Help, ik kan niet uitmesten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDeena_

Re: Help, ik kan niet uitmesten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:06

Wij potten op, ik vind dat zelf heel fijn en opzich ook best duurzaam. Er ligt vlas in de stallen, beginnen met 2 pakken vlas in een lege stal. Ik mest iedere dag uit en dan ook echt alleen de mest en soms als het echt erg is een natte vlasplek weghalen. Ik strooi niks bij na het mesten, egaliseer alleen de stal. Dan komt er iedere week een nieuwe baal vlas bij, en een keer in de zoveel tijd word de stal helemaal leeggehaald. Wat je dus krijgt is een stal met een soort vaste onderlaag en een bovenlaag van redelijk schoon, droog vlas. Ik probeer na het mesten oook altijd de bovenlaag weer door de stal te verspreiden.

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:36

Wij hebben Vlas in de stallen liggen en mesten elke ochtend als de paarden de wei in gaan. Ik schep 's ochtends gewoon de drollen er uit en als het nodig is ook de natte plekken en vul het dan weer bij. Hoeveel er in de stallen gaan hangt helemaal af van de grote van de pakken die we dan weer hebben en hoe vies de stallen zijn en of het alleen bijgevuld hoeft te worden of helemaal opnieuw moet.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:40

- Wat voor strooisel ligt er in jullie stallen?
sto
- Hoe vaak worden de stallen gemest?
elke dag inclusief het weekend

- Wat wordt er precies gedaan? (Alles leegscheppen, natte plekken eruit scheppen of gewoon de mestballen eruit scheppen)
mest en natte plekken

- Hoeveel strooisel ligt er in een verse stal?
een mooie laag stro, zodat ze altijd droog liggen

- Hoeveel strooien jullie bij na het mesten?
ligt er aan hoeveel ze gemest hebben maar we zorgen dat ze altijd een mooi laagje er in hebben liggen :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:15

Ik gebruik liefst stro , met uitmesten het droge spul op een hoop harken met de riek, vies en nat kun je er dan heel makkelijk uitvissen zonder dat je het schone spul meeschept.
Dan de boel weer verspreiden en een plakje of twee schoon er bij.

Met vlas of hennep laat ik de onderlaag liggen zolang het kan. Telkens de drollen er uit wippen en de zijkanten weer naar binnen harken(vaak lopen ze het uit het midden de zijkanten in) als er echt een hele natte plek in zit, die verwijderen(schoon weer opzij harken) , boel weer verspreiden en weer aanvullen met nieuw spul tot de gewenste dikte.

We zorgen dat je met een voldoende dikke laag begint, anders is het niet te doen.

Houtkrul ben ik zelf geen fan van
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 15-11-15 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:20

Wat ik wel een makkelijke werkwijze vind:
- Eerst al het schone stro in een hoek gooien
- Dan al het natte en de poep er uit, de kruiwagen in
- Schoon stro er bij in, beetje mixen met wat je in de hoek had gegooid en weer netjes verdelen

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:42

- Wat voor strooisel ligt er in jullie stallen? Stro
Toen ik het nog zelf deed elke dag.
- Wat wordt er precies gedaan? (Alles leegscheppen, natte plekken eruit scheppen of gewoon de mestballen eruit scheppen)

Natte plekken en mestballen en 1 keer in de 2 weken leeg halen.
3 plakken stro

1 plak en als er veel uit Is 1,5 plak

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:56

Hier op vlas (momenteel houtvezels Riant gold ivm gewonnen pallet van 42 balen, so far erg tevreden mooi stofvrij en lekker volume erin, wellicht komt dat hierna ook wel weer), vind het heerlijk mesten.
Daaronder rubberen tegels dus hoef het niet al te dik te strooien maar ligt toch wel lekker laagje in.

Scheppen elke dag de drollen en eventueel natte plekken eruit.
Ongeveer 1 keer per 1,5e week gaat er een nieuwe zak bij in, soms 2 weken, afhankelijk. (Ze staan alleen savonds/snachts op stal)

Stro vind ik echt drama, heb 1 luchtweg gevoelige pony en na bijv instructieweek op stro is het weer raak, dus die komt niet meer op stro, vind het bovendien erg vervelend uitmesten en vind het niet voldoende opnemen.
Maar dat is weer bij iedereen anders.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:07

Mijn paard staat ook alleen s nachts op stal. Ze staat op gehakt stro. Dat makkelijker om schoon te houden dan gewoon stro. Ik haal elke dag met een handschoentje de mest uit de box om bodembedekking te sparen. Ze heeft 1 strook waar ze altijd plast. Die haal ik er 1 of 2 keer per week uit. Dat is denk ik 1 emmer per keer.

Bij een hele verse schone box, doe ik er twee pakken gehakt stro in. Elke week doe ik er dan nog 1 pak bij. De box wordt als die echt slecht wordt, na 1/1,5 maand helemaal leeg gehaald. De box is 3,5x3m.

Ik leg de bodembedekking tot 2/3 van de stal. De voorste strook laat ik leeg, omdat ze hier continu staat om te eten en toch niet gaat liggen (ivm voerbak, zicht, etc..). In het midden van de box maak ik een soort bult met bodembedekking omdat ze hier veel staat en doorheen loopt. Zo houdt ze toch een zachte bodem als ze gaat liggen.

Ik heb mede voor gehakt stro gekozen omdat mijn paard echt een stalvarken is en er een zooitje van kan maken. Het gehakte stro houdt makkelijker schoon.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:49

Lau schreef:
- Wat voor strooisel ligt er in jullie stallen? Stro
Toen ik het nog zelf deed elke dag.

Natte plekken en mestballen en 1 keer in de 2 weken leeg halen.
3 plakken stro

1 plak en als er veel uit Is 1,5 plak

Kan hem niet meer wijzigen. Maar ik strooide om de dag op. En soms om de 2 dagen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 01:11

Heel verschillend per paard. Meestal staan ze buiten, maar net weer 2 binnen gehad voor de nacht( ong 12uur). Op stro.

Eentje was vrij netjes en kon zoals hierboven genoemd: schoon opzij, vies eruit en bij strooien (om de dag / elke dag)

De ander had haast geen schoon stro, dus om de 2 a 3 dagen alles eruit en weer een heel pak erin. Evt tussendoor 2plakken erover, maar lostrekken betekende alles eruit.

We hebben ook ponies die twee weken met een pak kunnen doen. Weinig eten, netjes op 1 plek plassen en poepen....

Dus aanpassen aan je paard ;-)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 01:19

- Vlas (en overgebleven hooi)
- Mintens 3x per dag een rondje mestballen rapen met emmer en handschoenen
- 1, soms 2 keer per dag natte plekken uit de stal; droge bovenlaag aan de kant, natte onderlaag weg, 'halfnatte' terug op de plek en daarover droog. Wordt weggehaald zodra het sopt.
- Hoeveelheid vlas valt mee, maar durf niet te zeggen hoeveel. Twee paarden die overdag vrij in en uit hun stal kunnen, dus verschilt gigantisch wat voor weer het is en hoeveel ze samen in 1 box staan.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 01:50

Bij ons ook houtkrullen. Vind het veel schoner dan stro en neemt meer op. Althans mijn witte pony is veel schoner :')
Bij ons halen ze dagelijks de mest eruit en 1x in de week natte plekken en weer een nieuwe lading houtkrullen erin.
Ze staan ook wel bijna tot de knieën in de houtkrullen.

Vroegah moest ik altijd strostallen uitmesten. Wat verschrikkelijk was dat zeg. En zwaar.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 05:18

Hier zaagsel (Allspan). In een lege box van 3x3 meter gaan voor de winter zo'n 3 pakken, zodat er een laag van 20-30 cm losgemaakt zaagsel ligt. Er wordt dagelijks uitgemest: alle mest en natte plekken gaan eruit. 1 a 2 keer per week gaat er een baal zaagsel bij. Ze staan alleen 's nachts op stal (zo'n 8-10 uur).
Het paard is een varken met confetti-mest: die slaagt er meestal wel in om in 1 nacht alles door zijn stal te verkruimelen, zeker aan het begin van het stalseizoen. Hij geeft veel werk. Vaak halen we de mest er met een emmer en een keukenhandschoen uit omdat het zo verspreid ligt en het met een riek amper te doen is. Het scheelt wel wat dat hij op commando plast, dus voor hij op stal gaat laat ik hem buiten plassen. Zo is er hoogstens een plasplek elke nacht.
In de andere stal staan 2 mini-appaloosa hengsten die netjes aan een kant poepen en daar meestal ook plassen. Als ze niet achter elkaar aan gezeten hebben is hun stal snel klaar.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 05:45

@TS je mag bij mij komen oefenen hoor elke dag 15 paarden mesten :D
Mijn paarden staan als enige zo te lezen op strokorrel, na alles in de loop der jaren te hebben uitgeprobeerd is dit toch wel het meest droog, duurzaam en kostentechnisch het meest aantrekkelijk.
Ongeveer 1x in de 2 wkn opschonen verder dagelijks de mestballen eruit.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 06:34

Vlas
Elke dag
Mest erui en natte plek er eens in de week uit, dan is die vaak wel nat
1/2 pakken vlas + ik heb matten
Niet, tenzij de natte plek eruit gaat dan 1 pak vlas erbovenop

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 07:01

Ik leg ook eerst vlas en dan wat stro erover heen, is ideaal voor paarden die er een smerig boeltje van maken.
Ik haal de natte plekken en de mestballen er ook elke dag uit.
2 x per week doe ik een half pak vlas er bij en elke dag een beetje stro.
Paard is veel minder vuil en de stal ziet er elke dag droog uit.
Onze paarden komen 's avonds ook binnen om dezelfde reden, kunnen eens rustig knabbelen zonder verjaagd te worden.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 07:22

Zaagsel

Elke dag de mestballen er uit, natte plekken haal ik los.

Al het mest haal ik er uit en de natte plekken maak ik los en verdeel ik zodat dit weer kan drogen.

In mijn stallen van 3x3,5 liggen 2 pakken zaagel van 550 L in.

om de 2 weken gaat er een half pak bij. En om de maand haal ik heel de stal leeg.

Persoonlijk vind ik stro het snelste en het beste om schoon te houden enkel is dit niet haalbaar ivm de mest hoop..In vlas en zaagsel/ strobrokkorrel gaat altijd zoveel tijd zitten als je een stal goed wil onderhouden.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:37

[/quote]

Een aantal vragen:

Zaagsel (in Noorwegen gebruikt bijna niemand stro)
1x per dag en soms dus helemaal leeggehaald, varieert tussen 1x in de maand tot 1x in de 3 maanden..
Alle natte plekken eruit en de mest. Dan blijft er nog een heel stuk schoon over hoor en het stinkt niet.
- Hoeveel strooisel ligt er in een verse stal? Tja, als je met de meevoel kot en je schuift een keer het zaagsel weg, dat je dan niet de vloer kunt zien. Dit zodat het paar nog lekker zacht ligt.
Meestal een kruiwagen. Soms met top als hij lang in de stal stond.
Alvast bedankt![/quote]

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:43

JenW schreef:
sto
elke dag inclusief het weekend

mest en natte plekken

een mooie laag stro, zodat ze altijd droog liggen

ligt er aan hoeveel ze gemest hebben maar we zorgen dat ze altijd een mooi laagje er in hebben liggen :j

Hier idem met de kanttekening dat 2x per jaar alles leeg gaat, wordt gereinigd en ontsmet en dan beginnen we met 4 balen koolzaadstro er onder en dan een laagje gewoon stro er op. Dat houden we dan bij als bovenstaande.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:47

Wij hebben stro in de stal en zand als ondergrond
Er wordt elke dag mest en natte plekken uit de stal gehaald, en weer schoon stro erin en 1x per week helemaal alles eruit. Dat alles eruit is eigenlijk niet nodig want de stallen zijn altijd goed schoon.
Wel een goede laag ligt er dan in
Na het mesten wordt er zo'n 1 of 2 plakken bij gestrooid, ligt eraan hoeveel eruit ging.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:42

Iedereen is ooit begonnen en moeilijk is het gelukkig niet.

Allereerst het verschil.
De mestvork. Die voor vlas heeft heel veel tanden (grote kam) en voor stro wat minder.

Bij beide...
eerst de losse drollen eruit wippen en in de kruiwagen doen. Je wipt ze op en schud wat, zodat het meeste vlas/stro terug valt.
Nu zijn de hopen uit de weg en ga je langs de achterwand checken of daar alles schoon en droog is. Zoja, dan mik je de hele stal daar op een hoop. Alles wat schoon is achterin. (Of zijkant, net waar jouw paard het schoonst is)
Een beetje vies(bv dat wat van je vork viel bij het drollen wippen) gaat ook op de hoop. De plakkaten gaan in de kruiwagen.
Alles schoon dan stro je je stro, of hark je je vlas, vanaf de schone hoop weer door de stal. De randen mogen iets dunner gehouden worden, omdat je paard het daar vanzelf wel weer heen loopt.
Is het een klein karwei dan een half tot heel klein plakje stro erover, of een kwart vlas. Is het een wat grotere viespeuk dan een heel plakje of een halve vlas.
Dagelijks met een 'komt niet zo nauw' slag en 1 keer per week of 2 weken heel goed.
Als je het goed bij houdt is je stal pas op een half jaar toe aan een leeghaal beurt en begin je opnieuw.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:50

Op mijn vorige stalling moest ik de stal zelf bijhouden. Ik deed het zo:

Ik gebruikte ongeveer 2 balen vlas per maand.
Mijn haflinger is erg schoon, dus ik redde het daar prima mee.
Hij stond ook alleen in de nacht op stal.
Elke dag schepte ik de mest eruit en de natte plekken.
Voorin de stal lagen rubberen matten waar het hooi op gevoerd werd. Daar lag dus geen vlas. Vandaar dat ik het ook prima redde met 2 balen vlas per maand, want je houd dus de helft van de stal maar over ongeveer wat bedenkt moet worden met vlas.

Ik haalde de stal nooit helemaal leeg. 1 keer in de week haalde ik het middenstuk eigenlijk wel helemaal weg omdat hij daar altijd plasde.

Nadeel van vlas is (naar mijn mening) dat de paarden er wel eens van willen eten.
Altijd als ik een nieuwe baal vlas in de stal had gedaan nam mijn haflinger een grote hap...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:59

Toen mijn pony (smeerkees 1e klas) in een ver verleden nog op stal stond deed ik het zo:

Ik gebruikte destijds 1 pak zaagsel per week en ongeveer 3 kleine baaltjes stro. Beginnen met een onderlaag met zaagsel en bovenop een half baaltje stro. Dagelijks de drollen en de natte plekken eruit halen en opstrooien met een half baaltje stro. Omdat het zaagsel de urine opnam was het stro nooit echt vies dus ik schepte de drollen eruit, harkte het schone stro aan de kant en schepte met een riek de natte plekken uit het zaagsel. Het overige zaagsel weer even rechttrekken en stro er weer overheen. Was 5 tot 10 min bezig per dag. Viel reuze mee.

En dan 1x per week weer een nieuw pak zaagsel (soms wat vaker, soms wat minder vaak, lag een beetje aan het weer buiten, mooi weer = langer buiten = minder vieze stal)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:01

Eline91 schreef:

Toen het grote paard nog aan huis stond, stond hij op zaagsel (allspan), er werd 2x per dag gemest, afhankelijk van of ik mestte werd er 2x per dag de natte plek uit gehaald of iedere 2-3 dagne de natte plek verwijderd. Het verschil was dat ik een krappere hand van mesten had en dus alleen de echte natte plek verwijderde, terwijl de stalhulp ook de nattige randjes mestte. Op deze manier moest er iedere 2-3 dagen een half pak zaagsel bij (als de stalhulp de natte plek iedere dag weghaalde, dan moest er iedere 3 dagen een heel pak bij). Alle mest werd 2x per dag zorgvuldig verwijderd, het hooi werd in een slowfeeder iets van de grond gevoerd (+- 15cm van de grond als het net halfleeg was).

In principe stond het paard op minimaal 20cm strooisel, maar als ik mestte werd er meestal bij 15-18cm bijgestrooid tot 22-23cm. Minder strooisel gebruiken verbruikte niet minder strooisel. Erger nog. Het verzooide veel sneller als we minder gebruikte dus het verbruik lag minimaal evenhoog en soms zelfs hoger.

De (2) shetten staan op vlas (1 stal van 6m2). Opnieuw 2x per dag de mest verwijderen en hooi uit een slowfeeder. 1-2x per week de natte plek verwijderen (gemiddeld elke 5 dagen) en daarna een half pak vlas erbij. In een verse stal ligt 15-20cm vlas. Als er maar 10cm vlas in ligt (omdat de pakken vlas op zijn) dan verzooit de stal razendsnel en mogen we hem na 3 dagen vrijwel helemaal leeghalen en er een heel pak vlas bij doen. De keer daarop moet dan na 4 dagen de natte plek verwijderd worden en moet er een half pak bij. Het verbruik wordt dus hoger bij minder vlas.

Zowel de shetten als het grote paard staan in een inloopstal met paddock. De shetten plassen ook wel buiten, het grote paard niet. Het grote paard poept met periodes ook alleen maar in het zaagsel (6-7 hopen per 12 uur).

Tegenwoordig staat het grote paard 24/7 op het land en is er op het moment niets te mesten qua strooisel.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:34

Mijn paarden staan op vlas. Ik heb eerst ook stro-houtvezel en strokolles gehad maar dit beviel geen van allen. Ik wil ook dat wanneer een paard smorgens uit zijn stal komt deze er nog mooi droog bijligt.

We hebben eerst 4 balen vlas in de stal gedaan. Elke dag de mest eruit. En 1-2 keer per week het natte eruit. Het natte zit er dan nog mooi onder en moet je eerst de droge laag verwijderen. En als ik het natte eruit heb gehaald gooi ik er weer een nieuwe baal vlas bij in.
Ik vindt dit echt ideaal. Paarden hebben een mooie dikke laag in de stal liggen. Het natte komt niet naar boven dus ze staan/liggen mooi droog. Geen stof. en je bent er ook niet zolang mee bezig als met stro bv om de mest tussen uit te halen.