komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:55

Ik ben zo te zien blij dat ik in Noord Brabant woon, nooit een probleem gehad om een 24/7 buiten volpension te vinden. Hooguit dat ze in de winter in de nacht binnen gingen.
Moet er niet aan denken mijn paard op te hokken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:55

Of stallen waar gelogen wordt over of ze überhaupt
Buiten komen... Dan liever dit hoor!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:57

het is soms wat de eigenaar wil hoor, ikzelf heb een stal gehad en daarbij waren er veel mensen waarvan hun paard zelfs niet buiten mocht.. " want hij stopt niet met lopen" of waar ze maar klokvast 4 uur buiten mochten ( en geen 4u15..).... of max 1 uurtje...
Daarbij waren er dan waar hun paard dag en nacht buiten liep.... ik denk dat het gewoon kwestie van zoeken is naar de juiste stal, maar je kan onmogelijk een pensionstal hebben dat voor iedereen goed is... :)
Laatst bijgewerkt door Deertje op 22-11-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:57

Bij ons staan ze gewoon 24 uur per dag in de buiten bak of op de wei.
Met hooi of kuil we voeren dat wel in netten,hebben ze ook wat te doen.
Met droog weer en als de bodem goed droog is,gaan ze de wei op.
En dat het gehele jaar door.
En de weide wordt dagelijks gemest.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:58

Hier, manege met pensionstal in noord limburg, gaan alle paarden iedere dag naar buiten in groepsverband. Er zijn meerdere groepen en er wordt gekeken waar een paard het beste past. Bijv. een ouder, onderdanig ruintje staat bij de merriegroep.
Op dit moment staan ze nog op gras. Als het te nat wordt zijn er paddocks. In de zomer komen de paarden alleen binnen voor de les. Dus 24/7 buiten. In deze tijd staan ze van s' morgens tot s' avonds buiten.
Bij heel slecht weer kunnen ze uiteraard binnen blijven maar worden dan nog groepsgewijs los gegooid in de binnenmanege.

Je merkt ook aan de paarden dat ze lekker in hun vel zitten. In de kuddes is maar zelden ruzie, paarden zijn sociaal en gewend aan de kudde.
Laatst bijgewerkt door estja op 22-11-15 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Precies mijn frustratie.
Hier in de buurt net zo.
Pensionstallen investeren niet in goede paddocks en verlichting zodat de paarden bijna niet buiten komen in de winter want 'het weiland is te nat en het is vroeg donker'.
Zo jammer.

GeryonJarig

Brainless schreef:
Geryon schreef:
Ja, op veel pensionstallen, vooral de luxere, komen ze weinig buiten. Vooral in de wintermaanden. Hier nu ook beperkt tot de paddocks, waar ze maar een half uurtje in kunnen. Ik heb het geluk dat mijn paard met dit weer uberhaupt niet naar buiten wilt. Toen hij thuis stond met paddock, stond ie vrijwillig alleen maar in stal. :o

Hier ook zo'n paard dat de hele dag binnen staat als de stal open is.
Zij eet even buiten om gelijk weer binnen te gaan staan.... :+

Wat geinig dat zie je ook niet vaak!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:59

Op mijn werk komen ze 4 uurtjes op de wei of paddock. Is wel over te praten, kan ook 24/7 of zelf buiten zetten en halen. Op mijn vorige stage +/- 3 uurtjes, ligt eraan waar je paard staat in de gang, achteraan had die geluk en vooraan moest die weer eruit om plek te maken voor de rest. Ook daar kun je kiezen om je paard op de wei te zetten maar dan geld wel zelf erop en eraf halen.
Hier in de straat worden ze buiten gezet en moet je ze zelf binnen halen, mag zelf weten hoe laat. Waar ik eerst stond was gewoon alles zelf doen, stonden onze paarden in de zomer 24/7 en in de winter 8-10 uur per dag.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:00

Oh maar ik heb ook weien hoor waar ze in de zomer wel dag en nacht buiten staan. Alleen heb ik een oudere merrie en die heeft er dus een hekel aan om altijd buiten te staan. 2 dagen gaat goed daarna gaat ze ijsberen aan de draad en stopt ze met eten. Dan mag er nog zoveel gras staan, maar ze wil gewoon af en toe naar binnen...

En mijn ruin kan alleen met die merrie staan, met andere paarden vecht hij tot er 1 het begeeft...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:02

Mijn paarden staan aan huis en daar ben ik blij om. Moest ik ooit ze thuis niet meer kunnen houden en ik vind niks naar mijn zin (wat ik wel vermoed) zou ik zelfs stoppen...
Thuis komen ze rond 8u buiten en bij zon's ondergang naar binnen. Juni, juli en augustus 24/7 buiten.
'S morgens krachtvoer en hooi op de wei, nu rond 17u binnen met een klein hapje ( brood of wortelen of...) met wat hooi binnen en rond 21u weer krachtvoer met hooi.
Alleen bij slecht weer blijven ze binnen.

In deze buurt zijn zo goed als geen stallen te vinden waar paarden buiten kunnen. De club bij mij in de buurt heeft zelfs maar twee weilanden. Als je paard er op wil, moet je zelf aanwezig blijven. Wilt er iemand anders zijn paard buiten zetten, max 1u op de wei.
Paarden krijgen allemaal hetzelfde voer en maar een keer per dag hooi.

Als je vraagt of ze niet eens zouden evolueren en bvb 2 maal hooi geven, krijg je als antwoord dat het zo ook wel lukt.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:05

Azmay schreef:
Ik ben zo te zien blij dat ik in Noord Brabant woon, nooit een probleem gehad om een 24/7 buiten volpension te vinden. Hooguit dat ze in de winter in de nacht binnen gingen.
Moet er niet aan denken mijn paard op te hokken :o

kun je me een pb doen waar ze 24/7 buiten staan? Kom bij jou uit de buurt.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:07

Hier buiten van 10.00 tot 17.00 in wei of paddock met ruwvoer. Met mooi weer nog later naar binnen. Lokatie Veluwe en nog 1 box vrij...

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:08

Hier is het in de winter ook zo af en toe blubberstampen. Op het land kunnen onze paarden momenteel al helemaal niet staan. Het is even niet anders, al kan het op sommige plekken in Nederland wel prima 24/7 365 dagen in het jaar.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:13

Hier in omgeving Ede ook. Was op zoek naar een fijne pensionstal voor mijn verzorgpaardje met veel weidegang heel jaar rond, maar heb 'm nog steeds niet gevonden voor een normaal prijsje. Het meeste is dagdelen, dus van 9 tot 1 en van 1 tot 4, of zoiets belachelijks. Of een ander uiterste; 24/7 buiten met enkel een schuilstalletje, maar dat wil ik dan eigenlijk ook niet. Wil toch wel een droog plekje voor m'n paard kunnen hebben en toch de enige luxe van mezelf als in zadelkast en verlichting.
Nu op de huidige stalling (Rheden, Gelderland) staan ze de 'hele' dag buiten van ongeveer 8 tot 3 in de middag. Vind 't zelf te kort, maar gelukkig wel het hele jaar door met wat voor weer dan ook. Het weiland is nu zeikes nat en ze trappen de hele zooi kapot, maar ze staan wél buiten! _/-\o_ Op ons vorig plekje had ik zelf de regie en stonden ze in de zomer 24/7 buiten met de buitenstallen open voor ze, en 's winters van 8 tot minimaal 5 buiten met weer overdag mogelijkheid voor ze om in de stal te gaan. Heerlijk was dat zeg!
Mijn mond viel open van verbazing toen ik van de week op een stalling was waar de paddocks nog niet klaar waren en de paarden dus 1x per dag 1-1,5 uur in de stapmolen stonden..
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 22-11-15 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:16

Ik denk dat veel paardeneigenaren niet beseffen hoe belangrijk het voor paarden is om in beweging te blijven.
Hoe frustrerend het is om soms letterlijk hele dagen in een klein wc-hokje te wonen.
Ik kan me niet voorstellen dat men hier bewust voor kiest, terwijl men weet hoe schadelijk dit kan zijn.

Bijna elk paard, of dat nou een grote koudbloed of een luxe warmbloed is, heeft meer baat bij 24/7 buiten met inloopstal dan bij 16+ uur in een klein hokje gepropt.

Persoonlijk zou ik geen eigen paard willen als de enige optie van huisvesting een dichte stal was waar hij maar een paar uurtjes uit kwam per dag.

rienne

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:18

Tja, ik snap de frustraties wel maar als je nu net zo een gevalletje hebt net als mijn merrie? Moet die, ondanks dat ze stopt met eten en loopt te ijsberen, ook maar constant buiten houden?

Ik heb er daarom bewust voor gekozen om ze binnen te zetten. Mijn bedoeling was niet zoveel binnen maar ik kan even niet anders

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:19

Hier in Noord Brabant dicht bij Uden ook.
7 uur naar buiten en om 17 uur weer naar binnen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:23

Ik ben dolgelukkig op de stal waar ik nu sta. Paard gaat er 's ochtends om 7 uur uit en 's avonds om 20:00 weer in en staat heerlijk op de wei in een groep. Ik vind het heel erg belangrijk dat ze veel buiten komt en sociaal contact heeft. Om deze reden moet ik iets verder rijden, maar ach, dat heb ik er met liefde voorover.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:23

als je er inderdaad een hebt die na een aantal uur gaat ijsberen, of slootje gaat lopen in de wei dan vind ik het een ander verhaal. Die hadden we er hier ook een bij, en die ging tussen de middag een uurtje naar binnen. Daarna begon voor zijn gevoel het riedeltje weer opnieuw, en kon dus weer een paar uur naar buiten.

Ik snap wel dat het niet voor ieder paard zinvol is, of dat er zijn die bij een beetje regen de schuilstal niet uit willen, maar ik heb een paard die het heerlijk vindt buiten, en voor een uur of 5 ook echt niet zomaar te pakken is in de wei (ooit met slecht weer, kan ik ze achter uit de wei gaan vangen). Begint het te schemeren dan komt ze zelf naar het hek.

uden is helaas niet haalbaar voor mij

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:23

Tja zal nu wel heel bokt over me heen gaan krijgen maar mijn paard komt de zomer april-oktober 24-7 buiten en in de winter staat die op stal en moet ik zelf zorgen dat hij eruit komt. En heb ik het idee dat hij het erg vind nee hoor heb een vrolijke opgewekte pony die als het hem niet aanstaat na 2 uur in de paddock zelf gaat ouwehoeren bij het hek.
En dan lees ik alles Ow ze moeten buiten dit dat de meeste staan alleen maar stil in die paddock sorry maar buiten de frisse lucht zie ik het verschil niet.

Mijn andere paard hield ik op de zelfde manier owja die stond nog alleen op de wei ook door een blessure had een poepblij paard en als ik dan soms paarden tot hun knieën in de modder zie staan onder de mok en noem maar op denk ik wie word hier nou gelukkig van. De paarden zijn zo ver doorgefokt tegenwoordig dat de meeste er echt niet wakker van liggen hoor.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:24

Majabeestje schreef:
Precies mijn frustratie.
Hier in de buurt net zo.
Pensionstallen investeren niet in goede paddocks en verlichting zodat de paarden bijna niet buiten komen in de winter want 'het weiland is te nat en het is vroeg donker'.
Zo jammer.

Maar is dat ook niet zo omdat investeren betekent dat er een hogere prijs moet worden betaald voor de stalling? Want: willen de mensen dat dan wel betalen? Begrijp me goed; ik wil ook dat paarden veel buiten kunnen zijn, maar dat jaagt de kosten dus wel omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:25

rienne schreef:
Tja, ik snap de frustraties wel maar als je nu net zo een gevalletje hebt net als mijn merrie? Moet die, ondanks dat ze stopt met eten en loopt te ijsberen, ook maar constant buiten houden?

Ik heb er daarom bewust voor gekozen om ze binnen te zetten. Mijn bedoeling was niet zoveel binnen maar ik kan even niet anders
Nee hoor, daarom zeg ik ook 'bijna alle paarden'.
Paarden als die van jou die er werkelijk last van hebben, vind ik echt een uitzondering.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:26

Ik weet niet waar ergens je in Noord-Brabant woont, maar in Heeze is een pensionstal waar ze van 9 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds buiten staan. In de winter iets korter.
Op een manege/pensionstal in Soerendonk komen ze met mooi weer ook ongeveer zo lang buiten, maar met heel warm weer in de zomer staan ze 's nachts op de wei ipv overdag. In de winterperiode staan ze ook wel korter op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:26

Amsterdam:

april - november op de wei
mei- eind okt 24/7 wei
november- april 100x50 paddock overdag in de groep buiten, s avonds in 4x4 stallen ( met lage wanden zodat er contact kan zijn)

Het kan wel, maar het is niet heel erg makkelijk te vinden.
Hiervoor stond ik in het oosten van het land, daar kon alles :) zomer en winter op de wei, winter s nachts op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:27

Ik schrik eigenlijk wel van de berichten hier. Ik woon nu in de randstad, en met een beetje zoeken is 24/7 weidegang in kuddeverband in de zomer zelfs hier te vinden op een pensionstal! Buitengang in de winter is dan wel weer een probleem, het beste wat ik tot nu toe heb gevonden is 4 uur in de paddock (alleen, met een maatje of in de kudde, afhankelijk van wat je wil), mogelijkheid tot stapmolen in het andere dagdeel en onbeperkt ruwvoer op stal. Betekent voor mij wel 45 minuten per dag met de auto, maar dat heb ik er wel voor over. Of een andere stal, hebben alle paarden een eigen paddock voor in de winter. 's ochtends buitenzetten gaat op schema, dus zal de ene keer 8:00 zijn en een andere keer 10:00 (gok ik). Binnenzetten moet je zelf regelen, dus zo laat je zelf wil. Staan ze dus wel alleen in de paddock. Beide stallen zijn rond de €300 all in, alleen bij de tweede stal is dit excl uitmesten.