No_No schreef:Aan wie betaal je nu je stalgeld? Ben je al bij die persoon geweest met je gevoel? Je kan het gesprek aan gaan met die persoon en vragen of er problemen zijn gezien het geroddel.
Je geeft aan dat ze niet naar je paard omkijken. Hoe bedoel je dat? Krijgt het geen eten?
En het is een rot knol? Zijn er problemen met het naar binnen/buiten zetten of als andere paarden er bij lopen? Vraag wat het probleem is want dan kan je gaan kijken of het opgelost kan worden.
Je hebt met je stalbaas te maken, die zegt hoe en wat. Niet je stalgenoten!
Als je stalbaas zegt dat er niets aan de hand is en je doet nog steeds volgens afspraak de dingen die jullie hadden afgesproken dan moet je die anderen lekker laten kletsen.
Is het niet mogelijk een kleinere trailer te kopen zodat je zelf met trailer kan rijden?
De andere stal klinkt ook niet gezellig om eerlijk te zijn. Een vreemde stalbaas en s winters niet naar buiten wegen voor mij zwaarder dan een binnenbak..
'
Meestal betaalt mijn vader het aan het einde van het jaar, we gaan dan samen naar binnen en betalen het geld. Over het algemeen kom ik ze elke dag tegen, ze toeteren dan wel en steken de hand op. Maar van de dochter v/d boer kan ik niet veel verwachten. Daar draait het ook allemaal om. Er wordt veel boven het hoofd gehouden. Want tja, zij is 16 en ik ben 20. Ik sta daar om haar. Voor plezier.... Zij hoeft maar te zeggen dat ze wilt stoppen en ik kan wat anders zoeken.
Luchtige gesprekken en sporadisch iets leuks doen, dat vind ik helemaal niet erg. Als ik haar een app stuur: ben je thuis, zullen we gaan rijden? Nee ik kan niet. OF nee geen zin. Als ik haar tref op stal, ben ik vrolijk. Vraag altijd hoe het gaat, op school, thuis, met haar zelf etc. Hoor alleen ja, ja, goed. Hebben we zondag afgesproken om naar het bos te gaan, belt ze zaterdag avond nog af. Bij wijze van. Terwijl ik altijd uit kijk naar leuke dingen doen, zeker met een paarden muts. En als we wel wat leuks doen, dan probeer ik er wat van te maken. Wil ze na 100 meter al naar huis? Prima. Soms heb ik het er wel eens over en dan verteld ze mij dat we weer wat meer wat leuks moeten doen. Dit duurt dan een week en dan ben ik weer lucht.
Mijn paard staat samen met dat andere paard. Ik doe grotendeels de verzorging omdat ze ook druk was met school. Mijn paard is niet per definitie een rotknol maar je moet duidelijk optreden, persoonlijk niet anders dan bij het paard van dochter. Mijn paard trapt niet, bijt niet en slaat niet. Als ze 24 uur moet buiten staan, dan hoor je mij niet en het paard ook niet. Moet ze een weekje binnen blijven ivm werkzaamheden boederij? Geen probleem, ze zal nooit de tent afbreken. Maar soms als ze dan eindelijk wel eens naar buiten mogen, ja dan kan ze wat opgewekt zijn en jou meetrekken aan het touw. Of wat lomp zijn uit vrolijkheid waardoor ze op je teen gaat staan of je perongeluk tegen je hoofd stoot. Ik werk hard voor mijn geld, en zij mag altijd mijn spulletjes gebruiken. Als ze wilt longeren? Prima, je mag het allemaal gebruiken. Maar als ik het dan op de grond vind met alle riempjes door elkaar met een poes erop.... jammer. Net als wanneer je dure spullen als een zadel op de grond vind of beenkappen van 35 euro per paar. Ik kan dat niet hebben. Dan ben ik een prinses. Want ik draag de bling en ben apart op mijn spullen. (Lijkt me niet meer dan logisch?) Voor mijn paard stel ik een aantal basis dingen: goede smid, elk jaar de tanden en de inenting en medische verzorging als nodig. Haar paard heeft de hele zomer met een huidinfect gelopen, tot kreupel lopen aan toe. Toen heb ik het dier verzorgt en verlicht tegen de vliegen en hitte. Dat bedoel ik met dingen die gaan zoals ik dat niet helemaal kan plaatsen. Puur omdat hun principes afwijken van het mijne: waardoor ik wordt neergezet als een stads persoon. Terwijl ik helemaal niet van het kakkerige ben.
Ik pik altijd heel veel. Moet ik even helpen op het erf, prima. Ookal sta ik dan 3 uur in de kou een kalf te trekken met haar vader. Ik zorg dat ik er elke dag ben zodat ze daar niks over kunnen zeggen. Logisch gezien het geld? Als je alles bij elkaar rekent zijn de kosten 80 euro per maand omdat ik als tegenpool het vlas betaal (160 euro in 2 maand). Ik verwacht dan ook niks. Over het algemeen ben ik altijd alleen. Hierdoor kom je voor de dingen die nodig zijn en kruimel je wat op stal en ga je weer.
Wat het rijden betreft? Dat doe ik al 1 jaar niet meer intensief. Zonde. Vanwege het ontbreken van een rijbak kan ik niet alles doen wat ik wil. Mijn paard loopt erg voorzichtig op het weidje, omdat ze weet dat het glad is. Ik doe veel grondwerk en longeren, dit kan alleen in stap en de rechte stukken in draf. De afgelopen keer is ze uitgegleden en gevallen, ik was blij dt ik er niet op zat. Ik stel alleen maar doelen waar ik van kan dromen. Zoals springen, zonder dat mijn paard uitglijd. De wei is op een soort veengrond waardoor het paard weinig grip heeft en over het algemeen veel knollen loopt. Zelfs kalkoenen draaien moet je er flinke onder doen. Ik ging eerder 2x per week met de trailer naar de rijvereniging of bak bij mijn kennis (ook 15 min met de auto), maar mijn vriend is druk en mijn pa ook zelf heb ik geen rijbewijs voor de aanhanger. Ik dacht, als ik naar een pension ga dan ben ik van die problemen af en kan ik echt gaan genieten met mijn paard. Maar misschien is weglopen niet altijd de beste optie, zelf na een aantal jaren/maanden maar roeien met de riemen die je hebt niet. Als ik wegga moet dat gesprek er toch komen, want met ruzie afscheid nemen, dat is niet mijn motto.
Ik ben wel op de pensionstal geweest en gesproken met de stalbaas. Ik heb eerlijk gezegd: ik hoor van omgeving dat je soms raar uit de hoek kan komen, klopt dit? Ja zegt hij, ik kan soms bot zijn. Maar de meesten nemen mij met een korrel zout. De mensen waardoor het hier een poos niet gezellig was, zijn nu weg. Ze hielden zich niet aan de afspraken, en ja dan moet je keuzes maken.
Hij sprak over 50 euro extra in de maand als de binnenbak klaar is, maar ik hoor van de mensen die er staan dat ze dat absoluut niet willen. Dus ik vermoed dat het max 20/30 euro extra wordt.
OP de plek waar mijn paard nu staat: geen schuilstal in de winter/zomer, en bij -10 alleen in de lichturen naar buiten 1/2 uur. Het is nu al een blubber zooitje, vooral op de plek waar ze naar binnen gaan. Dus het hele jaar door weidegang is ook naar omstandigheden daar. In de winter kan mijn paard in de paddock naar buiten (op pensionstal).