Enorme viezerik..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:41

Jotoma schreef:
Zou jij zelf dagelijks in een stal met stro of vlas gaan liggen met koud beton eronder?

En een hele nacht in je eigen urine en ontlasting liggen omdat je het zelf overhoop haalt vind ik ook niet comfortabel.

Urine gaat door de matten heen en een laagje vlas of stro vind ik warmer en comfortabeler dan alleen rubber matten.
Daarnaast is het kostenbesparend omdat er nu niet 3x zoveel stro door heen gaat.

Dus ik zie wel meer voordelen dan alleen even wat sneller voor de eigenaar ;)

Er bestaan overigens ook paardenmatrassen, maar dan heb je het wel over een duurder segment.

Voor mij zou een potstal een betere optie zijn dan jullie adviezen....

En nee ik zou in beide stallen niet gaan liggen, maar in mn eigen potstal, kan ik de hele nacht liggen zonder dat ik smerig en nat word, en kwa geur ook niets mis mee. En t ligt top! En mijn paarden ook altijd schoon en draag en liggen comfortabel.

en kostenbesparend is ook weer in voordeel van de mens, niet voor t paard.

En zoals ik al zei, kost een potstal niet meer stro dan wat ts nu doet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:56

potstal schijnt een heerlijke broedplaats te zijn voor bloedwormen.
(vandaar dat opfok paarden vaak een worminfectie hebben :7 )

Olikea

Re: Enorme viezerik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:59

Ik gebruikte stro korrel voor mijn enorme viespeuk. Dat hielp echt heel goed. Veel minder werk en een Veel schoner paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:29

sigrid1182 schreef:
Maar hoe oncomfortabel ligt dat? Alleen op rubber mat....zou je zelf ook dagelijks op een rubber mat gaan liggen dan op matras?

Voor mij klinkt dat dat de eigenaar lekker snel klaar is, maar voorbij gaat aan comfort voor t paard....

Laagje stro op rubberen matten, dat lost niets op, dat maakt dezelfde bende dan die er nu is.

en wArmte en droogte voor t liggen los je dan niet op.

Ik heb rubbermatten van 10 cm dik, veerkrachtig en warm en daar liggen ze graag op. Kan nergens meer plekjes vinden die kaal zijn bij de paarden, eerder wel toen ze nog op gewoon strooisel stonden dus dit is zachter.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:12

geerke schreef:
potstal schijnt een heerlijke broedplaats te zijn voor bloedwormen.
(vandaar dat opfok paarden vaak een worminfectie hebben :7 )

Wij mesten 2 dagen na ontwormen uit, potten ook op (wel minimaal elke 2 weken leeg). Nog nóóit een worminfectie gehad, dus dat gaat niet altijd op. Jammer dat je het zo laat overkomen, dat paarden in de opfok vaak een worminfectie hebben...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:25

dat heb ik ergens gelezen...daar kan ik toch niets aan doen?
En het is niet gelogen dat het vaak voorkomt dat paarden mager en met bloedwormen uit de opfok komen.En ik neem aan dat die niet bij jou vandaan komen dus geen reden om je persoonlijk aangevallen te voelen ;)

fique

Re: Enorme viezerik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:30

Klinkt bekend... 2 dagen een redelijk schone stal en 3e dag opeens zwart door mest door z'n stal te verlopen. Die van ons staat op vlas. Met uitmesten bijna geen drol te vinden, omdat hij er al 100x doorheen gelopen heeft

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:35

geerke schreef:
dat heb ik ergens gelezen...daar kan ik toch niets aan doen?
En het is niet gelogen dat het vaak voorkomt dat paarden mager en met bloedwormen uit de opfok komen.En ik neem aan dat die niet bij jou vandaan komen dus geen reden om je persoonlijk aangevallen te voelen ;)

Juist niet persoonlijk, maar voor opfok in het algemeen. Zal eerder aan het ontworm en voer beleid liggen denk ik.

Ik wil gewoon even ontkrachten dat het "gewoon" is dat paarden uit de opfok komen met wormen. ;)