Manen eraf, manen eraan.. wat zal ik doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:48

Ik denk dat een sportcoupe haar heel mooi staat! Anders tot iets onder de hals en eventueel wat uitdunnen, mijn tinker had dat en dat was heel praktisch vond ik, mooie lengte maar niet nodig om te vlechten en minder klitten omdat het niet zo dik was

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:11

ik zou gewoon een keer goed afknippen. Niet te kort zodat je nog wel kan vlechten. Ik weet het die lange manen zijn zooo mooi. Alleen als je ze te lang laat groeien dan gaan ze er inderdaad aan. Ik knip 1X in het jaar een stuk van de manen van mijn verzorgpony. Ze groeien best snel aan

EmptyWords

Re: Manen eraf, manen eraan.. wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:20

sportcoupe, zonder twijfel.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:24

De helft er af, heeft mijn paard nu ook. Heb je geen last van tijdens het rijden en paard gaat er niet op staan of iets dergelijks. Dan kun je daarna er altijd nog een sportcoupe van maken! :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:35

Ik zou het eraf halen.. Maar ik vind dergelijke manen echt spuuglelijk haha :))
Inderdaad onpraktisch, zowel voor je zelf als voor paardlief.. Zij heeft er niks aan en jij bent alleen maar bezig ermee vanwege klitten/vlechten etc

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:36

Zoals al vele zeggen, ik zou beginnen met een stuk er af, maar nog wel lang. Dan kan je ze inderdaad ook los laten. En dan kan je nog altijd beslissen of je ze nog korter wil doen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:40

Ik zou ze op de lengte doen die de mannen hier ook hebben. Een pluk pakken en naar de mond brengen. Alles wat uitsteekt dan dat eraf halen. Dan houdt je meestal een nette 80 tot 100 cm over. Ik heb hier alles gewoon los en doe weinig ermee. Zachte borstel erdoor en bij de kleine klitspray om de ergste deadlocks te voorkomen.

Heb je toch manen maar er veel mindr werk mee. Die oude hier houdt ook niet van vlechten. Ze hangen nu al jaren los en blijven toch netjes.

Als je ze ineen natuurlijke punt knipt valt het ook niet zo op. Ik knip er altijd vrolijk op los als ze langer worden dan liplengte zodat ze met grazen niet hun eigen haar opeten.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:42

Waar haal jij de wijsheid vandaan dat het paard er niets aan heeft en het vervelend vind?
Als jij ze kort wilt knippen prima :D maar het maakt het paard echt geen ene banketstaaf uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:42

Die van mij heeft ook lange manen, niet zo lang, maar wel tot onder de hals. Ik heb er ook wel eens aan gedacht om te knippen, maar ik ben bang dat ik er spijt van ga krijgen, want eigenlijk hoort het gewoon bij een tinker en vind ik korte manen bij tinkers er echt niet uit zien :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:43

Je kan beginnen met die dunne (imo lelijke) punten er af te doen zodat ze een mooie volle bos over houdt die een stuk korter is dan voorheen en van daaruit verder kijken wat je wil. Dan gaan ze volgens mij ook minder klitten want het zijn vaak vooral die dunne punten die belachelijk snel oprollen.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:49

Ik heb ze bij die van mij er ook afgehaald. En het is wel heel makkelijk en heerlijk voor het paard even lucht daar en niet zulke zware vlechten aan zijn hals.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:50

Het groeit vanzelf weer aan. En bij die van mij zelfs in een jaar tijd weer over de schouder.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:07

Ik zou niet voor een sportcoupe gaan, zonde van die mooie manen. Als ze dat vlechten echt niet leuk vind gewoon er een stukje afhalen en los laten hangen. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:13

Lekker kort doen. Eventueel in etappes (je hebt geen haast toch?)

Ik vind dit lange eigenlijk niet zo mooi. Kan niet zeggen waarom niet, maar het ziet er zo... slordig? uit.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:15

anniekasaur schreef:
Eerlijk? Denk dat een sportcoupe haar ook super zal staan, en anders inderdaad halveren

Denk ik ook! Juist sportcoupe. En dan niet knippen maar snijden of knippen en dan uitdun-schaar erlangs zodat het niet zo strak oogt.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 18-11-15 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:17

Dat lange vind ik juist veel mooier maar kan het probleem wel begrijpen.
Ikzelf zou het zo laten en absoluut geen sportcoupe doen.
Dan zou ik kiezen voor de helft eraf en idd niet knippen maar trekken of zo'n speciale schaar gebruiken

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:19

Ik zeg ook sportcoupe :D kan ook bij tinkers erg leuk staan (mijne heeft dus ook regelmatig n sportcoupe aangezien t niet mooi lang wil groeien en t totaal niet gelijk groeit). En weetje, t groeit ook wel weer aan :)

Afbeelding

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:22

Wauw prachtig Calanddra! Vind dat veel paarden (uitzonderingen daar gelaten, sommige paarden moeten een lange bos :D) er zo van opknappen. Anders zien ze er zo sloom en sullig uit ofzo.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:24

Ik zou lekker eerst tot onderkant hals afsnijden. Kijken hoe het staat. Even een weekje laten om te wennen. Vind je het nog steeds niks, dan sportcoupe. Denk inderdaad dat een sportcoupe niet misstaat maar daar kun je ook in etappes naar toe knippen/snijden zodat je kan zien of je niet halverwege al gruwelijke spijt krijgt. :j (Al valt dat vast wel mee als ik je zo hoor). :P
En ik denk dat een paard er wel degelijk last van kan hebben als het zo lang is, ze gaat erop staan bij liggen/overeindkomen. en als t gevlochten is en ze schudden een keer slaan ze zichzelf om de oren..

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:02

ellepel schreef:
Ik zou ze ook korter maken.
Doe ik bij kelly ook(ook tinker) net iets onder de hals uit,dan knoopt het niet snel en hebben ze er toch profijt van :j

Dit zou ik inderdaad ook doen :j

Die fjordenboog is ook super tof! Als ik ooit eens een paard heb waar dat mooi bij zou staan, doe ik het direct!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:08

Mijn paard had ook van die extreem lange manen, en ik vond het ook niet praktisch. Ik heb gewoon de helft eraf geknipt. Dan krijg je een mooie volle bos, nog steeds lang maar makkelijker te verzorgen en vlechten ben je sneller klaar +:)+ het kan zelfs los...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:23

ik kan het niet.... hiervoor hadden we Sindy, een nrps met een inimienie voorplukje, staart en manen. Het past gewoon zo bij haar...
Afbeelding

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:29

Ik zeg Fjordenkapsel, maar ben daar een groot voorstander van :P Staat echt stoer bij veel paarden.
Vind sportcoupe meestal niet zo mooi bij Tinkers. Maar is kwestie van smaak.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 18:57

dnieSz schreef:
Waar haal jij de wijsheid vandaan dat het paard er niets aan heeft en het vervelend vind?
Als jij ze kort wilt knippen prima :D maar het maakt het paard echt geen ene banketstaaf uit.

Waar haal jij de wijsheid vandaan dat een paard daar geen last van ondervind? Ik zie nog wel eens Cobs voorbij komen waarbij de manen zijn dubbel geslagen (de vlechten) omdat het anders te lang is. 1x schudden en ze meppen zichzelf met mini knuppels op de hals.. Daarbij geeft het niet de bescherming die manen horen te geven, en heeft mijn paard er geen plezier van als ik het vlecht. Gelukkig heeft mijn cob geen dusdanige dikke en lange manen dat het trekt, dat heb je wel eens bij dit ras. Ik denk werkelijk dat het voor het paard plezieriger is als er niet zoveel gewicht aan hun nek hangt.

Maar je hebt wel gelijk als het het paard minder kan schelen dan ons...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:05

Mijn paard vind het heerlijk om gevlochten te wordenxP