vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:50

Ik zou geen kosten door berekenen maar wel aangeven van goh had je dat niet eerder kunnen melden. Dat zou fijn geweest zijn zodat ik op tijd eventueel voor die periode een stal kon verhuren.

Ik zou eventueel als je die kosten mist gewoon kijken om de stal aan te bieden tot dus de periode dat die vriendin terug komt, en goed bespreken of ze terugkomt en of ze dan voortaan maand van te voren wilt aangeven als ze bv poos weg is uit die stal, lijkt me kleine moeite.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:50

vickyP schreef:
mits = Belgisch... :o = omdat we al 4 jaar vrienden zijn.

Is het niet vermits als je 'omdat' bedoelt? Mits betekent in het Belgisch-Nederlands bij mijn weten precies hetzelfde als in het Nederlands.

On topic:
1) wil je uberhaupt wel een onbekende over de vloer in plaats van een vriendin?
2) in principe betekent alleen 'stalling' 's zomers dat je beter uit bent - 's winters heb je de grootste kosten, aannemend dat je zomers voldoende gras hebt tenminste dus ik zou er niet zo vreselijk rouwig om zijn om de inkomsten te missen, je mist de kosten immers ook, en die zouden wel eens even hoog kunnen zijn.
3) heb je zwart-op-wit vastliggen dat je vriendin idd per maart weer terugkomt?

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 12:52

@ Sonja:

wij wonen hier nu een 1.5 jaar en hadden wel gerekend op die 70 euro per maand.
Nu is het niet zo dat we boterhammen choco moeten eten om rond te komen, maar het is altijd wel
fijn iets x-tra te hebben niet?

Goh t'was eerder meer omdat ik idd de box 'vrij' hou omdat ze toch graag wil terug komen.
En ik hier dus niks meer aan 'verdien'.

Ik ga nu ook mijn vriendschap niet op de klippen laten lopen voor dat bedrag, zou belachelijk van me zijn, maar wil nu ook niet dat ze dit elk jaar zou doen...

x

Mioux

Re: vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:53

daarom zou ik gewoon in gesprek gaan en wat ik al zei even vragen hoe het zit en waarom ze dit in ene besloten heeft. En of dit elk jaar gaat voorkomen etc.

Als het elk jaar zo is ja zou ik wel kijken of je kan regelen in die maanden een ander paard of iets te kunnen laten stallen, of zo houden want je bent immers ook voor 1 paard minder kosten kwijt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:53

Ze is al een maand weg? Heel eerlijk, dan ben je imo gewoon te laat. Dan had je zeker 4 weken terug kunnen zeggen: joh...wilde ja na de overwintering nog terugkomen? Dan moet je wel x bedrag kale huur doorbetalen anders zoek ik een nieuwe pensionner.

Nu heb je er imo te lang overheen laten gaan en heb je gewoon pech mijn inziens.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 12:55

Zal idd maar eens moeten samenzitten om het wat 'uit' te praten.

Ik zou ook liever hebben gehad dat ze het me niet per sms stuurde, maar persoonlijk kwam zeggen.

x

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:56

Ik zou niks rekenen maar wel proberen opnieuw te verhuren.
En vooral als ze al een maand weg is, jammer dan.
Ik zou hem dus opnieuw te huur zetten en verder kijken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:57

Een goede vriendin had dat imo ook van te voren face to face tegen je gezegd maar dat is andere discussie.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 12:57

Friendly, die 1ne maand had ze op voorhand aangekondigd.

Het bevalt haar daar nu zo goed dat ze ineens beslist er toch te blijven staan..

Mioux

ja daarom bedoel je bent vrienden dus moet je wel over kunnen praten. Zeker als ze nooit in t verleden dit aangegeven heeft en per wanneer.

En ja berekenen na een maand is inderdaad niet erg handig, zou ik ook zelf zo zijn van had je dat niet meteen kunnen zeggen? Zo kan zij natuurlijk ook denken, beide beetje te laat dus met melden in dat geval.

ingvdh

Maar aan de andere kant, je hebt nu toch ook geen kosten aan haar paard?
Stro, hooi, krachtvoer? Of werd dat apart verrekend?

Als je die kosten eraf haalt blijft er weinig over van die €70.

Nog een ding, als het dit jaar bevalt gaat ze elke winter overwinteren elders. Ik weet niet wat de mogelijkheden bij jou zijn, maar als je bijv in de winter amper kan rijden ivm blubberbak dan kan ik haar geen ongelijk geven.
Neemt niet weg dat ik het niet netjes van haar vind dat ze dit even per sms meldt. Als jullie goede vriendinnen zijn had ze dat best kunnen bespreken.

Evelijn

Dan zou ik zeker goed gaan praten... straks komt ze helemaal niet terug in maart...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:59

Als ze inderdaad van jouw verwacht dat je de stal vrij houd, zou ik er een klein bedrag voor vragen.

Maar niet die 70 euro, want ze gebruikt ook geen voer, hooi, stro en je hebt minder werkzaamheden etc.

Billy

Ik zou een andere huurder gaan zoeken....

Babootje

vickyP schreef:
@ Sonja:

wij wonen hier nu een 1.5 jaar en hadden wel gerekend op die 70 euro per maand.
Nu is het niet zo dat we boterhammen choco moeten eten om rond te komen, maar het is altijd wel
fijn iets x-tra te hebben niet?

Goh t'was eerder meer omdat ik idd de box 'vrij' hou omdat ze toch graag wil terug komen.
En ik hier dus niks meer aan 'verdien'.

Ik ga nu ook mijn vriendschap niet op de klippen laten lopen voor dat bedrag, zou belachelijk van me zijn, maar wil nu ook niet dat ze dit elk jaar zou doen...

x

Ik snap m eerlijk gezegd ook niet zo. Want wat zijn buiten de stal de kosten voor het paard (krachtvoer, hooi, stro etc)?

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:00

Neen, onze piste hebben wij verlicht, en absoluut GEEEEEEN plassen.
Zelfs perfect om in de sneeuw te rijden (uiteraard geen ijs) ;-)

Het is 70 euro excl eten. Dus wij 'verdienen' een beetje aan die 70 euro.
Das voor onze maandelijkse afbetaling van het huis gerekend.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:01

dat vraag ik me ook wel af. Bedoel als stal leeg is word er ook niks verbruikt toch? want er staat tenslotte geen paard die voer of bodembedekking voor de stal nodig heeft en geen werk er aan ?

Bedoel het vasthouden aan die 70 euro ja, no offence hoor maar kan je niet op vast rekenen ;) Kan altijd zo zijn en gebeuren dat die stal leeg komt te staan. Paard verhuist, overlijd of andere redenen...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:02

Hou er ook rekening mee dat het haar daar mogelijk zo goed bevalt, dat zij ook eind maart helemal niet terug komt en jij dus met een lege box blijft 'zitten' in het ergste geval.
Ik zou dit dus even goed met haar bespreken. Daarnaast wil jij anderen/vreemden op je erf hebben? Een vriendin is natuurlijk wel wat anders dan een vreemde pensionner.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:02

Ze betaald ons 70 euro.
Daarvoor krijgt ze:

stalling / verlichting piste / pisten en weideonderhoud / mest opkuisen en verwerking / eten geven aan de paarden / dagelijkse weidegang / dekens wisselen / ... klusjes aan de wei

haar eten, ruwvoer enz... betaald ze zelf.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:03

vriendin is zeker anders als een onbekende, maar als je dat geld nodig hebt.. ja dan moet je denk ik wel?

Zou inderdaad zoals ik eerder zei bespreken wat haar plannen zijn, komt ze wel of niet terug en als ze terug komt gaat dit jaarlijks zo en anders goed bedenken wat je zelf wilt. Wil je elk jaar op deze manier hoe het gaat ? Want het is natuurlijk niet zeker dat ze terug komt of dat dit volgend jaar ook zo gaat.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:04

Ik zou met haar overleggen. Wie weet vind ze het prima om een deel van de kosten te betalen die nu aan de lege stal zitten. Bij ons is het reserveren de helft van de normale stalhuur. Onze stalhuur is excl hooi/stro/vlas/bix en dus echt de kale stal/water/licht. De helft van de stalhuur wordt altijd prima gevonden bij mensen die nog op zoek zijn naar een paard of om andere redenen weggaan. Wel willen we dan graag het vooruitzicht op een volledige stalling, maar in jouw geval komt ze in maart dus weer terug en kan dat prima. Is dat geen idee: aanbieden voor de helft van de huur. Jij hebt er helemaal geen werk aan en toch komt een deel van het geld binnen. Voor die paar maanden lijkt me dat een goede deal. Met een nieuwe huurder is het toch afwachten wat je krijgt....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:05

vickyP schreef:
Het is 70 euro excl eten. Dus wij 'verdienen' een beetje aan die 70 euro.
Das voor onze maandelijkse afbetaling van het huis gerekend.

Niet verstandig om op extra geld te rekenen zo. Als je het echt nodig hebt, zal je met vriendin moeten overleggen of op zoek gaan naar een andere pensionklant.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:07

Ik wil idd liever geen 'onbekende' hier aan en in m'n huis. ;-)

We rekenden een beetje op dat bedrag ivm onze afbetaling huis en dan ist niet zo fijn dat je dat bedrag een beetje kwijt bent. :-(

x

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:07

Zelfs in het Vlaams gebruik je mits fout ;) dat betekend gewoon ' op voorwaarde dat'

Je komt hier gewoon te laat mee. Dat had je meteen moeten zeggen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:08

Ik zou met je vriendin even rond de tafel gaan zitten. Is ze van het voorjaar wel van plan terug te komen? Of bevalt de pension stalling misschien zo goed dat ze niet meer terug komt.
Dan loop je al die maanden onnodig inkomsten mis dat je op haar heb zitten wachten, terwijl je misschien allang een andere huurder had kunnen vinden.