Wanneer je ervoor zorgt dat er ALTIJD hooi in de box ligt is het goed. Dan gaat íe ook niet veel stro meer eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Soraya_Tony schreef:Sorry ik bedoelde plakken dus dan kom ik op 3 a 4 plakken hooi op een dag. Zou dit te weinig zijn?
Soraya_Tony schreef:Buiten een stukje gaat helaas niet werken. Het is een stal waar maar 3 paarden staan en ze hebben geen paddock etc. Wanneer een van ons er is mogen ze op het erf rondlopen. Mijn paard mag nu max kwartier /halfuur buiten lopen op het harde. Normaal staan de paarden nig wel eens op de wei maar vanwege het slechte weer laatste tijd niet meer zo. En gelukkig maar anders zou mijn paard alleen op stal staan. Nu kan hij nog naar ze kijken als de andere paarden buiten lopen en hij in stal staat
Djilna schreef:12kg of meer hooi per dag wordt een Haflinger wel een tonnetje van als het een beetje rijk is. Arm hooi kan wel onbeperkt.
Djilna schreef:Voordroog kan armer zijn dan hooi, dat zegt niet zoveel
smurffie schreef:Djilna schreef:Voordroog kan armer zijn dan hooi, dat zegt niet zoveel
Als dat zo is heb je beroerd spul te pakken voor paarden. Dan heb je of bemest hooi, of te kort gedroogd. Voordroog ligt net zo lang op het landmaar droogt niet door door het plastic eromheen. Uiteindelijk hoort hooi daarom armer te zijn dan voordroog. Sorry raar genoeg ging ik direct uit van het goede.
Brainless schreef:In voordroog zit door het fermentatie proces (veel) minder suiker in.
Hilary schreef:Brainless schreef:In voordroog zit door het fermentatie proces (veel) minder suiker in.
Volgens mij klopt dit niet, zie ook de tabel bij Voervergelijk.
Het suikergehalte wordt grotendeels bepaald door de weersomstandigheden tijdens het maaien.
smurffie schreef:Djilna schreef:12kg of meer hooi per dag wordt een Haflinger wel een tonnetje van als het een beetje rijk is. Arm hooi kan wel onbeperkt.
Dat valt wel mee hoor, gewoon goed hooi niet arm niet rijk. Wellicht van voordroog wel maar daar hebben we het niet over.
12 kilo klinkt als veel maar valt heel erg tegen.
Brainless schreef:Klopt, maar zoals je in de tabel kan zien, wordt na het kuilen het suiker gehalte met 45% verlaagd.
Hilary schreef:Brainless schreef:Klopt, maar zoals je in de tabel kan zien, wordt na het kuilen het suiker gehalte met 45% verlaagd.
Ik zie het niet? Ik zie alleen een verschil van 4,3% tussen hooi en kuil, maar dat is op basis van kg product, niet op basis van kg droge stof (waar mee moet rekenen als je goed wil kunnen vergelijken).