Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:01

Mag ik me ook melden?
Ik voldoe volgens mij aan de eisen :D
Ik heb een 19 jarige kwpn merrie en haar 2 jarige dochter, een 4 jarige kwpn/nas merrie en haar 2 jarige halfzus en 2 8-jarige mini nas merries en het merrieveulen van 1 van deze ;) En ze staan allemaal aan huis :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:09

Zo,even snel een post neerzetten,had even geen internet en dan opeens een nieuw topic :P

Op naar de volgende 500 :D Welkom nieuwe mensen :wave:

Desiree

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:10

Waar is dit topic nu precies voor? Is het om aan te melden dat je je paarden aan huis hebt, of moet je tips kunnen vragen of geven hoe je dit het beste kunt doen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:12

Ik meld mij ook weer in het topic. Typ wel niet zo veel aangezien palousaboy mij meestal voor is maar vind het heerlijk om mee te lezen. Heb het vorige topic ook even getemd om het te laten sluiten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:14

Desiree tips geven en tips vragen :j

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:21

En kletsen over het wel en wee dat bij paarden aan huis komt kijken!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:23

Jadybabe wat onbeschoft,wel een grote bek hebben en dreigen,instanties bellen en mensen lastig vallen,maar niet de ballen hebben om even naar een eigenaar te stappen en vragen hoe en wat.

Die leraar hoeft zijn excuses niet aan te bieden...dat stelletje mutsen wel -:(-

Zodra het veel regent of koud is dan komen ze wel...een paard wat in 30gC+ in een zandbak staat zonder schaduw en water,hoor je ze niet over.

Op mijn vorige stal stond de bereden politie eens voor de deur met trailer,hadden mensen geklaagd dat de paarden in de bagger stonden.Nou,die konden ook weer onverichte zaken terugkeren.
Paarden stonden op dat moment deels op stal en werd verteld dat ze een paar uurtjes buiten stonden om een frisse neus te halen zodat de stallen even gemest konden worden.
Politie vertelde ook dat ze klacht na moesten trekken en zeiden dat de boel er keurig bijliep,ja blub...doe je niets tegen,ze zijn niet van suiker :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:26

Zo, nu meld ik me ook ;)

Ik zat op t nieuwe topic te wachten wat maar niet geopend werd. :D Het vorige topic had ik van de week pas ontdekt. Tja, soms gaan dingen aan me voorbij :o

Ik heb een Merens, een grote Gra fjord en 2 shetjes. Alhoewel je tegenwoordig van de 1 zijn "merk" correct moet uitspreken: een appaloosa in shetmaat :P Ze wonen thuis, en ik ben druk bezig om de wei te verbouwen. Land ophogen, verhard pad is aangelegd, boomgaard op de wei etc.

Mijn dagen zijn idd gevuld met poepscheppen en omheiningen weghalen en opnieuw plaatsen ed.
Gelukkig vanmiddag een heerlijke rit met Andor gemaakt en daarna een wandeling met de kleintjes gemaakt.

Na t eten is mijn fjord nog aan de beurt.

En mijn droom was vroeger om in pyjama naar de paarden te gaan. Toen ik ze op een land midden in het bos had, deed ik dat in het weekeinde :+ Nu is t dagelijkse kost. *\o/* Best handig, want dan zijn je werkkleren tenminste nog niet besmeurd met modder en paardenvegen. :Y)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:27

Klopt An en je bed ligt toch al vol met hooi en haar :D Welkom :wave:

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:29

Tinky12 schreef:
Klopt An en je bed ligt toch al vol met hooi en haar :D Welkom :wave:

Hoi *D

Hoop bekenden hier gezien, gezellig *\o/*

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:30

Hé, wat grappig een paar oude bekenden :D

Ik moet dadelijk even snel gaan uitmesten, maar meteen een vraagje: is er iemand die ervaring heeft met het bemesten van het land met champignonmest, ook wel bekend als 'champost'?
Een vriend van ons kwam met dat idee, om een vrachtwagen te laten komen en dan te verdelen over zijn en ons land.
Ben eigenlijk wel benieuwd of hier mensen zijn die dat wel eens gedaan hebben?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:33

Naar mijn weten word er veel paardenmest gebruikt voor champignons, dus je hebt kans dat je gewoon een prak verteerde paardenmest krijgt ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:34

Gefeliciteerd Wendy Y)(^)

Geen idee,ik weet wel dat compost een langere werking heeft dan mest en zeker niet verkeerd voor het bodemleven.
Hoe het zit om er grasland mee te bemesten...geen flauw idee.

An...ja... veel "oude bekenden" en natuurlijk is het heel gezellig hier,anders krijgen we geen 500+ pagina's vol :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:35

Verteerde paardenmest is niet erg, als het maar wel gecombineerd is met wat andere zaken.

Citaat:
Champost, beter bekend als champignonmest, wordt vaak verward met compost. Nochtans zijn er grote verschillen merkbaar. In tegenstelling tot “echte compost” is champignonmest niet gemaakt op basis van uitsluitend plantaardige stoffen. Champignons worden namelijk gekweekt op paardenmest die samen met stro, kalk en kippenmest gecomposteerd worden. Deze compost wordt geënt met champignonbroed en veertien dagen doorgroeid in een tunnel. Bij het afleveren bij een champignonkweker wordt de compost voorzien van een laagje dekaarde waarin champignonmycelium groeit en die als vochtbuffer dienst doet. De mest wordt dan na de oogst weer verkocht als champost. De champignonmest is een erg basische stof door de menging met kalk. Deze mest is dan ook te vermijden op gronden waar de pH reeds redelijk hoog is. Champost is onkruid- en ziektevrij door verhitting tot 70°C na de teelt van champignons. Champost is absoluut vrij van ziektekiemen, aaltjes en onkruidzaden. Champost is nagenoeg vrij van zware metalen (chemische middelen). Gft-compost bevat meer zware metalen en andere verontreiniging zoals glas, metaaldeeltjes en plastic.

Champost is een goede bodemverbeteraar door het hoge organisch stofgehalte. Champost bevat per ton:

330 kg Drogestof
200 kg Organische stof
45 kg Calcium CaO
6 kg Stikstof N
4 kg Fosfaat P2O5
9 kg Kalium K20
2,5 kg Magnesium MgO

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:36

spatter schreef:
Desiree tips geven en tips vragen :j

Oke, zijn er nog mensen die tips willen?

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:36

Ik heb het vorige topic letterlijk vanaf pagina 1 gevolgd en elke keer als er iemand advies of ervaringen vroeg waar ik wat zinnigs over kon melden, was een ander me voor. Geeft natuurlijk niet, maar ik ben niet zo van het reageren om het reageren. Op de vorige 500 pagina's veel leuke ideeën opgedaan, ondanks mijn toch al 31-jarige ervaring met paarden aan huis.
Mijn belangrijkste tips voor nieuwe 'paarden aan huis' eigenaren: zorg dat je zoveel mogelijk verhard en een handige en galante partner maakt ook heel veel verschil!

Op dit moment heb ik 5 paarden/pony's thuis staan: een gepensioneerde welsh cob van 25, mijn eigen valkje van 13 (kruising connemara x holsteiner), een 6-jarige valk welsh cob en twee shetlanders, resp 20 en 10 jaar. In dit jaargetijde lopen ze in de zandpaddock met veel verharde gedeelten en de beschikking over twee inloopstallen. Die worden - uiteraard- nooit tegelijk gebruikt, het is veel gezelliger om je met vijf paardachtigen op 25 m2 bij elkaar te proppen. 's Zomers heb ik van een aardige buurman een halve hectare weiland ter beschikking en zelfs op die beperkte ruimte moet ik nog werken met stripbegrazing.

Ik werk vanuit huis, waardoor het allemaal goed te combineren is. Bovendien is er in de loop van jaren en jaren steeds geïnvesteerd in voorzieningen waardoor het werk zo efficiënt mogelijk gedaan kan worden. Dus mestkar met hydraulische kiepinrichting, apart kuilbalenschuurtje, waar de boerman de balen zo op z'n plek zet, klein trekkertje, baksleep, maaier, schepbak, veel licht, veel kruiwagens en hooinetten, wateraansluitingen waar je ze nodig hebt, uitstekende drainage in bak/paddock.
Zo hou ik het nog wel even vol, ook al omdat mijn stalmaatje zoveel mogelijk helpt.
Laatst bijgewerkt door wilma84 op 17-11-15 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:37

Zo nr 2 ook gevonden :D
@kvulden: ik heb voor 2 E'tjes een 12 m3 bak die 1 a 2x per jaar geleegd moet worden.
Verdiept is handig !!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:39

Ik meld me ook, we hebben ook de paarden aan huis staan en hoewel ik niets anders meer zou willen, baal ik wel altijd een beetje van de wintertijd. In de zomer kan al het werk op het gemak in de avond uitgevoerd worden, nu is het vaak een race tegen de klok om alles nog in het daglicht te kunnen doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:43

Ik heb een groepsstal waar 4 paarden lopen, een welsh a pony en twee veulens. De merries met veulens hou ik ´s nachts in een vaste stal die ik ook twee heb.
De groepsstal, daar hangen lamellen voor waar ze naar eigen believen in en uit kunnen om te schuilen tegen wind of regen of in de zomer tegen hitte.

Ze kunnen onbeperkt eten omdat er een baal voordroog staat. Deze bevindt zich niet in hun eigen ruimte, maar voor de tralies waar ze met hun hoofd door kunnen om te eten. Net als in een opfok stal.

Ik zal niemand ooit nog aanraden om ruwvoer in hun eigen ruimte te geven want ze verspillen de helft door het onder te poepen en te pissen. Paarden zijn echt mestkevers!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:52

Slowfeederbakken zijn ook heel geschikt...ik heb ook een hekel aan verspilling

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:53

Ik heb een arabierenhengst die gelukkig alle resten op eet. De mijne zijn echt verspillers en wat er op de grond valt wordt niet meer gegeten. Nu ze met Andor zijn inspuiting even apart staan, valt dat eens zo hard op.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:57

Nog even mijn andere reactie uit het vorige topic:

Citaat:
Jadybabe schreef:
Grrrrrr........ff stoomafblazen.....de paarden bij ons staan met hun regenjas in de bak, nou is er veel regen gevallen en het terrein helt af naar de bak dus er staat een flinke plas. Bij de hooibakken kunnen ze droog staan. S'nachts gaan ze naar hun slaapkamer met stro.
Verhuren hier nog een gebouwtje aan een schilderclupje, waren ze van plan de dierenbescherming te bellen. Ze hebben wel een dierenarts gebeld zonder naar mij toe te gaan voor info , zijn naar binnen gegaan in mijn stal, hebben een pensionnertje van mij gebeld, telefoonnummers hangen op prikbord, met de mededeling we gaan de dierenbescherming bellen.
Meiden in rep en roer , ben even naar binnen gelopen bij die truttenclub en verteld dat ze voor die 300.000 paarden die dag en nacht op stal eens de dierenbescherming moeten gaan bellen.
Man die les geeft kwam wel zijn excuses aanbieden.

Mensen vergeten vaak wel eens dat het als particulier veel moeilijker is om alle faciliteiten voor de paarden in orde te krijgen qua vergunningen etc. Als je een bedrijf hebt, is het allemaal veel simpeler om dingen te mogen en gedaan te krijgen.

Als je dan een natter land hebt, zeggen ze gewoon tjah als je er niets mag en dus niets kan veranderen aan de omstandigheden is het niet geschikt om paarden op te houden.
Het komt nog zo ver dat alle paardenmensen ergens in pension moeten staan omdat het niet meer te doen is om ze aan huis te houden.

Ben ik blij met mijn afgelegen niet ideale stuk land waar enkel boeren rondom zitten die het snappen en nergens moeilijk over doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:57

wendy Y)(^) gefeliciteerd!

Alle nieuwkomers van harte welkom!

wilma foto's :P als welsh cob liefhebber :)
Jij hebt het aardig voor elkaar zo te lezen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:03

Yontheke schreef:
Mensen vergeten vaak wel eens dat het als particulier veel moeilijker is om alle faciliteiten voor de paarden in orde te krijgen qua vergunningen etc. Als je een bedrijf hebt, is het allemaal veel simpeler om dingen te mogen en gedaan te krijgen.

Als je dan een natter land hebt, zeggen ze gewoon tjah als je er niets mag en dus niets kan veranderen aan de omstandigheden is het niet geschikt om paarden op te houden.
Het komt nog zo ver dat alle paardenmensen ergens in pension moeten staan omdat het niet meer te doen is om ze aan huis te houden.

Ben ik blij met mijn afgelegen niet ideale stuk land waar enkel boeren rondom zitten die het snappen en nergens moeilijk over doen.

Dit is Nederland. En dat is een nat land. Geen sneeuw maar mateloze regen. Je kunt je paarden moeilijk altijd op stal laten omdat het buiten modderig is.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:07

Ik gaf eerst het hooi uit hooinetten die ik in de hooibakken in de stal legde. Maar het iedere dag vullen van de netten vond ik wat veel werk, nu gooi ik het opslaggedeelte zo vol hooi dat de paarden er zelf bijkomen, scheelt een hoop werk ;)

Moet er wel bij zeggen dat we graszaadhooi voeren en onze paarden dit onbeperkt kunnen eten zonder vet te worden, zodat slowfeeden d.m.v. netten niet nodig is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding