Op houtkrul plassen en mesten ze toch ook? Mijn schimmel is even vuil of ik nu ze nu op matten, houtkrullen of stro zet, al mijn paarden mesten over de hele stal en gaan daar dan ook opliggen, of dat nu net in of naast de kak is, dat speelt voor hen geen rol. En qua hardheid is zand even hard als matten dus daar zie ik ook geen verschil in. Als mens zijn we misschien wel geneigd te denken dat houtkrullen of stro beter is, omdat dat er gezelliger/warmer/knusser uitziet, maar behalve deze emotie weet ik niet of het ook daadwerkelijk beter is. Maar iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt uiteraard.
Ik weet alleen dat mijn paarden niet op de matten gaan liggen als er niets boven op ligt en ze dus op stal niet echt aan het slaap toe komen. Verder denk ik dat zand zachter is omdat het beter naar het lichaam vormt en normale rubber matten doen dat echt niet. Verder krijgen ze op de rubber matten hele kale ellebogen/hakken en in het zand niet.
Een vriendin van me is een poosje geleden een bedrijfje begonnen in stalmatten. Ze had het erover dat deze matten niet schuiven en erg fijn zijn. Zelf heb ik er geen ervaring mee (alleen een keer overheen gelopen en dat voelde super) maar als er mensen interesse hebben, dan stuur me maar een PB, dan geef ik haar telefoonnummer.
Jessix
Geplaatst: 21-11-15 09:15
http://rubbermatten24.nl/stalmat-puzzel.html Ik heb deze gekocht voor in mijn stallen. Ik heb betonnen vloeren met een goot erin. 's Nachts gaat de deur van de stallen dicht, op de dag staat alles open en kunnen de paarden in en uit lopen. Ik mest elke dag uit en strooi heel flink op. Dus sowieso altijd een zacht, vers strobed.
Maar de vloer is wel minder koud en glad. De afvoer van urine bevalt me goed en het stinkt ook niet omdat er urine onder de matten achter blijft. De hele vloer is met deze matten bedekt dus ik heb geen verschuiving.
Wij hebben ook rubberen matten op stal. Bevalt al jaren super! Ik ben binnen 5 minuten klaar met Mesten en mijn paard ligt er elke nacht languit op, dus zij vind het ook helemaal Prima.
Xsanne heb eigenlijk geen idee dat heeft mijn man geregeld. Heeft niks met paarden maar wil het hun zoveel mogelijk naar de zin maken. En ja ze liggen gewoon in stal.
Niet vaak, liggen liever in de bak.
Als het heel slecht weer is komt er wel vlas in maar dat is in vier 1 nog maar 2 x voorgekomen.
Anker_20
Geplaatst: 24-11-15 16:03
DubbelDun schreef:
@xanne: wat kosten die dingen dan?? Persoonlijk ben ik niet zo weg van die strips die je tussen en rond de matrassen krijgt.
€82,28 per mat van 1.22m x 1.83m en nog €75 verzendkosten. Maar er zijn meer aanbieders van deze matassen, ik weet niet of ze allemaal dezelfde prijs hanteren.