Hoe moet ik de manen van mijn paard laten rechtopstaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:02

__Elizabeth schreef:
Als je op de goede manier manen trekt doet het idd geen pijn ;)

Ik heb jaren boogjes moeten knippen bij Menorcaanse paarden en dat je ze moet afscheren voor het recht staat is onzin. zodra je ze kort genoeg knipt staan ze rechtop. Wij gebruikte altijd een schaar die voor schapenscheren word gebruikt.

Het kan zeker met een schaar, maar is wat meer werk. En ongeoefend wordt het waarschijnlijk wat minder strak. Met een scheerapparaat is snel en strak (mits paardlief het toelaat), dan is bijhouden met een schaar een koud kunstje

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:56

Rochiril schreef:
__Elizabeth schreef:
Als je op de goede manier manen trekt doet het idd geen pijn ;)

Ik heb jaren boogjes moeten knippen bij Menorcaanse paarden en dat je ze moet afscheren voor het recht staat is onzin. zodra je ze kort genoeg knipt staan ze rechtop. Wij gebruikte altijd een schaar die voor schapenscheren word gebruikt.

Het kan zeker met een schaar, maar is wat meer werk. En ongeoefend wordt het waarschijnlijk wat minder strak. Met een scheerapparaat is snel en strak (mits paardlief het toelaat), dan is bijhouden met een schaar een koud kunstje

Ik doelde op de reacties waar ze zeggen dat je alle manen er af moet scheren en dat ze dan rechtop terug groeien :)

Bollebuik

Re: Hoe moet ik de manen van mijn paard laten rechtopstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:59

Ik heb de manen van mijn pony ook geknipt. Ik heb er een paar centimeter aan laten zitten en toen in de wei gezet. toen ze van de wei af kwam is het rechtop gaan staan en nu staat het nog steeds omhoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:00

Ayasha schreef:
Je maakt me niet wijs dat manen trekken geen pijn doet voor die beesten. :)

als je ze rechtop wil hebben staan lijkt het me dat je ze niet wilt vlechten. De jongeman hier heeft ze iig rechtop staan zodat ik niet meer hoef te vlechten :')

Bij jou wellicht maar als je ermee op concours gaat zul je toch echt moeten vlechten :)*
Bij mij was het andersom, ze waren te dik om te vlechten dus ik trok ze dunner en korter en toen gingen ze omhoog staan. Heb het sindsdien bij veel paarden gedaan omdat het zo ondeugend staat.
Effekt was bij mijn paarden vergelijkbaar met de paarden van Olympia, zo'n fjordenboog vind ik geen gezicht bij een warmbloed.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:10

anneliesdj schreef:
Ayasha schreef:

als je ze rechtop wil hebben staan lijkt het me dat je ze niet wilt vlechten. De jongeman hier heeft ze iig rechtop staan zodat ik niet meer hoef te vlechten :')

Bij jou wellicht maar als je ermee op concours gaat zul je toch echt moeten vlechten :)*
Bij mij was het andersom, ze waren te dik om te vlechten dus ik trok ze dunner en korter en toen gingen ze omhoog staan. Heb het sindsdien bij veel paarden gedaan omdat het zo ondeugend staat.
Effekt was bij mijn paarden vergelijkbaar met de paarden van Olympia, zo'n fjordenboog vind ik geen gezicht bij een warmbloed.

Ik heb ze echt bij een warmbloed in een fjordenboog en kan ze dus niet vlechten.... Vlechten moet helemaal niet, ik ga toch echt op wedstrijd en ook officiële dressuurwedstrijden. Altijd prima punten voor verzorging. Staat nergens in t reglement ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:23

anneliesdj schreef:
Ayasha schreef:

Die punker van mij heeft zondag nog een proef gewonnen op concours. :')
Op handbreedte mogen ze gewoon los hangen en recht op staand moet je ze al zeker niet meer vlechten.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-11-15 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:24

Als je het gewoon super kort knipt, gaan ze vanzelf rechtop staan! Helemaal kort scheren kan ook, is misschien beter.

Bloblo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 11:36

Hey allemaal,

Echt bedankt voor alle handige tips maar scheren lijkt echt zielig en denk eraan vanvoor heeft mijn paard echt mooie dikke manen maar aan zijn schoft zijn ze echt maar flauw hoor ze groeien niet eens en zijn mega dun.
Dus wat lijkt voor jullie de beste optie.

Groetjes

(Hoe moet je fotos toevoegen?)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:04

Rochiril schreef:
Altijd prima punten voor verzorging. Staat nergens in t reglement ;)

Persoonlijk vind ik het wel zo netjes in de dressuur, maar ieder zijn ding.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:10

Tja maar wat jij vindt hoeft niet perse in de reglementen te staan. Dus met een kort koppie kunnen ze gewoon mee op wedstrijd zonder daar punten op te verliezen mits het netjes gedaan is.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:25

Bloblo schreef:
Hey allemaal,

Echt bedankt voor alle handige tips maar scheren lijkt echt zielig en denk eraan vanvoor heeft mijn paard echt mooie dikke manen maar aan zijn schoft zijn ze echt maar flauw hoor ze groeien niet eens en zijn mega dun.
Dus wat lijkt voor jullie de beste optie.

Groetjes

(Hoe moet je fotos toevoegen?)

Dan zou ik alles helemaal wegknippen, zo kort als je lukt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:39

Ayasha schreef:
Tja maar wat jij vindt hoeft niet perse in de reglementen te staan. Dus met een kort koppie kunnen ze gewoon mee op wedstrijd zonder daar punten op te verliezen mits het netjes gedaan is.

Ayasha schreef:
recht op staand moet je ze al zeker niet meer vlechten.

Wat jij vind ook niet.
Voorheen stond er wel in het reglement dat geknipte manen niet toegestaan waren maar geloof dat dat inmiddels is aangepast.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:31

Ís dat wel zo Annelies? Mijn vroegere pony (zie profiel) heeft haar dubbele dressuurcarriere tot aan de Z dressuur met stiekel (geschoren) manen doorlopen. Een andere optie was er echt niet, zo dik en zo veel was het. Dat was overigens wel even geleden hahaha.

We hebben er nóóit commentaar op gehad. Dus als het niet mocht, hadden we het vast gehoord!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:35

Ja daar heb je dus een trekkam voor.
Maar helemaal afgeschoren mocht geloof ik ook.

Maar ik heb er ook genoeg gezien met geknipte manen en ze zijn niet overal even streng mee natuurlijk, hoewel ik ook weleens gehoord heb van iemand die er wel een opmerking over had op zijn protocol.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:37

Ja I know, maar daar ben ik niet zo van. Ze groeiden rustig door tot een Fjordencoupe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:58

In ons reglement staat gewoon dat vanaf handbreedte er niet meer gevlochten moet worden en in het internationale ook voor zover ik me herinner dus dat ging daar over en niet over mijn mening.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:59

Het gaat toch niet over lange manen? Welk reglement is 'ons' reglement?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:02

Belgisch. Maar in het internationale staat het ook denk ik. En met "vanaf handbreedte" bedoel ik; handbreedte en alles wat korter is

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:03

Ik heb ze tot 3x toe volledig weg geschoren.
En zo netjes laten recht groeien en dan op tijd bijgeknipt gehad :)