Zelf een automatische hooivoeder maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:37

Kim90 schreef:
mocht je het tel. nr van theo willen hebben, wist niet dat hij deze machines maakt, maar ik haal dan ook alleen maar elke 2 weken mijn hooi bij hem :-)

Ja graag, dan kan ik nog even vragen hoe het nou precies zit en hoeveel het kost als hij ze maakt!

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:40

Gypsy schreef:
Nouja ik zou dus echt nooit het risico willen lopen dat ze langer dan 7 uur zo'n eten staan. :o Straks koliek.

Met de tijdklok hierboven blijft motortje sowieso 10 min lopen. Bovendien moet het dus echt betrouwbaar zijn. Mijn vriend werkt alleen met professionele spullen en die wil ook niks anders. :P

Voor 5000 euro kun je inderdaad wel prima een mooi systeem maken. Zelf maken, zonder arbeid gerekend, ben je toch al gauw 1000 euro kwijt wil je het mooi, veilig en goed doen.

Hmm, ja ik snap wel wat je bedoeld.. Maar goed, nu staan ze ook bijna zo'n 7u zonder eten, en tot nu toe gaat dat goed. Wat uiteraard niet weg neemt dat ik het niet wil veranderen en de kans op koliek groot is uiteraard! Ik bedoel alleen met zo'n systeem kan het alleen maar beter voor ze worden, zeg maar!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:01

Gypsy schreef:
Nouja ik zou dus echt nooit het risico willen lopen dat ze langer dan 7 uur zo'n eten staan. :o Straks koliek.

Met de tijdklok hierboven blijft motortje sowieso 10 min lopen. Bovendien moet het dus echt betrouwbaar zijn. Mijn vriend werkt alleen met professionele spullen en die wil ook niks anders. :P

Voor 5000 euro kun je inderdaad wel prima een mooi systeem maken. Zelf maken, zonder arbeid gerekend, ben je toch al gauw 1000 euro kwijt wil je het mooi, veilig en goed doen.

zou het bijna aanbieden om te doen ;)

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 18:58

Persevero schreef:
Gypsy schreef:

Ben je daar handig in dan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:54

Ik heb zo'n kuubkist met rooster erop.
Nu heb ik een kleine versie voor in mijn indoorpaddock :P .

Hij zit wel niet tot de nok toe vol maar ik weet zeker dat er makkelijk 2 balen hooi in passen.

Veel goedkoper en maar 1x per dag vullen. Heb je ruimte over dan duw je er nog een paar plakken stro bij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:23

Persevero schreef:
Gypsy schreef:

Vertel dan even hoe of wat, ben ik wel benieuwd naar namelijk. :D En met een juiste eethouding hé. ;)

ikke20

Re: Zelf een automatische hooivoeder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:50

heb je geen mogelijkheid om een stuk geel zand te maken( omkeren vd grond / blub eraf halen en geel zand storten) daar stuk op bestraten(stelcon platen/ grindtegels).

heb ook een palletbox gemaakt. pallet paar lagen met planken erop rooster met smalle maas erop en ze kunnen eten. hier gaat er 1 kleine baal in of 3 plakken van een grote baal en hebben 2 paarden ruim genoeg aan(staan er van 7.00-22.00 mee) hooi wat ze morsen kan je zo opvegen en zo beperk je het knoeien ook

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:57

Wij hebben hier net een paar chickenguards aangeschaft (http://www.chickenguard.com/product-cat ... r-openers/ ) omdat het voeren in de ochtend erg veel tijd koste met zoveel paarden. Wij hebben in alle weilanden een hoek afgezet waar een slowfeeder in staat. Elke ochtend om 6 uur gaan dan automatisch het draad open en kunnen de paarden eten.
Maar je zou ook zo'n kast kunnen bouwen als je zelf laat zien hier, en dan die chickenguard het deurtje openlaten trekken, super simpel systeem.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:52

Misschien een te simpel bedachte oplossing, maar een verzorger zoeken? Die smiddags komt om te voeren, daar in ruil mag ze jou paarden verzorgen eventueel rijden?

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 11:26

kusvoorjou schreef:
Misschien een te simpel bedachte oplossing, maar een verzorger zoeken? Die smiddags komt om te voeren, daar in ruil mag ze jou paarden verzorgen eventueel rijden?

Op zich geen gek idee, maar de Welsh is best wel eenkennig (wordt aangewerkt), en ziet haar weiland echt als een soort territorium zeg maar..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:41

Ambitieus plan zeg!

Hier hebben we voor 3 paarden die 12 uren buiten staan twee van die halve 1000liter vaten met een aanhangernet. Die vullen we 1x per dag en als ze op stal komen krijgen ze nog een portie. Persoonlijk zou ik voor zoiets gaan, lijkt me een iets goedkopere oplossing.
We mengen nu het voordroog met stro omdat ze het té snel op aten en dan lang niets meer hadden. Tegenwoordig ligt er nog altijd iets in de bakken :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:14

Thokkadisje schreef:
Wij hebben hier net een paar chickenguards aangeschaft (http://www.chickenguard.com/product-cat ... r-openers/ ) omdat het voeren in de ochtend erg veel tijd koste met zoveel paarden. Wij hebben in alle weilanden een hoek afgezet waar een slowfeeder in staat. Elke ochtend om 6 uur gaan dan automatisch het draad open en kunnen de paarden eten.
Maar je zou ook zo'n kast kunnen bouwen als je zelf laat zien hier, en dan die chickenguard het deurtje openlaten trekken, super simpel systeem.

Dat is interessant zeg, die ga ik eens even onthouden.
Want hoewel het moeilijk en duur is wil ik ooit wel iets om automatisch te voeren.
Alleen heb ik dus nogal hoge eisen qua betrouwbaarheid en eethouding. :=

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:26

Ik volg even, heb ook al m'n hoofd gebroken over hoe ik zoiets kan maken of waar ik het kan halen :)

Annebeth, ga je contact opnemen met Theo?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:36

Etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:45

als je moeder wel in de gelegenheid is om de paarden te voeren maar er niet bij durft vanwege de welsh, zou je dan niet gewoon kunnen zorgen dat ze een hooinet op kan hangen van achter het hek? Dan hoef je niet te investeren in een automatisch systeem
Een kuubskist met een rooster of net erover is een redelijk simpele oplossing volgens mij, past een hoop in en er komt geen techniek aan te pas dat het kan begeven

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:49

Hooivoerautomaat.nl van Hans Huizer maakt en installeert automatische hooivoerkasten. Ik heb zelf bij hem geïnformeerd (maar ik moet nog ff doorsparen). De kasten moeten buiten alleen wel onder een afdakje of iets dergelijks worden geplaatst. De kosten van de kast zijn rond de 800 euro exclusief plaatsing van rond de 100 euro en excl. transport-/reiskosten. Ik heb precies hetzelfde probleem als jij hebt en ben ook al lang op zoek naar een echt goede oplossing.. hooinetten en slowfeeders werken bij mij niet afdoende. Ik heb Shetlanders die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en geen enkele maat kennen in eten. Mij werd verteld dat pony's met onbeperkt hooi voeren in slowfeerders vanzelf rustiger gaan eten, maar helaas was dat bij mij niet het geval, mijn pony's eten gewoon door tot ze "ploffen" :+ .
Mocht jij ooit een goede hooivoederautomaat vinden / maken, dan zou ik heel graag van je horen, ben graag bereid, tegen vergoeding, je evt. ontwerp over te nemen!

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:55

Thokkadisje schreef:

Klinkt echt als een super oplossing, heb je er een foto van, hoe dat dan zit met het draad??

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 13:04

CK88 schreef:
Hebben je paarden ook nog een stal waar ze droog kunnen staan? Weetje dat het strafbaar is om je paard 24/7 in de modder te hebben staan zonder droog plekje? http://www.bitmagazine.nl/algemeen/modd ... den/14645/

Ik weet wel dat je paarden een schuilmogelijkheid moeten hebben. En dat is bij mij het geval, sinds gister voer ik ze met hooinetten in een stal waar ze gelukkig met z'n tweeën in willen/durven staan.

Ik kan het verder ook niet helpen dat het zo'n modderbende is, dus daar is gewoon even niks aan te doen Behalve het zoeken naar een oplossing en zorgen waardoor het volgend jaar beter (of iig minder slecht) zal zijn.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:11

Annebeth1995 schreef:
CK88 schreef:
Hebben je paarden ook nog een stal waar ze droog kunnen staan? Weetje dat het strafbaar is om je paard 24/7 in de modder te hebben staan zonder droog plekje? http://www.bitmagazine.nl/algemeen/modd ... den/14645/

Ik weet wel dat je paarden een schuilmogelijkheid moeten hebben. En dat is bij mij het geval, sinds gister voer ik ze met hooinetten in een stal waar ze gelukkig met z'n tweeën in willen/durven staan.

Ik kan het verder ook niet helpen dat het zo'n modderbende is, dus daar is gewoon even niks aan te doen Behalve het zoeken naar een oplossing en zorgen waardoor het volgend jaar beter (of iig minder slecht) zal zijn.

Ah super, dat zag ik zo niet op de foto vandaar. Succes!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:38

deb_tink schreef:
Thokkadisje schreef:

Klinkt echt als een super oplossing, heb je er een foto van, hoe dat dan zit met het draad??

Ik ben vergeten een foto te maken, maar heb hier een screenshotje van een filmpje tijdens het testen van het systeem. Ik krijg het hele filmpje helaas niet van Facebook af :P Wij gebruiken het in combinatie met een Flexigate, die zelf oprolt als hij losschiet.
Afbeelding

Dat kastje met timer trekt de draad omhoog waar een pin aanzit. Het handvat zit aan die pin. Pin omhoog, handvat schiet los, draad rolt netjes op en de paardjes wandelen naar binnen.

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 13:13

Thokkadisje schreef:

Wauw, dat ziet er handig uit!!

Ik ben vergeten een foto te maken, maar heb hier een screenshotje van een filmpje tijdens het testen van het systeem. Ik krijg het hele filmpje helaas niet van Facebook af :P Wij gebruiken het in combinatie met een Flexigate, die zelf oprolt als hij losschiet.
[ [url=m/pbQUUt.png]Afbeelding[/url] ]

Dat kastje met timer trekt de draad omhoog waar een pin aanzit. Het handvat zit aan die pin. Pin omhoog, handvat schiet los, draad rolt netjes op en de paardjes wandelen naar binnen.[/quote]

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:26

Dat van Thokkadisje wilde ik zojjuist ook zelf maken. Op internet kan je voor 3,00 een pdf dokument kopen hoe het beschreven staat hoe je zo'n apparaatje zelf maakt. Wilde het ook met zo'n flexgate maken. Ik wil op die manier de voerbeurten van mijn oudje wat verspreiden en overal stukjes afzetten en daar dan gewoon de voeremmer neerzetten. Systemen om automatisch hekken te openen vind je veel op you tube. Maar ik zoek juist zoiets dat stroomdraad opent.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:06

Bere interessant zeg! Het enige probleem is dan nog dat als je paard met meerdere paarden staat, dat de ene het voer van de ander op eet.

Bij het HIT-actief systeem werken ze daarom met een chip per paard. Maar dat systeem is reteduur helaas.

TS: qua ondergrond (modder): je kunt denken aan grondroosters. http://www.bosrubber.nl/producten/paard ... -roosters/ Kost wel wat, maar dan heb je wel een duurzame oplossing. Of je kunt een gedeelte van de wei / paddock verharden, bijvoorbeeld door middel van stelconplaten. Kijk maar eens op marktplaats daarvoor.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:18

Een andere optie is kunstgras. In het Matschbuch staan veel oplossingen voor modder in paddocks.
@Dorientjuh het nadeel van het HIT en schauberger systeem is dat de paarden geisoleerd staan te eten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:29

Dat klopt, maar dat is juist ook weer een voordeel als je paarden hebt met verschillende energiebehoeften. Dat is niet op een andere manier op te lossen, lijkt me.