Alternatief bodem bedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Alternatief bodem bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:11

Neem rubber matten dan heb je geen bedding meer nodig en zullen ze er ook niet meer in plassen, want dat spettert te veel :D
Wil je dat ze écht zacht liggen koop dan een HIT-softbed of de goedkopere koeienmatrassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:30

Yvank_ schreef:
Dan is 4 pakken echt weinig... Ik gooi er 6 in een stal van 3 x3.

Dan gebruik jij gewoon absurd veel of heb je hele kleine pakketjes.

Toen de tijd op een stal gestaan met stallen van 3*3 en bij iedereen gingen ee 4 in en dan 1 pak per week erbij. (Ik 2 want heb een absurd vies paard).

Lagen echt dik zat hooor..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:45

Ik wou zeggen, met vlas moet het echt niet nodig zijn zoveel pakken er in te gooien zeg. Het hoeft echt geen meter dik te zijn???

Vlas werkt gewoon niet met paarden die stallen omploegen. Mijn merrie stond altijd vrij stil op stal (rustig paard) en ik begon met een laag van 1 pak maar hoor in een lege stal (3 bij 3). en dan elke dag drollen wippen, en elke 3/4 dagen half of heel pak bij. Plasplekken haalde ik nooit weg, want dan schep je het alleen maar open, en daar win je niets mee. Gewoon na een maand of 2 alles er uit en opnieuw beginnen.... Mijn merrie had altijd een perfect schone en droge stal, ook wel prettig met een witte (geen stront vlekken!)

Maar in geval van TS gewoon een balk erin doen hoor. Als je shet niet eens zijn benen 5 a 10 cm op kan tillen zou ik mij serieus zorgen gaan maken waarom hij nog in leven is. En de stro weglaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:48

Dat ligt helemaal aan je ondergrond. Wij hebben zand in de stallen.ipv beton dus mmoet een dikke laag op dat het daar niet komt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:57

Ik gebruik in stallen van 3x3,5 maar 3 balen en dan verzuipen ze in het vlas. Daarna 1 baal per week erbij, heel soms 2.

Hoeveel paarden staan erin? Een grote en je shet neem ik aan? Eventueel mogelijk om 2 losse stalletjes te maken?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:45

ik ga uit van een compleet lege stal van 3x3 , daar gooi ik echt 5 tot 6 pakken in als eerste.... daarna ga je pas ermee aan de gang....

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:41

Zaagsel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:44

Zaagsel is troep, moet je nooit gebruiken. Dan liever houtkrul.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:58

ElCamino schreef:
ik ga uit van een compleet lege stal van 3x3 , daar gooi ik echt 5 tot 6 pakken in als eerste.... daarna ga je pas ermee aan de gang....

Ik ga ook uit van een lege stal, daar gaan er bij mij maar 3 in. Waarschijnlijk andere kwaliteit balen, ik heb heel strak geperst. Meer dan 3 moeten ze echt moeite doen om erop te stappennamelijk.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:53

Hier kunnen de paarden vrij hun buitenboxen (ca 3x5) in- en uitlopen, dus beetje vergelijkbare situatie. Eén paard staat op vlas (rest stro). I.v.m. uitlopen doe ik alleen vlas in het achterste deel. Als de stal leeg is gaan er 6-8 balen in. Daarna haal ik dagelijks de mest eruit en hark het weer glad. Verder haal ik er nooit nattigheid uit, gooi er alleen eens per week/10 dagen een baal bij in. Op die manier blijft het hier zeker drie maanden goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:56

Stro korrel.
Mijn paarden galopperen er af en toe zelfs overheen :+

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:04

Strokorrel vonden mijn Haflingers nog steeds lekker.. :')
Nu hebben we houtkorrel en dat gaat wel goed! Misschien is dat een optie voor TS, zodra ze het plat gelopen hebben wordt het een fijn zacht bed!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:11

Vanaf morgen komt mijn nieuwe paard aan huis staan, ik heb net vandaag 2 balen zaagsel gehaald veelste weinig dus mogen er nog wel 2 bij. Duur grapje 8,50 per baal. Achteraf had ik beter ook vlas kunnen nemen lijkt me veel fijner. Wat betaal je tegen woordig voor een pak vlas?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:23

Houtkrul moet zich nog even 'uitvouwen', morgen (of als je paard e in staat) lijkt het veel meer.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:29

ik zou voor stalmatten gaan.