.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:52

miesie: we hadden het hier over een keelriem he? En ik snap m ook niet.. NEusriem door t bit?? Wat is daar dan nou weer t nut van?

Deesdebest: idd op veel maneges gebeurt dat, maar vaak dan wel door de teugels 'door elkaar te draaien' en die door de keelriem te doen. (oow dus daar dient ie voor! Ik ben eracher hoor!! Haha!)

suzy: je kan toch ook gewoon een nieuwe keelriem kopen? Die van mij was laats ook stuk doordat ie erop ging staan of zo.. (mijn schuld) heb een nieuw kopstuk gekocht..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:59

maarten, heb ik gedaan, over de beste manier van het doden van een klein knaagdier,(zie bij algemeen ergens) , het is nu gesloten en ik en alle belgen zijn uitegmaakt voor dierenbeulken
leuk he

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:59

SuperSmurf schreef:
miesie: we hadden het hier over een keelriem he? En ik snap m ook niet.. NEusriem door t bit?? Wat is daar dan nou weer t nut van?

Ik ben maar 1 keer offtopic gegaan hoor Tong uitsteken

En om even antwoord te geven over de neusriem door het bit (hier vragen meerde mensen om en de rest zal het zich ook wel afvragen en anders moet ik iedereen gaan pben Bloos dus vast sorry voor 2e keer offtopic.)

Ze had geloof ik een dubbele neusriem alleen dan zonder spareriem en hij zat ook lager dan normaal en als ze het dan vastmaakte deed ze inplaats van onder de bakstukken de gespen door het bit en dan vastmaken.
Ik snap het ook niet helemaal, maar het hoofdstel bleef zo wel in, want hij gooide het altijd af.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:01

Nog even over het nut van een keelriem: ben je al eens met je teugels in je handen over een hindernis gevlogen, terwijl je paard net voor de hindernis in staking was gegaan? Haha! In dat soort gevallen is een keelriem wel prettig. Je loopt toch al met een kop als een tomaat na zo'n zweefvlucht, als je ook nog eens met je hoofdstel door de bak loopt te sjouwen is het helemaal genant... Knipoog

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:06

Ik werd ook al aan het denken gezet door deze vraag wat het nut van een keelriem is. Haha! Tot nu toe kom ik regelmatig het antwoord tegen dat het puur van estetisch belang is. *denkt erover om van de week maar eens zonder keelriem te gaan rijden om te kijken wat het effect is* Haha!

Is er iemand die een antwoord kan geven vanuit rijtechnisch oogpunt en niet vanuit het oogpunt dat als je paard gekke sprongen maakt en zodoende het hoofdstel dreigt te verliezen het hoofdstel nog aan het paard vast blijft zitten. Lijkt me interessant om te weten Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:06

Ik zie 't al helemaal voor me..Lachen

Dat is het geval dat een keelriem er voor is dat ie het hoofdstel op z'n plek houdt. Maar dit zie ik nog steeds niet gebeuren.

Citaat:
Ze had geloof ik een dubbele neusriem alleen dan zonder spareriem en hij zat ook lager dan normaal
Is dit niet een lage of africhtingsneusriem? Die vóór het bit langs moet.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:10

DeesDeBest schreef:

Citaat:
Ze had geloof ik een dubbele neusriem alleen dan zonder spareriem en hij zat ook lager dan normaal
Is dit niet een lage of africhtingsneusriem? Die vóór het bit langs moet.

Nee het was gewoon een te grote dubbele neusriem!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:12

miesie: maakt ook verder niet uit hoor! Dacht alleen dat je misschien dacht dat we t over een neusriem hadden.. Maar moet echt heel hard nadenken om m te snappen.Ik snap hoe die zit, maar niet waarom ie dan ineens wel zou blijven zitten.. Dan zit ie dus namelijk gewoon vast aan t bit( wat me overigens niet zo prettig lijkt voor t paard), maar als je paard zijn hoofdstel af gooit, gaat dus ook t bit uit zijn mond EN dus ook die neusriem die vast zit aan t bit?

En patos: whahaahha ja dat ken ik! Niet na een sprong, maar voor een afgrondje (halve meter) tijdens een buitenrit.. Al had ik toen ik (eindelijk) op de grond belandde niet meer mijn teugels vast, wel over de hals geslagen.. Mijn paard maakte dankbaar gebruik van mijn vervroegde afstijgen en ging alvast naar huis!
Gelukkig kon ie t terrein niet af (kon wel, maar meneer was niet zo slim om langs de hoe heten die dingen? slagbomen? te gaan, gelukkig!) is op zijn teugel gestapt en ja hoor, hoofdstel af! Dus wat jij zegt, kan alleen als je de teugels ook daadwerkelijk in handen houdt! Haha!

Was overigens de eerste keer dat ik met m naar buiten ging.. gaat ie gelijk aan de kletter.. Paarden hebben dat met mij he? Aan de klette gaan als ikvoor de eerste keer op ze buiten rijdt... spreken ze t af of zo? Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:03

Haha, ik zou maar eens wat camera's en geluidsaparatuur op stal hangen, misscien dat je de volgende keer zo'n samenzwering op tijd kunt ontdekken...Knipoog

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:11

SuperSmurf schreef:
suzy: je kan toch ook gewoon een nieuwe keelriem kopen? Die van mij was laats ook stuk doordat ie erop ging staan of zo.. (mijn schuld) heb een nieuw kopstuk gekocht..

Die heb ik nog nooit bij ons te koop gezien....waar heb jij die dan gekocht?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:12

De keelriem dient het afstropen van het hoofdstel te vorkomen. Oorspronkelijk vooral voor het vastbinden van het paard onderweg.
Onder normale omstandigheden werkt het afdoende en ligt het er ook niet direct af als het paard achteruit stapt.
Voor ontsnappers is een tweede keelriem nodig, zoals op sommige Australische hoofdstellen; ver van alles weg is ee weggelopen paard niet prettig zeg maar.
Voor rijden is een keelriem niet nodig, alleen het bakstuk is écht nodig en zelfs dat kan bij een meroth-bit vervallen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:15

xKatleentjex"]
[quote="SuperSmurf schreef:
NIets dus.. Met keelriem kan dit niet gebeuren. (toch?)

hm ik heb eens een fjord gezien die na een felle bokpartij midden in het bos haar amazone eraf had gekregen en het hoofdstel er af gekregen, maar ik weet wel niet als de keelriem of het hoofdstel zelf wel goed zat toen...
Maar volgens mij is dit nog altijd om het hoofdstel op zijn plaats te houden. Waarom noem je het eigenlijk 'onding'?
[/quote]

had een domme doos bij ons op je club ook. (dat ik haar niet mag ff niet belangrijk)
ik zit me te ergeren dat ze dat beest niet aanpakt en dus al maanden de springles blokeert. geeft ze um een keer een schop dat ie nar 20 weigeringen een x moet gaan springen maakt ie een mege bok en ene keer hoofdstel af. dus dat beest helemaal hyper door de bak :S

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:26

Patos: ja is misschien eens een idee jah! En ze dan confronteren met de geluidsopnamens!!!

en suzy: gewoon bij een ruiterzaak? Ze hebben toch altijd allerlei riempjes los? Je kan toch ook een front- of neusriem kopen? Dus een kopstuk hebben ze ook altijd wel. Iig bij ons wel! Haha!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 13:53

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:00

Mensen met ijslanders rijden vaak met enkel een kopstuk en bakstukken, en soms een neusriem, maar dus geen keelriem en ook geen frontriem

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 14:06

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:16

Bij mennen, vooral 4-span heb je paarden die tijdens het lopen hun hoofdstel af kunnen doen, daar knopen we het inderdaad aan een vlechtje vast. Bij mennen zit de keelriem strakker dan bij rijden.
Ik denk dat dat is omdat de paarden bij rijden moeten inbuigen en als je een te strakke keelriem hebt, kan dat niet

Ik denk dat ik mijn keelriem maar gewoon laat zitten, uit veiligheidsoverwegingen [/quote]

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 15:53

Bij een iberisch (zo heet dat volgens mij) hoofdstel voor andalusiers etc. zit geen keelriem aan. (Kijk maar in de catalogus van Loesdau)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 14:53

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:04

Volgens mij is het ,net als zoveel dingen in de paardensport, gewoon zo gegroeid. Vage vorm van traditie, zeg maar. Vroeger had het nut (die van het voorkomen van hoofdstel aftrekken in leger?), nu 'is het gewoon'.

Soms is het historisch handig (een PRE met een flinke manenbos zonder afgeknipt stukje achter de oren KAN wel eens een hoofdstel verliezen ), soms is het anders handig (teugels er doorheen wikkelen als je longeert). En voor de rest is het nutteloos?

Tja. Ben benieuwd of er nog wat anders gevonden wordt Haha!

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:35

Buitenzorg schreef:
Ik heb laatst voor Mander een een-oors hoofdstel gekocht, een hoofdstel zonder keel- en neusriem. Werkt net zo goed als welk ander hoofdstel dan ook Haha!

Heeft ie er al 'n keer goed mee geschud? Tong uitsteken Ik had eerst ook 'n een-oorshoofdstel voor m'n bijrijdpaard, maar op 'n gegeven moment had ie door dat hij 't met wat schudden of een bepaalde beweging er zo afkreeg Scheve mond Frusty