wie heeft zijn eigen paard beleerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:53

Ik heb Dennis zelf in gereden en beleerd voor de kar. Ik ben onder het zadel weinig problemen tegen gekomen. Alles waar ik tegen aan loop komt door mijn gebrek aan ervaring en begeleiding maar helemaal geen gekke of rare dingen.
Voor de kar ging het wat minder. Hij heeft er een zo'n 2 jaar super voor gelopen totdat het een keer fout gegaan is. Nu durf ik het niet meer aan, het risico dat het nog een keer fout gaat is mij te groot.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:54

ben ook bezig met behulp van instructrise een drie jarige aan het inrijden echt leuk

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:58

Ik heb mijn eigen paard niet helemaal vanaf het begin beleerd, ze was net zadelmak.
Maar je kon alleen opstijgen, stappen en beetje draven maar het sturen ging nog niet echt.
Vanuit daar heb ik haar samen met mijn zus naar de Z1 gereden.

Na haar heb ik nog meerdere jonge paarden gereden en ook nog een paar vanaf het begin zadelmak gemaakt. Maar nu hoeft het van mijn niet echt meer. Mocht ik een ander paard kopen, dan zou ik het paard hoogstwaarschijnlijk wel zelf zadelmak maken.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:02

Ik heb mijn paard ook zelf beleerd, viel niet altijd mee, hij is een hengst en af en toe denkt hij de lakens uit te delen, maar hij leerde alles wel heel snel.
In de omgang een klier, maar zodra er gewerkt moet worden is hij er!
Het belangrijkste bij hem was dealtjes maken en vooral niet de baas proberen te zijn, maar meer jezelf gelijk maken met hem , maar dan net het laatste kleine woord zelf hebben.

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:10

Ik heb Lex samen beleerd (wel met behulp van een vriendin, zij longeerde dan en ik zat erop). Ik had verwacht dat het veel moeilijker zou gaan, maar hij was zeer braaf. Op een gegeven moment ging hij wel uitproberen maar het is helemaal goedgekomen!

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:06

Ik heb Sydney als 4,5 jarige uit de opfok gekocht, ze kon dus helemaal niets. Ze is mijn eerste eigen paard, maar ik had al best wat ervaring met het zadelmak maken van paarden. Anders zou ik er niet zelf aan begonnen zijn. Gelukkig was ze toen vrij nuchter en reageerde ze in het algemeen erg goed op nieuwe dingen.
Het echte zadelmak maken ging eigenlijk erg makkelijk. Ik begon pas na ongeveer een half jaar problemen tegen te komen. Op het moment dat ik wat meer met haar aan het werk wilde gaan.
En dat vinden we op dit moment nog steeds moeilijk. Al zijn we wel een stukje verder gekomen.

Dat was bij mij ook het probleem in mijn ervaring. Had al best wel wat paarden zadelmak gemaakt, maar niet de kans gehad om ze verder door te rijden. Als je een paard hebt dat een beetje koel in het hoofd is, zijn ze vaak vrij snel gewend een zadel, hoofdstel, gewicht op de rug, stappen, draven, galloperen en een volte maken. Daarna wordt het vaak veel leastiger.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:32

Ik heb mijn paardje niet helemaal beleerd, was al een beetje zadelmak. Onder voortdurende begeleiding van mijn instructrice heb ik haar stukje bij beetje de basis geleerd. Dat is volgens mij best goed gegaan, want we zijn nu M1 + 7 en hard op weg naar de M2 en hopelijk de Z. Wat ik moeilijk vind? Alle nieuwe dingen, ik heb hiervoor nooit hoger gereden dan L1, eerst vond ik schouderbinnenwaarts moeilijk omdat dat iets nieuws was, nu niet meer, nu ben ik hard aan het oefenen op de travers.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:02

Ik was 11 jaar en heb samen met een vriendinnetje Sando ingereden. Makkie. Was een makkelijk paard, heeft nog geen bokje gegeven. Nou was ik ook wel een dare-devil hoor. Peru heb ik in laten rijden. ik al wat ouder, Peru wat groter en ondertussen wat banger geworden. Breek liever niet mijn nek.... Maar ook Peru bleek een hele makkelijke te zijn, ook geen bok gegeven of stap verkeerd gezet.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:10

Ik heb niet mijn eigen pony maar mijn verzorgpony 'íngereden'.
Is echt heel eenvoudig gegaan, ben er 1 keer afgevallen maar dat was al iets later, hij begreep alles heel snel ben geen moeilijkheden tegen gekomen. Maar goed ik heb hem ook niet door gereden, alleen sturen, alle gangen en de rem zat erop, en ook nog de buitenrij-functie.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:11

Ik heb Nouska zelf beleerd (met enige hulp van iemand anders, maar die gaf alleen aanwijzingen) Nouska was toen 4, ik 13.
Achteraf gezien is het wonderbaarlijk goed gegaan.
Het moeilijkste vond ik om er zelf op te gaan zitten.
Toen we Nouska aan het zadel wilden laten wennen heeft ze een hele tijd echt ontzettend wild gedaan als we maar iets op haar rug legden.
Eigenlijk ging het heel goed met het erop zitten.
Het drijven was haast nog moeilijker, zo gauw ik maar iets mijn been eraan legde begon ze te bokken en te doen..

Muprhy heb ik bijna zelf ingereden. Toen ik hem kreeg had er al iemand opgezeten maar daar was ook alles mee gezegd. Met hem gaat alles eigenlijk heel voorspoedig, hij pakt alles heel lekker snel op!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:16

Ik heb nu een paard gekocht wat 4 jaar stil heeft gestaan, en daarvoor 2 jaar gereden is. Is nu 4 weken onder het zadel en ik ben de enige die er tot nu toe op heeft gereden, ze pikt het allemaal snel op.
Heb eerder pony's mee geholpen in te rijden/zadelmak te maken, maar toch even flink getwijfeld of ik dit wel moest doen. Maar het valt me allemaal erg mee, had meer protest verwacht Knipoog

Jady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:21

Ik heb Destiny zelf beleerd,met hulp van mijn instructrice Ingrid.
Ze leert snel,maar is wel gigantisch moeilijk!

Roduque hebben we, zeg maar her-beleerd.
Hij is nu 7 1/2 ,maar hij heeft 2jaar stil gestaan en daarvoor 1x per week een buitenritje met een meisje van 7 gemaakt.
Hij kon dus niets toen wij hem kochten,hij kon zelfs niet galopperen!!!
Nu gaat het gelukkig allemaal heel goed Haha!