Gele staart.. Ik weet mij geen raad meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Gele staart.. Ik weet mij geen raad meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:14

De staart bleken heeft m.n te maken met het geel eruit krijgen.
Dit is in het pigment van de witte haren getrokken en krijg je er dus met welke shampoo dan ook niet meer uit.
Eenmaal gebleekt is het een kwestie van goed bijhouden, het hoeft dus niet wekelijks :n

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 13:17

1x echt goed bleken vind ik niet erg maar het moet geen gewoonte worden.. Ben ook niet van plan dat op zn staartwortel te laten komen. Arm dier, hij zal er dan maar net gevoelig voor zijn ...
Mocht het morgen een beetje oke zijn kwa weer dan ga ik het wassen, wij hebben alleen koud water uit de slang tot onze beschikking maar ik kan gerust emmertje warm water erbij pakken :j

Eind resultaat en hoe het dan is bereikt komt er gerust bij hahah, misschien moet er wel een boek komen: tips en tricks voor witte smeerkezen.
Want bokt weet er toch wel veel vanaf hahah :+

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:23

Ik was de staart van mijn schimmel met ehh orvus werkt geweldig

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:27

Dergelijke agressieve aanvallen op staarten maken de haren brozer waardoor ze juist meer gore dingen opnemen....Dan blijf je aan de gang.
De haren moeten juist beschermd.

Ik zou echt een keer as proberen, bij mijn merrie gaf dat een spectaculair resultaat! Helaas geen foto´s van in deze computer, maar ik kan het herhalen met mijn gevlekte ruin morgen. Die heeft een bruin- witte staart die altijd goor is.

Heel schone stal/wei is natuurlijk ook wel een must.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:29

Jotoma schreef:
Ik heb net ontdekt dat baking soda (zuiveringszout) enorm reinigt, maar ook een betje bleekt. Dat is ook nog eens goedkoop, dus misschien eens te proberen?

Magisch spul!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 13:29

Lusitana schreef:
Dergelijke agressieve aanvallen op staarten maken de haren brozer waardoor ze juist meer gore dingen opnemen....Dan blijf je aan de gang.
De haren moeten juist beschermd.

Ik zou echt een keer as proberen, bij mij merrie gaf dat een spectaculair resultaat! Helaas geen foto´s van in deze computer, maar ik kan het herhalen met mijn gevlekte ruin morgen. Die heeft een bruin- witte staart die altijd goor is.

Heel schone stal is natuurlijk ook wel een must.

As? Als in overblijfselen van een vuurtje?
Ik smeer elke keer na het wassen er conditioner in, dit helpt vuil ook nog iets af te stoten maar ik denk dat 1x bleken en dan haarmaskers erin misschien wel nodig zijn.

Zijn stal is overigens echt keurig. Hou een achterandje vrij voor zijn poep en verder schoon vlas in de box. Hij poept netjes achterin en ligt op het vlas maar het is maar net hoe hij gaat liggen dat zijn staart in de poep ligt ...

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:33

Ik vond dit op internet, misschien heb je er wat aan:

schimmel wit staart
Witwassen

REDACTIE BITLONNEKE RUESINK 3 21 JUNI 2013
Schimmels zijn prachtig, maar lastig schoon te houden. En veelal hebben ze als om juist de nacht voor de wedstrijd in de viezigheid te gaan liggen. Hoe krijg je een schimmel weer wit?

Witwassen doe je zo:

Een witte staart krijg je alleen echt wit als je hem regelmatig wast.
Spoel je paard af met (lauw) water na het rijden, zodat zweet en viezigheid eraf is. Het voordeel daarvan is ook dat water sneller droogt dan zweet, dus je paard is sneller weer op temperatuur.
Wacht niet tot je paard helemaal smerig is, maar houd het bij. Verwijder vlekjes met een poetsblokje of was het eraf.
Er zijn speciale paardenshampoos, zoals: Cowboy Magic Shine in Yellow out, shimmering white van Alto Lab, Quick Silver shampoo, Oster Show White, Milton shampoo.
Maar wat ook werkt: zilvershampoo, betadineshampoo, antiroos shampoo, biotex. Niet te vaak gebruiken, het ontvet te veel. Milde of babyshampoo’s zijn beter.
Geen zin om met een sopje aan de gang te gaan? Pak dan een aardappel, snij hem open en smeer de vieze vlek in. Laat het drogen en borstel dan de vacht. Dat kan ook met talkpoeder of stoepkrijt. Maak de vlek nat, talkpoeder erop, laten drogen en afborstelen.
Sprays zijn handig voor op wedstrijden. Je spuit het erop, laat het even intrekken en borstelt het er weer af. Voorbeelden hiervan zijn: Dry shampoo, Canter coat whitener, Equilux droogshampoo.
Controleer of er waterstofperoxide in de middeltjes zit. Dit is niet goed voor de huid en is dus niet geschikt voor regelmatig gebruik.
Niet gebruiken:

Reckitt Blue. Je paard wordt wel wit, maar het is niet goed voor de huid.
Echfa White. Ook hierin zitten bijtende stoffen.
Ossengalzeep. Je paard wordt er niet veel witter van en het ontvet de huid.
Houtskool. Ook al roept je oma dat, van zwart poeder wordt je paard echt niet wit.
Gebruik ook voor de staart geen chloor of andere bleekmiddelen. Dit is zeer schadelijk voor de huid.
Wat gij niet wilt wat u geschiedt… Ga dus niet hard schrobben met harde borstels.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:37

VivaByoux schreef:

:j
Wel checken of het koud is :P

Ik meen dat ik wel de staart eerst nat maakte en dan met as op liet drogen, maar dat weet ik niet eens zeker.
Wat niet meteen eruit gaat, valt er later wel uit.

Ik zal morgen of vanavond zelf even proberen of droog inbrengen ook gaat.

Het is onschadelijk, reukloos en geeft een mooie glinster!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-12-15 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:40

Lusitana schreef:
VivaByoux schreef:

:j
Wel checken of het koud is :P

Denk dat je daar snel genoeg achter komt :D

Laten weken in een emmer warm water met waspoeder voor witte was werkt ook goed! Vaatwastabletten schijnen ook te werken, maar dat heb ik nog nooit gebrobeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:42

Miet gaan bleken! Paardenhaar verschilt zo van mensenhaar.
Ik vind dat er behoorlijk rare tips gegeven worden hier, zelf jaren een schimmel gehad, enige wat echt goed werkt en niet zo agressief of schadelijk is voor de huid is de ouderwetse groene zeep (die in een pot met een driehoek erop), eerst goed met warm water nat maken, desnoods als de staart erg vies is even met een goedkope shampoo wassen, daarna flinke dot groene zeep erin, goed inmasseren en na 5 minuten goed uitspoelen, klaar.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:56

Vloeibare groene zeep doet wonderen :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:12

XUlyssesX schreef:
Jotoma schreef:
Ik heb net ontdekt dat baking soda (zuiveringszout) enorm reinigt, maar ook een betje bleekt. Dat is ook nog eens goedkoop, dus misschien eens te proberen?

Magisch spul!

Ja echt he? En bij hoeveel zaken je het wel niet kan toepassen

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:10

Zilvershampoo, paarse fles met oude mensen erop :P ! Doet ook wonderen voor mijn zwart-witte hond die graag door de modder heen rolt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:18

ikzelf maak altijd een hele hete emmer water klaar met daarin een mix van vanish voor witte was, witte waspoeder en alles wat ik zo'n beetje kan vinden in de kastjes van witte was, dan nog flink wat zilvershampoo. Dit doe ik een minuut of 5 laten weken. Dan nog zilvershampoo in de staart zelf, laten inttrekken en dan uitspoelen.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:20

Als je nou op stal alleen koud water hebt zoals ik, dan neem je gewoon een waterkoker mee en een emmer. Als je het water goed warm maakt (wel aanvullen met koud natuurlijk) dan kun je de staart daar gelijk in laten weken.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:27

Mijn manier voor een witte staart wit te houden, elke week wassen:

- eerst silvershampoo gebruiken en laten intrekken, vervolgens uitspoelen
- dan isobetadineshampoo inwrijven (met water) en laten intrekken, vervolgens uitspoelen
- als laatste : zeep voor witte was/ontvlekker voor in wasmachine en dit 5 tot 7min laten intrekken en vervolgens uitspoelen.

Zo zie de staart er dan uit:
Afbeelding

Zo was ze eerst, enkele maanden ervoor:
http://nl.tinypic.com/r/14eb5ti/9

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:39

VivaByoux schreef:
1x echt goed bleken vind ik niet erg maar het moet geen gewoonte worden.. Ben ook niet van plan dat op zn staartwortel te laten komen. Arm dier, hij zal er dan maar net gevoelig voor zijn ...
Mocht het morgen een beetje oke zijn kwa weer dan ga ik het wassen, wij hebben alleen koud water uit de slang tot onze beschikking maar ik kan gerust emmertje warm water erbij pakken :j

Eind resultaat en hoe het dan is bereikt komt er gerust bij hahah, misschien moet er wel een boek komen: tips en tricks voor witte smeerkezen.
Want bokt weet er toch wel veel vanaf hahah :+

Ik was er hele paarden mee. Flinke hoeveelheid in een emmer warm water.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:46

Afwasmiddel met citroen werkt echt

quote="VivaByoux"]-O- het is zo geel en gewoon niet meer wit te krijgen dat ik mij geen raad meer weet ..
Normaal gesproken maakt het me niks uit maar met de wedstrijden op komst wil ik mijn paard toch wel presenteerbaar hebben.. Op zij minst een beetje maar het blijft een gele vieze kleur met alsnog een witte kern..

Ik heb verschillende shampoo's geprobeerd:
-normale shampoo
- blauw shampoo (speciaal voor witte paarden)
- cowboy magic (diegene die gele vlekken enz verwijderd, ook voor witte paarden)
-vanish, (werkte voorheen prima maar heeft werkkracht verloren?)
-zwitsal

Ik ben een beetje ten einde raad en heb zelfs als bedacht om de vieze plukken er gewoon uit te knippen maar dat is al helemaal niet presenteer baar want dan word de staart en kort en piekerig want zit allemaal aan de voorkant ...

Zo was ie ooit ..
Afbeelding

Zo is ie nu ..
Afbeelding
Afbeelding

Nog steeds ontzettend goor maar als k de shampoo uitspoel is het sop helemaal wit alsof het al schoon is maar overduidelijk niet ..

Heeft iemand een gouden tip of kan mij op zn minst verklaren waarom het zo geel is ineens ....[/quote]

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:49

Een aantal jaar geleden had ik ook dit probleem bij mijn paard zn witte staart. Uiteindelijk bleek het aan het water te liggen. Er zat teveel ijzer in het water waardoor de staart wat roestbruine leek te worden. In de waterbakjes lag er ook steeds een laagje roest. Dan kun je dus wassen wat je wil! Er is later een filter in de pomp geplaatst en na een tijdje was de staart weer wit

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:50

wat ik altijd doe om de staart mooi wit te krijgen is eerst goed wassen en dan anti klit in doen en lekker uitborstelen. begin wel eerst bij de puntjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:56

Wat bij de witte staart van mijn tinker erg goed werkt is heet water, soda oplossen, en de staart er even in laten hangen (tot aan de staartwortel).. uitspoelen en herhalen totdat het water schoon blijft. Dan heb je alle oppervlakkige vuil eraf.. En daarna inzepen met zilvershampoo, minstens 10 minuten laten intrekken en goed uitspoelen en eventueel nog een keer herhalen.
Nat blijft de staart nog een gele gloed hebben, maar droog is ie hier dan spierwit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:58

Ik gebruik zilvershampoo van de Kruidvat. Twee keer inzepen is genoeg om de gele staart weer netjes wit te maken. Het intrekken duurt ongeveer 7 tot 10 minuten. Ik gebruik deze shampoo ook voor het lichaam en ze wordt echt glanzend wit en heerlijk zacht.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:04

Ik gebruik ook altijd soda. Ik was eerst de staart met zilvershampoo (schwarzkopf). Dan maak ik een emmer met warm water waar ik groene biotex, soda en zilvershampoo in gooi. Dan zoek ik een hoge kruk, zet die achter mijn paard en daar de emmer op. Even 10 minuutjes laten weken en dan nog een keer met zilvershampoo wassen.
Works like a charm! :)

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:05

Ik zie dat veel mensen aanraden om de staart lang te weken, maar hoe doen jullie dat dan? Blijven jullie 10 min achter het paard staan om de emmer hoog te houden, of is daar een fijnere oplossing voor?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:11

Hier helpt 2x achterelkaar wassen met cowboy magic yellow out super :D
Afbeelding
(Hier was het zelfs al een tijdje geleden dat hij gewassen was. Ik was hem1 keer per jaar)