Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Quellian schreef:Ik ben op medische indicatie met hackamore gaan rijden, hij mag niet meer met bit gereden worden.
Ik stond er erg negatief tegenover. 'Zonder bit' leek mij heel erg veel op'zelfmoord plegen'. Ben gewoon met hem buiten gaan rijden. Hij wilde ertussenuit knijpen, ik gaf links 2 kneepjes en WHAM: stil! Was ernstig verbaasd.
Weet iemand hier eigenlijk of je met een hackamore ook wedstrijden mag rijden?

Citaat:Om de mechanische hackamore op het paard te bevestigen kun je zowel een Europees als een Amerikaans hoofdstel gebruiken. Het belangrijkste is dat de optoming op zijn plaats blijft zitten, en daartoe is een leren riempje (bakstuk) meestal al voldoende.
De neusriem van de mechanische hackamore moet ALTIJD op het harde gedeelte van de neus liggen, ongeveer twee vingers onder het jukbeen. Aangezien het paard alleen maar door zijn neus kan ademen, kan iedere optoming die te laag op de neus ligt de ademhaling belemmeren. Vanwege de werking van de mechanische hackamore (deze optoming snoert immers neus en onderkaak bij elkaar) en de grote kracht die deze optoming op het paardehoofd uit kan oefenen geldt dat hiervoor in het bijzonder.
Haffielover schreef:Je kunt ontheffing aanvragen.
Als je kunt aantonen dat je vanwege een medische reden niet met bit mag rijden kun je een ontheffing aanvragen zodat je gewoon met hackamore kunt starten.
Alleen blijven er denk ik wel juryleden die er lagere cijfers voor geven.
Maar je kunt er dus ontheffing voor aanvragen en als dat geod gekeurd word, dan kun je gewoon starten met hackamore.
Nescio, als je een goede reden hebt, en ontheffing kunt krijgen kun j zeker met hackamore starten.
Branca schreef:Heeft het nog een reden dat je een halster eronder hebt?
Blijft het verder wel goed zitten?
En als eea ruim verstelbaar is..is dat genoeg, voor evt een hackamore die een pony gebruikt heeft en daarna een paard?

! (Zo eentje als Tancreda gebruikt)Quellian"]
Oh ja, nog even over dat neus-breken: ik maakte me er vreselijk zorgen om en heb het aan de DA gevraagd. Die begint onwijs te lachen en zegt:"Denk jij nou écht dat jij de kracht hebt om zijn neus te breken??" Voelde toch wel weer goed, helemaal omdat het op zijn advies was (zie profiel).
[/quote]
Dat was wél hetgene waar mijn DA mij voor waarschuwde! Zeker bij Beer, die af-en-toe gebruik maakte van z´n eigenwijze Haffie koppie
, had ik nog wel eens de neiging om de teugels flink aan te nemen.
[quote="callippo schreef:Hier ff een foto van een paardenschedel....
zoals je kunt zien is het neusbeen aan de onderkant heel erg dun. Wanneer je een hackamore verkeerd omdoet, of een verkeerde maat hebt, die dus te laag hangt, is het fysiek gezien zeker wel mogelijk om een stukje van dat bot af te breken. Vooral wanneer je in 1x een harde ruk geeft en het paard geen kans heeft om aan de pijn te ontkomen.
! Zo was het precies wat de DA mij uitlegde!