Zoveel mogelijk buiten houden van paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Re: Zoveel mogelijk buiten houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:45

Ik heb mijn paard het liefst overdag buiten met een schuilstal en s nachts binnen apart in een stal. Geen schuilstal zou ik nooit een optie vinden in de winter buiten, omdat ze dan soms nergens een droge plek hebben om te staan of eventueel liggen.

Op de paddock krijgt die van mij beperkt ruwvoer, omdat hij zo nog enigszins in model blijft.

Overigens zijn de keuzes die je maakt wel heel erg paardafhankelijk denk ik en ook het doel wat je hebt met je paard zeg maar.

Een geschoren paard met dekens buiten houden 24/7 lijkt me geen probleem.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 04:50

Mijn pony staat 24/7 buiten met grote inloopstal, in een kleine fijne kudde.
Onbeperkt ruwvoer en goed in het stro.
Hij is de enige met deken in de kudde, hij is geschoren en staat nu onder maar een 50 grams regendeken waar hij lekker warm onder is.
Ik hoor al 150 gram ongeschoren om me heen. :+
Ik scheer liever vaker als dat ik hem extreem moet inpakken, als het kouder wordt heeft hij ook nog een 200 en 300 grams deken.
Zolang hij hier lekker warm onder heeft en het niet vriest laat ik het mooi zo.
Hij blijft mooi in model, niet te dik en dat zijn ze geen van allen.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:27

Mijn paard staat 24/7 buiten in een kudde van 9 paarden. Wat wij hebben is het volgende:

- 3 ruime schuil stallen (per schuil stal kunnen makkelijk 3 paarden staan)
- het stuk bij de schuil stallen is verhard, dus ze kunnen altijd droog staan met hun voeten.
- in de winter onbeperkt hooi, op 2 of 3 plaatsen balen neergezet.
- in de zomer onbeperkt weidegang.
- ze kunnen drinken uit de sloot of gewoon leidingwater.
- in het midden is het weiland, om het weiland heen loopt een breed zandpad (waar ze dus in de winter op staan)

Hier zijn ze allemaal ongeschoren en staan allemaal zonder deken.

Nadelen? Wat mij betreft, GEEN! :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:46

Ik heb ze 24/7 buiten staan met schuilstal en afdak...ze staan aan huis dus ik heb geen "last"van een wisselende kudde.
Ze zijn met z'n 3en en kunnen makkelijk allemaal in de schuilstal,staan er ook vaak genoeg samen in.Liggen vaak ook op de baan op een bult :+
Er wordt lekker de hele dag gescharreld,gespeeld en tukjes gedaan...afgewisseld met hooi eten,knabbelen aan stro en gras schransen :D

Onbeperkt ruwvoer dmv slowfeeders.

Ik merk dat ze het erg fijn vinden om zo te leven,ze kwamen van overdag buiten, 's nachts op stal maar dit vinden ze echt fijner. :)

Ik denk dat het enorm belangrijk is om te kijken naar je mogelijkheden en je paard zelf,Sommigen vinden het fijner om met naar weer binnen te staan.Ook kan het makkelijker zijn om ze een bepaalde periode binnen te zetten ivm voer,medicatie of eczeem.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:59

geerke schreef:
mijn paarden staan overdag buiten,wel apart van elkaar...ze kunnen elkaar wel aanraken meer net niet elkaar stukmaken :+
Ze staan s'nachts op stal.Zie ik precies of alles o.k is.Ga s'avonds om 11 uur nog hooi geven en een appeltje.Haal de poep weg,dan zie ik dus ook dat ze gepoept hebben.Zie hoeveel ze drinken,plassen...en ze kunnen lekker slapen.
Zie nu op mijn infraroodcamera dat mijn driejarige heerlijk languit ligt te slapen.
De stallen zijn 3.50x3.50.Open en mijn drie paarden(pony''s) zijn 1m,1.60m en 1.45m

Grappig! :+ Had ik totaal niet achter je gezocht, dat je je paarden apart van elkaar had staan. Ivm je vele kennis reacties in paard-inhoudelijke topics etc. Eerder verwacht het perfecte plaatje van veel paardcontact,veel ruwvoer en veel buiten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:33

Wij hebben op het weiland een stuk afgezet en zandgrond gemaakt , een schuilstal met vrijwel onbeperkt voordroog.
Hier staan de jonge pony's en drachtige merries.
Op stal hebben we er nog een paar staan, die komen niet zoveel los buiten. (Wel buitenbak) Worden gebruikt om te rijden of om keuringsklaar te maken en staan met dekens op.

Vind het beide voor en nadelen hebben. Voor de paarden zie ik weinig verschil. Beide zijn vrolijk een aanhankelijk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:42

Ideaal plaatje zou voor mij zijn, een kleine, stabiele kudde (4/5). Een aparte stal per paard beschikbaar, maar deuren altijd open.
Verharde uitloop; met daarnaast nog een zand padddock het liefst met wat bomen, heuveltjes, een track oid en een plas water waar ze in kunnen spelen.
Weide vind ik minder belangrijk en zou voor mij geen prio hebben, maar als er ruimte voor is, prima. Waarom? Gras is in Nederland zo goed helemaal niet; weiland (goed) onderhouden kost heel veel geld en tijd; en het is grond die je 9 v/d 10 maanden toch niet kan gebruiken vanwege te nat, te dit, te zo; als je er tenminste een goede weide van wil houden. Als je grond genoeg hebt; dan mooie wei, maar grond is duur.

Met aparte stallen weet je iig zeker dat elk paard, altijd de mogelijkheid heeft om binnen te staan, en als je in elke stal hooinet op hangt snachts weet je ook dat ze altijd, allemaal te eten hebben.
Ten tijde van ziekte kan je ze dan wel apart zetten (uitloop zo maken dat je het snel kan opdelen per stal); met eventuele probleem paarden kan je ze met voeren opsluiten.

Als ze aan het werk moeten en een beren vacht hebben, gewoon scheren en met dekens. In een groep met hengsten sneuvelt er iets vaker een deken dan met merries maar ach.
Vrijwel onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer in netten en slowfeeders en 2x per dag een beetje krachtvoer naar behoefte.

Mijn pony staat op dit moment bijna ideaal, alleen onze zand paddock is een beetje 'saai' en ze staan snachts maar met zijn tweeen (rest gaat snachts opgesloten...). Maar goed die twee dingen kom ik dan wel overheen; het is bijna perfect ;-)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:01

Die van mij staat in een kudde van 5 paarden(verschillende leeftijden en merrie's en ruinen).
In de zomer 24/7 in de wei.
En in de winter hebben ze een winterwei met zeer grote schuilstal.
Wanneer het is stukgelopen gaan ze s'nachts op stal. Zo meestal rond de kerstdagen is dat tot ongeveer februari.
En in April gaan ze weer de zomerweides op.
4 paarden staan zonder dekens alleen een oude dame heeft een deken op in de herfst en winter.
Wel krijgen ze veel hooi om zich warm te houden in de winter.
De mijne vind het heerlijk buiten.
Dus de baas is ook blij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:16

Ik zou in ieder geval gaan voor aparte stallen, maar wel 24/7 buiten.
Dit ivm eten, opzadelen, in geval van ziekte/nood.
Dat buiten zou in deze regio zomer wei zijn en winter op zand (bak/paddock). Wat dat betreft staat mijn haf ideaal. Beide paarden hebben een eigen stal met uitloop die je ook apart kunt afsluiten. Als we niets met de paarden doen, staat de uitloop altijd open naar de bak, zodat ze samen staan. En in de zomer staat het hek van de bak naar de wei ook open zodat ze naar de wei kunnen.

Mijn haf wordt geschoren en staat met een deken buiten. Gaat prima als je goede dekens hebt. Ik heb 2 jaar geleden geïnvesteerd in Bucas dekens en dat is het wel echt waard.
We voeren 3x per dag hooi (zo goed als onbeperkt) en 2x per dag krachtvoer (vitaminebrokje in geval van de mijne :+ ).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:28

Qimm schreef:
Ik was nog niet op het woord lamellen gekomen. Wel flappen en stroken. Bedankt voor de link

Je kan ze ook los kopen voor industriële doeleinden, dan zijn ze veel goedkoper dan als je een speciaal "paardengordijn" koopt : https://pvc-strokengordijn.nl/
http://www.flappies.nl/
http://www.strokengordijnen-shop.nl/
http://www.strokengordijnen.net/

Wij hebben een rol gekocht, stroken op maar geknipt en tussen 2 balkjes gemaakt en vervolgens met bouten in de staldeur opening gehangen. Wij hebben de stroken van 3 mm dik en 30 cm breed; een rol van 50 meter kost dan ca. 160,- . Daar hebben we 2 brede boxdeuren mee gedaan en nog ruim over voor reservestroken.
Ze verkopen ze ook bij Kramer in Dld. dan zijn ze 150,- per stuk http://www.kramer.nl/Pendeldeurfolie-se ... &ci=257304 .

Onze paarden hebben allebei hun eigen box, ca. 4 x 4 m + grote paddock ca. 4 x 10 m. Ze kunnen binnen en buiten contact maken, krijgen veel hooi, maar niet onbeperkt. Het gaat hier om 2 hengsten overigens, die hele goede vrienden zijn, maar bij elkaar durven we niet aan omdat er 1 graag wil jagen ( cutting gefokte Paint hengst). Als ik merries/ ruinen zou hebben zou ik ze wel, zo veel mogelijk, bij elkaar hebben staan. Paarden worden niet geschoren, maar krijgen wel een 200 grams deken op om te zorgen dat ze niet helemaal in teddyberen veranderen.

Reden van niet onbeperkt hooi is simpel, de Lusitano eet gewoon door totdat alles op is, de Paint niet en die heeft dus langer wat te doen; we voeren daarentegen wel ca. 5 x per dag een portie, ze krijgen, beperkt, krachtvoer in de vorm van granen ( hoofdzakelijk haver) via een voerautomaat ( 5 x per dag ca. 100 gram) en 1 x per dag ca. 1 kg Wafer Fioc.
Als we echt onbeperkt hooi zouden voeren zouden ze allebei dichtgroeien ;) .
Laatst bijgewerkt door ElCid op 05-11-15 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:32

Mijn paarden staan zomers 24/7 op de wei.. Winters 24/7 op de paddock, tenzij t weer zo gruwlijk slecht is dat ik ze op stal zet, maar dat komt heeeel weinig voor..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:57

Eirikur schreef:
Qimm schreef:
Ik was nog niet op het woord lamellen gekomen. Wel flappen en stroken. Bedankt voor de link

http://www.flappies.nl.

Geen grap.

hahahaha geweldig dit :D Dank je wel

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:01

Het liefste heel de dag buiten met schuilstal óf stal met uitloop.

Momenteel staat mijn paard 24/7 buiten in een verharde uitloop met 1 schuilstal en 1 overkapt zandstukje en een paddockje. samen met 4 vriendjes. met onbeperkt hooi
Zeer binnenkort zal hij waarschijnlijk verhuizen naar een schuilstal met verharde uitloop en 1 vriendje. snachts kan hij dan in de paddock en wanneer het weer het toe laat overdat op het land.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:24

Elcid, juist door onbeperkt eten ze minder dan met veel porties. Ze moeten er even 2 weken aan wennen en vinden het daarna heerlijk. Mijn paintmerrie is zo heerlijk stabiel op gewicht als ze onbeperkt krijgt, en eet echt niet veel.
Op mijn vorige pensionStal voerde we meer kilo's maar in porties, daar hielt ik haar moeilijk op gewicht (te dik te dun, allebei mogelijk).
Juist dit soort paardjes leren heel makkelijk dat als het er altijd is, ze niet altijd hoeven te eten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:12

Ik voer geen onbeberkt hooi...dan kan ik ze omrollen :+ ze krijgen wel onbeperkt ruwvoer...dat werd gevraagd in de OP.

Stro is er altijd te vinden in de slowfeeders,ze krijgen bij mij echt maar heel weinig hooi,momenteel zelfs maar iets van 1kg p/d.Daarnaast 4 uur op het gras...de rest scharrelen ze zelf maar bij elkaar of ze nemen een hap stro :o

Je kunt ook zien dat ze ongeveer na hun ontbijt na 2 uur lekker aan het stro staan te peuteren voor een uurtje om vervolgens lekker te gaan spelen,soezelen of beetje rondkijken.
Daarna wordt het stro nog eens geïnspecteerd op achtergebleven lekkere sprietjes,vaak genoeg gaan de netten schoon op.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:39

smurffie schreef:
Elcid, juist door onbeperkt eten ze minder dan met veel porties. Ze moeten er even 2 weken aan wennen en vinden het daarna heerlijk. Mijn paintmerrie is zo heerlijk stabiel op gewicht als ze onbeperkt krijgt, en eet echt niet veel.
Op mijn vorige pensionStal voerde we meer kilo's maar in porties, daar hielt ik haar moeilijk op gewicht (te dik te dun, allebei mogelijk).
Juist dit soort paardjes leren heel makkelijk dat als het er altijd is, ze niet altijd hoeven te eten.

We hebben onbeperkt geprobeerd, met de Paint gaat dat overigens wel, maar de Lusitano eet gewoon door...........tot het op is. We hebben bakken waar 1 baal in past en als het aan hem lag gingen er gewoon 2 balen per dag doorheen............We hebben het een tijd uitgeprobeerd maar hij stopt gewoon niet met eten en wordt dus kogelrond. Bij sommige paarden werkt onbeperkt gewoon niet, is jammer maar waar.
De Paint heeft zelfs bij het voeren van, grote, porties altijd nog hooi in zijn bak, bij de Lusitano is het altijd schoon op, alsof hij het heeft schoongelikt ;) . Dus we voeren weer in porties, maar zo vaak dat ze nooit langer dan 4 uur zonder staan.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:59

Wij hebben de paarden 24/7 buiten, met 3 aparte schuilstallen. Deuren staan overdag open, alleen met krachtvoer geven zetten we ze apart zodat we precies weten wie wat krijgt. Is het op, gaan de deuren weer open.
Voor de stallen ligt een vlak met grastegels. Voordeel hiervan is dat er zand tussen zit (gras bleef niet veel van over) ;) dus wordt niet glad.
Aan de paddock grenzen 3 weiden waar ze met goed weer op kunnen.

Ik vind het ideaal zo. :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:40

Wij hebben in onze paddocks het voorste deel verhard, deels met stenen en deels met grastegels, de rest is zand.

Afbeelding
Nog in aanbouw hier, de "gordijnen" hingen nog niet in de deuren.

Afbeelding
Van buiten af genomen.

Afbeelding
De binnenkant

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:22

Dat ziet er netjes uit zeg +:)+

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:47

heb een shetje
die heb ik dus het liefst 24/7 buiten met een schuilstalletje en een zo droog mogelijke omgeving
zijn vacht zorgt wel voor zijn warmte :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:52

zeven paarden 24/7 buiten, schuilstal waar geen eten in ligt, buiten slowfeeders met eten. Dus ze kunnen óf schuilen óf eten, iedereen komt met alles wel aan de beurt. De rijbak is ook de paddock met schoon zand om te liggen en te rollen, maar dat doen ze natuurlijk liever in het weiland *knor knor*. Een lang pad naar het weiland, deels verhard, deels blub en elke dag een stukje stripbegrazing.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:57

Ik heb het liefst dat wat mijn paard het liefst wilt..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:11

Afbeelding is bij ons de paddock met hooi ruif en inloopstalletjes waar de paarden overdag zijn in de zomer (lekker koel, want ik kan ook stallen gemakkelijk in en op natspuiten net als de paddock met de tuinslang) met het bosje open achter de paddock open. In de winter 's nachts zijn de paarden in de paddock (met het bosje dicht).
Als het koud is dan kunnen ze onbeperkt bij het hooi. Als het warm is zoals nu, dan gaat er eten in de kleine ruif die niet te zien is omdat de paarden daar voor staan, en is het hooi afgesloten met schrikdraad.
In de zomer gaan de paarden 's nachts op de wei van anderhalf hectare en in de winter overdag, of ze zijn rond het huis.
Als het erg nat wordt gaat de paddock open zodat de paarden 's nachts het stuk erbij krijgen omdat de paddock dan te modderig is.
Zelf vind ik dit vrij ideaal. Nadeel bij veel regenval is het zwaar met de kruiwagen door de modder met kak ruimen dat we elke dag doen en brengen naar een mesthoop dat bij buuf (boer) op zijn terrein ligt en dat hij over zijn land verspreidt in de lente.
Voordeel paarden kiezen zelf wat ze willen (bosje, in de stal, of in de paddock). Ander voordeel is zoals nu dat wij al geruime tijd niet rijden ivm renovatie van onze gîte Fermette, de paarden zichzelf goed bezig kunnen houden.
Voordeel vind ik ook dat we er weinig werk aan hebben. De stal houden de paarden zeer schoon. Ligt ook geen stro of hooi (behalve hooi als het echt te hard regent). De paarden hebben een eigen kak plek in altijd dezelfde hoek van de paddock. Dus wij maken geen stallen schoon, zijn geen stro kwijt en hebben daar ook niet het afval van waar we een oplossing voor moeten zoeken. Ook als de paddock erg modderig is blijft de stal kurk droog en de ondergrond blijft altijd hard.
De veelzijdigheid van bosje, tuin, wei en paddock geeft veel mogelijkheden van de paarden houden naargelang weersgesteldheid en paarden aan huis vind ik erg gezellig. Als het om tijd gaat zijn wij totaal 15 minuten kwijt met kak ruimen, water geven (met de tuinslang wordt het bad gevuld en de emmers in de stallen), hooi en muesli geven. We hebben altijd leuk contact en als we fluiten komen ze gelijk aan gegaloppeerd dat te maken heeft dat wij ze natuurlijk het voer geven en alles doen.
De vaste kosten zijn erg laag. Beetje vuur (2 handjes per dag meestal behalve als het koud is) en een hooibaal van € 40,-- in de winter per maand in de zomer twee maanden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:28

Hannanas schreef:
geerke schreef:
mijn paarden staan overdag buiten,wel apart van elkaar...ze kunnen elkaar wel aanraken meer net niet elkaar stukmaken :+
Ze staan s'nachts op stal.Zie ik precies of alles o.k is.Ga s'avonds om 11 uur nog hooi geven en een appeltje.Haal de poep weg,dan zie ik dus ook dat ze gepoept hebben.Zie hoeveel ze drinken,plassen...en ze kunnen lekker slapen.
Zie nu op mijn infraroodcamera dat mijn driejarige heerlijk languit ligt te slapen.
De stallen zijn 3.50x3.50.Open en mijn drie paarden(pony''s) zijn 1m,1.60m en 1.45m

Grappig! :+ Had ik totaal niet achter je gezocht, dat je je paarden apart van elkaar had staan. Ivm je vele kennis reacties in paard-inhoudelijke topics etc. Eerder verwacht het perfecte plaatje van veel paardcontact,veel ruwvoer en veel buiten.

Tja,het ideale plaatje kan niet altijd.Een shet die vrolijk met een jonge nog in de groei zijnde hengst mee eet,gaat niet.
Paarden s'nachts buiten met op een paar meter afstand burlende edelherten,zwijnen ,dassen en vossen word hem ook niet :+

Wat dat ruwvoer berteft wel,behalve shet dan...ze krijgen ook geen fastfood,maar waar paardendarmen wel geschikt voor zijn...vezels en vetten.

Verder heb ik drie hengsten,die maken elkaar stuk :+

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 22:47

Bedankt voor de vele reacties! Toch wel veel hebben hun paardje 24/7 buiten. En wat een uitgebreide reacties, heel fijn.

Als je op meerdere plaatsen voert, voorkom je dan dat de dominanste het voer inpikt ?

Joyce B ziet er goed uit! Echt heel tof :j