spelen, en ze ontspannen weer; of in de wei of in de schuilstal, maar zij zijn de baas.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:09

Mijn Shetlander doet het nog een graad erger, die heeft altijd heel veranderlijke periodes van wat hij wil.
Heb altijd kopzorgen om hem :+
Gelukkig is hij wel altijd heel duidelijk in wat hij wel en niet wil... erg duidelijk :=
Nu zit hij in zijn periode dat hij continu voor het hek wacht in allerlei weer omstandigheden (stal met kleine uitloop) als hij binnen staat, Tot hij de wei op kan.
Vorig jaar stond hij in de winter continu binnen, al bij de eerste drup en bewoog hij nauwelijks.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:16

Herkenbaar, wij hebben de luxe dat ze 24/7 buitenstaan en ook toegang tot de stal hebben. Die van mij tref je ook vooral in de stal aan haha

Hij krijgt nooit eten in de stal, staat al jaren zo en toch blijft de stal aantrekkelijk. Nou ja, prima. Zijn keuze :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:19

Toch ben ik benieuwd wat hij zou doen als je hem een uitloop zou bieden. Dus stal met ruime paddock eraan, en dan eventueel toegang naar weiland, maar nooit het hek tussen wei en stal dicht doen.

Wedden dat hij al gauw vrolijk heen en weer loopt? ;)

Vind ik persoonlijk diervriendelijker ook, ipv al die mensen die hun paard in de zomer met bloedheet weet in de brandende zon op een wei zonder schaduw zetten, zonder dat het dier weg kan. Omdat zij dat lekker weer vinden. Van geen wonder dat zo'n paard dat beu raakt .

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:20

vuurneon schreef:
Herkenbaar, wij hebben de luxe dat ze 24/7 buitenstaan en ook toegang tot de stal hebben. Die van mij tref je ook vooral in de stal aan haha

Hij krijgt nooit eten in de stal, staat al jaren zo en toch blijft de stal aantrekkelijk. Nou ja, prima. Zijn keuze :)

Hier idd ook een pony die graag binnen staat, maar in paniek raakt als de deur dicht gaat. :')
Toch loopt ze ook regelmatig naar buiten, ze beweegt genoeg. Ik vind het ook prima zo.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 22:20

vuurneon schreef:

Heb ik nu ook. Hij kan nu zn paddock in. Maar hij staat nog steeds graag in zn stal. Naja hij kan kiezen tussen zandpaddock (met hooi) of stal.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 22:22

Gypsy schreef:
Toch ben ik benieuwd wat hij zou doen als je hem een uitloop zou bieden. Dus stal met ruime paddock eraan, en dan eventueel toegang naar weiland, maar nooit het hek tussen wei en stal dicht doen.

Wedden dat hij al gauw vrolijk heen en weer loopt? ;)

Vind ik persoonlijk diervriendelijker ook, ipv al die mensen die hun paard in de zomer met bloedheet weet in de brandende zon op een wei zonder schaduw zetten, zonder dat het dier weg kan. Omdat zij dat lekker weer vinden. Van geen wonder dat zo'n paard dat beu raakt .

Hij heeft een uitloop. Niet naar de wei, maar als ie wil kan ie buiten.

Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:23

Tussen uitloop met vriendjes en veredelde postzegel zit nogal wat verschil als je het mij vraagt. :o

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 22:27

Gypsy schreef:
Tussen uitloop met vriendjes en veredelde postzegel zit nogal wat verschil als je het mij vraagt. :o

Ongetwijfeld. Maar op die 'veredelde postzegel' staat ie een stuk relaxeder dan buiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:29

Ach ja zoveel paarden zoveel wensen. Ik heb er nu 1 die je overal kunt zetten en het overal prima vindt. Binnen of buiten (ja ook 24/7), in een rustige stal of eentje waar veel te zien is. T maakt m allemaal niks uit. Hij wordt nergens vervelend van, geen gebedel, geen aandacht vragen. Gewoon gezellig.
Mijn andere (vorige) paard moest ik op stal rustig zetten, want als ie mensen voor zn stal zag (vooral als ze voer bij zich hadden) vertoonde hij weef gedrag. Juist hij had het op de wei niet zo naar zn zin. Had absoluut een vreselijke hekel aan regen. Wist niet hoe snel hij naar binnen moest komen (of naar huis als we aan het rijden waren, dan maakte hij zich zo klein mogelijk in de hoop dat hij de regendruppels kon ontwijken).
Dus ik kan me wel voorstellen dat er paarden zijn die het op de wei niet zo naar hun zin hebben. En als dat zo is, waarom zou je ze dat opdringen?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:30

Die van mij laat het heel duidelijk merken. hij staat met 2 andere paarden buiten, gaat super maar zodra het slechter weer wordt laat hij duidelijk merken dat hij geen zin heeft om naar buiten te gaan. Moet ik dat beest dan dwingen om toch een paar uur in de prut te gaan staan? Ik heb vaak het idee dat hij liever binnen staat met z'n hoofd in de wind dan in de modder met z'n kont tegen de wind in. Als hij zin heeft staat hij voor de deur te wachten tot die open gaat. Als hij geen zin heeft dan wil hij ineens niet door de kleine doorgang en moet hij eerst nog omdraaien als je er aan komt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:33

Dus als ik het goed begrijp... Geld of zin voor een fatsoenlijke droge paddock met uitloop naar een weiland is er niet, dus dan gooien jullie het er maar op dat het paard toch liever binnen staat?

Ik zou het toch ten alle tijde stimuleren, veel stilstaan en binnen staan werkt blessures en ziektes in de hand. Dan liever uitvogelen onder welke voorwaarden ze wel graag buiten zijn.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:37

Die van mij houdt van een zonnetje, een graad of 20 en zwart zand of een wei. Dat zijn zijn favoriete omstandigheden. Helaas heb ik hem dat niet te bieden. zolang het land niet onder water staat gaat hij de wei op. En als ik hem voort moet slepen om naar de paddock te gaan laat ik hem op stal staan met z'n Luik open.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 22:39

Gypsy schreef:
Dus als ik het goed begrijp... Geld of zin voor een fatsoenlijke droge paddock met uitloop naar een weiland is er niet, dus dan gooien jullie het er maar op dat het paard toch liever binnen staat?

Ik zou het toch ten alle tijde stimuleren, veel stilstaan en binnen staan werkt blessures en ziektes in de hand. Dan liever uitvogelen onder welke voorwaarden ze wel graag buiten zijn.

Jij weet niet half hoeveel moeite er gedaan wordt voor de paarden op deze stal, en hoeveel mijn paard al opgeknapt is hier. Dus ga het ajb niet zo brengen alsof we mijn paard zomaar op stal gedonderd hebben zonder te kijken naar andere opties.

En nee, niet iedere stal heeft de optie om een stal met uitloop naar paddock en weide te maken. Zo is dat nu eenmaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:40

vibabu schreef:
Die van mij laat het heel duidelijk merken. hij staat met 2 andere paarden buiten, gaat super maar zodra het slechter weer wordt laat hij duidelijk merken dat hij geen zin heeft om naar buiten te gaan. Moet ik dat beest dan dwingen om toch een paar uur in de prut te gaan staan?

Dat is niet de enige optie. De andere optie is namelijk een schuilstal aan de wei koppelen. :)

Dragan2008 schreef:
Ongetwijfeld. Maar op die 'veredelde postzegel' staat ie een stuk relaxeder dan buiten.

Dat bewijst dus dat hij een schuilplek wil op de wei: als hij rustig wordt van een combinatie naar buiten kunnen + stal, dan betekent dat dat hij dus geen probleem heeft met buiten staan an sich (zoals in dit topic werd begonnen), maar dat hij buiten alleen fijn vindt als hij ook kan schuilen zo vaak en zo lang als hij wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:41

TS ik heb exact hetzelfde 'probleem' als jij hebt.

In juni verhuisd naar een stal waar hij ieder dag van 09:00 tot het donker wordt buiten staat in een groep met een aantal paarden. Bleek achteraf vooral voor mij een heel goed idee, voor het paard een stuk minder. Na een paar uur stond hij al aan de draad en wanneer er iemand in de buurt van de wei kwam ging hij als een dolle te keer.
Ook wij zagen de kans op blessures groeien en daarbij een paard wat echt niet gelukkig was heel de dag op de weide.

Na veel wikken en wegen besloten dat hij naar de aparte weides zou gaan en dan een halve dag. Op de vorige pensionstal kon hij absoluut niet 'alleen' binnen staan want dan brak hij de tent af. Op hoop van zegen dus halve dagen buiten.

Binnen een week had ik een blij, fanatiek en gezond ogend paard terug. Hij gaat nu dagelijks in de ochtend naar buiten waar hij om 12:00 weer naar binnen komt. Hij krijgt dan voer en staat in de middag in de box. Ik ben er in de middag of avond om te rijden of met hem aan de hand te grazen oid. Hij is het in de sport veel beter gaan doen en zijn algemeen welbevinden is een stuk beter dan toen hij heel veel buiten liep. (sneu aan de draad stond)

Wat ik wilde was dus voor hem niet de beste oplossing...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:42

Tja mijn paarden willen ook niet in de prut staan nee. Dat vertikken ze. Maar wel lekker in het zand. Soms als het regent gaat de pony wel een paar uur binnen staan, af en toe checkt ze of het al droog is, zoniet dan schiet ze gauw weer naar binnen, maar als het droog is gaat ze vanzelf weer even kijken wat er buiten te doen is.

Ik woon zelf op een flatje, ik heb geen tijd om een hond uit te laten, zal ik dan toch een husky nemen? :7

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:50

Gypsy volgens mij is je punt duidelijk, meer dan adviseren kan je niet doen..

Ik sta ook niet achter de conclusie van TS, maar zo te zien doet ze wel haar best voor haar paard. Ze is een van de weinige die echt de moeite neemt om van stal te verhuizen en verschillende dingen te proberen, laten we dat nou juist complimenteren ipv zeggen dat het nog beter kan.

Ts, tof dat je paard naar buiten kan wanneer hij wil! En tof dat je bereid bent verschillende dingen te proberen.

Ga je van de zomer wel weer proberen om hem op de wei te zetten?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:53

Wat een onzin gypsy. Misschien is het een idee om niet alle paarden over 1 kam te scheren. Daarnaast zijn de meeste paarden zo gewend dat ze niet beter weten. Om even een vergelijking te maken zullen we jou in een bos droppen en zoek het zelf maar uit? Geen supermarkt meer maar voor je eigen levensonderhoud zorgen want 1000 jaar geleden ging dat nou eenmaal zo.

@xyzutu dan moet je die mogelijkheid hebben en kom. En kom nou niet met de dooddoener 'dan moet je maar geen paard aanschaffen'. Ik denk dat iedereen hier op bokt doet wat hij of zij het beste vind voor zijn of haar paard. Wanneer kan dat eens gerespecteerd worden ipv alles wat niet in het straatje ligt maar te verafschuwen en op jouw manier te doen?

Ik vind het al he heldhaftig dat ts dit topic durfde te openen want geheid dat er weer reacties zouden komen dat niet alle opties bekeken waren.

Ts: goed bezig door naar je paard te luisteren! En daarnaar te handelen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:54

Volgens mij heeft jouw paard een prima leven zo. Ik zou er verder niet mee zitten, als hij het prettig zoals je het nu doet dan is dat prima toch? Ik vind een stal met uitloop al een enorme luxe.