Hoe overtuig ik mijn ouders dat ik een andere stalling wil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:54

Eline_S_S schreef:
Polly schreef:
Nou weet ik niet wat voor bodem jullie daar hebben maar hier in de klei is het bij zelf service stallen heel normaal dat je beest er alleen uitkomt als je er zelf bij bent en verder in zn hok staat....
Zegt overigens niet dat ík dat normaal vind maar dat hoor ik bij veel stallen hier in de buurt.

Pony staat op steen en haar eigen laagje keutels zegmaar

Ik bedoel de bodem buiten, je geeft aan dat ze van de staleigenaar niet buiten mag omdat ze het land stukloopt.
Bij heel veel bokkers is het doodnormaal dat een paard jaarrond in de wei staat maar hier in de klei kan dat echt niet dus dat ze niet in de wei kan kan ik wel begrijpen...

JoliekeDH

Re: Hoe overtuig ik mijn ouders dat ik een andere stalling wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:02

Jaa maar dan is er wel een fatsoenlijke paddock aanwezig. Hoe ik het hier lees is het stal of weiland. Valt weiland in de winter weg, hou je dus 24/7 stal over.

Komt paard er alleen uit met rijden (mesten wordt niet gedaan begrijp ik) en dus 6 maanden nooit los, als in hij kan volledig loslopen. Arm dier.

Supergoed dat je daar vanaf wilt. Ik zou met de staleigebaar overleggen, of hij het erg vind als je weggaat, en uitleggen waat je allemaal tegenaan loopt. Als hij zegt dat het hem niet uitmaakt, is dat een goed argument om je ouders te overtuigen.

Succes!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:03

Eigenlijk komt het dus hier op neer:

Oude situatie: pony is van de boer en de boer bepaalt hoe en wat want het is zijn erf.
Nieuwe situatie: pony is voor jou maar de boer bepaalt nog steeds hoe en wat want het is zijn erf, en nu vangt hij er ook nog eens 150 euro per maand voor totdat de pony dood is want hij mag niet verhuisd worden (of tot hij hem weer terugkoopt). Mooie handel :+

Verkocht is verkocht dus je ouders hoeven zich zeker niet verplicht te voelen daar te blijven staan. Misschien kun je regelen dat de man van de andere stalling met je ouders gaat praten?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:15

SummerRemedy schreef:

Oude situatie: pony is van de boer en de boer bepaalt hoe en wat want het is zijn erf.
Nieuwe situatie: pony is voor jou maar de boer bepaalt nog steeds hoe en wat want het is zijn erf, en nu vangt hij er ook nog eens 150 euro per maand voor totdat de pony dood is want hij mag niet verhuisd worden (of tot hij hem weer terugkoopt). Mooie handel :+

Verkocht is verkocht dus je ouders hoeven zich zeker niet verplicht te voelen daar te blijven staan. Misschien kun je regelen dat de man van de andere stalling met je ouders gaat praten?

Tja, als je het zo zegt.. Zal het zo wel even tegen ze zeggen. Alleen telkens als ik er over begin worden ze boos. Misschien moet ik eerst maar kijken hoe het afloopt als ze überhaupt de moeite nemen een gesprek aan te gaan. Ze staat nu nog buiten. Als ze op stal gaat en er wordt nog steeds niet uitgemest en ze komt nog steeds niet buiten, tja, zien we dan wel weer..

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:18

Als je in haren woont vind ik 150,- voor bij een boer zonder bak best duur nog. Moest best wat beters te vinden zijn. Heel veel succes! Ik hoop dat het je lukt om een beter plekje te vinden.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:24

Eline_S_S schreef:
We betalen 150 per maand hiervoor. (Hebben mijn ouders dus afgesproken) De andere stalling is 210 per maand. Ik heb een bijbaantje en heb al aangeboden de rest mee te betalen, maar gaan ze niet mee akkoord.
Ik kan idd wel wat topics opzoeken, maar dan gaan we om de tafel met de eigenaar, die haar dan in een klein stukje land zet vol met modder. Zo voorspelbaar..

de eigenaar van mijn bijrijdpaard betaald 185 waar echt alles word gedaan en waar ze zoveel mogelijk buiten staan, €150 is dus echt een belachelijk bedrag als ik jouw verhaal zo hoor. Geen andere stallen in de buurt voor hetzelfde bedrag? Paard is nu namelijk ook van jou dus de oude eigenaar kan wel willen dat het paard daar blijft staan maar zolang dat niet zwart op wit staat heeft hij geen poot om op te staan. Je weet zelf wat het beste is voor jou en je paard en als dat een andere stalling is zou ik nog maar een paar keer doorzeuren tegen je ouders want als je paardje nog een x door de slechte omheining breekt en wel gewond raakt ben je nog veel meer kwijt dan die paar tientjes extra per maand

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:29

wat heeft die boer er nou mee te bemoeien over JOU pony en wat er mee gebeurt.
Het is jou pony en tevens ook je eigendom.
daar heeft een ander niks over te zeggen. als jij vind dat je een andere plek moet hebben voor het welzijn van je pony heb je alle recht om het dier te verplaatsen voor zijn welzijn afspraak of geen afspraak.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:29

SummerRemedy schreef:

Die boer heeft t goed voor elkaar hoor.

Het is niet echt jouw pony als ik het zo lees, want de boer bepaalt nog steeds.

Heel fijn hoor en erg leuk om op deze een "eigen" pony te hebben.

Verkocht is verkocht zeg ik altijd en dan heeft de ex-eigenaar niks meer over te zeggen.

Wauwwww 150 euro, ontzettend duur, want voor 50 euro meer heb je echt alles erop en eraan bij de zeer fijne stallen.

Jammer dat jouw ouders zo gemakzuchtig zijn en halsstarrig zijn.

Duidelijk een geval van dat jouw ouders van die onervaren paardeneigenaren zijn en dat weet de boer :j en heeft er schaamteloos gebruik van gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-11-15 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:30

Strasshorse schreef:
Eline_S_S schreef:
We betalen 150 per maand hiervoor. (Hebben mijn ouders dus afgesproken) De andere stalling is 210 per maand. Ik heb een bijbaantje en heb al aangeboden de rest mee te betalen, maar gaan ze niet mee akkoord.
Ik kan idd wel wat topics opzoeken, maar dan gaan we om de tafel met de eigenaar, die haar dan in een klein stukje land zet vol met modder. Zo voorspelbaar..

de eigenaar van mijn bijrijdpaard betaald 185 waar echt alles word gedaan en waar ze zoveel mogelijk buiten staan, €150 is dus echt een belachelijk bedrag als ik jouw verhaal zo hoor. Geen andere stallen in de buurt voor hetzelfde bedrag? Paard is nu namelijk ook van jou dus de oude eigenaar kan wel willen dat het paard daar blijft staan maar zolang dat niet zwart op wit staat heeft hij geen poot om op te staan. Je weet zelf wat het beste is voor jou en je paard en als dat een andere stalling is zou ik nog maar een paar keer doorzeuren tegen je ouders want als je paardje nog een x door de slechte omheining breekt en wel gewond raakt ben je nog veel meer kwijt dan die paar tientjes extra per maand

Dat is hier in de buurt de prijs voor zelf service.
Onder de 230-250 vind je hier geen volpension

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:32

Hoe oud be je trouwens TS?

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:38

voor mijn shet ga ik bij een prive stal 50,- betalen, voor een c/d pony vragen ze 150,-. zomers 24/7 op de wei, 's winters als het overdag lekker weer is buiten anders ook binnen. Bak van de buren kan je gebruiken en ze zijn nu bezig met hun eigen bak in orde te krijgen. Daarnaast aan de ene kant van de stal (wel weg over enz.) een park en aan de andere kant een bos waar je aan het eind de snelweg onder door kan naar het volgende bos. Ze voeren je paard en zetten buiten/binnen alleen mesten moet je zelf doen :) en dit voor 150,- voor een pony en 50,- shet prima prijs lijkt mij

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:43

Ik zou je ouders dit topic laten lezen. Er worden een hoop punten genoemd die ze zouden kunnen overtuigen en situaties waarbij het paard een betere leefomgeving heeft voor het zelfde bedrag wat jullie betalen voor de stalling.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:44

Zoe_97 schreef:
Hoe oud be je trouwens TS?

Ik ben zelf 15. Mijn pony staat op mijn naam maarja, aangezien ik niet op eigen houtje op m'n 15e een paard kan verplaatsen. Mijn ouders hebben idd geen kennis van paarden, dus deze hebben ook geen verstand van prijzen etc inderdaad, maar dit was allemaal al afgesproken voor dat ik überhaupt wist dat ik de pony kreeg.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:48

ok dan ben je wel op een leeftijd om een serieus gesprek hierover te voeren. En dan niet zeggen dat je bij je vriendinnen op stal wil staan, maar laat zien hoe slech het is voor een pony om veel binnen te staan en geen vriendes te hebben (dit neem ik aan uit jouw verhaal). ga dan samen op verschillende stallen kijken en zeg wat jullie aanspreekt qua gezondheid voor de pony en wat te betalen valt. Ookal kom je dan niet uit bij de stalling van je vriendinnen

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:52

Ohja, nog vergeten te melden. Nu ze 24/7 buiten staat staat ze met haar moeder, maar dat is een erg dominant paard, en vriendjes kun je het niet noemen. Op stal kunnen ze geen contact met elkaar hebben

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:55

Ik gok dat als je ong. elke dag rijd, laten we zeggen 5 dagen per week in de bak van de buren, dat je dan misschien duurder uit bent dan die andere stal (waar je heen wilt gaan) waar (neem ik aan ) wel een fatsoenlijke bak is.

Laten we even snel rekenen
5 (dagen) x 4 (weken) = 20 (dagen per maand)
20 (dagen p maand) x 5,- (per keer) = 120 euries extra per maand.....

Dus je gewone stalling nu is dan 150,- + 100,-= 250,-
dus dan ben je al klaar denk ik zo?
Ik lees dat het wel wat lastig is, maar het is misschien een goeie om aan je ouders te laten zien... Overigens weet ik natuurlijk niet hoeveel je rijd, maar ik heb het dan even ruim genomen. iig succes en ik hoop voor je dat je een fijn plekje kunt zoeken voor zowel jou als de pony. :j
Laatst bijgewerkt door WhiteLogness op 16-11-15 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:55

Ik zou ook nog eens met je ouders om de tafel gaan zitten en uitleggen waarom het zo slecht voor de pony is en welke nadelen daar aan zitten. Je kan je ook nog eens op zoek gaan naar andere alternatieve stallingen; misschien heeft je moeder gewoon iets tegen de stal die jij net op het oog hebt en vinden jullie samen een stal waar jullie allebei een goed gevoel van hebben.
Voor de rest is de tip om hen dit topic eens te laten lezen ook geen slechte. Ik denk niet dat je ouders het slecht met de pony voor hebben maar dat ze gewoon niet weten waarom de stal waar je nu staat niet goed is.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:59

Misschien kan je iemand met kennis van paarden (bijvoorbeeld de ouders van een vriend/vriendin van de andere manege) met je ouders laten praten?
Ik kan begrijpen dat het moeilijk beslissen is als ouder wanneer je helemaal geen kennis hebt van paarden. Waarschijnlijk voelt de huidige eigenaar van de stal voor hen vertrouwd aan.

Extra: je kan ze ook eens het rekensommetje van WhiteLogness laten zien :-)
Laatst bijgewerkt door Riel op 16-11-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:01

Balen TS dat je ouders niet willen luisteren,ik vind €150 eerlijk gezegd ook wel redelijk veel,zeker omdat je pony in de winter niet naar buiten kan,wij betalen €175 voor een mini shet en een d pony samen,wij mogen zelf weten wanneer ze naar buiten gaan en hoe lang.kan je niet je ouders een keer mee naar de stal nemen en laten zien dat je pony het niet fijn vind om 24/7 binnen te staan? En kan je ze niet Bijvoorbeeld een lijstje laten zien(10 geboden) met wat een paard nodig heeft?in ieder geval Veel succes TS!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:03

Is er een volwassen persoon in jouw omgeving met verstand van paarden? Anders kun je samen met je ouders gaan praten. Kom dan met goede duidelijke argumenten (zet ze desnoods op papier) en blijf vooral rustig. Waarschijnlijk vinden jouw ouders en je de boer jou een zeurende puber ;).
Wat je evt ook zou kunnen overleggen met je ouders is een ander plekje voor je pony tijdens de wintermaanden dat de pony anders niet buiten komt. Als je dat voor elkaar krijgt is de situatie voor je pony al heel erg verbeterd. Dan kunnen je ouders ook zien en merken hoe het er op die andere stal aan toe gaat. En kun jij voor een paar maanden genieten van een bak, vriendinnen en rij mogelijkheden in de avond. Laat dan ook vooral horen hoe blij je bent en hoe blij je pony is.

Ik begrijp jouw ouders overigens ook goed. Afspraak is afspraak en waarschijnlijk hebben ze de pony voor een leuke prijs kunnen kopen op voorwaarde van deze afspraken. Alleen... hoeveel waarde wil je daaraan geven, de gezondheid van de pony lijkt me toch voor te gaan. Mogelijk zien zij het niet zo dat dit slecht is voor jouw pony (het gaat tenslotte al jaren zo), hier ligt dus voor jou een taak om hun wijzer te maken. Zonder kennis kun je ook geen goede beslissingen maken. Hopelijk staan je ouders wel open om iets te leren over paarden.

Ik denk dat er genoeg bokkers zijn die kunnen helpen op een goed onderbouwd argumenten/kennislijstje samen te stellen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:33

150 euro voor een stal zonder weidegang, bak en dan ook nog zelf uitmesten? Die boer lacht in zijn vuistje! Dit is afzetterij! Die pony is duur betaald!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 21:04

Ik rij zo'n 2x per week in de bak en 2x per week buiten. Soms 3x pw in de bak bij slecht weer. De bak moet ik van m'n eigen geld betalen.

Ik heb het er net met mijn ouders over gehad, op bokt een aantal dingen latenzien hoe slecht ze het eigenlijk heeft. Ze zijn bereid met de staleigenaar om de tafel te gaan. Ik heb ze verteld dat ik er bijna zeker van ben dat het niet gaat veranderen en veel te veel gevraagd is aangezien hij het als een stukje vlees ziet. Dan zien we wel verder. Ik heb een stalling gevonden, in de buurt van de andere stalling waar ik heen wou, voor 185 per maand. Overdag buiten en 's nachts op stal. Helaas geen binnenbak en geen springmateriaal.. Maar dat is niet de hoogste prioriteit. Hier willen ze wel over nadenken mits de staleigenaar niks veranderd *\o/*

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:07

Eline_S_S schreef:
Ik rij zo'n 2x per week in de bak en 2x per week buiten. Soms 3x pw in de bak bij slecht weer. De bak moet ik van m'n eigen geld betalen.

Ik heb het er net met mijn ouders over gehad, op bokt een aantal dingen latenzien hoe slecht ze het eigenlijk heeft. Ze zijn bereid met de staleigenaar om de tafel te gaan. Ik heb ze verteld dat ik er bijna zeker van ben dat het niet gaat veranderen en veel te veel gevraagd is aangezien hij het als een stukje vlees ziet. Dan zien we wel verder. Ik heb een stalling gevonden, in de buurt van de andere stalling waar ik heen wou, voor 185 per maand. Overdag buiten en 's nachts op stal. Helaas geen binnenbak en geen springmateriaal.. Maar dat is niet de hoogste prioriteit. Hier willen ze wel over nadenken mits de staleigenaar niks veranderd *\o/*

Fijn! Ben zeer benieuwd hoe de staleigenaar reageert ! :j

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:07

Eline_S_S schreef:

Fijn! Wel een goede buiten bak? En met het geld dat je bespaard met de bak kan je op den duur zelf balken van opkopen en opknappen mocht je willen!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 21:17

Geen idee hoe de bak is. Iemand vertelde dat een vrouw die ze kende een goedkopere stalling had, een paar minuten verder op. Haar een berichtje gestuurd en een beetje geïnformeerd. Misschien inderdaad, als meer mensen baat bij springmateriaal hebben, met z'n allen wat kopen. Maarja, nu moet ik niet te snel vooruit denken. Ik kan teleur gesteld worden.