Ik heb een heel ander paard nu de huisvesting anders is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 13:41

Ik zoek met dit topic toch wat meer naar mensen met positieve ervaringen dan naar mensen die het negatief hebben ervaren ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:56

Mijn merrie is er een stuk rustiger van geworden. Ze werd altijd 'zenuwpees' genoemd, stresste enorm voor tandarts, dierenarts of andere niet dagelijkse dingen. Dat was dan vasthouden met 6 man en een praam op de neus, en nog brak ze de halve stal af.

Nu staat ze 24/7 buiten met schuilstal, en zit ze prima in haar vel. Tandarts of griepspuit gebeurt gewoon op de paddock, geen praam of vastzetten meer. :)

Overigens is het wel een stukje gewenning. Toen ze nog op stal stond, en ik zette haar op de wei, stond ze na een paar uur alweer te drammen om naar binnen te kunnen. Nu staat ze altijd buiten, en is ze met weidegang de laatste die binnen komt. :')

Alleen als het regent staat ze in de schuilstal. :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:18

Met diverse pensionpaarden die totaal gestresst binnenkwamen heb ik gezien dat ze rustig en vriendelijk werden op de paddock paradise. Een van mijn eigen paarden was een neurotische luchtzuiger toen ik hem kreeg, en dat was binnen een jaar voorbij toen ie altijd buiten stond.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:19

Mareintje schreef:
ellenimar schreef:
ja ik; mijn paard werd broodmager 24/7 in wei met veel gras, had geen moment rust in kudde want angstig aangelegd naar andere paarden (behalve shetten) dus toen hij weer binnen mocht slapen was hij veel relaxter en minder gespannen, 24/7 in kudde zo natuurlijk mogelijk? prima als het past bij het paard.....

_/-\o_
Dank je wel Ellenimar

Ik word af en toe ook moedeloos van Bokkers die je bijna als paardenmishandelaar wegzetten, omdat je paard niet de hele dag buiten staat. Die van mij heeft er een grafhekel aan om in de paddock te staan. Als het te lang duurt, maakt ze het hek open en peerd ze hem naar d'r stalletje...

Tja als je hem zonder eten in de paddock zet, krijgt ie vanzelf honger en wil ie naar stal, want z'n maag knort..... en een paard is nu eenmaal gemaakt om 24/7 ruwvoer tot zich te nemen. Dus zonder ruwvoer op een paddock is ook nog eens een groot risico op maagzweren.

En een paard buiten pleuren in de modder zonder vreten is NIET het paardgericht buiten huisvesten dat we voor ogen hebben. ;-)

ellenimar

Re: Ik heb een heel ander paard nu de huisvesting anders is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:47

arabesk: mijne liep volop in het gras en van mareintje weet jij niet of er eten was in de paddock of niet....

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:52

Arabesk schreef:
Tja als je hem zonder eten in de paddock zet, krijgt ie vanzelf honger en wil ie naar stal, want z'n maag knort..... en een paard is nu eenmaal gemaakt om 24/7 ruwvoer tot zich te nemen. Dus zonder ruwvoer op een paddock is ook nog eens een groot risico op maagzweren.

En een paard buiten pleuren in de modder zonder vreten is NIET het paardgericht buiten huisvesten dat we voor ogen hebben. ;-)

Grinnik, ja dat zie je hier ook wel eens. "Nee, mijn paard wil echt graag naar binnen!" Dat is inderdaad niet gek als je hem daar voert...

Mijn pony is ook aanzienlijk veranderd sinds ze 24/7 buiten staat sinds mei. Daarvoor had ik me er ook nog niet zo veel in verdiept. Ze is relaxter, mooi qua figuur (was eerst moddervet) en veel gezelliger. Moet er zelf soms nog wel even aan wennen, bijvoorbeeld toen het voor het eerst een paar dagen regende of toen het begon te vriezen. Maar af en toe ging ik even kijken en stond ze gewoon lekker buiten te knabbelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:00

Ieder paard is anders. Mer mooi weer is buiten uiteraard het beste en met slecht weer binnen.Maar je kunt het niet altijd precies zo hebben als je zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:04

Mijn paard is negatief verander met 24 7 op de wei. En ja ik heb dat echt vol gehouden en hij heeft daar zeker 2 jaar gestaan incl schuilstal en onbeperkt ruwvoer.

Nu staat hij s nachts op stal en is daar gewoon echt beter van geworden. Gezonder, fitter, blijer ect. Maar nu is voor mij wel een vereiste dat hij met vriendjed zoveel mogelijk buiten staat in een grote paddock met hooi. Juist alleen die nacht op stal heeft al veel gedaan.

24/7 is een mooi uitgangspunt! Maar niet altijd ideaal helaas. Paard en welzijn staan bij mij toch voor mijn eigen principes.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:05

We zijn om die reden (zonder eten op een half blubberwei een paar uur) verhuisd, en nu staat hij de hele dag buiten op een mooie grote paddock, mét eten en wat anderen en heeft het helemaal naar z'n zin. Hij is een stuk relaxter, en vind het heerlijk als ik kom knuffelen. Geen oortjes meer naar achteren, goed gemutst en tevreden. Ik merk heel duidelijk een groot positief verschil, maar dat had ik niet anders verwacht ;)
En wat regen, daar kunnen ze wel tegen. Als hij nat is, dan rijd ik maar niet. Morgen weer een dag.
24/7 is hier nauwelijks mogelijk. Er is maar 1 PP in de regio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:06

De merrie die ik reed veranderde ook op negatieve manier als ze buiten stond. Als ze overdag in de paddock/wei en 's nachts op stal stond wist ze dat ze haar eten pas kreeg als ze op stal stond, was ze werkwillig en vriendelijk. Toen ze 24/7 op de wei stond verwilderde ze snel, was ze onmogelijk te vangen en was werken ineens mission impossible, ze wou terug op de wei en ze deed dat kostte wat het kost. Dat varieerde van door draadjes heen denderen met mij erop tot net zo lang doorgaan met klieren tot ik eraf lag.

Je zou kunnen zeggen dat ze dus wellicht gelukkiger was op de wei, maar aangezien ze in een half jaar tijd niet veranderd is in dit gedrag is ze toen terug op stal gegaan, 's nachts. Overdag gewoon lekker in de wei met haar vriendjes en rond vier uur was ik op stal om te trainen, dan ging ze op stal met een maatje en kreeg ze haar brok. Was even twee dagen rumoer in de tent, daarna was het weer de werkwillige en vrolijke merrie die ik kende. Die blij was als ik haar uit de paddock kwam halen voor een rondje en altijd in was voor een knuffel. Op de wei was het een compleet sekreet.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:09

Ik heb ook zeker wel verschil gemerkt! Maar dat is wel gegroeid.

Toen ik mijn paard leerde kennen, stond hij 24/7 buiten, maar was erg onrustig en onzelfverzekerd. Toen ik hem overnam, ging hij naar een stal waar hij s nachts naar binnen kon en daar is hij erg van opgeknapt. Ik zag hem elke avond echt bijkomen van alle prikkels in de kudde. Hij werd rustiger en relaxter, en zijn zelfverzekerdheid kwam weer naar boven, waardoor hij steeds hoger in rang stond. Hij bleef wel altijd vrij dun dus moest daar altijd op letten.

Na 1,5 jaar heb ik hem verhuisd naar een (hele relaxte) 24/7 uitloopstalling, waar hij de leider is en echt helemaal tot rust is gekomen. Hij heeft ook een behoorlijke buik heeft gekregen :+ moet nu zelfs uitkijken dat meneer niet te dik wordt.

Ik ben erg pro-24/7 uitloop, maar het hangt wel van de situatie en het karakter van het paard af of deze ervoor geschikt is. Mijn paard had ik echt niet 24/7 buiten moeten zetten toen ik hem net had, terwijl dat nu juist de beste optie is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:20

Jeps, mijn paard gaat ook zoveel beter op de 'nieuwe' stalling (inmiddels staan we hier 3.5 jaar). Meer rust (ondanks veel meer paarden), regelmaat. En ze word elk jaar socialer :)

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:29

Bambi1995 schreef:
Ik zoek met dit topic toch wat meer naar mensen met positieve ervaringen dan naar mensen die het negatief hebben ervaren ;)

Hoezo? Het is toch goed om zowel positief als negatief te horen zodat je kan vergelijken of andere kunnen vergelijken die misschien twijfelen om te verhuizen met hun paard?.

Ik zelf heb eerder met de kudde niet zo veel verschil gemerkt. Zo hadden we er 1 tussen die na een uur echt naar binnen wou. Die begon dan een het hek te zeuren en probeerde het hek open te maken dus die deden we dan naar binnen. 3 bleven 24/7 buiten omdat ze de stal anders afbraken en kwamen alleen voor poetsen en opzadelen binnen. En 5 gingen er rond 6 uur naar binnen en stonden dan ook allemaal aan het hek te zeuren (ook geen 24/7 buiten paarden). Ik denk dat de behoefte per paard gewoon verschillend is. Kwestie van uitproberen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:58

Het hangt denk ik vooral van het paard af. De oudste staat graag in zijn stalletje, en dat doet hij nog steeds nu hij zelf de keuze heeft met zijn inloopstal. Zolang hij vroeger maar buiten kwam was de stal voor de avond/ nacht OK.
Voor de jongste maakt het echt heel erg veel uit, want zij staat alleen met voeren in de stal (hapje eten, in de deuropening naar buiten kijken en weer hapje halen }> ). Zij kan moeilijk in een afgesloten stal.

Wat betreft naar de stal rennen. Die van ons komen ook elke dag hard aan gegaloppeerd (soms sukkeldrafje) als ik ze van de wei haal waar ze twee uur, twee en een half uur op mogen. Echt niet omdat ze zo graag van de wei willen, maar ze weten dat het dan etens tijd is en ze een handje muesli krijgen waar ze bijna een moord voor doen. Dus in die zin zijn het ook gewoonte dieren. Ze huppelen elke dag blij naar de wei toe, blij dus ook terug terwijl ze dan toch in de grote paddock met stalletjes moeten (Dus van het gras af).

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:57

Mareintje schreef:
ellenimar schreef:
ja ik; mijn paard werd broodmager 24/7 in wei met veel gras, had geen moment rust in kudde want angstig aangelegd naar andere paarden (behalve shetten) dus toen hij weer binnen mocht slapen was hij veel relaxter en minder gespannen, 24/7 in kudde zo natuurlijk mogelijk? prima als het past bij het paard.....

_/-\o_
Dank je wel Ellenimar

Ik word af en toe ook moedeloos van Bokkers die je bijna als paardenmishandelaar wegzetten, omdat je paard niet de hele dag buiten staat. Die van mij heeft er een grafhekel aan om in de paddock te staan. Als het te lang duurt, maakt ze het hek open en peerd ze hem naar d'r stalletje...

Mijne staat voor het hek te hinniken elke keer als ik buiten kom en dan strekt ze haar nek als een giraffe uit en zwaait heen en weer.. zo van joehoe, zie je me wel??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:00

ellenimar schreef:

Maar dat is een kwestie van een zoektocht starten naar de juiste kudde voor jouw paard, of bijvoorbeeld 1 of 2 weidegenootjes.. Ik vind dat geen excuus, sorry.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:12

Bij ons is het een hele zoektocht geweest naar wat mijn paard prettig vond.

Hij stond dat ik hem kocht 24/7 buiten. Maar flipte hem in de wei als de paarden van andere pensionklanten naar binnen gingen. Dus dan maar mee naar binnen. Maar binnen in de stal ging hij ook weer over de zeik.
Naar de buren over gebracht. Waar hij ook 24/7 buiten kon staan. In de winter had hij het onder een flinke deken en met een mega wintervacht nog steeds super koud. Viel onwijs af, van bamibal naar kipcorn.
Terug naar de oude pensionstal, in de wei met schuilstal. Daar werd hij uit de schuilstal gejaagd. Dus had hij het ook weer koud.
Dus toch maar weer snachts op stal.
Maar hii ging met rijden vaak helemaal uit zijn plaat.

Nu sinds een jaar verhuist naar een andere pensionstal. Daar voelt hij zich helemaal happy in de kudde. Overdag buiten, snachts binnen. Maar hij kan de andere paarden nu zien. Dat maakt een hoop verschil. Want hij is super rustig en gaat nu zelfs lekker liggen slapen in zijn stro.
Het kan soms een hele zoektocht zijn!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:55

Milkberry schreef:
Maar hij kan de andere paarden nu zien. Dat maakt een hoop verschil. Want hij is super rustig en gaat nu zelfs lekker liggen slapen in zijn stro.

En die andere paarden die zijn imo heel erg belangrijk voor het welzijn van paarden.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:05

Natuurlijk kan een andere huisvesting veel invloed hebben op het gedrag van je paard. Denk eens terug aan je schooltijd. Toen je opeens naar een andere school ging met nieuwe mensen, nieuwe lokalen, andere docenten... Natuurlijk pas je je dan weer opnieuw aan en zul je je wellicht ook anders voelen.

Bij paarden werkt dat net zo. Maar ik denk vooral dat de mate van rust, het sociale contact met andere paarden in combinatie met het werk wat het paard doet, bepaald of een dier zich prettig voelt.

Je kan bijvoorbeeld, een mooie grote kudde hebben, maar als hij dfaar wordt opgejaagd 'mis' je de 'rust'. Heb je een paard dat te veel op stal staat, dan 'mis' je weer dat sociale contact... etc ga zo maar door. En voor elk paard geldt een eigen verhouding van die aspecten bij elkaar.
Wat betekend dat het ene paard zich beter voelt bij 24 uur weidegang in een bepaalde kudde, terwijl de ander zich liever uit leeft in de springsport en graag de rust op stal wilt hebben om weer bij te komen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:44

De mensen die vertellen dat hun paard naar stal rent of klaar staat bij het hek. Krijgen ze eten op stal? Wordt krachtvoer en ruwvoer altijd op stal gevoerd? Dan vind ik het niet zo gek namelijk. Heeft niks te maken met lekker naar de warme stal willen maar met eten. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:26

Jildau schreef:
De mensen die vertellen dat hun paard naar stal rent of klaar staat bij het hek. Krijgen ze eten op stal? Wordt krachtvoer en ruwvoer altijd op stal gevoerd? Dan vind ik het niet zo gek namelijk. Heeft niks te maken met lekker naar de warme stal willen maar met eten. :D

Zie mijn post hierboven waar ik hetzelfde schreef *D Dus helemaal mee eens.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:29

Wildwings... Mijn paard woont thuis.. Moet ik m ergens in pension zetten????

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:32

Mijn verzorgruin is 2 maanden geleden naar een andere stal gegaan. Een stal waar hij in de winter een halve dag buiten komt en in de zomer 24/7. We komen van een stal waar hij het hele jaar 24/7 buiten stond. In de zomer prima, maar in de winter werd hij ronduit depressief, gewoon sneu. Ook was hij altijd onrustig als we buiten gingen rijdej omdat hij niet weg wilde van zijn vriendje. Nu is hij een stuk vrolijker, zit beter in zijn vacht en zijn gewicht is veel stabieler. Wij hebben echt een heel ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:39

Jildau schreef:

Nee hoor dat kregen ze in de wei :) en toch drammen en krijsen en naar stal vliegen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:40

Jildau schreef:

Nee toen mijn merrie hier nog aan huis stond kregen ze nooit eten op stal. Altijd buiten uit netten of bakken. Toch stond zij vrijwel altijd binnen