Van boer naar pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 08:58

Je moet vooral doen waar je je prettig bij voelt.

Een paar minuten reistijd ipv 20? Heerlijk!

Een bak om in te rijden? Hoort er bij.
300 pj is niet veel. Kun je ook niets voor verwachten.
Maar 120 pm is ook geen gek geld. Zeker niet als je er een bak met verlichtinf bij krijgt.

Wat zijn je doelen met je paard? Waar behaal je die beter?

Op een pensionstal is altijd wel wat te regelen. Werken in groepsverband.
Haal jij vandaag 3 andere paarden binnen en doen die zn eigenaren dat ook? Dan hoef je maar 2x in de week zelf binnen te halen. Ideaal toch. Zelfde met voeren. En je kunt alles klaar zetten. Een bakje omkiepen is zo gedaan.

Duhelo

Re: Van boer naar pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:17

Als je denkt je prettiger te voelen op de pensionstal, die is dichter bij huis en meer faciliteiten, dan zou ik verhuizen.
Maar, dan enkel op voorwaarde dat de paarden ook in de winter de hele dag buiten komen, en niet in een blubberzooi staan. Nu is het allemaal nog gemakkelijk zeggen dat ze buiten mogen, maar is dat straks bij -10 ook zo? is het ook zo als het 5 dagen na elkaar water giet? Als ze dan al buiten mogen, hebben ze dan ook schuilmogelijkheid?
welzijn van het paard gaat altijd voor op mijn eigen genot...

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:32

Ik mis nog iets.... als die binnenbak klaar is, wat zijn dan de kosten per maand ? 9 van de 10 x gaat dan de prijs omhoog. En hoeveel dan ?? Zou ik wel even goed informeren als ik jou was. Heb dat ook al een keer mee gemaakt. Scheelde bijna 100 euro per maand.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:20

Aan wie betaal je nu je stalgeld? Ben je al bij die persoon geweest met je gevoel? Je kan het gesprek aan gaan met die persoon en vragen of er problemen zijn gezien het geroddel.

Je geeft aan dat ze niet naar je paard omkijken. Hoe bedoel je dat? Krijgt het geen eten?
En het is een rot knol? Zijn er problemen met het naar binnen/buiten zetten of als andere paarden er bij lopen? Vraag wat het probleem is want dan kan je gaan kijken of het opgelost kan worden.
Je hebt met je stalbaas te maken, die zegt hoe en wat. Niet je stalgenoten!
Als je stalbaas zegt dat er niets aan de hand is en je doet nog steeds volgens afspraak de dingen die jullie hadden afgesproken dan moet je die anderen lekker laten kletsen.

Is het niet mogelijk een kleinere trailer te kopen zodat je zelf met trailer kan rijden?

De andere stal klinkt ook niet gezellig om eerlijk te zijn. Een vreemde stalbaas en s winters niet naar buiten wegen voor mij zwaarder dan een binnenbak..

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 14:10

No_No schreef:
Aan wie betaal je nu je stalgeld? Ben je al bij die persoon geweest met je gevoel? Je kan het gesprek aan gaan met die persoon en vragen of er problemen zijn gezien het geroddel.

Je geeft aan dat ze niet naar je paard omkijken. Hoe bedoel je dat? Krijgt het geen eten?
En het is een rot knol? Zijn er problemen met het naar binnen/buiten zetten of als andere paarden er bij lopen? Vraag wat het probleem is want dan kan je gaan kijken of het opgelost kan worden.
Je hebt met je stalbaas te maken, die zegt hoe en wat. Niet je stalgenoten!
Als je stalbaas zegt dat er niets aan de hand is en je doet nog steeds volgens afspraak de dingen die jullie hadden afgesproken dan moet je die anderen lekker laten kletsen.

Is het niet mogelijk een kleinere trailer te kopen zodat je zelf met trailer kan rijden?

De andere stal klinkt ook niet gezellig om eerlijk te zijn. Een vreemde stalbaas en s winters niet naar buiten wegen voor mij zwaarder dan een binnenbak..
'

Meestal betaalt mijn vader het aan het einde van het jaar, we gaan dan samen naar binnen en betalen het geld. Over het algemeen kom ik ze elke dag tegen, ze toeteren dan wel en steken de hand op. Maar van de dochter v/d boer kan ik niet veel verwachten. Daar draait het ook allemaal om. Er wordt veel boven het hoofd gehouden. Want tja, zij is 16 en ik ben 20. Ik sta daar om haar. Voor plezier.... Zij hoeft maar te zeggen dat ze wilt stoppen en ik kan wat anders zoeken.

Luchtige gesprekken en sporadisch iets leuks doen, dat vind ik helemaal niet erg. Als ik haar een app stuur: ben je thuis, zullen we gaan rijden? Nee ik kan niet. OF nee geen zin. Als ik haar tref op stal, ben ik vrolijk. Vraag altijd hoe het gaat, op school, thuis, met haar zelf etc. Hoor alleen ja, ja, goed. Hebben we zondag afgesproken om naar het bos te gaan, belt ze zaterdag avond nog af. Bij wijze van. Terwijl ik altijd uit kijk naar leuke dingen doen, zeker met een paarden muts. En als we wel wat leuks doen, dan probeer ik er wat van te maken. Wil ze na 100 meter al naar huis? Prima. Soms heb ik het er wel eens over en dan verteld ze mij dat we weer wat meer wat leuks moeten doen. Dit duurt dan een week en dan ben ik weer lucht.

Mijn paard staat samen met dat andere paard. Ik doe grotendeels de verzorging omdat ze ook druk was met school. Mijn paard is niet per definitie een rotknol maar je moet duidelijk optreden, persoonlijk niet anders dan bij het paard van dochter. Mijn paard trapt niet, bijt niet en slaat niet. Als ze 24 uur moet buiten staan, dan hoor je mij niet en het paard ook niet. Moet ze een weekje binnen blijven ivm werkzaamheden boederij? Geen probleem, ze zal nooit de tent afbreken. Maar soms als ze dan eindelijk wel eens naar buiten mogen, ja dan kan ze wat opgewekt zijn en jou meetrekken aan het touw. Of wat lomp zijn uit vrolijkheid waardoor ze op je teen gaat staan of je perongeluk tegen je hoofd stoot. Ik werk hard voor mijn geld, en zij mag altijd mijn spulletjes gebruiken. Als ze wilt longeren? Prima, je mag het allemaal gebruiken. Maar als ik het dan op de grond vind met alle riempjes door elkaar met een poes erop.... jammer. Net als wanneer je dure spullen als een zadel op de grond vind of beenkappen van 35 euro per paar. Ik kan dat niet hebben. Dan ben ik een prinses. Want ik draag de bling en ben apart op mijn spullen. (Lijkt me niet meer dan logisch?) Voor mijn paard stel ik een aantal basis dingen: goede smid, elk jaar de tanden en de inenting en medische verzorging als nodig. Haar paard heeft de hele zomer met een huidinfect gelopen, tot kreupel lopen aan toe. Toen heb ik het dier verzorgt en verlicht tegen de vliegen en hitte. Dat bedoel ik met dingen die gaan zoals ik dat niet helemaal kan plaatsen. Puur omdat hun principes afwijken van het mijne: waardoor ik wordt neergezet als een stads persoon. Terwijl ik helemaal niet van het kakkerige ben.

Ik pik altijd heel veel. Moet ik even helpen op het erf, prima. Ookal sta ik dan 3 uur in de kou een kalf te trekken met haar vader. Ik zorg dat ik er elke dag ben zodat ze daar niks over kunnen zeggen. Logisch gezien het geld? Als je alles bij elkaar rekent zijn de kosten 80 euro per maand omdat ik als tegenpool het vlas betaal (160 euro in 2 maand). Ik verwacht dan ook niks. Over het algemeen ben ik altijd alleen. Hierdoor kom je voor de dingen die nodig zijn en kruimel je wat op stal en ga je weer.

Wat het rijden betreft? Dat doe ik al 1 jaar niet meer intensief. Zonde. Vanwege het ontbreken van een rijbak kan ik niet alles doen wat ik wil. Mijn paard loopt erg voorzichtig op het weidje, omdat ze weet dat het glad is. Ik doe veel grondwerk en longeren, dit kan alleen in stap en de rechte stukken in draf. De afgelopen keer is ze uitgegleden en gevallen, ik was blij dt ik er niet op zat. Ik stel alleen maar doelen waar ik van kan dromen. Zoals springen, zonder dat mijn paard uitglijd. De wei is op een soort veengrond waardoor het paard weinig grip heeft en over het algemeen veel knollen loopt. Zelfs kalkoenen draaien moet je er flinke onder doen. Ik ging eerder 2x per week met de trailer naar de rijvereniging of bak bij mijn kennis (ook 15 min met de auto), maar mijn vriend is druk en mijn pa ook zelf heb ik geen rijbewijs voor de aanhanger. Ik dacht, als ik naar een pension ga dan ben ik van die problemen af en kan ik echt gaan genieten met mijn paard. Maar misschien is weglopen niet altijd de beste optie, zelf na een aantal jaren/maanden maar roeien met de riemen die je hebt niet. Als ik wegga moet dat gesprek er toch komen, want met ruzie afscheid nemen, dat is niet mijn motto.

Ik ben wel op de pensionstal geweest en gesproken met de stalbaas. Ik heb eerlijk gezegd: ik hoor van omgeving dat je soms raar uit de hoek kan komen, klopt dit? Ja zegt hij, ik kan soms bot zijn. Maar de meesten nemen mij met een korrel zout. De mensen waardoor het hier een poos niet gezellig was, zijn nu weg. Ze hielden zich niet aan de afspraken, en ja dan moet je keuzes maken.
Hij sprak over 50 euro extra in de maand als de binnenbak klaar is, maar ik hoor van de mensen die er staan dat ze dat absoluut niet willen. Dus ik vermoed dat het max 20/30 euro extra wordt.

OP de plek waar mijn paard nu staat: geen schuilstal in de winter/zomer, en bij -10 alleen in de lichturen naar buiten 1/2 uur. Het is nu al een blubber zooitje, vooral op de plek waar ze naar binnen gaan. Dus het hele jaar door weidegang is ook naar omstandigheden daar. In de winter kan mijn paard in de paddock naar buiten (op pensionstal).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:45

als je paard kwa verzorging op de pensionstal niet achteruit gaat zou ik verhuizen ... Zeker als ze zo omgaan met je spullen ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:56

Het verhaal zoals je het het laatst plaatst klinkt echt alsof je toch best wel graag weg wilt.

Kan ik me wel iets bij voorstellen, ik heb ook bij mensen thuis (soort boerderij) gestaan en als je zelf probeert je zaakjes netjes voor elkaar te krijgen en anderen ondermijnen dat dan steeds, dan wordt je dat toch wel erg zat en die irritatie kan dan behoorlijk groot worden.

Bij mij was het zo dat er ook wat jonge meiden stonden, en die trokken dan ook mijn spullen uit de kast...op zich mag iedereen alles van mij lenen, maar ik moet NIET zelf misgrijpen. Erg irritant als je 's ochtends voor je werk even water bij wilt vullen en de emmers die je daarvoor speciaal hebt gekocht (en bij je eigen spullen / kast houdt!) dan eerst op het erf kan gaan zoeken omdat ze die gebruikt hebben als spring-materiaal.... kan je ze zoeken, schoon maken, hopen dat ze nog heel zijn.... en onderweg naar je emmers kom je je eigen longeerlijn door een paard half in de grond getrapt tegen, helemaal in de knoop en onder de bagger, met de musketon die niet goed meer werkt omdat er nu zand in is gekomen _-:(

Nouja dat soort dingen dus := Die irritatie / frustratie komt weer helemaal boven als ik die dingen van jou zo lees -O-

Maargoed, op de / een pensionstal zal ook niet alles perfect naar je zin verlopen natuurlijk, overal is wel wat.... mensen die vervelend doen, paarden die vervelend doen, stalbaas die niet ingrijpt bij vervelende streken of die dingen tegen je zin doet, matige kwaliteit (ruw) voer, stal die niet goed uitgemest wordt of gezeur over dat je te veel hooi / strooisel pakt.... noem het maar op :P

En vooral als je paard veel minder vaak buiten komt dan afgesproken is dat erg vervelend.

Of dat de bak waar je nu juist zo naar uitkijkt, vaker niet dan wel gereden kan worden door een slechte bodem. Misschien wordt de bodem in de binnenbak ook wel loodzwaar....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:07

R.X. schreef:
Als je paard het goed heeft zou ik blijven waar je bent.
Zonder twijfel.

Naast dat je paard het goed heeft moet je het zelf ook goed hebben.
Het is je hobby en hobby moet leuk zijn. Ik ben 3 jaar met tegenzin naar stal gegaan, had op een gegeven moment geen zin meer. Ben vorige zomer bijna 3 maanden amper geweest.

Nu ben ik sinds maart dit jaar verhuisd en naast dat mijn paarden het goed hebben heb ik hetzelf ook weer goed. Ik heb leuke stalgenoten en we laten elkaar in de waarde, stalhouder met verstand (stond onlangs voor een ander midden in de nacht bij een koliek geval), bedrijf gewoon netjes etc etc.
Ik heb er weer helemaal zin in, kom weer helemaal tot rust en ik laat mijn paarden nu eindelijk eens met een gerust hart achter als ik voor werk naar het buitenland ben.

Alleen jammer dat paard nu geblesseerd is :( maar dat komt wel weer goed.
Ik ga in ieder geval weer met een prettig gevoel de winter in en dat is echt heel lang geleden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:16

Weet je uiteindelijk doe je het voor je plezier.
Paard staat vooraan en die lijkt er nu ook onder te lijden.
Zelf heb je het niet naar je zin en dat kan ik op deze manier heel goed begrijpen.
Ik zou weg gaan.
Het kost je dan veel meer geld maar als het nu je plezier geheel weg neemt, denk ik dat het dat dubbel en dwars waard is.

Edit vervolg stukje

O ja persoonlijk denk ik dat jou verwachtingen van een meisje van 16 te hoog zijn.
4 jaar geleden was het paardrijden voor haar nog een hele happening, Nu is dat natuurlijk een suffe bedoeling met je 16e ik bedoel maar ;)

Je bent zelf op zo,n stal verantwoordelijk en ervan uitgaan dat zo,n meisje smorgen's dan wel voert etc zou ik niet doen, en als jou paard wat lastiger is in de omgang zou ik dat zelf ook niet willen dat een meisje van 16 zich daar verantwooordelijk voor zou voelen, mogelijk is dat toch wel een beetje een probleem dat je teveel verwachtingen gehad hebt. Als je alles voor je gedaan wilt hebben moet je je paard ergens vol pension stallen. niet banketstaaf bedoeld hoor maar het is kiezen of delen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:23

Dus dan zou je van 80 naar 120 per maand gaan, gewoon wegwezen daar. Is wel zo gemakkelijk voor dochterlief, zij krijgt bijna geld toe als jij ook nog eens voor het vlas opdraait. Gewoon naar een pensionstal gaan, ook daar zal je tegen situaties aan lopen maar heb je meerdere mensen waarvan het vast wel klikt met iemand en anders heb je in ieder geval de mogelijkheid om lekker te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:24

Als je paard het 'overleeft' op de pensionstal, zeker daarheen verhuizen!
Ja zitten altijd rotte appels tussen, maar het is zó fijn om een (binnen)bak te hebben. Daardoor kan je jezelf doelen stellen en krijg je weer lekker de motivatie en zin om naar je paard te gaan. :)

Daarbij, een paar minuten reistijd ipv 20 minuten? Heerlijk! Doe mij dat maar hoor. :P En daarbij is die pensionstal misschien ook wel meer 'jou type mens'. Hier wordt in ieder geval alles netjes gehouden etc. :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:28

Gewoon verhuizen dus!
zo te lezen gaan de omstandigheden daar niet veranderen na een gesprek.

Succes met je keuze al heb je die volgens mij al gemaakt :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:42

Waar meer dan 2 vrouwen staan komt hoe dan ook geklets :P

Waar je ook gaat staan, oude plek of de nieuwe plek, mijn advies is dan ook: bemoei je never nooit niet met ruzies en geklets over wie dan ook... Want dat geklets is 1: niet interessant en 2: uiteindelijk kom je er tussen in te staan en ben je de gebeten hond...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:49

Hmmm 16 jaar? Lijkt me een gevalletje haar op de k.. , pony met de vut.
Daar ga je je alleen maar meer aan irriteren. Ik zou op korte termijn naar die pensionstal verhuizen en gewoon weer proberen te genieten van je paard.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:41

Anne_GTI schreef:
Lijkt me een gevalletje haar op de k.. , pony met de vut.

_O- _O- _O-

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 02:54

lieverd wegwezen op je oude stal jij verwacht niets van hun maar zij alles van joiu ze helppen je spullen naar de maan waar ze op zn minst respekt voor mag hebben dat ze het uberhaubt mag lenen. Jij bent al lang geleden gestopt om je eigen grenzen te bewaken en die pesionstal zal een enorme verademing zijn. Bij sommige mensen kan je niet anders als rot uit elkaar gaan. zij zijn dan hun gratis hulpje kwijt. Doe je ogen open en verwen jezelf en je paard met een beter paardenbestaan en massa's vriendjes voor je paard. En nooit meer je spullen laten misbruiken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 07:35

Zo te lezen heb je eigenlijk al besloten om te gaan en nu ik wat meer gelezen heb van de omstandigheden op je huidige stal,kan ik je geen ongelijk geven.
Nieuwe stal zal niet heilig zijn en gezeik heb je overal,zorg wel dat je je grenzen bewaakt op een nieuwe locatie...er was iets met "je geeft ze een vinger en ze rukken je arm eraf" :+

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 08:20

Hoi Bokkers

Ik ben blij dat na mijn grote toelichting op wat onduidelijkheden mijn gevoel wel bevestigd word.... Het heeft mij erg geholpen om de stap te zetten

Afgelopen zaterdag is het maatje van mijn paard opgehaald, niets vermoedend verkocht.
Mijn paard was in paniek en sinds dien ook onrustig, ze weet niet wat ze ermee moet

Vanavond ben ik naar mijn vriendin geweest die de vorige eigenaar was van dit paard (was achter haar rug om verkocht dus)
Ik heb haar alles verteld en voelde me erg klote omdat ze moest brullen maargoed, ik kan nu verder. Gisteren middag ook weer op de pension stal geweest en kennis gemaakt met de andere pension klanten. Had gelijk aansluiting op een meisje wat er al een poosje loopt , super dus!
Het huurcontract is opgehaald en van hun kant staat de handtekening er al, ik heb ook al Een kast en box uitgezocht en die is aan mij toegewezen.
Eerlijk gezegd, mijn gevoel is dat ik opgelucht ben en dat ik eindelijk stappen heb ondernomen.

Zaterdag ga ik daar weg en morgen wilde ik eigenlijk afscheid nemen op mijn huidige stalletje, gewoon kort maar krachtig en bedankt voor de fijne tijd....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:37

Ik raad je aan on echt duidelijke afspraken te maken over de paddock in wintertijd. Hoeveel uren, met ruwvoer en niet alleen. In bijna alle pensionstallen die ik ken is paddocktijd in de winter max een uur zonder eten en alleen. Waardeloos dus!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 04:03

oh wat erg gewoon doorverkocht achter haar rug , neem aan dat dat toch niet helemaal de bedoeling was ik bedoel iemand inlichten is niet zo moeilijk. Fijn dat je naar de pensionstal gaat. Je paard krijgt snel nieuwe vriendjes, wel zielig voor je paard dat ze haar maatje nu kwijt is

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:25

Hoe kan iemands paard nu zomaar verkocht worden zonder dat ze het wist?Haar ouders zonder te zeggen?Knap waardeloos...ik hoop dat je veel plezier gaat krijgen op de nieuwe stal en dat je paard snel een nieuw vriendje heeft.

Weet nog hoe mijn paard was toen zijn maat werd verhuisd..en dat is allemaal netjes verlopen en hij heeft geen dag alleen gestaan maar hij had het er zo moeilijk mee :(

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 18:57

Tinky12 schreef:
Hoe kan iemands paard nu zomaar verkocht worden zonder dat ze het wist?Haar ouders zonder te zeggen?Knap waardeloos...ik hoop dat je veel plezier gaat krijgen op de nieuwe stal en dat je paard snel een nieuw vriendje heeft.

Weet nog hoe mijn paard was toen zijn maat werd verhuisd..en dat is allemaal netjes verlopen en hij heeft geen dag alleen gestaan maar hij had het er zo moeilijk mee :(

Ze had een whatsapp gestuurd dat het paard vandaag / morgen werd opgehaald. Ik dacht, wat erg ? Maar de volgende dag was het paard al weg.
Heb nog geprobeerd te vragen waar het heen is gedaan om een stukje begrip te krijgen (paard in kwestie is 22...) wij hopen beide de slager zodat ze niet meer heeft hoeven lijden...
Meisje waar ik het aan had verteld staat op de stal waar de eigenaren van die stal familie vrienden zijn van deze mensen. Ze zouden haar op de hoogte houden als het paard te koop kwam te staan. Dit is niet gebeurd!!! We hebben afspraken gemaakt dat ze die confrontatie nog niet aangaat voordat ik weg ben op mijn oude stal.

Mijn paard is denk ik 20kg kwijt in 1 week erg ingevallen en je merkt dat ze emotioneel is en niet weet wat ze moet. Doet me erg veel pijn. Ik zal niet zeggen dat het op de ander stal gelijk over is , maar goed ik denk een betere keuze.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 07:18

Het zal zeker niet meteen over zijn,bij die van mij heeft het wel een half jaar geduurd voordat hij over zijn verdriet heenwas.Hij bleef alleen wel op dezelfde stal.

Wie weet klikt het meteen met een nieuw paard op de nieuwe stal,ondertussen extralief voor zijn en geduld hebben.Als hij echt te schraal gaat worden kun je kijken of hij wat (geweekte)bietenpulp met zemelen wil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:37

Ik denk dat het gewoon een mooi moment is nu, paard is toch al ongelukkig, jij eigenlijk ook....dan is de nieuwe stal gewoon een nieuwe kans want je laat eigenlijk niks meer achter toch :)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:47

Denk dat het nu het ideale ogenblik is om daar te vertrekken.
Je geeft maar een een beetje meer voor al simpelweg meer luxe en een bak om te werken.

Gewoon bedanken voor de goede tijd (aan de vader dan) en voor het gebruik van de ruimte.
En hop naar de nieuwe stek.