kostenverschil paard aan huis of op pension

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: kostenverschil paard aan huis of op pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:04

Hier de paarden 24/7 buiten ook in de winter, dus geen stro kosten.
Voor 4 paarden gebruiken wij 4 a 5 ton hooi in het winter seizoen, dus zeg 600€ per jaar hooi voor vier paarden, per stuk kosten ze dus 12,50€ per maand.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:53

Het scheelt een hoop geld, maar het kost enorm veel tijd. Hier een hoop paarden, kosten aan hooi 150 - 200 euro per maand. Bekappen doen we zelf, dus verder behalve incidentele veearts kosten, geen kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:21

Bij ons is het denk ik in verhouding niet persé goedkoper, denk ik.

Dit waren onze kosten:

Vol pension:
- 165 euro per paard in de maand
- 24/7 weide/paddock
- Incl. hooi/kuil (slechte kwaliteit)
- Incl. binnenbak, 2 buitenbakken, longeerpaddock
=
495 euro per maand voor 3 paarden

Kwart pension
- 125 euro per paard in de maand
- Zelf goed(!) hooi voor 310 euro aan hooi voor 3 paarden
- Zelf uitmesten
=
685 euro per maand voor 3 paarden

Aan huis
- 300 euro aan hooi en stro in de maand voor 3 paarden
- Zelf uitmesten :+
- Geen binnenbak
- Buitenbak
- Veel uitrijmogelijkheden, veel rust.
- Mestafvoer, rond de 80 euro per maand.
=
380 euro per maand voor 3 paarden

En natuurlijk gaat er ook weleens iets kapot of moet er iets vervangen worden, maar ik zou nooit meer zonder slag of stoot of hele goede reden terug gaan naar pension. :o
Het is zo heerlijk om ze aan huis te hebben, het geregel dat erbij komt vind ik ook mooi (voorraad bijhouden, prijzen vergelijken etc.).
En natuurlijk gewoon heen kunnen wanneer je wil, dicht bij ze zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:12

Hoeveel perschil het precies is kun je niet uitrekenen. Dat is heel individueel. Ook wat een paard aan ruwvoer en strooisel kost verschilt van situatie tot situatie. Voordeel van paard op een boerderij (veehouderij) is dat men meestal hun eigen ruwvoer produceert op zeer grote schaal en de kosten van machines e.d. vaak al verrekent worden met de kosten van het vee. Ook het strooisel scheelt vaak in de kosten ivm grote inkoop en door het hoge verbruik in die enorme stallen valt 1 of 2 pakken per week voor het paard vaak in het niet op het totaal.

Als je als particulier je paard kleinschalig aan huis houdt ben je vaak wel een flink bedrag per maand kwijt aan je paard als je niet zoveel land hebt en je paard traditioneel overdag buiten zet en elke nacht in een ruim opgestrooide schone stal en naast ruim goed ruwvoer ook nog 3kg krachtvoer per dag geeft. Dan kun je in sommige gevallen net zo goed op een niet te dure pensionstal staan. Zeker als die ook nog een binnenbak heeft O:)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:28

Ik sta momenteel met de paarden in pension, maar dit is in verhouding toch echt wel goedkoper dan wanneer ik ze aan huis wil hebben met dezelfde aantal grond en goeie bak.

Momenteel 2 eigen paddocks, open stallen en een "eigen" stuk grond van 9200 m2. En daarnaast gaan er uitloopstallen gebouwd worden.

Betaal nu 240 per maand en we doen alles zelf (wel Incl. Hooi en stro).

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:39

Als ze vierentwintig uur per dag buiten lopen en er staat voldoende gras zomers heb je die maanden geen hooi/stro kosten. Verder moet je na gaan of je hooi of kuil gaat voeren, wat voor soort bodembedekking en hoeveel brok. In de winter zal je max 125 euro pm kwijt zijn, natuurlijk afhankelijk van je keuzes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:42

Gras is hier zelfs weer aan het groeien met dit weer. Aan hooi bijvoeren hoeven we voorlopig niet aan te denken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:42

KoudbloedKim schreef:
Bij ons is het denk ik in verhouding niet persé goedkoper, denk ik.

Dit waren onze kosten:

Vol pension:
- 165 euro per paard in de maand
- 24/7 weide/paddock
- Incl. hooi/kuil (slechte kwaliteit)
=
495 euro per maand voor 3 paarden

Kwart pension
- 125 euro per paard in de maand
- Zelf goed(!) hooi voor 310 euro aan hooi voor 3 paarden
- Zelf uitmesten
=
685 euro per maand voor 3 paarden

Aan huis
- 300 euro aan hooi en stro in de maand voor 3 paarden
- Zelf uitmesten :+
- Geen binnenbak
- Buitenbak
- Veel uitrijmogelijkheden, veel rust.
- Mestafvoer, rond de 80 euro per maand.
=
380 euro per maand voor 3 paarden

En natuurlijk gaat er ook weleens iets kapot of moet er iets vervangen worden, maar ik zou nooit meer zonder slag of stoot of hele goede reden terug gaan naar pension. :o
Het is zo heerlijk om ze aan huis te hebben, het geregel dat erbij komt vind ik ook mooi (voorraad bijhouden, prijzen vergelijken etc.).
En natuurlijk gewoon heen kunnen wanneer je wil, dicht bij ze zijn.

Ik betaal op jaarbasis ca 120,00 aan pacht (ca 1 hectare) heb ook nog wat eigen land
Mijn hooi voor een jaar was ongeveer 400,00 en op jaarbasis ca 100,00 aan zaagsel.

Per maand zit ik dan op 50,00 voor 3 paarden/pony's en een hoop werk
Kosten voor mestafvoer heb ik niet (mijn hooiboer haalt dat op 1x per jaar)
Af en toe wat reparaties reken daar 25,00 per maand voor
Dan zit ik op 75,00 per maand voor 3 stuks paard

Ik ben dus weer een stuk goedkoper uit als KBK

Pensionstal kost bij ons in het dorp 285,00 per maand (wel met buitenbak en een overdekte longeerbak)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:44

Als we de hypotheek niet mee rekenen (Die weetik namelijk niet) kan ik voor het bedrag waarvoor ik eerder 1 paard in pension had van 300 euro, nu met gemak mijn 2 paarden en 1 shet stallen aan huis. Zeker veel goedkoper dus.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:48

Voor mij scheelde het niet veel. Mijn paard stond eerst bij mijn tante aan huis, waar ik weideonderhoud en alles echt zelf deed. Dus ook voer etc aankopen. Huur voor de weide betaalde ik niet. In de zomer was ik goedkoper uit dan in de winter. Nu op pension betaal ik 120 all in, dus denk dat het ongeveer gelijk uit komt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:57

Ik snap werkelijk niet hoe mensen per paard zo duur uit kunnen zijn? Voor 3 paarden ben ik voor hooi per maand €60 kwijt.... Ik kom per maand, voor 3 paarden, niet eens aan €100 en dan heb ik het over de winter in de Zomer is het nog veel minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:58

Ik betaal voor 2 paarden op pension stal ongeveer 200 euro in totaal.

Schone ovdekte poetsplaats, zadel kasten en rijbak zijn dingen waar ik niet zonder wil.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:01

Maartje1990 schreef:
Ik snap werkelijk niet hoe mensen per paard zo duur uit kunnen zijn? Voor 3 paarden ben ik voor hooi per maand €60 kwijt.... Ik kom per maand, voor 3 paarden, niet eens aan €100 en dan heb ik het over de winter in de Zomer is het nog veel minder

Als je het tegen mij hebt. Ik bedoel dat ik ongeveer even duur uitkom inclusief toen dus voer, hooi, bieten, vlas en weideonderhoud. (Wat nu dus in mijn stalprijs zit) nu op pension zal het misschien iets duurder zijn, maar er zit veel minder tijd in.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:03

Maartje1990 schreef:

Dat ligt denk ik aan de combi waar koop je je ruwvoer regio, randstad of oostgroningen en welk ruwvoer gebruik je,weide hooi, Engels raai wat voor kwaliteit, welke snee? moet je vanwege vervoer en opslag kleine balen gebruiken of kan je grote balen laten brengen oh zelf halen? Kan je groot inkopen of moet je elke maand kopen?
Dat zijn echt de gegevens die het grote verschil maken,- dan heb je shetten of grote paarden en hoe voer je die?
Alsnog lees dat jij voor 20 euro p paard in de maand kwijt bent denk ik: het arme beest krijgt veeel te weinig!!! Dat ga ik niet redden hoor!! Ik red het lang niet met 60 euro pp uit alleen hooi in de maand,

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:14

Ik ben ook maandelijks 70,- kwijt aan een fjord en shet. Hooi stro en weidehuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:42

Maartje1990 schreef:
Dat is hier zelfs nog goedkoop. ;)
Wij betalen 20 euro per midibaal (laagste prijs in de buurt voor kwaliteit) en daar doen we 2,5 dag mee.
Dus reken maar uit.
En zoveel krijgen ze niet; 3 hooinetten per paard per dag.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:53

De kosten zitten hem ook niet alleen in het voer en strooisel. Je moet stallen bouwen, paddock, weide eventueel rijbak en ook deze kosten moeten meegenomen worden. Graslandvernieuwing, pacht, loonwerkkosten, drinkwater, mestafvoer etc kosten ook geld. Ik denk als je dit alles er bij rekent ben je niet per definitie goedkoper uit dan op een pensionstalling.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:58

Ik betaalde op de pensionstal waar ik stond 240 euro per maand (goede faciliteiten, volpension + binnnenbak). Nu heb ik de paarden aan huis. Heb er inmiddels 4 waarvan 1 van mijn vader.

Mijn vader betaald bij wijze van 'pensiongeld' het ruwvoer van de paarden. In de winter is dat ongeveer 140 euro per maand maar wij voeren wel ruim in ruwvoer. In de zomer veel minder, ongeveer de helft. Mestafvoerkosten hebben we niet omdat we onze mest bij de buren (opa&oma) op de boerderij mogen brengen. Stro gebruik ik niet aangezien de paarden 24/7 buiten lopen op zand/beton/gras. Kosten qua krachtvoer zijn ongeveer 20 euro per maand. De omheining enz. kost wel wat extra. Ik heb in oktober een grote inloopstal laten bouwen a 1000,-. De verlichting moet binnenkort vervangen, ik wil volgend jaar dreinage in de schuilstal enz. Die kosten weet ik nog niet precies maar die zorgen er wel voor dat ik niet perse goedkoper uit ben elke maand.

Dan nog de gewone kosten die je anders ook hebt; wormkuren, hoefsmid, tandarts enz.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:59

Stallen bouwen is ook wat je zelf kunt.
En dan hoeft het niet duur te zijn.
Paddock hebben we niet.
Bak koste 800€ en die ligt al 15 jaar.
Mest afvoer gratis.
Maaien en draaien van hooi gratis in ruil voor mest terug op het land.
Grasland vernieuwen was 2 jaar als maisland verhuren. Voor die kosten zaad en loonwerk betaald.

Dus het is maar net hoe je het kunt doen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:01

Ikzelf heb niet zoveel ervaring met pensionstalling maar ik weet ongeveer de prijzen hier in de buurt. En als ik dan kijk wat mijn ouders uitgeven dan scheelt het behoorlijk. Het is extra werk(je moet zelf mesten en voeren) maar het is velen malen fijner dan naar je paard moeten reizen. Iedereen om mij heen zegt dat en dat ik maar enorm blij moet zijn met wat ik voor mekaar heb gekregen :D. De precieze kosten weet ik helaas niet omdat ik nog afhankelijk ben van mijn ouders. Maar zoals ik het hier zie verschijnen zijn de kosten erg verschillend.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:07

Goedkoper is niet altijd uit te drukken in geld.
Als jij nu veel meer tijd kwijt ben, minder faciliteiten hebt en je bespaar misschien 50-100€ pm extra uit vind ik dat niet goedkoper.

De beide stallen hebben hun voors en tegens

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:09

Snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen zeggen dat ze veel tijd kwijt zijn om de stallen etc. te doen als de paarden bij huis staan. Heb er hier 3 staan, maar als je alles goed bij houdt elke dag doet ben ik maar een halfuurtje kwijt om de stallen te doen en alles bij te vegen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:15

Ik ben toch echt 40-45 min extra kwijt voor mesten

Stal mesten, opstrooien 20 min
Voer klaar zetten enkele sec
Onbeperkt hooi in box leggen, hooi voor stal leggen 5 min
Paddock mesten 10-15 min
Mesthoop ff opsteken 3 min
Vegen 5 min

En dan moet ik het paard nog doen.....op de pensionstal stond ze all-inn

Ik denk dat ik 200-250€ pm bespaar tov de luxestal
En is vooral ik die inlever, kost meer tijd, geen binnenbak, sociaal leven weg.
Door verhuizing en zwangerschap heb ik gekozen voor een stal die in teken staat voor mijn paard.
Pony is onverwachts verhuisd naar zelfde stal wegens brand oude stal
Laatst bijgewerkt door tita op 20-12-15 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:16

Maaike_Ma schreef:
Snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen zeggen dat ze veel tijd kwijt zijn om de stallen etc. te doen als de paarden bij huis staan. Heb er hier 3 staan, maar als je alles goed bij houdt elke dag doet ben ik maar een halfuurtje kwijt om de stallen te doen en alles bij te vegen

Hangt er ook vanaf hoe ze staan.. Ik heb er 4 lopen (2 kleintjes 2 grote) maar ik ben er wel heel wat tijd aan kwijt. Smorgens voer ophangen (3 hooinetten), alles even uitmesten van de avond/nacht. Dan om 13.00 weer voer ophangen, om 17.00 krachtvoer en weer alles uitmesten. Ook 6 hooinetten vullen voor de avond/volgende ochtend. Rond 22.00 weer voeren. Ik ben daar per dag zeker 2 uur mee bezig. Ze lopen op best een groot oppervlak (wat ik ook noodzakelijk vind met 4 paarden). Dat 2x per dag uitmesten is ook echt nodig want ze mesten met 4 paarden gewoon best veel en dat wordt een smerige bende.

Maar mijn paarden staan niet in een box.. Die lopen rond in een grote inloopstal/paddock. Dat is sowieso al meer werk dan een box uitmesten/opstrooien. Dat redde ik voorheen ook makkelijk met 4 boxen in een halfuur.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:21

KoudbloedKim schreef:
Maartje1990 schreef:
Dat is hier zelfs nog goedkoop. ;)
Wij betalen 20 euro per midibaal (laagste prijs in de buurt voor kwaliteit) en daar doen we 2,5 dag mee.
Dus reken maar uit.
En zoveel krijgen ze niet; 3 hooinetten per paard per dag.

Mijn hooi was 65 euro per baal. Door het zachte weer heb ik ze nog veel op het land lopen

Ik ben ca drie kwartier kwijt aan stal/paddock mesten.
Ik heb nu wel twee stukken land erbij welke omheind moeten worden, dit kost dan wel weer extra tijd en geld. Ik werk liever met een vaste omheining dan iedere keer een omheining van prikpaaltjes te bouwen, daar gaat achteraf veel meer tijd inzitten.