Paard met blessure eet stal leeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:41

Er is ook in plakken hooi een flink verschil, geef je een plak van een losgeperst baaltje hooi of een plak van zo'n groot voordroogkuilblok.
Wanneer je ervoor zorgt dat er ALTIJD hooi in de box ligt is het goed. Dan gaat íe ook niet veel stro meer eten :)

smurffie

Re: Paard met blessure eet stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:58

4 plakjes is veel en veel te weinig. Dan kom je op zo'n 6 kilo? Zeker op rust mogen ze onbeperkt eten,stro eten is daarbij niet erg. Hang ook een flink net stro op zodat hij kan knabbelen, daarnaast minimaal 1,5 tot 2 % droge stof aan hooi ( dus voor een paard van 500 kilo zo'n 12 kilo minimaal) dan hoeft hij zich niet te vervelen.
Daarnaast kun je buiten een stukje van 4 bij 4 afzetten om hem in te zetten zodat hij wel buiten kan komen.
Stal kun je hem dan op bijvoorbeeld vlas zetten. als je hem 24/7 binnen laat staan dan zeker 3 keer per dag proberen te mesten, liefst nog meer. Wat wij deden is kruiwagen laten staan en iedereen die er langs loopt even vragen om de mest eruit te halen (s'ochtends dan natuurlijk zelf doen) en dan is alles te beperken.
Zo'n vieze stal betekend veel draaien, draaien in stal is slechter voor pezen dan buiten flink los gaan. Daarom zijn veel dierenartsen terug gekomen van volledig boxrust.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:43

Soraya_Tony schreef:
Sorry ik bedoelde plakken dus dan kom ik op 3 a 4 plakken hooi op een dag. Zou dit te weinig zijn?

Ja dat is echt veel te weinig. Tenminste om hem normaal op gewicht te houden kan op zich wel, maar het is gewoon niet genoeg om de hele dag door een beetje te kunnen knabbelen en daar hebben paarden wel behoefte aan, zeker als ze zich vervelen omdat ze veel op stal staan.
Dus toch meer hooi voeren, maar ook stro en wilgentakken zijn ruwvoer dus ook dat kun je prima geven. Met stro zou ik alleen wel oppassen, bij paarden die op stal staan kan dat in grote hoeveelheden verstoppingskoliek veroorzaken.

Is het niet mogelijk om een stukje van 4 bij 4 in de paddock af te zetten zodat hij toch naar buiten kan en iets te zien heeft?

Soraya_Tony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:57

Ik begrijp dus van jullie dat hij te weinig hooi krijgt. Ik heb nog even met de eigenaar gesproken die zegt dat hij ongeveer 8 kg aan hooi krijgt dat zijn 4 plakken. Onze plakken zijn dik en vol. Hij zou 1/3 a 1/2 van een baal krijgen. Ik heb een haflinger van 1,54 die ongeveer toch wel 500 a 600 weegt denk ik. Ik ga sws eens een hooinet met stro en hooinet hooi ophangen en overleggen of hij meer kan krijgen

Soraya_Tony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 22:00

Buiten een stukje gaat helaas niet werken. Het is een stal waar maar 3 paarden staan en ze hebben geen paddock etc. Wanneer een van ons er is mogen ze op het erf rondlopen. Mijn paard mag nu max kwartier /halfuur buiten lopen op het harde. Normaal staan de paarden nig wel eens op de wei maar vanwege het slechte weer laatste tijd niet meer zo. En gelukkig maar anders zou mijn paard alleen op stal staan. Nu kan hij nog naar ze kijken als de andere paarden buiten lopen en hij in stal staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:01

8kg is nog steeds vel te weinig! Minimaal 10-12 kg moeten ze hebben.

Een paard mag nooit langer dan 4 uur zonder hooi staan....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:26

8 kilo is dus nog niet eens 2/3e van wat hij aan ruwvoer. Dat compenseert hij dus met stro, door verveling nog veel meer.

Goed dat je in ieder geval stro voor hem wil ophangen! En dat je het zo goed oppakt!
Zonde dat hij niet naar buiten kan, dan inderdaad het hem in stal zo fijn mogelijk maken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:57

Mijn ervaring is dat paarden met een blessure ook meer eten ivm pijn/ herstel. Ik zou net als mijn voorgangers gaan voor onbeperkt hooi. Mijn pony een shet en kruising haffie eten makkelijk 3 keer die hoeveelheid hooi.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 01:06

Soraya_Tony schreef:
Buiten een stukje gaat helaas niet werken. Het is een stal waar maar 3 paarden staan en ze hebben geen paddock etc. Wanneer een van ons er is mogen ze op het erf rondlopen. Mijn paard mag nu max kwartier /halfuur buiten lopen op het harde. Normaal staan de paarden nig wel eens op de wei maar vanwege het slechte weer laatste tijd niet meer zo. En gelukkig maar anders zou mijn paard alleen op stal staan. Nu kan hij nog naar ze kijken als de andere paarden buiten lopen en hij in stal staat

Recent onderzoek (was dacht ik ook op bokt geplaatst) toonde aan dat paarden over her algemeen met buitenluik meer stress hadden dan paarden zonder buitenluik. Omdat ze het wel kunnen zien, maar er niet heen kunnen.
Weet niet of dat bij jouw paard mee kan spelen? Dat hij BV extra gaat cirkelen in de stal en het daarom zo vies wordt omdat hij zijn vriendjes wel kan zien, maar er niet heen kan?

En ik zou inderdaad kijken naar meer hooi via een slowfeeder systeem.

Edit: dit is dat topic: [VN] Stal met buitenluik leidt tot meer frustratie en blessures

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:56

12kg of meer hooi per dag wordt een Haflinger wel een tonnetje van als het een beetje rijk is. Arm hooi kan wel onbeperkt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:56

Djilna schreef:
12kg of meer hooi per dag wordt een Haflinger wel een tonnetje van als het een beetje rijk is. Arm hooi kan wel onbeperkt.

Dat valt wel mee hoor, gewoon goed hooi niet arm niet rijk. Wellicht van voordroog wel maar daar hebben we het niet over.
12 kilo klinkt als veel maar valt heel erg tegen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:59

Voordroog kan armer zijn dan hooi, dat zegt niet zoveel ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:01

Mijn paard staat ook op boxrust en die krijgt onbeperkt hooi en staat ook op stro. Zij houdt de boel echt super netjes! Ze moeten echt wat te doen hebben. Zo deed ik bijvoorbeeld wat brokjes in een fles en die gooi ik in de stal en daar is ze vaak ook wel even zoet mee. Verder zorgen voor een dikke laag stro :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:04

Djilna schreef:

Als dat zo is heb je beroerd spul te pakken voor paarden. Dan heb je of bemest hooi, of te kort gedroogd. Voordroog ligt net zo lang op het landmaar droogt niet door door het plastic eromheen. Uiteindelijk hoort hooi daarom armer te zijn dan voordroog. Sorry raar genoeg ging ik direct uit van het goede.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:08

Wat wij in deze tijd doen (met deze temperatuur) is 2x per dag de stal schoon maken. We halen `s morgens de drollen eruit en eind van de middag/avond nog een keer. De natte plekken laten we groot en deels liggen, we strooien flink op om zo een warme bodem voor ze te behouden.
Ook krijgen ze 4x per dag hooi (flinke porties, dus een hooinet stampvol) , maar ze gaan nog wel een uurtje of 3 het weiland in.

Ik heb gemerkt dat 2x daags uitmesten zeker geen verspilde moeite is !

Ik heb een aantal maand geleden de keuze gemaakt om het hooi niet meer gewoon zo aan te bieden maar in een hooinet. Die van mij schrokt het ook in 1x weg. En dit bevalt super ! Hij is aan het puzzelen , en houd zichzelf tegelijk bezig, met het hooinet en hij heeft zijn hooi eigenlijk zelden helemaal op. Prima oplossing vind ik. Een hooiruif heb ik dus geen ervaring mee.

Ook zou je nog iets kunnen regelen waar hij mee kan spelen in de stal. Mijn paard fleurde helemaal op sinds wij een boei in de stal hebben hangen.. Hij ballanceerd hiermee op zijn hoofd ( := )

Misschien heb je hier wat aan , succes !

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:10

Er is heel veel beroerd spul Smurffie. Vooral van onbemest land en op het verkeerde moment gemaaid.. (laag eiwit en erg hoog suiker)
Zowel wat betreft hooi als voordroog. En juist door het hogere vochtgehalte in voordroog moet je er meer kg van voeren om aan hetzelfde drogestof gehalte te komen en daarmee voedingswaarde ;)
Of het moet inderdaad van bemest land komen, dan heeft het meer voedingswaarde, maar hooi van bemest land heeft ook meer voedingswaarde.

Maar goed, punt is dus dat van arm ruwvoer je dus makkelijk meer kg kan voeren dan van rijk ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 30-11-15 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:10

smurffie schreef:
Djilna schreef:

Als dat zo is heb je beroerd spul te pakken voor paarden. Dan heb je of bemest hooi, of te kort gedroogd. Voordroog ligt net zo lang op het landmaar droogt niet door door het plastic eromheen. Uiteindelijk hoort hooi daarom armer te zijn dan voordroog. Sorry raar genoeg ging ik direct uit van het goede.

In voordroog zit door het fermentatie proces (veel) minder suiker in.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:21

Brainless schreef:

Volgens mij klopt dit niet, zie ook de tabel bij Voervergelijk.
Het suikergehalte wordt grotendeels bepaald door de weersomstandigheden tijdens het maaien.

TS, ik zou zo onbeperkt mogelijk gaan voeren. Kijk of je grover hooi (langstengelig) en fijner hooi kunt mengen, evt. met stro. Voeren in een hooinet met fijne mazen (of twee hooinetten over elkaar) heeft best wel invloed op de eetsnelheid en hoeveel er geknoeid wordt. Om de eetsnelheid nog wat te vertragen, zou je een deel van het hooi in een hooinet kunnen ophangen aan een touw midden in de stal (of in ieder geval vrij van de wand). Dan slingert het hooinet meer heen en weer, en kost het meer moeite om het eruit te krijgen.

Een wilgentak (of meerdere) is ook altijd erg fijn :j
Laatst bijgewerkt door Hilary op 30-11-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:24

Hilary schreef:
Brainless schreef:

Volgens mij klopt dit niet, zie ook de tabel bij Voervergelijk.
Het suikergehalte wordt grotendeels bepaald door de weersomstandigheden tijdens het maaien.

Klopt, maar zoals je in de tabel kan zien, wordt na het kuilen het suiker gehalte met 45% verlaagd.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:27

smurffie schreef:
Djilna schreef:

Dat valt wel mee hoor, gewoon goed hooi niet arm niet rijk. Wellicht van voordroog wel maar daar hebben we het niet over.
12 kilo klinkt als veel maar valt heel erg tegen.

Ik zou kijken of je aan ruwvoer kan komen dat niet te rijk is qua voeding en dat onbeperkt geven.
Ik heb dit jaar een partij voordroog dat zowel laag in eiwit als suiker is. Dus ideaal om daar veel van te voeren.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:29

Wij hebben een soort witte poeder die we een beetje over het vlas strooien. Dan willen ze het niet meer eten.

Weet even niet meer hoe het heet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:30

Brainless schreef:
Klopt, maar zoals je in de tabel kan zien, wordt na het kuilen het suiker gehalte met 45% verlaagd.

Ik zie het niet? Ik zie alleen een verschil van 4,3% tussen hooi en kuil, maar dat is op basis van kg product, niet op basis van kg droge stof (waar mee moet rekenen als je goed wil kunnen vergelijken).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:32

Hilary schreef:
Brainless schreef:

Ik zie het niet? Ik zie alleen een verschil van 4,3% tussen hooi en kuil, maar dat is op basis van kg product, niet op basis van kg droge stof (waar mee moet rekenen als je goed wil kunnen vergelijken).

Dat zou 43% moeten zijn:
Gaat van 10% terug naar 57% (verschil van 43).

Daarnaast heeft voordroog minder droge stof en wordt het verschil nog groter.
Ik heb hier voordroog met 3,6% suiker (zit voeranalyse bij).

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:40

Koop een hooi net een zo'n weeg ding http://www.bol.com/nl/p/kofferweegschaa ... 0050298514
Zo iets dus.

En ga eens wegen hoeveel je nou daad werkelijk voert.
Je kan ook nog hooi en stro mengen in een net. dat zorgt ook dat ze langzamer eten.
En idd meer stro in die stal.
Want waarom zou je paard dat niet mogen eten. dik worden ze er niet van.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:10

Mijn paard heeft een paar jaar geleden een aantal weken boxrust gehad, mijn advies

Koop van die grote slowfeedernetten en prop die helemaal vol, wat hij nu krijgt is te weinig. Door de kleine mazen van de slowfeeder doet hij er iets langer mee.
In het begin was alles in no time op, later had hij door dat er altijd eten was en at hij ook minder.

Tegen de boxvervuiling zou je een bodem kunnen maken van bijv rhapsodie (heb ik goede ervaringen mee) en daarboven op flink stro. De urine gaat in de onderlaag zitten en het stro gaat dan langer mee en de box blijft schoner.
Mijn ervaring is wel dat je altijd met een flinke laag moet beginnen, niet zuinig met strooisel doen. Dus 2 pakken rhapsodie en 2 balen stro. Bij zuinig opstrooien is de box binnen de kortste keren weer vuil en gooi je er na een week uiteindelijk meer in als dat je met een flinke hoeveelheid begint.